Skivspelarchock och bättre ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Skivspelarchock och bättre ljud

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-29 14:04

Jag skulle idag byta kabel från min skivspelare (en gamal Dual 505-3).
Tyvärr fick jag inte tag i någon vettig signalkabel på stan, men jag hade lite av en annan sort, inte fullt så vettig, som jag tänkte använda istället.
Väl hemma vänder jag på spelaren för att komma åt innandömmet...
Till min fasa upptäcker jag när jag vänder upp och ned på den att undersidan är gjord av någon smäckig plast som snabbt och billigt häftats fast i träramen! Skandal!
Nåja, väl isärplockade finner jag att den gamla kabeln jag tänkt använda nog inte var så bra. Så jag kapar orginalkabeln till hälften (ca 3dm) och löder på dom nya kontakterna jag köpt (på Clas Ohlson, vinkalde för att passa min gamla Cyrus 2).
Spänneningen var olidlig när jag kopplade in och provade... Jo, det lät helt OK. Och nog låter diskanten lite tydligare och renare med nya kontakter och kortare kabel.

Näsat grej blir större, då blir det nytt chassi och inbyggd RIAA. Men det blir i höst, jag har ingan lust att tjafsa med sånt nu när det är så bra väder ute.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-31 01:14

Har aldrig hört en moddad skivspelare som låtit bättre än originalet. annorlunda ja, men inte bättre. Det som ser dåligt ut för ögon kanske ändå har en baktanke, skivspelaren är tysk och dom har tradition att bygga bra spelare.
Så ett varningsord. Allt blir inte bättre för att man stagar upp och därigenom ändrar resonansfrekvenser på grejorna.

Återgå till Generellt om hifi