Liten förstärkare studeras

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Re: DIN bandspelarkabel

Inläggav Ceder » 2009-01-27 15:06

lennartj skrev:OBS!
DIN bandspelarkabel är en "luring" där ut- och in- är korsade på samma sätt som de korsade kablar man behövde använda förr för att koppla ihop två datorer direkt som inte hade ethernetanslutningar med autosensning.

När det gäller din förstärkare, så hävdar jag fortfarande att det är mest sannolikt att stift 1 och 4 är ingångar eftersom förstärkaren är en mottagande enhet, inte sändande. Om du exempelvis skulle driva slutsteget från en bandspelare använder du en rak kabel och bandspelaren lämnar sin utsignal på stift 1 och 4.
Det stämmer både med Kjells bandspelarkontakt och vad jag sagt tidigare.


Fint, tack för svar. Skall kolla och testa lite vid tillfälle.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: DIN bandspelarkabel

Inläggav MiaM » 2013-09-05 04:25

lennartj skrev:OBS!
DIN bandspelarkabel är en "luring" där ut- och in- är korsade på samma sätt som de korsade kablar man behövde använda förr för att koppla ihop två datorer direkt som inte hade ethernetanslutningar med autosensning.

När det gäller din förstärkare, så hävdar jag fortfarande att det är mest sannolikt att stift 1 och 4 är ingångar eftersom förstärkaren är en mottagande enhet, inte sändande. Om du exempelvis skulle driva slutsteget från en bandspelare använder du en rak kabel och bandspelaren lämnar sin utsignal på stift 1 och 4.
Det stämmer både med Kjells bandspelarkontakt och vad jag sagt tidigare.


Gammal tråd, men den länkades till från en aktuell tråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1556568#1556568

Nej, en bandspelarkabel är rakt kopplad. Pin 1 och 4 är definerade som inspelning, pin 3+5 är definerade som uppspelning.

Korsad kabel kallas "kopieringskabel" och används när man kopplar ihop två bandspelare med varandra (eller mer ovanligt två förstärkares bandspelaruttag med varandra). Tillbehörsmärket "Champion" (fanns även som "A-handlarna") körde med röda kontakter på kopieringskabel och svarta på vanlig kabel. Jag vet inte om fler tillverkare körde den varianten.

Kjell.com har därmed fel när de pratat om "IN" och "UT" (åtminstone om de inte också envisas med att prata om endast förstärkaren eller endast bandspelaren).

(En tumregel är för övrigt att om en bandspelare med inbyggd förstärkare som har 5-polig din har en ingångsväljare så brukar den vara kopplad som en förstärkare, men om den inte har ingångsväljare (d.v.s. man måste trycka in record för att använda den endast som förstärkare) brukar den vara kopplad som ett kassettdäck / en bandspelare).

Hur just denna förstärkare är kopplad blev väl inte helt utrönt i tråden, väl?

LeHans
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-08-04

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav LeHans » 2016-08-05 01:12

Hej! Undrar helt enkelt om någon fått detta slutsteget att fungera, ty jag får inget ljud alls ur ett precis likadant.
De stift i DIN-kontakten som är anslutna till kretskortet är: 2,3,5 och 8.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav Svante » 2016-08-05 08:02

DIN-kontakterna var fruktansvärda att löda, och det där med att de ibland var korsade ställde till det en massa. Scart-standarden var mycket bättre map det. Där var alltid kablar med samma kön korsade, medan förlängningskablar inte var det. Så borde alla kablar vara. RCA-kablar var ännu värre eftersom man överlät till användaren att koppla rätt. Undrar hur många som har kopplat rec out till output där.

HDMI-kabeln är väl annars den första som beter sig rätt ur användarsynpunkt på alla sätt, man behöver inte tänka på om de är korsade eller inte och de är mekaniskt ok. Hur det funkar internt vet jag inte, men resultatet är riktigt iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav Svempa » 2016-08-06 10:22

Stift 8 används för styrspänning för tillslag. Jag har för mig att det fungerar med vilken spänning som helst större än 5 Volt för att starta förstärkaren.

LeHans
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-08-04

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav LeHans » 2016-08-07 10:41

Stort tack för info!
Min tolkning blir då att om man som du skriver lägger en styrspänning +5V på stift 8, så kopplar man motsvarande minus på stift 2 tillsammans med signaljord från ljudkällan?
Sedan resp. Kanal Vä och Hö på stift 3 och 5.

Loganix
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-03-26

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav Loganix » 2022-03-28 00:49

LeHans skrev:Stort tack för info!
Min tolkning blir då att om man som du skriver lägger en styrspänning +5V på stift 8, så kopplar man motsvarande minus på stift 2 tillsammans med signaljord från ljudkällan?
Sedan resp. Kanal Vä och Hö på stift 3 och 5.


Funkade det med kopplingen som antecknas här? Har själv blivit en stolt ägare av denna förstärkare och det vore kul att kunna få användning av det :D
Tack på förhand.

Bild

Ducas
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-04-16

Re: Liten förstärkare studeras / inkoppling

Inläggav Ducas » 2023-04-16 11:47

Med extern 5V +/-
Har testat och får både ljud samt grön ljus på dioden :-)

Koppla endast in de inringade pin på den 8:a poliga DIN kontakten.
PIN 2 gemensam jord för V/H och ström påslaget.
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (104.43 KiB) Visad 459 gånger

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Liten förstärkare studeras

Inläggav BobHallon » 2023-04-16 16:09

g dagens

svagt minne jag monterat tv o sådan förstärkare en gång i tiden till någon kund, fast inget pillande bara koppla ihop grejorna.
doxk märklig beskrivnings text på kontakten , låter som tv motorstativ eller robot(abc80 :P )/parabolstyrning .

mvh magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 23 gäster