Strömförsörjning till skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bebop

Strömförsörjning till skivspelare

Inläggav Bebop » 2004-07-06 11:16

Har i dagarna köpt separat strömförsörjning till min Nottingham Spacedeck. Blev det bättre - ja, jag tycker det men jag vet inte hur mycket som är inbillning och verklighet. Vi som har lyssnat upplever bättre bas, högre upplösning av framför allt stråkar och en lugnare återgivning. Men varför?

En sak är ju hastigheten. Nu kan jag ställa in exakt, och det visar sig att utan sep strömförsörjning eldade verket på med för hög hastighet. Det innebär naturligtvis en annan frekvenskurva, även om det är små avvikelser.

Jag har emellertid svårt att förstå att "renare" ström kan vidarebefordras från motorn via drivremmen till skivtallriken, vars vikt (moment) borde sudda ut eventuella hastighetsavvikelser.

Vad säger ni som "tänker i formler"?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-06 11:23

Kolla in denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2943

Och Stereophiles länk i denna tråd.

Har du en testskiva med 1000 Hz statisk signal kan jag analysera den åt dig. 8) :)

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Strömförsörjning till skivspelare

Inläggav Naqref » 2004-07-06 11:51

Attack skrev:En sak är ju hastigheten. Nu kan jag ställa in exakt, och det visar sig att utan sep strömförsörjning eldade verket på med för hög hastighet.

Det är ju lite skumt då Nottingham brukar vara duktiga att få varvtalet rätt. Och frekvensstabiliteten på elnätet är det heller inget fel på. Brukar ligga (enligt egna erfarenheter) runt några få ppm i fel. Hur stor var skillnaden egentligen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-06 13:14

Man undrar ju vart pulsklockan sitter, i strömförsörjningen eller integrerat med motorn... om det är en annan (bättre?) klocka i strömförsörjningen så förklarar det väl varvtalsändringen. Resten av ljudförbättringen hör väl ihop med att man separerar bort störande elektronik...

OBS; detta var bara ovetenskapligt bollplankssvammel. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-06 13:32

Vee-Eight: Nottingham kör med en synkronmotor (d v s en motor som håller ett varv (så länge man inte överbelastar den) som är proportionerlig mot växelfrekvensen) som inte innehåller någon elektronik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-06 14:16

Jag vet inte alls hur spelaren ser ut; är det remdrift? Isf, kan tallrikens hastighet variera med belastningen pga att remmen sträcks. Inte mycket förmodligen, men kanske mer än ppmen i nätfrekvensen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 14:52

Svante, då brukar det uppkomma långsamt svaj. Excitationskraften varierar på grund av kontakten mellan skivan och pickup (musikberoende) och tallrikens masströghet och remmes fjädring påverkar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-06 16:10

Vibrationer hos motor kan dock ge svaj, och detta kan fortplanta sig genom skivtallrik och/eller plint/tonarm. Dynamiskt svaj kan drabba skivspelare med fjäderupphängning. Motorstyrningen i ex Linn Axis (och Lingo?) är ju kontrollerad med avkänning där skivtallriken håller motorn "igång" (uppstart med hög spänning och sedan låg spänning när tallriken fått fart). Utan motstånd stannar motorn.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-06 16:30

Problemet med att driva en synkronmaskin direkt från nätet, eller i förekommande fall via en trafo, är att man inte får riktigt 90 graders fasrotation medelst kondensatorn, som sitter i serie med en av maskinens lindningar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-06 16:41

Johan_Lindroos skrev:Svante, då brukar det uppkomma långsamt svaj. Excitationskraften varierar på grund av kontakten mellan skivan och pickup (musikberoende) och tallrikens masströghet och remmes fjädring påverkar.

Ja, det kan jag tro, men det är inte det jag menar. Om man bromsar en synkronmotor minskar inte varvtalet, men om man bromsar en skivtallrik som drivs via rem av en synkronmotor, så minskar varvtalet pga att remmen spänns på drivande sidan.

Men morello, vad menas med kondensator och nitti grader, förklara! Hur spelar det roll för varvtalet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-06 18:23

Naqref:

Jo det gör min Thorens med, men det sitter ju en liten svängningskrets, aka pulsklocka, som får motorn att hålla varvet trots belastningen (inom rimliga gränser givetvis). Min tanke var huruvida och vart den kretsen sitter, dvs vid motorn integrerat eller vid strömdelen. Om nu matningen kommer färdigpulsad från den separata strömdelen, dvs inte använder ev svängningskrets i spelaren så kan det ju förklara varför svarven nu låter bättre med rätt varv. Eller är jag helt bort i tok? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-06 18:29

Jag vet ju inte om det är lika i det här fallet, men sist jag hämtade bilen från verkstan så hade den "fått" nya bromsskivor. Märkligt nog kändes motorn lite piggare. Nåt att fundera på åtminstone. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-06 19:17

Oki så här är det: Motorn i en Nottingham är helt passiv utan någon som helst återkoppling. Den är så svag så att den inte kan dra igång tallriken utan hjälp. När man inte använder spelaren så står motorn och 'tuggar'. Det känns som en liten vibration. Det beror på att den inte arbetar synkront längre och därmed så 'hoppar' fasen förbi det optimala läget. När motorn har samma hastighet som fasen (d v s den arbetar synkront) så finns inte denna vibration. Någon återkoppling behövs inte så länge belstningen är så låg att den inte är större än motorns drivmoment. På beskrivningen så låter det som om din Thorens inte har en synkronmotor Vee-Eight utan en asynkronmotor. Den kan snurra långsammare än vad frekvensen egentligen antyder vid last med en mjuk gång. Det kan inte synkronmotorn.

När det gäller fasförskjutningen som man ger den andra faslindningen (som hjälper till att starta motorn åt rätt håll) så behöver den inte vara exakt 90 grader. Det beror på hur motorn är konstruerad. Dessutom så kan denna stängas av när motorn har fått upp farten. Då är dess påverkan minimal. :)

Svante: Om remmen sträcks så borde detta vara samma för båda fallen (såvida inte momentet påverkas men) i a f så nämnde ju Attack att den gick fortare med nätdrift och det är ju inte långsammare precis :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 19:33

HJÄLP!

Här tycks finnas en del kunskap om motorer till skivspelare.

Min LP12 med Valhalla motorstyrning har börjat bete sig underligt.

Motorn har tappat all ork och kan inte starta längre. Den står "liksom och rycker". Kan det vara nå´t med kondingen? (Det borde ju inte vara det tycker man den borde väl(?) vara av plasttyp). Mysko. Vem kan tänkas begripa sig på Valhallakortet (förutom Linn då)?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-06 19:50

Går den att snurra igång? Och går den då att snurra igång åt fel håll?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-06 20:29

Går skivtallriken? Själva motorn ensam behöver ju inte gå om den styrs som på typ en Linn Axis.

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-07 09:51

Förut har motorn betett sig såhär:
Om man tar av skivtallriken så har motorn snurrat ändå. Om man känner på motorn så har den haft ett "stort" vridmoment.

Nu beter den sig såhär:
Motorn står still. Om man manuellt ger den en liten knuff så snurrar den med viss tvekan, ofta går den inte igång alls ändå. Om den gått igång och man bara snuddar den det allra minsta, så stannar den. Då den står still, och man känner på den, så kan man känna att det rycker en aning i den. Det finns ingen chans att få kombinationen med rem och skivtallrik att snurra, även om man ger det hela en knuff.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-07 10:46

Kommer inte ihåg hur valhallan ser ut men:

"The Valhalla is a synthesized AC source, the board rectifies the AC line, then uses a cheep and cheerful crystal oscillator and other circuitry that is used to create a single sine wave at 50Hz, then a simple phase shift cap is used to provide the shift for the second winding."

Motorn kan ju vara trasig, men dessa brukar vara "outslitliga"

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-07 11:00

Ja lite konstigt är det allt. Jag misstänker att det har blivit fel på Valhallakortet. Någon som har ett liggande?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-07 11:36

Om det inte är motorn utan kondingen så borde det funka att manuellt starta den om det är avbrott i kondingen (eller i startriktningslindningen) men är det kortis i kondingen så kan det säkert bli lite skumt pss som du beskriver. Om det är nätdelen som är kaputt kan man väl kolla snabbt med ett oscilloskop. Typ. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-07 11:52

Johan,

när/om du får igång Lp12an har du någon testskiva med 1000 Hz signal? Skulle vara kul att jämföra "flutter" med olika motorstyrningar.

Kanske någon annan som sitter på en skivspelare (vilken som helst) skulle kunna skicka en wav-fil med några varv inspelad 1000 Hz signal?

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-07 12:18

Anders, det får väl bli dags såsmåningom att studera saken närmre. Synd bara att det är så tråkigt!

Thomas, jag skulle nästan hellre ha den spelare som du har faktiskt. Den verkar mer välgenomtänkt än LP12:an med mindre guning fjädring och bättre motorstyrning. Vet du något mer om hur Axis-lagrets kvalitet står sig jämfört med LP12 (d.v.s. jag är egentligen mest ute efter nivån på "rumblet")?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-07 12:29

Axisen är ungefär som LP12 i lagerkvalitet, men spelaren är mycket mindre inställningskänslig. Dock är ju upphängningen bestående av dämpat material istället för upphängt. Det finns fördelar och nackdelar med båda.

Att kalibrera 33/45 hastigheten om man behöver det är dock inte så lätt då pottarna sitter i spelaren. Men det är behändigt med 33/45 varvtalsreglering som bara finns på Lingo.

En Axis (version II bör det vara) kan väl fås för 3000:- eller bytas mot en LP12 så får du lite pengar tillbaka. Behåll armen dock.

(Fast först borde de provas direkt mot varandra med samma PU. Jag håller på att optimerar RIAA steget för Shure V15VxMR just nu.)

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-07 12:48

Jag vill bara påpeka att kvaliteten på en mätning beror i hög grad på hur lacket är inspelat och pressningens centrering(Wow). Jag har 1KHz inspelad både på lack och pressadvinyl och det är stor skillnad mellan lack och vinyl. Tyvärr har mina lack förstörts med tiden men jag kommer ihåg att det var stor skillnad.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-07-09 01:51

n
Johan_Lindroos skrev:Ja lite konstigt är det allt. Jag misstänker att det har blivit fel på Valhallakortet. Någon som har ett liggande?

Jag har ett gammalt kort från en Mantra liggande i en låda. Det funkar precis som Valhallan med en förstarkare och sen en fasförskjutnings konting på utgången (enda skillnaden är att mantrakortet även kan ge 45 varv ut).
Du kan få prova det kortet om du vill.

Annars om du bara vill prova om motorn funkar så kan du ju alltid bygga en Linn Basik, Mantra manual, etc. clone. Du behver bara ett effektmotstånd och en konding som du ansluter direkt till elnätet.
Jag har inte värdena i huvudet men det borde vara enkelt att räkna ut. Jag tror jag har en sådan liggandes i en låda också någonstanns.

(Tyvärr så har jag gett bort min samling av Airpax/Impex motorer)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-09 02:33

Johan_Lindroos skrev:HJÄLP!

Här tycks finnas en del kunskap om motorer till skivspelare.

Min LP12 med Valhalla motorstyrning har börjat bete sig underligt.

Motorn har tappat all ork och kan inte starta längre. Den står "liksom och rycker". Kan det vara nå´t med kondingen? (Det borde ju inte vara det tycker man den borde väl(?) vara av plasttyp). Mysko. Vem kan tänkas begripa sig på Valhallakortet (förutom Linn då)?

Här kan nog jag hjälpa till har reparerat några valhalla kort det vanligaste felet är att de tre stora kondensatorena på kortet är uttorkade. skulle det inte vara det så får vi titta vidare på det.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-09 02:41

Johan_Lindroos skrev:Anders, det får väl bli dags såsmåningom att studera saken närmre. Synd bara att det är så tråkigt!

Thomas, jag skulle nästan hellre ha den spelare som du har faktiskt. Den verkar mer välgenomtänkt än LP12:an med mindre guning fjädring och bättre motorstyrning. Vet du något mer om hur Axis-lagrets kvalitet står sig jämfört med LP12 (d.v.s. jag är egentligen mest ute efter nivån på "rumblet")?

Om du tar det senaste lagret (cirkus)så är det bättre än axis lagret om jag inte minns fel så var lagret i axis en "prototyp" för vad som komma skulle på LP12an. och Lingon är betydligt bättre än axisens motorstyrning Lp12an är bättre avkopplad från omgivningen. har ju själv LP12a har haft axis och basic skulle aldrig gå till baka till någon av de spelarna även om det är väldigt bra spelare.

men mätningar har jag inte på det hela.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-09 11:38

Hepcat,

att titta på lager är svårt, speciellt som Linn nästan aldrig ger några specifikationer och toleranser. Annars har ju Valhalla inte den funktionen att den minskar spänningen efter uppstart som Lingo och Axis. Axisens motorstyrning är ju mer lik Lingo är Valhalla om man tittar på funktionen. Några specifikationer har jag dock inte sett för Axisen.

Det som skiljer spelarna är ju upphängningen. Ja en flytande upphängning har fördelar för att avisolera. Axisen består av HDF träplatta med dämpmaterial, samt kraftiga gummi-dämpare. Den är känsligare om man ex. tappar med fingrarna på plinten.

Om upphängningen ger mer eller mindre störningar vid normal drift kan man dock diskutera. En sådan sak är att avisolera från motorvibrationer som ger störningar på 50 Hz. Ser man på Stereophiles mätningar så finns det tydliga toppar vid 50 Hz (och 100 Hz med gamla Lingo) för LP12. Dessa ser inte jag med Axisen, dock något svagt vid 50 Hz.

Sist men inte minst, att testa skivspelare sida vid sida är inte alltid lätt. Jag har hört en fullspecad LP12a med Lingo/Ekos/Arkiv och den lät snäppet bättre än min Axis, för att den spårade något bättre på skivor som kan ha skadats av mistracking. Detta skriver jag dock under på att det beror på Arkivens speciella nålslipning som gör att den spårar lägre ner i skivspåret och tar fram information som tidigare varit "orört".

T

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-09 11:59

Thomas_A:

Vad stog spelarna på för underlag när du testade dem? Vad var det för bottenplatta på LP12an?

Axisen har ju den fördelen att den inte är lika känslig på underlaget som 12an med standard bottenplattan hur konstigt det än låter.

När jag gämförde så var det innan cirkus och trampolin fanns och spelarna var bestyckade med likadan tonarm och likadan pickup akito1 arm och k9 pickup.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-09 13:22

Stort tack Kaha och Hepcat!

Om vi gör såhär:

Jag ska kolla lite på Valhallakortet, kolla de där kondingarna, kolla lite spänningar och så.

Om jag inte hittar felet så kontaktar jag er sedan.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi