Finns motsvarighet till Hifikablar i andra sammanhang?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Finns motsvarighet till Hifikablar i andra sammanhang?

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-20 02:42

Hej!

HuvudfrågA*? - Finns motsvarighet till HifiSamhällets (älska o hata) "Hifikablar" i
andra sammanhang, uti övriga "Samhället"?

(Utan o ta ställning i själva sakfrågan kanske man typ kan sammanfatta "Hifikablar" följande:

Skeptikerna har inga bakomliggande ekonomiska motiv för att vara just skeptiska!(?)

De ivrigaste förespråkarna försörja sig (väl?) ofta delvis eller helt på att själva sälja highend-hifikablar!(?)

Blindtest är enligt de flesta Hifikabel-förespråkare en dålig metod, finns denna uppfattning i
ngt annat (seriöst) sammanhang i "Samhället"?

+$1,000,000 har spenderats på hifikabel-forskning men hitintills har inga tekniska belägg
för att highend-hifikablar skulle ge ökat välljud kunnat presenteras! (Bortsett ifrån hur det
nu blev med den Seriöse (ende?) Jenving´s rikningskoefficient?)

+1,000,000,000 har spenderats på kabel-forskning men hitintills har inget som styrker
hifikabelföretagens påståenden kunnat presenteras!

(Förespråkarna jämför (väl?) ofta HifiKablar med sportbilar!
Skeptiker använder (väl?) ofta otympliga/osexiga EKK-kablar!
A* är bäst ingen protest samt allt ovan är vad A* tror men absolut inte på ngt sätt vad A*ntar)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-05-20 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-20 10:18

Jag kommer att tänka på homepati, heter det väl. Jag såg nåt program på tv om det. De hade nån liten gnutta radioaktivt material i vatten, sen spädde de det en faktor 10 (eller nåt) och det gjorde de massor med gånger. Slutprodukten var vatten som enligt normala vetenskapliga metoder bara hade en ynklig sannolikhet att det skulle finnas en enda av de radioaktiva molekylerna kvar. Ändå menade de att det skulle ha någon medicinsk effekt, eftersom vattnet hade "minne".

Skeptikerna har inga bakomliggande ekonomiska motiv för att vara just skeptiska!(?)

Här finns det iofs anledning att vara kritisk, jag tex som jobbar med att lära ut den vetenskapliga sidan av det här, skulle i princip kunna sägas ha ekonomiska motiv för att vara kabelskeptiker. Det är ju det jag lär ut och är det fel så är ju inte min kurs lika bra och då vill folk inte gå den och då får jag inga pengar från arbetsgivaren. I princip, och om man nu tar på sig kritikerns glasögon. Fast jag ska väl lägga till att jag inte tror på det argumentet, även om det är teoretiskt möjligt.

Ett annat motiv som jag tror mer på är det sociala. Det gäller båda sidor. Om man låst sig för det ena eller det andra är det att erkänna ett misslyckande om det visar sig att man har fel.

Sen kan ju kablar vara olika snygga, och smaken om vad som är snyggt är ju olika. De kan också vara olika praktiska, ha olika mekanisk kvalitet och slitstyrka. Det är argument för dyra kablar, men knappast så dyra som en del är. PA-folket har en sundare inställning här.

Ähh, nu har jag skrivit i en kabeltråd igen. :evil: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-20 10:55

Svante skrev:Ähh, nu har jag skrivit i en kabeltråd igen. :evil: :wink:

- He he, A* vet det är ursvårt att låta bli :D!
Mvh A*

Svante skrev:Det är ju det jag lär ut och är det fel så är ju inte min kurs lika bra och då vill folk inte gå den
och då får jag inga pengar från arbetsgivaren.

- Oohh, så ngt stil med 40 p - HifikabelSkepticism den kursen vill A* gå, är den studiemedels berättigad 8)?

Svante skrev:De kan också vara olika praktiska, ha olika mekanisk kvalitet och slitstyrka.
Det är argument för dyra kablar, men knappast så dyra som en del är.

- Bara för vissa så om A* vore Highend-Hifikabelförsäljare skulle´n satsa på kvalitetsA*spekten enbart
samt då kunna somna med gott samvete (o pengar på banken, ändå)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-20 11:26

Audiomanikern skrev:
- Oohh, så ngt stil med 40 p - HifikabelSkepticism den kursen vill A* gå, är den studiemedels berättigad 8)?

Mvh A*

8O Trodde du redan hade disputerat i ämnet :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-20 11:31

Kul fråga. Det man kommer att tänka på är väl diverse former av naturmedicin och t.ex. biltillbehör. Även politik i viss mån, samt (konstigt nog) datorer. När det gäller det sistnämnda finns det ju mängder av artiklar och debatter PC vs. Mac, AMD vs. Intel o.s.v. I de flesta av dessa fall verkar det inte precis vara rationella överväganden som avgör utan man "slåss" för "sin" övertygelse utan att bry sig alltför mycket om att analysera de olika argumenten för/emot.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-20 12:05

Hej M!

Just det, PC vs. Mac stämmer ju väl in! Det pratas förbi varandra hela tiden i.a.f.

A* tänkte lite på "UFO/E.T - forskning" där (förhållandevis) stora forsknings anslag inte finna ngt alls medan
A*matorer med Hobby-anslag på rak arm kan nämna de för tillfälligt populäraste utomjordiska musikA*rtisterna, typ!

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-05-20 12:26

*suck*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-20 12:29

Huka er grabbar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-20 12:30

Morellos pappa, som är en hängiven kappseglare, berättade att det finn mycket ormolja även i båtbranschen. Bland annat en spray som man ska spraya på friborden så att båten går fortare 8O Vanligt hederligt hårdvax duger alltså inte 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-05-20 12:31

Sträck på dig Svante! :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-20 12:33

Hotspur skrev:Sträck på dig Svante! :wink:

:lol: :lol:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-20 13:12

Hmmmm

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-05-20 13:28

A* skrev
Svante räknade upp ett par ekonomiska motiv. Det kan vara ännu enklare:
Det är mycket billigare att vara skeptiker. EKK, eller i mitt fall Cat5, kostar väldigt lite.
Egentligen är jag ingen skeptiker kanske utan en opportunist. DVS att det passar mig och min plånbok att uppträda som en skeptiker.
Att jag även tilltalas av skeptikernas nyktra* analys är en annan femma.

Sedan är det så att man (jag) försvarar det man har. På tal om PC vs Mac så var jag stark Macanhängare tills det var dags att skaffa sig dator. Det blev en PC pga viss programvara som inte fanns till MAC. Sedan dess känner jag mig alltid tvungen att försvara PC och framhäva dess företräden.
Det är ganska vanligt bland 12 åringar (pojkar oftast) att ha ett favorit bilmärke. Ferrari vs Lamborgini t.ex. De kan råka i riktiga slagsmål om just "deras" märke kritiseras. Detta trots att de kanske aldrig suttit i sin drömbil.
Dimitri
*utan tillsats av kräkmedel

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-05-20 20:39

Ähh, nu har jag skrivit i en kabeltråd igen.

Skulle aldrig falla mej in att skriva i en kabeltråd :!:

hoppsan... :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2004-05-27 01:29

Klart det finns, sport framför allt lagsport.
"Alla idioter älskar lagsport, alla som älskar lagsport är inte idioter men alla riktiga idioter älskar tex fotboll eller hockey".
Jag känner inte till en enda mindre begåvad människa som inte dyrkar lagsport.
Alla håller på sitt lag, stenhårt, dommaren är partisk, ja tillockmed bollen studsar fel, suck, jag gillar inte lagsporter men kan se en bra match och uppskatta att det lag som spelar bäst vinner.
Tyvärr är det aldeles för mycket tur som spelar in.
Ologiska känslor för och emot, det är som med hifitillbehör, de som inte tror låter sig inte överbevisas och de som tycker sig uppleva skilnader kan vara lika enkelspåriga.
När det gäller kablar brukar jag likna dem vid däck till bilar. Att köpa däck och fälg för 40.000 till sin gamla volvo gör den inte särskilt bättre, men på racingbilar, rallybilar och formelbilar är däckval avgörande.
Utan kablar inget ljud-utan däck o fälg ingen kontakt med vägen.
Däcken till en formel1bil kostar en mindre förmögenhet, står i samma propotion som en ny bil, tänk parallel hifi.
Man kan hävda att bilen bara är ett transportmedel som ska flytta en eller flera personer från A till B, ser man det så så ska en stereo förmedla ljud punkt slut, men det finns andra aspekter.
Är dyrare kablar bättre? Beror på vad man vill uppnå och vilken stereo man har, enl mig, det finns en naturlig gräns och den sitter i huvudet på den som ska betala kalaset.
Kabel är väl en lika viktig del i systemet som vilken komponent som helst eller?
På detta forum finns det personer som alltid klankar på allt vad kablar och tillbehör heter, hur många trådar kan skapas i samma negativa anda. Sitta här i klubben för inbördes beundran och gnälla högst på alla andra verklighetsfrånvända lättlurade suckers verkar var det enda som debateras av vissa, man blir bara trött!
Jag vet "varför läser jag här då om det inte passar."
Ombyte förnöjer.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-27 02:26

adagio skrev:När det gäller kablar brukar jag likna dem vid däck till bilar. Att köpa däck och fälg för
40.000 till sin gamla volvo gör den inte särskilt bättre, men på racingbilar,
rallybilar och formelbilar är däckval avgörande. Utan kablar inget ljud-utan däck
o fälg ingen kontakt med vägen. Däcken till en formel1bil kostar en mindre förmögenhet,
står i samma propotion som en ny bil, tänk parallel hifi.

- A*lltså däck är ju mkt enkelt att genom i stort sett vilka test som helst visa/bevisa att
olika gör betydande skillnad, medan hifikablar? Tja det går ju i.v.f.s.h. inte o visa/bevisa att
de ens gör skillnad! Så snarare göra liknelse med plast-ratt à 500 kr /esoteriskRacer-ratt à
50,000 kr. Utan kablar inget ljud-utan ratt ingen kontakt med bilen men det går inte att
visa/bevisa esoteriskRacer-ratt varandes bättre som ratt, bara o uppleva/förnimma bilen
körs bättre med esoteriskRacer-ratt, tänk esoterisktHifikablage

adagio skrev: Kabel är väl en lika viktig del i systemet som vilken komponent som helst eller?

- A*bsolut! Tar du ex en integrerad stärkare så är kabeln som motsvarar den externa
RCA/XLR-kabeln (DIN (Naim)) mellan försteg o slutsteg minst lika viktig som 100-tals
andra komponenter o bör helt klart ha motsvarande prioritering o i åtanke att kylfläns
samt T-transformator & Co är dyyra så upp till 1/1000-del av totala kostnanden kanske 8)?

Tar du ex A*ktiva högtalare är kabeln motsvararande externa högtalarkabeln mellan
slutsteg o högtalare minst lika viktig som 100-tals andra komponenter o bör helt klart
ha motsvarande prioritering. Så i åtanke att WBT-polskruvar samt
h-element & Co är
dyyra så ev upp till 1/1000-del av totalkostnanden kanske 8)?

(Liknelsen? med lagsport hajA* ej 8O? (F.ö. e Bajen bäst!)
Att faktskt.se är allmänt dåliga samt kassa vet´n varken varför eller hur´n ska kommentera 8O?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-27 09:12

En av maffigaste och mest häpnadsväckande byten av hifiutrustning jag gjort var när jag byte ut Taralabs Omni (29 kr metern) till AQ Caldera, haksläpp. Ska villigt erkänna att den "stora" förbättringen av ett kabelbytet har jag inte upplevt igen. Måste ha varit perfekt matchning :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-27 09:43

Är den där Tara-kabeln rundtagande och finns det någon tara cardiod? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-27 09:55

Hej!

Om nu HifikabelFöretagen har forskningsBudgetar så skulle bråkdel av denna lagd på
dolda test i syfte o påvisa deras produkts existensberätiggande (för vissa) vara väl
spenderade budget-pengar då det finns folk (o fä) som sådant skulle ta till sig!
Ex StudioSnubbar lägga gärna ut stora $ummor på ljudförbättrande underligheter men
de vill gärna höra skillnad. (el åtminstone tro på argumenten för denna (då de som många
A*ndra ej ha tid o lyssna på allt ;)))

Mvh A*

Återgå till Generellt om hifi