Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%
 
Antal röster : 305

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Bubben » 2016-08-16 14:05

darkg skrev:
Ändå måste man ju undra vad som i övrigt är annorlunda på 28:an, eftersom amp 27 verkar vara så pass bra :-) (Bärhandtag, kanske?)

Förhoppningsvis en trigger-funktion så man kan använda sin el till annat än apparater på tomgång.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Bubben » 2016-08-16 14:06

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Om ni väldigt gärna vill diskutera FB så skapa en egen tråd. Denna handlar om Holographic Audio ;)


Ja, AMP27 är givetvis en mycket fin apparat eftersom jag konstruerade den. :mrgreen:
Har du några fler frågor?

Varför stoppades det inte in en triggerfunktion på den?

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav -Palle- » 2016-08-16 14:11

Bubben skrev:
Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Om ni väldigt gärna vill diskutera FB så skapa en egen tråd. Denna handlar om Holographic Audio ;)


Ja, AMP27 är givetvis en mycket fin apparat eftersom jag konstruerade den. :mrgreen:
Har du några fler frågor?

Varför stoppades det inte in en triggerfunktion på den?


Eftersom det inte sitter någon trigger på RS2000, och AMP27 kan ju inte få vara bättre? :mrgreen:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Harryup » 2016-08-16 15:13

Wemo Insight har brytare där man i appen kan se förbrukning också men de har även denna grunka som kanske kan användas som sensor och styra andra grejor.
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/elektrisk-utrustning/BELWEMOMKR/belkin-wemo-maker
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/elektrisk-utrustning/WEMOSWITCH/belkin-wemo-insight-fjarrstrombrytare

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 16:43

Har inte pre27 trigger ?! 8O

hmmm det är ett enormt minus i min bok tyvärr, jag är mycket starkt emot att ha elektronik på i onödan :/
Och jag vill säkerligen ha även nästkommande slutsteg dolt och inte lätt att komma åt för av/på-slag även om man skulle få för sig att orka krypa runt och stänga av elektroniken.

aja det var ju ett klart minus, på ett i övrigt till synes "perfekt" slutsteg, hoppas att efterföljaren har trigger ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Morello » 2016-08-16 16:45

Såväl RS2000 och AMP27 har strömställare. Har ni glömt bort hur sådana fungerar? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav -Palle- » 2016-08-16 16:46

DVD-ai skrev:Har inte pre27 trigger ?! 8O

hmmm det är ett enormt minus i min bok tyvärr, jag är mycket starkt emot att ha elektronik på i onödan :/
Och jag vill säkerligen ha även nästkommande slutsteg dolt och inte lätt att komma åt för av/på-slag även om man skulle få för sig att orka krypa runt och stänga av elektroniken.

aja det var ju ett klart minus, på ett i övrigt till synes "perfekt" slutsteg, hoppas att efterföljaren har trigger ! :)


Det lutar åt att det kommer triggeringång på nya AMP28 var svaret när jag frågade om det, så det verkar ju lovande. :)

Morello skrev:Såväl RS2000 och AMP27 har strömställare. Har ni glömt bort hur sådana fungerar? :)


Det är extra smidigt när strömställaren sitter på baksidan... 8)

Nu är jag inte så bevandrad i elektronik, men är det svårt att implementera en triggeringång? Det är väl bara ett relä?
Det är sjukt smidigt att slippa springa och slå av och på slutsteg stup i kvarten, speciellt dom som inte har slutstegen precis bredvid lyssningsposition.
Senast redigerad av -Palle- 2016-08-16 16:49, redigerad totalt 1 gång.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 16:49

Morello: på baksidan va ?

Palle: ja det är ju lovande, men det borde vara ett starkt "ja det är klart !" :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav -Palle- » 2016-08-16 16:55

DVD-ai skrev:Palle: ja det är ju lovande, men det borde vara ett starkt "ja det är klart !" :D


Ja det tycker jag också! :D

Så sjukt smidigt när det räcker att starta sitt försteg. :)
Då måste självklart nya försteget ha trigger ut också... ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Morello » 2016-08-16 16:56

Palle, nej det är inte svårt att implementera.

Om jag gör ett nytt slutsteg så kommer det att ha 12V trigger-ingång; inget att snacka om ;)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Morello » 2016-08-16 16:58

-Palle- skrev:
DVD-ai skrev:Palle: ja det är ju lovande, men det borde vara ett starkt "ja det är klart !" :D


Ja det tycker jag också! :D

Så sjukt smidigt när det räcker att starta sitt försteg. :)
Då måste självklart nya försteget ha trigger ut också... ;)


Håller med dig, Palle
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 16:58

Morello skrev:Palle, nej det är inte svårt att implementera.

Om jag gör ett nytt slutsteg så kommer det att ha 12V trigger-ingång; inget att snacka om ;)


Sätt då en valbar fördröjning också, så gör du det smartare än något annat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Mirage » 2016-08-16 16:58

Nog för att det kan vara praktiskt med ett styrt tillslag på slutstegen, men det är ju inte så svårt att ordna på annat sätt. Tidigare hade jag en fjärrstyrd grendosa från Nexa, nu har jag låtit elektrikern göra en egen lösning med ett relä styrt från trigger-utgången på försteget (finns på bild här). Då behöver man inte fundera på detta när man väljer slutsteg. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav -Palle- » 2016-08-16 16:59

Morello skrev:Palle, nej det är inte svårt att implementera.

Om jag gör ett nytt slutsteg så kommer det att ha 12V trigger-ingång; inget att snacka om ;)


Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Rydberg » 2016-08-16 17:44

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Palle, nej det är inte svårt att implementera.

Om jag gör ett nytt slutsteg så kommer det att ha 12V trigger-ingång; inget att snacka om ;)


Sätt då en valbar fördröjning också, så gör du det smartare än något annat.

Mina Bryston 7B-ST hade valbar tidsfördröjning på ingången, det har inte mina 28B. Hur tänkte man där? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Bubben » 2016-08-16 19:17

Mirage skrev:Nog för att det kan vara praktiskt med ett styrt tillslag på slutstegen, men det är ju inte så svårt att ordna på annat sätt. Tidigare hade jag en fjärrstyrd grendosa från Nexa, nu har jag låtit elektrikern göra en egen lösning med ett relä styrt från trigger-utgången på försteget (finns på bild här). Då behöver man inte fundera på detta när man väljer slutsteg. :)

Jo, det är faktiskt svårare än man kan tro. :oops:
Jag har mina två ASP-1000 på ett relä som bryter de vägguttag de sitter i. Relät är specat för upp til 14A, men det har svetsats ihop så många gånger att jag har fått borra ett litet hål i kåpan och bända isär blecken med en tandpetare lite då och då. :|
Det skulle vara skönt att elinimera det pillet.
När man drar separat matning från central till slutstegen så är det inte heller nyttigt för magkänslan att det ska gå genom ett NEXA-uttag. Sedan hjälper inte NEXA särskilt mycket, då måste man inplementera en RF433-sändare också. :evil:

Enklare för alla parter att det sitter en vanlig 12v-trigger på slutsteget, som dessutom kan vara inplementerad på rätt sätt för elektronikens hållbarhet och funktion.

Jag har för övrigt inte glömt hur strömbrytare fungerar, men jag anser att de ska vara i samma rum som mig för att vara användbara.
Problemet med för stort slutsteg för TV-rummet känner jag förresten inte igen, man har väl ett eget rum för slutstegen så man kan möblera som man vill. Men det kräver iofs att det finns någon möjlighet att styra slutsteget från annan plats... :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 19:19

Ja det är än så länge det enda negativa med konstruktionen (amp27) så som jag ser det... den borde absolut ha trigger in !
med fördröjning är ju en lyx man kanxsukta efter men ingång alls är nästan en lyx som jag kan tycka "ska finnas" på ett slutsteg av vettig klass och upp.

hmmm jag som var så nära att köpa 2st och köra den ena till köksstereon :mrgreen:

skämt å sido: är ju seriöst intresserad då ett nytt steg kommer att stå på "vill ha" listan och där 1st amp27 passar så oförskämt bra in på alla mina spec jag har satt.
Men det jag tog för givet hade den alltså inte :?

Det går ju att överleva utan trigger och gå på andra lösningar, men det käns lite "snopet" så att säga :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Mirage » 2016-08-16 20:05

Bubben skrev:
Mirage skrev:Nog för att det kan vara praktiskt med ett styrt tillslag på slutstegen, men det är ju inte så svårt att ordna på annat sätt. Tidigare hade jag en fjärrstyrd grendosa från Nexa, nu har jag låtit elektrikern göra en egen lösning med ett relä styrt från trigger-utgången på försteget (finns på bild här). Då behöver man inte fundera på detta när man väljer slutsteg. :)

Jo, det är faktiskt svårare än man kan tro. :oops:
Jag har mina två ASP-1000 på ett relä som bryter de vägguttag de sitter i. Relät är specat för upp til 14A, men det har svetsats ihop så många gånger att jag har fått borra ett litet hål i kåpan och bända isär blecken med en tandpetare lite då och då. :|
Det skulle vara skönt att elinimera det pillet.
När man drar separat matning från central till slutstegen så är det inte heller nyttigt för magkänslan att det ska gå genom ett NEXA-uttag. Sedan hjälper inte NEXA särskilt mycket, då måste man inplementera en RF433-sändare också. :evil:

Enklare för alla parter att det sitter en vanlig 12v-trigger på slutsteget, som dessutom kan vara inplementerad på rätt sätt för elektronikens hållbarhet och funktion.

Jag har för övrigt inte glömt hur strömbrytare fungerar, men jag anser att de ska vara i samma rum som mig för att vara användbara.
Problemet med för stort slutsteg för TV-rummet känner jag förresten inte igen, man har väl ett eget rum för slutstegen så man kan möblera som man vill. Men det kräver iofs att det finns någon möjlighet att styra slutsteget från annan plats... :wink:


OK, så de kan bli sådana problem.... Mitt relä är märkt 16 A och klarat sig snart ett år, men mina slutsteg kanske inte drar lika mycket ström vid start? Mitt stora slutsteg (Dynamic Precision) verkar ha någon form av "mjukstart". När man slår på det så tänds ett par dioder och det knäpper lite, sen när det gått kanske 20 s så knäpper det igen och då börjar det spela. De andra stegen jag har startar i princip direkt.

Kan hålla med om det med magkänslan också, det var därför jag gjorde om till egen matning för slutstegen med ett större relä. Jag körde dock med Nexa grendosa i flera år utan problem, den är märkt 3500 W. Hade redan fjärren för belysning, men det var förstås ett extra moment att slå på (hade gått att bygga bort).

Så visst är inbyggd trigger att föredra, men inte alla steg som har. Den lösning jag har funkar än, blir det problem får jag väl sätta in ett större relä. :)

Till sist får jag ju hålla med om att slutstegen ska ha ett eget rum, eller iaf inte det jag sitter i! :wink:
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 20:10

jag nöjer mig med att stegen inte syns = står otillgängligt = extra hopplöst att behöva starta/ stänga dom på brytare... :roll:

Men men, om det är den enda "miss" jag kan uppleva på amp27 så får man väll leva med den då, hoppas att amp28 kommer att ha trigger.
men jag är fortfarande mycket nyfiken på om den kommer att kosta samma pengar ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:29

Behöver man verkligen bryggad amp27 till i32s? Känns som det är lite onödigt mycket effekt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:32

HolographicAudio™ skrev:AMP34 är en kommande produkt som är en kraftigare variant av en bryggad AMP27 (fler utgångstrissor, större trafo, större kylflänsar mm).
Uteffekt ca 2500W :idea: i 8 Ohm 8)


Hej. Finns det någon datum när denna finns till försäljning? Ungefär.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-17 06:35

mjo, "beror på" :)

Men jag har inga planer på något sådant då det är rätt overkill och inte så vidare bra nytta/ pris kvot på en sådan anläggning ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav music4ever » 2016-08-18 03:56

När skulle man behöva mer effekt till i32s än vad en AMP27 kan leverera? Vad spelar man då för musik och hur delar man basen?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav boom » 2016-08-18 08:21

music4ever skrev:När skulle man behöva mer effekt till i32s än vad en AMP27 kan leverera? Vad spelar man då för musik och hur delar man basen?

Om man vänder på frågan varför måste man ha 2st RS 2000 till i32.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav -Palle- » 2016-08-18 11:07

Dom är inte tänkta till i32s... ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Morello » 2016-08-18 11:49

boom skrev:
music4ever skrev:När skulle man behöva mer effekt till i32s än vad en AMP27 kan leverera? Vad spelar man då för musik och hur delar man basen?

Om man vänder på frågan varför måste man ha 2st RS 2000 till i32.


Det går åt fyra kanaler (2 st stereoslutsteg tex) att driva ett delat system.

Eller menar du att man skall blanda olika fabrikat? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Morello » 2016-08-18 12:11

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Palle, nej det är inte svårt att implementera.

Om jag gör ett nytt slutsteg så kommer det att ha 12V trigger-ingång; inget att snacka om ;)


Sätt då en valbar fördröjning också, så gör du det smartare än något annat.

Mina Bryston 7B-ST hade valbar tidsfördröjning på ingången, det har inte mina 28B. Hur tänkte man där? :?


Kostandsbesparing. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav boom » 2016-08-18 17:51

-Palle- skrev:Dom är inte tänkta till i32s... ;)

Det vet jag med men det var inte frågan vad som händer i framtiden utan i nu tid.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav boom » 2016-08-18 17:53

Morello skrev:
boom skrev:
music4ever skrev:När skulle man behöva mer effekt till i32s än vad en AMP27 kan leverera? Vad spelar man då för musik och hur delar man basen?

Om man vänder på frågan varför måste man ha 2st RS 2000 till i32.


Det går åt fyra kanaler (2 st stereoslutsteg tex) att driva ett delat system.

Eller menar du att man skall blanda olika fabrikat? :mrgreen:

Varför driva basar med ett steg som kostar multum när det finns billigare hör man skillnad på basen?? När det gäller i från 0Hz till 80Hz

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav sprudel » 2016-08-18 20:22

Precis. Duger fint med kompetenta d-steg som Hypex NCore nc 400 i monokonfiguration eller stereo.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster