20,000 Watt Home Hi-Fi System

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

20,000 Watt Home Hi-Fi System

Inläggav Alexi » 2003-09-14 02:10

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-01 13:42

Surround redan 1976, när började Öhman med surroundljud?

(bumpar lite)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 14:45

8O Wow.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-01 14:47

meanmachine skrev:8O Wow.

Collect that if you can....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 14:49

Jag medger att det rycker i tarmen... :) Hahahaha begär.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 16:33

Sanny_X skrev:Surround redan 1976, när började Öhman med surroundljud?

(bumpar lite)

Det var i början av 1974, jag började faktiskt med en mittkanal, sedan diskreta bakkanalershögtalare (4 små) och en dekoder som matriserade fram två bakkanaler. Mittkanalen skippade jag mycket snabbt (den var lite speciell eftersom den hade en viftande loob, ungefär som den där näshögtalaren. Hmm, undrar om deras patent är intrång på min uppfinning förresten...* Jag använde en kombination mellan en kula och en dipol för ljudutstrålningen).

Men - det första riktiga surroundsystemet hade jag klart först i slutet av 1975, nästan två är efter mina första försök med den där viftande centerhögtalaren. I slutet av 1970-talet hade jag ett diskret 7-kanalssystem. :P

De enda inspelningar som fanns var dock de jag gjort själv. :oops:

Det skiljer sig från dagens konfigurationer såtillvida att det hade följande kanaler:

L, R, SR, SB, SL, SLU, SRU.

L=Left
R=Right
S=Surround
B=Back
U=Up

Systemet kan med fördel reduceras till ett 6-kanaligt format med bara en takkanal. Det har faktiskt till och med sina fördelar att göra det. Alla kanaler utom L och R hanterade jag med 2-3 högtalare per kanal.

Vh, iö

- - - - -

*Den som vill läsa mer om det kan kolla den intervju som PAA gjorde med mig i mitten av 90-talet någon gång. Jag tror jag nämnde det där.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-07-01 20:03

IngOehman skrev:
Sanny_X skrev:Surround redan 1976, när började Öhman med surroundljud?

(bumpar lite)

Det var i början av 1974, jag började faktiskt med en mittkanal, ...

...

hum, hum hum !!?

hur gammal var Öhman då, 12 år? :wink: :wink: :wink:

mvh :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-01 20:30

berma skrev:hum, hum hum !!?

hur gammal var Öhman då, 12 år? :wink: :wink: :wink:

mvh :D

Låter som en lycklig barndom...

Kan ju förklara ett och annat förstås.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-01 20:43

Jag har ju aldrig konstruerat högtalare, men redan 1970 köpte jag en AR4x-högtalare som jag använde som bakre högtalare (kopplad till pluspolerna på högtalarutgångarna). Den typen av koppling kallades för "Haffler-koppling" och vad som återgavs var skillnaden mellan höger och vänster högtalare. Det som var mixat exakt i mitten (mono) hördes inte alls i den bakre högtalaren, det som låg extremt till vänster hördes i vänster och bakre högtalare. Eftersom AR4x hade låg verkningsgrad lät den ganska svagt och dess inblandning var diskret. Men på vissa skivor mycket övertygande. Jag minns speciellt ett par Hendrix-plattor där te basen blev mycket tydligare.

Men musiken blev inte bättre egentligen och med tanke på allt besvär så lät jag det hela bero.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 20:47

Fanns ju fyrkanal (SQ, QS,CD4) ifrån ett antal leverantörer då. Scandyna (Hafflerkoppling) gjorde en matrisgrunka där man tog ut bakkanaler ur fasskillnaderna i framkanalerna. Klipsch använde ofta en center (LaScala) då avståndet mellan hörnhornen blev för stort. Det fanns 3-kanaliga Living stereo inspelningar. Så marknaden hade upptäckt tidigt att 2 kanaler inte är det bästa i alla lägen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-01 21:22

Harryup skrev:... Så marknaden hade upptäckt tidigt att 2 kanaler inte är det bästa i alla lägen.

Marknaden? Mjae. Det var väl snarare så att de tillverkande företagen försökte hitta nya vägar att få folk köpa fler saker. Marknaden (dvs vi användare) var nog ganska nöjda. Men 4-kanal och dylikt gav inget mervärde för oss brukare och floppade rejält trots alla försök.

Men sedan kom filmen, hembion, och flerkanalsystemen. Och då ramlade poletten ner och tillverkarna kunde övertyga kunderna om att fler kanaler var lika med bättre. Att de flesta 5.1 eller 7.1-system låter apa jämfört med ett bra 2-kanalssystem är en annan sak.

