Arkenmässan närmar sig, ge några förslag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sladd

Arkenmässan närmar sig, ge några förslag

Inläggav Sladd » 2004-06-18 14:59

Arkenmässan är i princip knökfull med utställare, en del stuvande mellan olika rum återstår men det löser sig.

Arkenmässan är ju en orgie i dyra anläggningar, vanvettiga priser, anläggningar att endast drömma om - men också en hel del prylar i överkomliga prisklasser.

För att ta mässan ett steg till och erbjuda än bredare utbud för besökarna funderas det på att hålla ett antal seminarier. Arken har ju en utmärkt aula med 150 fasta platser, lutande golv, scen, allt som behövs.

Vi har några traditionella hifipotentater från utlandet på vår lista varav några verkar kunna komma.

Nu söker jag flera som kan göra något som är intressant för besökarna. Arken skall ju vara en mässa för hela hifisverige.

Ge gärna förslag!

mvh

Sladd
Hificonsult

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-06-18 15:14

Jenving kan berätta om kablar kanske?

Eller nån Feng Shui kunnig som berättar om hur man får ett harmoniskt lyssningsrum? :wink:

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-06-18 15:20

Ett udda förslag: Någon som kan HiFi-historia och kan berätta målande om hur det var i HiFi'ns barndom? Någon som var med på den tiden och kan ge reflektioner ur en personlig synvinkel och som verkligen har en stor erfarenhet. Förändringar och trender som kommit och gått. Perspektiv ur en annan synvinkel..
Vem det skulle vara vet jag tyvärr inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-18 15:27

Bjud in Douglas Self som föreläsare 8) Jag skulle utan tvekan lägga upp 200 pix för att få lyssna :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-18 15:34

Ja, Self hade varit roligt att höra.

En paneldebatt med lite olika tillverkare tycker jag hade varit rätt underhållande. "Vad är HiFi?" kunde väl vara en bra fråga att starta på.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-18 16:47

Bjud in konstruktören för Audio pro. Han som är chefendesignern över så bra högtalare som Black diamond, Ego 414 och Focus As 5. Skulle varit kul och höra hur de gjort för att få så pass bra ljud i dessa prisklasser. En eloge till den människan.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2004-06-18 16:50

Eller Peter Belt, elelr vad han hette, som hade prylar för att smörja in proppskåpet............Vodoooo stuff.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 21:45

Morello: Jag ser gärna dig prata förstärkarteknik. Kanske tom en debatt mot någon annan Svensk konstruktör. Svårt att ordna dock... Nån som har kontakt med Ashberg? ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 23:13

Annars tycker jag att de få mässor jag besökt hittills varit mycket lyckade. Egentligen tycker jag det är bra som det är som sagt. Billigare öl? ;)

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-06-18 23:18

Tror Belt går bort...

Akustik och inspelningskunniga har jag funderat på själv, det kanske kan bli något där.

Morello i debatt mot konstruktör kunde ju bli spännande men jag tror vi avstår :D

Någon som kan se hifi ur ett historiskt perspektiv gillade jag, skall fundera!

Rent generellt är det svårt att få någon kunnig som samtidigt är okommersiell, det hänger ju ofta ihop, intresse och yrke.

mvh

sladd

edit: lite förvirring eftersom jag lagt ungefär samma inlägg på fler forum...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 23:23

Jag skulle vara MYCKET intresserad av att lyssna på Erik Triod-Ljud Andersson bl.a. Men som sagt.... Även han är en kommersiell figur.

Skulle även vilja höra Öhman ang de nya Carlsson modellerna.

Bladelius kanske? Han verkar ju ha ett finger med lite här och var. 8) .

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-06-18 23:24

Varför inte arrangera några roliga blindtester ? Det har aldrig gjorts tidigare på en mässa iaf.... CD mot WMA, CD mot MP3, Orginal CD mot bränd CD, WMA mot MP3.... osv osv...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 23:27

Blindtest på en mässa tror jag inte alls på. Aldeles för stressig och okontrollerad miljö plus att metodiken blir lidande.

Det där med live-uppträde genom en tung hifi-anläggning! Det hade varit grymmt kul att höra! :) EST genom Martin Logan kanske? ;)

Svanå miljöakustik?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 23:41

Se till att alla de som ska spela 'för högt' befinner sig på samma våning och de andra som vill spela vad rummet tillåter eller lägre finns på sin plats. Allt för att man inte ska bli för störd av grannrummen. Ni får gå efter erfarenhet från andra mässor.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-18 23:48

Annonsera i inredningstidningar, m.m i god tid innan så att även det motsatta könet och ännu icke invigda män får upp ögonen för 'livets goda'. ;) HiFi-tidingar läses av män som redan är intresserade, det är bara att inse, och är man intresserad av att få fler intresserade får man nog tänka lite längre än hifi&musik.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-06-19 01:31

Johan Lindros hade jag gärna lyssnat på när han berättar om akustik och psykoakustik. Utifrån det som han skrivit på olika forum tycker jag han verkar ha väldigt mycket kunskap att bidra med i detta ytterst viktiga område inom hifi som tyvärr ofta förbises/prioriteras dåligt.

Och precis som Ranefjord skriver hade medverkan av Svanå miljöteknik varit ett klart plus.
Låt dem akustikreglera och mäta upp ett rum för någon eller några utställare (om det nu är möjligt?) och berätta för besökarna vad de olika akustiska ingreppen gör för ljudet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-19 09:45

henrik skrev:En paneldebatt med lite olika tillverkare tycker jag hade varit rätt underhållande. "Vad är HiFi?" kunde väl vara en bra fråga att starta på.

Det låter som en möjligt lärorik och underhållande tillställning. Kanske blir svårt att välja ut de som fungerar i paneldebatter så att man får sådana personer som hanterar det väl och att det inte blir för spännande :wink:

Sladd: Mycket bra initiativ! :)

Är det så farligt att personer är kommerisella? Tror de flesta kan urskilja det värsta 'försäljarsnacket' om föreläsaren skulle hemfalla åt det. Men just att se hur någon får beskriva hur de har tänkt när de har konstruerat en produkt är rätt intressant tycker jag och det får man inte reda på i de vanliga rummen även om konsturktöreran står där. Kanske skulle man kunna ha någon som är kompetent som skulle kunna ställa lite frågor om det som det berättas om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-19 15:12

iTunes music store i Norden? Någon som kan prata om detta?

T

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2004-06-19 16:37

SKall vi inte alla ta ett gruppfoto? På alla medlemmarna här

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-06-19 17:36

Levande musik, är det en tanke som är fel i dessa sammanhang ?

mvh

,

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-06-19 18:40

Om jag hade haft möjligheten att gå på Arken-mässan hade jag verkligen uppskattat lite live-musik!

Ranis förslag att spela upp den genom en grym hifi-anläggning låter onekligen spännande! :)
//mvh Johan

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-19 19:51

Flera bra förslag har kommit
Douglas Self inte minst.
En annan kul figur med legendarisk aura är Thorsten Loesch .
Dimitri
Kul ide med paneldebett, Morello vs ?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-19 20:04

Ranis förslag att spela upp den genom en grym hifi-anläggning låter onekligen spännande

Försök att köra PA. med hifiprylar, hur "grymma" dom är brukar inte vara lyckade alls. Inte om dom ska överrösta instrumenten i allafall.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-06-20 09:44

En mässa för alla...

LTS?

mvh

,

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-20 11:43

Självklart ska väl LTS få ställa ut om de vill/finns plats. Finns säkert en och annan som kan hålla mycket intressanta fördrag oxo. :)

Carlssonstiftelsen? 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-06-20 12:42

Ja, jag tycker också att det är ett bra initiativ!
Och jag håller med om att inspelningsfolk och akustik är värt att lyssna på. Jan-erik Persson Opus3, Robert Bahr från BIS.
Akustik: Någon från en högskola tror jag blir bäst. Obunden och neutral i sammanhanget. Sen kan man krydda med andra föreläsare som följer upp och kan då även vara branschanknutna.

Liveuppträdande är verkligen inte fel!! :D Sitter helt rätt på en mässa och ger ytterligare dimensioner.

Om Öhman skulle föreläsa (han är en duktig föreläsare tycker jag), så skulle jag gärna höra en del om psykoakustik ( dvs hur man uppfattar ljud, - alltså inte inbillade upplevelser som en del kanske tror). Detta för att det är kunskap som inte så lätt finns att tillgå. Det är heller inget ämne som det har tjafsats om i långa trådar på forum vad jag vet (kanske beroende på att få har någon föreställning av det), så det kan vara något nytt och fräscht.

Någon från en symfoniorkester, opera eller bara en musikgrupp som kan framträda och även berätta lite om musikframföranden?

Bladelius, Stig-Erik Tangen (Norsk kunnig högtalardesigner verkar det som, har dock ingen aning om han är en bra föreläsare), finns säkert många andra...

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-20 15:03

För att precisera mig lite så tänker jag mig nog en avslutande paneldebatt med en bra blandning av folk. Jag skulle gärna se vild blandning av elektronik- och högtalarkonstruktörer, musiker (artister), skivbolagsfolk, radiofolk, tvfolk och andra människor som har intressanta uppfattningar om hifi diskutera. Naturligtvis behöver man ha en bra moderator också.

naqref: Jag tror inte risken för "härdsmälta" är så stor. Språkbruk och horn i pannan brukar mjukas upp när folk kommer ut i verkligheten. Men om det skulle bli kris finns kan man väl alltid ha en vattenslang i beredskap ;)

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-30 12:53

Kan man inte ordna nån form av röstning angående mässans bästa ljud?

Folk skulle kunna RÖSTA! 8) Bara att trycka upp lappar och be dem lämna sitt val i en brevlåda eller nått, 1a, 2a och 3a.

-Vilken fantastiskt rolig idé Jens!
-Jag vet! 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-06-30 23:05

En debatt angående kompression, headroom och psykoakustik skulle vara intressant tycker jag, fast det är det säkert ingen annan som tycker :)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-01 12:44

Om jag nu, mot förmodan, orkar släpa mig till Arken (av någon anledning) vill jag helst slippa kvasivetenskapliga föreläsningar från självutnämnda hifi-gurus i alla fall... :twisted:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi