ge mig förslag på akustikreglering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nils_inaktiv

ge mig förslag på akustikreglering

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-30 00:06

kan nån ge mig förslag på plattor eller liknande man kan slänga upp på väggarna som dämpar ekon i hela (eller åtminste brett) frekvensomfång? och det bör vara luktfritt.

Jag har inte så mycket plats o placera ut tube traps o liknande. skulle va bra om man det va nåt tunt (10 cm typ) som man kunde hänga upp på väggen.

Jag har en perfekt yta bakom högtalarna, i mitten, där det bara är en dörr utan nåt på eller framför.

på väggen precis bakomlyssningsplatsen har jag ett hål med gardiner bakom, men över nästan uppe vid taket har jag också en tom yta. tror ni diffusion skulle göra sig bra här?

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2004-06-30 08:52

Jag håller just på att bygga lyssningsrummet till min inspelningsstudio. Jag tog hjälp av en akustikkonsult, och han rekommenderade SUND Miljöskiva, som tillverkas av Akustikmiljö i Falkenberg. Den är 50 mm tjock. Bäst är om du kan montera den med luftspalt bakom - och har du riktigt gott om plats, så lägg in 95 mm Gullfiber bakom SUND-skivan. Själv kommer jag att ha mellan 300 och 700 mm mellan SUND-skivan och den fasta väggen/taket, men det är förstås inte alltid man har plats för det i sitt hem.

SUND-skivan finns både med och utan tygbeklädnad. Utan beklädnad kostar den 150 kr/kvm ex moms, då tillkommer deras T-profiler för montering, frakt hem till dig och det tyg du förmodligen själv vill sätta framför.

Alternativ finns från Ecophon och Rockwool, men när jag har undersökt saken visar det sig att de inte är speciellt mycket billigare. Det som kostar mindre är att sådana skivor finns på de flesta byggvaruhus i landet, medan man med SUND måste räkna in frakten. Såvitt jag vet kan man bara beställa SUND från tillverkaren. Jag behöver omkring 25 kvm, och då landade frakten på cirka 1000 kr.

Hälsningar
/Henrik

Återgå till Generellt om hifi