försteg, varför???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

försteg, varför???

Inläggav dimitri » 2004-06-07 20:21

Sitter och lyssnar på skön musik, just nu Tom Waits.
En tanke:
Min CD spelare är direkt kopplad till förstärkaren. Egentligen är den "integrerade" förstärkaren identisk med slutsteget i samma serie fast med passiv linjeväljare och en potentiometer.
Har svårt att tänka mig att en förförstärkare skulle tillföra ngt. Det vimlar av esoteriska linjesteg out there.
Är det inte bara en source väljare som behövs? Vad kan ett aktivt linjesteg tillföra?
OK med phonosteg. Det behövs, verkligen. Men tendensen har ju varit att allt fler tillverkare släpper rena linjesteg. Är det inte att processa signalen igenom onödiga mellansteg?
Jag lyssnar nu med rejällt tilltagen volym = kl 11. Samma för kasettdecket och tunern.
Hur kan det finnas marknad för linjesteg?

Ba undra i all ödmjukhet
Dimitri

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-07 20:43

Impedansanpassning, drivning av långa kablar. CD-spelare kan nog driva dom flesta någorlunda vettigt konstruerade slutsteg, endast en volympot skulle behövas. Men kassetdäck, tuners etc har kanske inte lika ofta lika dugliga utgångssteg.
Men många audiofiler lyssnar ju bara på CD. Radio och sina gamla kassetter har man spolat. Själv har jag massar av god muzak på kasset. Ljudet är förståss inte i CD-klass, men vad gör det när musiken är så bra?

Du kan ju, om du behöver ingångsväljare, prova att bonka ihop ett passivt försteg i expriemtsyfte. Kostar inte mcyket alls. Värt att prova.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-07 21:07

Jag skulle inte klara mig utna ett försteg. Kör då in signalen i det aktiva filtret (som har aktiv högpass såväl som aktiv lågpassfiltrering) och vidare in i slutstegen. Något alternativ till ett försteg finns helt enkelt inte i min föreställningsvärld! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi