Jag har sedan några månader tillbaka en tredje generationens iPod och är mycket nöjd med den. Det enda problem jag har haft är att "Apple Lossless" fungerar inte bra, spelaren hakar upp sig; har läst på bland annat
http://www.ipodlounge.com/ att det är fler som har det problemet. Likaså har spelaren svårt att hantera stora wav-filer, säg på 200-300 MB. Det går att spela upp dem, däremot om jag snabbspolar i filen så tar det en stund för spelaren att få ordning på buffertminnet. Den kan haka upp sig och "dumma sig" men det går att få det att funka med lite tålamod. AAC och mp3 funkar helt utan problem. Observera att jag använder spelaren vid tågpendling, cykling och promenader, inte i joggingspåret så skakkänsligheten är inte testad...
Batteritiden är i kortaste laget för längre resor och utflykter, ungefär 6-8 timmar. Och eftersom batteriet är inbyggt så är det inte bara att byta utan man får leta reda på 220V och ladda den... Hur länge batteriet kommer att hålla återstår att se...
Det jag gillar med den (det gäller iofs fler hårddiskspelare) är att eftersom den klarar olika format så är det jag som bestämmer ljudkvalitén. Jag kan köra allt mellan 64kbps mp3 upp till wav och aiff, det handlar bara om vilka kompromisser jag vill göra. Jag har efter flera
subjektiva tester kommit fram till att mp3 i 256 kbps kodad med LAME är för mig den bästa kompromissen. Nackdelen är att LAME finns bara som plugin till iTunes för Mac, inte för PC. Så jag får koda i CDEX och sen importera, går iofs väldigt smidigt. Jag gillar annars iTunes skarpt, programmet är enkelt att använda men kan mer än man tror vid första anblicken...
Bara mina 2 ören...
/P