rör+sub?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nils_inaktiv

rör+sub?

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-01 22:57

ponera att jag köper en Audion Silver Night stereo ... skulle den orka driva en subbas? Om inte, skulle man kunna lösa problemet genom o koppla till en aktiv sub istället?

Dessutom.... borde inte detta vara en bra lösning för de som gillar rörens närvaro o klang i mellan/övre register men saknar kraft/fasthet i basen?

Jag sitter o drömmer lite bara :D men tänkte det kunde va kul o höra era åsikter om diverse kombinationer för eventuella framtisköp.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-01 23:25

Jag är utav uppfattningen att rör endast ska användas då man har råd att skaffa sig såpass mycket kraft att musiken inte känns komprimerad då man spelar lite starkare. Med en rejäl transistorstärk så känns musiken aldrig ansträngd när man spelar lite starkare, något jag upplevt med svagare transistorstärkare och rör.

Att använda rör till allt utom sub låter som en väldigt bra lösning tycker jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-07-02 14:38

Hallo. :D

Funderar själv på likande lösning...

Men då 2 eller 4 subbar som drivs av ett Dynamic Precision No1 steg och sedan ett Amplifon Audio WT40 till högtalarna... eller 2 WT40 för att biampa båda högtalarna :D
Det blir 2 x 40 triod W i klass A per högtalare och 2 x 250 W till subbarna.. om man inte kör 2 parallellkopplade 4 ohms basar för att få Dynamic steget att jobba lite.... 2 x 970 Wrms i 2 ohm räcker nog till 8O

Amplifon bör man ju köra på eftersom man säljer dem... :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-02 15:12

Jag kollade på maxamplituden i olika register (0-300hz, 300-2700hz och 2700-22050hz) på några olika låtar och kom fram till att det är i genomsnitt ungefär samma maxamplitud i de olika registrena. Alltså så borde man ha förstärkare som klarar ungefär samma spänningssving till bas som till diskant om man vill undvika klippning*(om elementen har samma verkningsgrad)

(maxamplitud skall inte blandas ihop med medeleffekten som självklart är mycket större för basen)

*Väldigt korta transienter som klipps av kanske inte är så hörbart? har aldrig testat det och man hör ju ofta att folk kör med klenare förstärkare till diskanten...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-02 15:20

Det som begränsar en förstärkare är ju oftast nätdelen, eftersom trafos är dyrt helt enkelt.

Så, en förstärkare som inte klarar att leverera en hög medeleffekt relativt sett kan ju ändå klara av att leverera de maxamplituder som krävs, såvida det finns nog med ström i glättningskondensatorerna till att klara dessa peakar. Det är iaf vad jag har fått förklarat för mig.

Klipp är alltid negativt tycker jag, eftersom det inte är musiken man lyssnar på längre då, utan förstärkarens brister.

Klenare förstärkare till diskanten är en sak, men för klena är en annan sak.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-02 15:27

dawen skrev:Så, en förstärkare som inte klarar att leverera en hög medeleffekt relativt sett kan ju ändå klara av att leverera de maxamplituder som krävs, såvida det finns nog med ström i glättningskondensatorerna till att klara dessa peakar. Det är iaf vad jag har fått förklarat för mig.

Japp, på de flesta förstärkare belastas spänningen ner lite om man kör hög kontinuerlig effekt. (så om man bygger stegen själv kan man spara in lite på trafosarna på diskantstegen)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-02 15:27

utgår ni ifrån att kopplar huvudhögtalarna genom subben - eller att det finns seperata utgångar för Hi & Low Freq på rörförstärkaren?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-02 17:02

Jag tänkte mig snarare ett delningsfilter innan bägge förstärkarna, i stil med det som Naqref byggt, som finns här

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-03 23:21

ok .. kör du ännu en förstärkare före delningsfiltret som du använder som ingångsväljare då? :?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-04 00:24

Nepp. Jag använder ett försteg för att välja signal.

Återgå till Generellt om hifi