Bra hifiljud ur högtalare i vilken prisklass börjar det? Nya

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Bra hifiljud ur högtalare i vilken prisklass börjar det? Nya

Inläggav matså » 2004-06-18 14:33

Låt oss säga vi har en bra anlägging. Vi skall köpa ett par högtalare, i vilken prisklass generellt måste man vara i för att få högtalare som levererar riktigt hifi ljud, alltså den lägsta prisklassen för nya högtalare som levererar riktig hifi? Är det spannet mellan 5 tkr, 10 tkr 15 tkr eller vad? Rent generellt.

Ps jepp jag har frågat samma sak på vårt kära systerforum. Men jag är nyfiken vad ni tycker och vad de andra tycker. Innan någon säger det så är jag inte ute efter något bråk. Jag är bara nyfiken på vad ni tror och tycker :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-06-18 16:11

5-10 är nog en bra gissning.

piP ger tex hifi billigt......kostar ca 7000 8) , finns nog andra som är lite billigare som också ger lite hifi :) ......men det beror ju mycket på var man drar gränsen till hifi :? :?:

EPS verkar ju annars vara ett billigt sätt att få sig billighets hifi, kan man inte göra lådorna själv så kan man ju alltid beställa ett par :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-18 17:04

Bygg självversionen av piP för 4000 är ruskigt prisvärd. Verkar dock behöva en förstärkare med hög effekt för att komma till sin rätt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-18 17:10

Ja, pip är en fin högtalare. Köpte att par i monteringssats (färdigfanérad, svart ask) åt mina föräldrar. Kostade 5 500 kr. 8)

Testade den med två olika stärkare: min egen (SA-100), Nad 208. Lät fint med båda :lol: Impedansen är snäll och befriad från kraftiga fasvinklar. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Bra hifiljud ur högtalare i vilken prisklass börjar det?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-18 18:13

Ska det likna något som börjar likna HiFi så kostar det minst 5000 kronor tycker jag nog. I den prisklassen och uppåt finns det åtminstone en del högtalare som är "tillräckligt" bra (förutsatt att man är lite mer Svenssonbetonad i sitt lyssnande). För 5000 kronor högtalare så får man dock inte allt man skulle kunna önska sig, ofta fattas det antingen en del bas, för lite ljudtryckskapacitet, för hög distorsion. Men det finns en del godbitar t.o.m. jag(!) skulle kunna leva med, t.ex. NHT 1.3, men då behövs basmoduler, vilket egentligen också är meningen. De låter finfint i ett rum som är hyfast bra akustikreglerat. I Laserföreningens förrförra butik lät de nästan kusligt bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-18 20:00

Kliver man upp prisstegen hittar man mina favoriter bland Ino Audio och B&W 8)

Hittills har jag bara talat om ljudkvalitet - handlar det om finish ligger Sonus Faber bra till :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-19 00:08

Som de andra antyder så finns det generellt ingen direkt gräns att högtalare för 10000 och uppåt börjar låta bra. Det är så väldigt olika och det finns exempel på mindre bra högtalare i alla prisklasser. De billigaste högtalarna som har låtit acceptabelt har legat någonstans på 2000kr (B&W DM302). Ett annat bra exempel är NHT 1.5 (håller helt med Johan här , de lät kusligt bra i laserföreningens gamla demorum i alvik). På best sound tex var det svårare att höra hur bra högtalarna egentligen låter.

Det som kännetecknar bra högtalare som är billiga är att de nästan alltid saknar ordentlig basåtergivning. Det är den kompromiss som verkar ge mest ljudkvalitet för pengarna så att säga.

Vill man ha riktigt bra ljudkvalitet från ett par högtalare så får man nästan gå upp runt 20000kr (Intelligent sound tycker jag är ett bra exempel på ovanligt bra högtalare), fast det är ganska få högtalare även i denna prisklass som är riktigt bra och även här är fortfarande basen den kompromiss som ger mest utdelning i ljudkvalitet. Vill man även ha bra bas så får man nästan gå uppemot 50000kr eller mer för ett högtalarsystem.

Mao prisspannet för "bra" högtalare är ganska stort och de flesta högtalare låter ändå inte tillräckligt bra oavsett pris tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-19 09:29

Svår fråga. Går inte att säga något generellt då pris/prestanda-relationen inte är helt fix och där olika tillverkare är bättre eller sämre på att utnyttja förutsättningarna för att få bra ljud billigt. Vissa kanske inte ens vill få det billigt :wink:

Visst kan man får trevliga och synnerligen hifi-mässiga upplevelser ur mindre högtalare i prisklassen 5-10kkr inget snack om det men om man inte vill begränsa sig så mycket i musikutbudet så kanske man får närma sig 15kkr för att få en sådan upplevelse på nästan allt välinspelat musikmaterial. Anser jag baserat på mina erfarenheter och smak. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-19 12:36

En omöjlig fråga, helt klart. Men av svaren av döma så behöver det inte kosta 100 000 kr klassen för att få fullgott hifiljud.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2004-06-23 17:32

Herregud vilken frågeställning?

En fråga som ju är omöjlig att svara på och som bara leder till massa åsiktskrig.

Pelle tycker att en högtalare för 4000:- paret är HiFi.
Några år senare så har han troligen högtalare för mer pengar, eftersom skillnaderna och flaskhalsarna i systemet blir mindre och mindre. Eller så har han tröttnat och bytt ut det hela mot en Tivoli Audio radio.

Själv tror jag aldrig man blir helt nöjd, och det bästa jag lyssnat på för minst pengar är Quad11L, pip och totem dreamcatcher.

Jag menar, allt har ju enbart med ens referenser och (tyvärr) ens plånbok att göra.

För 2 år sedan skulle jag lugnt ha nöjt mig med tex ett par billiga Dali eller B&W.

Idag har man lyssnat på så mkt mer och har ju helt andra referenser som då tyvärr blir bra mkt dyrare.

Men man lär sig lyssna med tiden och då upplever man även små små förändingar.

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-23 17:50

Men man lär sig lyssna med tiden och då upplever man även små små förändingar.
Det jag tycker händer när man lär sig att lyssna är att man börjar känna igen saker som man inte lade märke till förut, vare sig det är stora eller små skillnader.

T ex stereoperspektiv var ingenting som jag tänkte på alls för ett par år sedan, nu inser jag att det är det som gör att man hör detaljer mm och kan urskilja saker lättare. Och då pratar jag inte om stereoperspektivet hos olika kablar utan själva högtalarna som "målar upp" ljudbilden på ett mer eller mindre diffust sätt iom sina fysiska spridningsegenskaper. Innan lyssnade jag mest i termer om kallt eller varmt, stickigt eller nasalt mm, det kan bero på att stereoperspektivet generellt är så uselt på många högtalare att man inte lagt märke till att det skulle kunna finnas något.

Återgå till Generellt om hifi