nätsladdar och signalkablar (gäller bara oss troende!!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

nätsladdar och signalkablar (gäller bara oss troende!!)

Inläggav Harryup » 2004-05-31 01:29

För er som hört skillnad vid kabelbyten:
1. Finns det tonala skillnader på kablar som gäller vid alla tillfällen eller ändras inbördes ordning beroende på anläggning?
2. Samma firma samma karaktär på alla kablar?
3. Har det låtit bättre vid tillbakasättandet av originalkablar? Oxid etc har skrapats bort, kanske anläggningsytor ligger emot bättre efter ett antal byten vid testen.
4. Har ni bytt till isolerade nätkablar och upprepat testen?
5. Har ni dragit kablarna för minsta möjliga påverkan av varandra jämt? (Inga härvor väl)
6. Dyrare alltid bättre?
7. Samma skillnad om det är XLR eller phono?

Och nu vill jag inte ha några svar av dyslektiker som säger att det inte finns skillnader på kablar, utan jag vill veta vad folk har upplevt för skillnad(er).
Tacksam för svar av er som testat mycket.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-05-31 09:53

Kan väl inte svara på allt men lite kan jag nog knacka ner

1. Ja, då jag bara testat seriöst hemma så kan jag bara svara att så är/var det

2. Nej, olika karaktär beroende på modell iaf på de högtalarkablar jag testat. Har t.ex inte hört någon skillnad på TaraLabs Digital 75 vs TaraLabs AIR Digital75 (digitalkablar coax).

3. Nej, har inte haft en kabel så länge att jag set någon oxid på den

4. Nätkablar har än så länge inte gett mig något mer än att brus har minskat.

5. Ja, har iofs lite ormbo nu men ingen skillnad.

6. Nej

7. De märken jag kört både med XLR och RCA har jag inte hört någon skillnad på

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-31 11:24

1, Ofta består kabelns "karaktär" i olika anläggningar, detta har jag testat många gånger. Däremot kan den karaktären passa väldigt dåligt i vissa sammanhan och slutresultatet kan därför skifta en hel del.

2, Har inte testat alla kablar av något märke men jag har iallafall märkt att Nordostkablarna låter lika varandra, så också AQ-kablar.

3, Inte som jag har uppfattat

4, Jag har skärmade nätkablar (JPC 1.5, fått dem kan man säga) hör ingen som helst skillnad om jag ska va ärlig.

5, Har inte så många kablar så.....

6, Nej, jag har testat signalkablar för över 15000 som låtit illa

7, Min förstärkare låter bättre via xlr men det har nog snarare med förstärkaren att göra än med kabeln.
Class only looks like arrogance from below.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-05-31 11:30

1. Inget jag har registrerat eller följt upp. Har alltid gällt befintlig anläggning.
2. Vet ej, men med Siltechs Classic serie (dyrare) och deras MXT-serie (ej så dyr), så har jag och mina vänner (oberoende av varandra) kommit fram till att det är så. Detta bekräftas också av Absolute Sound (vilket jag läst efter våra utvärderingar).
3. Efter en veckas körning med Siltech, satte jag tillbaka mina Elementa-kablar och skillnaden var så stor att jag sålde dom och köpte Siltech i alla led.
4. När det gäller nätsladdar, så bytte jag till LoRad och upplevde ett större lugn, men skillnaden var inte enorm. Har nu provat Siltechs silver/guld-varianter och de tillförde inte något. Upplvde snarare att de tryckte ihop panoramat lite.
5. I görligaste mån. Kan göras ännu bättre. Jag har mina prylar i bredd delvis för att hålla kablar ifrån varandra.
6. Nej, men oftast. Har som sagt provat Siltechs LS-110 för 58.000 mot Siltech New York för drygt 6.500. Jag fastnade för den billigare då jag inte kunde höra avgörande skillnader mot den dyra. Oavsett vilket skulle jag heller inte lägga 58.000 lovor på en kabel.
7. I min anläggning kan jag inte påstå att det skulle vara någon skillnade mellan XLR och phono, men Bow är inte heller inte äkta balanserade maskiner rakt igenom.

Jag är inte särskilt intresserade av kablar men i samband med att jag bytte högtalare fick jag med lite Siltech att testa. Eftersom skillnaden var så pass stor, så kan jag inte negligera det hela. Det som lät bra för ett antal år sedan har sprungits förbi av ny teknik. Siltech står för en hel del nytänkande i sin metallurgiska forskning´. Det finns säkert fler. Tiden står lika lite stilla för kablar som för annan utrustning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: nätsladdar och signalkablar (gäller bara oss troende!!)

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 17:19

Harryup skrev:För er som hört skillnad vid kabelbyten:
1. Finns det tonala skillnader på kablar som gäller vid alla tillfällen eller ändras inbördes ordning beroende på anläggning?

Mycket mer beror på käll- och mottagarimpedans än kabeln i sig självt.

Vet, ej. Troligen inte.
3. Har det låtit bättre vid tillbakasättandet av originalkablar? Oxid etc har skrapats bort, kanske anläggningsytor ligger emot bättre efter ett antal byten vid testen.

Subjektivt; ja. Objektivt; vet ej, hat aldrig orkat genomföra.

Nej, har inga brumproblem p.g.a. oskärmade sladdställ.
5. Har ni dragit kablarna för minsta möjliga påverkan av varandra jämt? (Inga härvor väl)

Ja, speciellt för att undvika jordslingor. Visuellt sett bryr jag mig inte om det ser ut som ett ormbo. Det har inte inneburit någon märkbar prestandaförlust. Antagligen är väl mina kablar är välskärmade.
6. Dyrare alltid bättre?

Nej. Jag har inte märkt att priset på en kabel skulle vara en indikator för prestanda.

Jag kör obalanserat rakt igenom för att slippa extra inverterande förstärkarsteg i signalvägen. Ofta blir det större ljudskillnader av de extra förstärkarstegen på XLR-signalvägen än skillnaden mellan XLR- och RCA-kablage.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: nätsladdar och signalkablar (gäller bara oss troende!!)

Inläggav Nattlorden » 2004-06-03 08:43

Harryup skrev:För er som hört skillnad vid kabelbyten:

Om man undantar extremfall i data på anläggningen, så bör tonala skillnader vara ganska stabila.

Njae... däremot samma karaktär inom en serie från en tillverkare med samma grundfilosofi. Van den Hul t.ex. är det lite svårt att jämföra deras "vanliga" kablar med deras kolfiberkablar.

Möjligt... originalkabeln har låtit bättre än hemlånade dyrare kablar när den kom tillbaka... tror dock på akustisk inlärning av musikstycket snarare, men kan inte utesluta det.

Svar nej.

Jodå! Här härvas det friskt!

6. Dyrare alltid bättre?

Definitivt inte! Har föredragit billigare kabel både i öppna och blinda tester.

Ingen aning, aldrig haft XLR möjlighet i båda ändor på nån kabel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2004-06-05 18:07

Tar mig friheten att förenkla mina intryck:
Olika kombinationer av elektronik och kablar verkar harmonisera mer, jag tror inte det finns ngt generelt bättre såvida ngt inte är direkt felkonstruerat. Enl mig så tenderar kablar från en tillverkare sträva mot ett ljudideal. Dyrare alltid bättre? hmm.. njae kanske mätmässigt eller matrial/tillverkningsmässigt men inte alltid i alla kombinationer. Själv är jag NO anhängare, efter att ha ägt och provat hela uppsättningar från ca 5 tillverkare, enligt mig låter tex red dawn roligare på min stereo än valkyrija, valkyrijan är för torr till min kombo. Separerade lågnivå och nätkablar- varför chansa, det kostar inget att optimera.
Peace, love and harmony.

Återgå till Generellt om hifi