Men "marknaden" efterfrågade inte 4-kanalssystem, inte heller EL-kassett, MD-spelare, digitala kassettspelare etc. De floppade allihopa.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 22:49

Bill50x skrev:Men "marknaden" efterfrågade inte 4-kanalssystem, inte heller EL-kassett, MD-spelare, digitala kassettspelare etc. De floppade allihopa.

/ B

Minidisc floppade knappast, inte heller DAT bandspelare floppade var bara lite för dyra för hemkonsumenterna men formatet lever ju fortfarande i många studios. Men Elcaset floppade verkligen antagligen mest beroende på kassettstorleken och Philips DCC höll för dålig kvalitet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 22:51

Minidisc floppade inte? Nu börjar du bli desperat att få igång en debatt. :lol:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 23:15

Sanny_X skrev:Minidisc floppade inte?

Nej minidisc floppade inte, MD var en succe i Japan och Europa och många använder ju fortfarande MD-spelare. En flopp är ju något som inte säljer alls eller läggs ned nästan direkt. MD tillverkades ju under mer än 10 år...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-02 23:20

Rain skrev:

Nej minidisc floppade inte,

Tydligen floppade det i alla fall tillräckligt mycket för att omnämnas i Wall Street Journal som "one of the biggest flops ever in consumer electronics". :wink:
Senast redigerad av Magnuz 2007-07-02 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 23:20

Hur många MD såldes det i skivaffärerna? (färdiginspelade album)

Att det fanns en MD-spelare i minisystemen några år, tja det finns ju fortfarande system med kasset. :wink:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 23:31

Magnuz skrev:
Rain skrev:

Tydligen floppade det i alla fall tillräckligt mycket för att omnämnas i Wall Street Journal som "one of the biggest flops ever in consumer electronics". :wink:

Allt är ju relativt och jag antar att de menade jämfört med kassett Walkmans men de behövde ju inte konkurrera med bärbara CD spelare som Sony också låg bakom.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 23:37

Sanny_X skrev:Hur många MD såldes det i skivaffärerna? (färdiginspelade album)

Att det fanns en MD-spelare i minisystemen några år

Snarare 10 år och Bill50x kallade MD spelare flopp, discarna diskuterade vi inte.
Men färdiginspelade MD discar såldes det väl inte alltför många av i Sverige, eftersom knappt några butiker tog in dom, och bara Sony gav ut dom men oinspelade MD såldes det desto fler av så att kalla MD en flopp är helt fel.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-02 23:41

Harryup skrev:Fanns ju fyrkanal (SQ, QS,CD4) ifrån ett antal leverantörer då. Scandyna (Hafflerkoppling) gjorde en matrisgrunka där man tog ut bakkanaler ur fasskillnaderna i framkanalerna. Klipsch använde ofta en center (LaScala) då avståndet mellan hörnhornen blev för stort. Det fanns 3-kanaliga Living stereo inspelningar. Så marknaden hade upptäckt tidigt att 2 kanaler inte är det bästa i alla lägen.

pioneer hade en superfet sådan vet jag. En som jag kände då som bodde på östermalm hade en sådan feting..

Där satt man sedan och rörde jojsticken runt mellan högtalarna..dödsimpad av lyxen och den överdådiga tekniken :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-03 00:06

Magnuz skrev:
Rain skrev:

Jag kan hålla med om att det floppade.

Det är väl fär övrigt standard för SONY varje gång de går emot resten av världen. Att de aldrig lär sig. Ibland går de förvisso "segrande" ur striden, men då har deras krig alltid dessförinnan fördärvat marknaden genom att se till så konsumenterna inte vill satsa alls. Vad är vitsen med att segra en strid som bara lämnar bränd jord efter sig?

De enda gångerna SONY lyckats är ju när de givit tusan i att som vanligt förstöra alla försök till gemensamma standarder. CD och DVD är väl de två lysande exemplen på att SONY för en gångs skull INTE försökt förstöra försöken till världsstandarder. Då gick det bra, åde gångerna! :P

Beta, Elcasset, MD, SACD och Bluray är allihopa trista exempel på motsatsen - alltså när SONY genom att gå emot alla och introducera egna standarder, fördärvar möjligheten för en gemensam standard som kan slå och bli något riktigt stort. :(

Vem tusan vill satsa på nya format när det finns konkurerande standarder? Vem vill sitta med en massa potentiellt ospelbara fono-/videogram om 15 år?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-03 00:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 00:09

Vem vill sitta med en massa potentiellt ospelbara fono-/videogram om 15 år?

MM som har då raggat upp varenda typ av spelverk så han kan spela allt... :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 00:15

IngOehman skrev:
Det är väl fär övrigt standard för SONY varje gång de går emot resten av världen. Att de aldrig lär sig. Ibland går de förvisso "segrande" ur striden, men då har deras krig alltid fördärvat hela marknaden. Vad är vitsen med att segra en strid som bara lämnar bränd jord efter sig?

De enda gångerna SONY lyckats är ju när de givit tusan i att som vanligt förstöra alla försök till gemensamma standarder. CD och DVD är två lysande exempel.

Beta, Elcasset, MD, SACD och Bluray är allihopa trista exempel på motsatsen - alltså när SONY genom att gå emot alla och introducera egna standarder, fördärvar möjligheten för en gemensam standard som kan slå och bli något riktigt stort. :(
r?

Nu är du väl ute och cyklar rätt rejält? Sony har ju ofta haft de bästa tekniska lösningarna och fått med sig många konkurrenter på sin sida, Blu-Ray är ju lysande och har fått mycket starkare stöd än den konkurrerande tekniken HD-DVD som antagligen kommer gå i graven relativt snart..
Sen har ju Sony lyckats rätt bra med Playstationformatet..

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-07-03 00:26

Rain skrev:Sen har ju Sony lyckats rätt bra med Playstationformatet..

Det kan du väl knappast kalla för en standard i analogi med CD?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 00:31

LypsylateX skrev:
Rain skrev:Sen har ju Sony lyckats rätt bra med Playstationformatet..

Det kan du väl knappast kalla för en standard i analogi med CD?

jo på sätt och vis eftersom det är det framgånsrikaste konsolspelformatet genom tiderna och nästan alla konsolspelutvecklare gör spel till playstation.
Motbevisar dessutom tydligt att Sony har för vana att misslyckas med att införa nya format och kollar man på vad Sony har lanserat och legat bakom de senaste 30 åren så är det mycket imponerande speciellt eftersom Sony aldrig varit den största eller mest resursstarka elektroniktillverkaren.

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-07-03 00:44

För att fortsätta OT ang. flopp och MD så håller jag heller inte riktigt med om att det var flopp, inte som bärbar spelare.

Vi var många i min klass i slutet på högstadiet och början på gymnasiet (i tid befinner vi oss i början på 00-talet) som hade MD i fickan och lurar i öronen.

Detta var innan Mp3-spelarna fick minnesstorlek att tala om och en prissättning som en normal tonåring klarade av.

De som fortfarande släpade runt med bärbara CD-spelare eller envisades med kasset var få!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-03 06:13

CDn kom väl... 10 år innan Mdn? Hur många har CD-spelare idag, och hur många har MD-spelare? :wink:

Hur många album har sålts på respektive format, och hur många "tomskivor"?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 19:39

Sanny_X skrev:CDn kom väl... 10 år innan Mdn? Hur många har CD-spelare idag, och hur många har MD-spelare?

Om Sony inte hade legat bakom CD formatet så hade de givetvis satsat mer på att få MD att bli standard men oavsett detta så var MD ingen flopp en flopp är SOM SAGT när något läggs ned direkt eller relativt snart.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-03 19:46

Så om man förstår att man är fel ute och lägger ner fort är det en flopp, men om man öser ner massa pengar under flera år på ett förlustprojekt är det ingen flopp?

Synd att Philips inte lade ner några miljoner till på CD-I, då hade ju inte den floppat heller. :lol:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 19:51

Sanny_X skrev:Så om man förstår att man är fel ute och lägger ner fort är det en flopp, men om man öser ner massa pengar under flera år på ett förlustprojekt är det ingen flopp?

MD var knappast ett förlustprojekt. Sony sålde ju miljontals MD spelare och det säldes säkert 100-tals miljoner inspelningsbara MD skivor av olika fabrikat, sdessutom bygger ju PSP delvis på MD teknik....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:42

Mayro skrev:MM som har då raggat upp varenda typ av spelverk så han kan spela allt...

:lol:

Sanny x skrev:Så om man förstår att man är fel ute och lägger ner fort är det en flopp, men om man öser ner massa pengar under flera år på ett förlustprojekt är det ingen flopp?

Lite som en viss bråkstake. :lol:

Att argumenttera helfel och inte kunna ta detta utan stolt forsätta totalfel i argument är väl en ännu större flopp än den som fattar galoppen är ger sig omg.
:lol:

hifiguru@spray.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi