lär dig känna ditt rum o dina högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

lär dig känna ditt rum o dina högtalare.

Inläggav Ranefjord » 2003-09-14 18:13

Jag vet inte riktigt vad jag vill få fram. Men det är en viktig grej. Jag har möblerat om mitt rum säkert 20ggr sen jag flyttade in för ett halvår sen, och först idag lyckades jag på riktigt. Så att byta högtalare och elektronik fram o tillbaka som man ser emellanåt och som man själv gjort innan, är inte alltid rätt lösning. (Se rubriken igen). Nån som vill kommentera? Jag tror nämligen det kan ta rätt lång tid att få till det, men att man kommer rätt långt med medelmåttlig utrustning om man bara tar sig tiden att prova en massa möbleringar. Byter man grejor står man ju nästan på noll igen om man ser det så här...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-14 18:43

100% Korrekt.

Det absolut billigaste och ENKLAST förbättring man kan göra är att möblera om. Rummets akustik påverkar mycket mera än vad en viss enhet eller kabel kan göra.

Som dom säger "There is no substitute for cubic inch" - fri tolkning: rummets volym spelar mera in än vad man förstår innan man vridit rummet femhundraelva gånger.

Jag har bott i samma bostad i drygt 15 år, och antalet om möbleringar är fler än 20 - och möbelbyten, optimering av vissa enklare saker som elström och så vidare. Och ja jag har även provat Transparents värsta kablar - de påverkar mindre än min soffa......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-14 20:09

Bamsefar: Får jag gissa att din soffa är billigare och mer användbar än Transparents värsta kablar! :wink: 8)

Jag håller med både Bamsefar och Ranefjord: Rummet är viktigt. Man kan, enligt egna erfarenheter, kosta på högtalarna ett antal ggr mer utan att nå högre än om man jämför samma högtalare i samma rum optimalt och som sämst (men ändå audiofilt) uppställda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-27 14:54

Fråga inte mig om mitt rum.... :twisted:

Jag har haft smärre problem med det.....

Återgå till Generellt om hifi