Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Inläggav matså » 2004-07-13 15:16

Om vi tar en bra inspelad cd och en bra inspelad vinyl av samma artist. Vilket är bäst?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 15:28

Om du har en bra vinylsvarv och bra RIIA steg är vinyl vida
överlägset :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 15:42

Larsho, jag själv har ingen bra skivspelare etc så jag vet inte och jag tror nog att en del inte hå¨ller med Larsho :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 15:54

Larsho, jag själv har ingen bra skivspelare etc så jag vet inte och jag tror nog att en del inte hå¨ller med Larsho :D

Jag ställer denna fråga efter ha läst Ljud och bild tidningen. Jag citerar

Många älskar de gamla lpskivorna, men då måste man också älska knastret, svaj, dålig kanalseperation, förfärligt dålig dynamik vid högre frekvenser, ökad distorsion ju fler gånger skivan spelas osv. Om man lyssnat till vinylskivor tillräckligt många år så sorterar så sorterar hjärnan ofta ut de där störningarna så att de imte märks medvetet. Om det kommer ett annat medium så låter det obekant, och kan upplevas som sämre
Skrivet av Bertil Hellsten i nummer 6 2004 i insändarna Brev

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-13 16:22

Det är väl mer eller mindre omöjligt att jämföra i praktiken, men med rätt in- och avspelningsutrustning ska CD vara så pass bra att det går att göra en kopia av en vinylskiva som är mycket svår att skilja från originalet. Tvärtom går inte. Sedan är ju CD betydligt mer praktiskt, men vinyl är charmigare. I praktiken är det nog ofta hugget som stucket vad som är bäst, eftersom skivorna är olika bra beroende på andra saker än bara formatet.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 16:24

har man en LP12:a behöver man inte bekymra sig om knaster, och ja jag hävdar att ljudet från en LP12:a vida överstiger ljudet från en cd-spelare i samma prisklass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-13 16:26

Vad konstigt du har formulerat frågan! (jag svarade därmed "Omöjligt...")

När jag köper musik så köper jag den på det format den finns på. Är det bara LP så är det det. Är det bara CD så får det bli det, o.s.v. Men om den av en ren händelse (<5% av skivaffären och i sin tur <1% av den musik man vill köpa) finns på både LP och CD så har jag historiskt sett (ca 1986 - 1989 för att vara mer exakt) förut köpt LP:n (finare omslag och billigare (var student då), samt på den tiden påverkad av Linnevangeliet av någon märklig anledning ). Numera köper jag nästan uteslutande CD och en del begagnad vinyl. Men varför begränsa sig till CD och vinyl? Även DVD-V, DVD-A, SACD inhandlas friskt nuförtiden också, men det är sällan musiken man önskar köpa finns på dessa format.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 16:34

Johan

Mkt bra formulerat :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 17:00

JO jag håller med dig Johan. Det är ju sällan skivan finns både på vinyl och cd när bägge håller högklass, men om det gör det vilket är då bäst. Självklart finns de andra formaten också men jag var nyfiken vad ni tyckte mellan dessa formaten.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-13 18:16

Bertil Hellsten skrev i Elektronik Världen: "Om man lyssnat till vinylskivor tillräckligt många år så sorterar så sorterar hjärnan ofta ut de där störningarna så att de imte märks medvetet."

Ja då har väl inte jag hunnit att vänja mig ännu trots att det gått mer än 40 år. Det är väl så att vissa har anpassningsproblem. :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-13 18:23

Jo det har nog hänt flera gånger att jag köpt både vinyl och CD för att kunna jämföra ljudet. Numera har jag så dålig plats för mina vinylskivor vilket betyder att jag måste tänka på var jag ska ha min eventuellt nyinköpta vinylskiva. Det här kan tyckas vara fånigt men så har det faktiskt blivit med tiden.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 19:06

Jag reagerade speciellt på vad Bertil Hellsten sa eftersom han är väl en av de stora (förmodar jag) , tycker det är konstigt att han anser att det är så mycket fel på vinyl han måste ju också hört de nya skivspelarna som har mindre fel än de gamla tycker man. Eller har han bara lyssnat på mediokra skivspelare?? 8O

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-13 19:13

jag har också en del album på både CD och vinyl.

Vinyl vann alla ggr. Grattis.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-13 19:19

Jag har ett antal album på CD och vinyl. CDn låter alltid bättre, men med tanke på vinylsystemets tekniska ofullkomligheter så är det förvånande att ljudskillnaden är så liten. Vinyl är mera charmigt och kul att lyssna på, men vill men verkligen lyssna på musiken (och inte ljudet) då är det CD som gäller här i huset.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 19:40

Lustigt hade mästaren ställt frågan på hififorum så hade svaret nog varit tvärtom. Där tycker de flesta att vinyl är bäst eller så är det dom som gapar mest. :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 19:43

Mats

Menar du att jag skulle gapa :?: :evil:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 19:46

nej Larsho du har missförstått mig. Jag menade att det kanske är mest vinylvännerna som säger att vinyl är bäst och cdvännerna är mer tystlåtna.

Va inte så aggressiv Larsho tänk på ditt blå hjärta :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 19:49

Mats

Det är inte bara hjärtat som är blått utan även mitt blod :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-13 20:07

Jag slår ett slag för LPn som den bästa under förutsättning att båda är gjorda bra.

Det beror på att vilken CD jag än tar och spelar på min Technics CD spelare så kommer den inte upp i samma kvallitet som en LP av samma skiva spelad på min LP12a. och att jag måste lägga så väldigt mycket mer på en CD spelare för att komma upp i den kvalliten.

Så LP för att det är billigare att få en bra kvallitet från det. plus att mjukvaran vid begagnat köp ofta är billigare.

men CDn har ju fördelen att den är lite smidigare än LPn att lira i bilen.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-13 20:17

Är det bara jag här som tycker att en CD-spelare för 2000 spänn låter bättre än vinylsvarv, oavsett vad den har kostat?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 20:22

Larsho mitt blod och hjärta har den rätta färgen nämligen röd. Blått är du adlig Larsho???

Max så är det nog

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-13 20:38

Nja inte adlig direkt men du vet väl att blodet passerar hjärtat
och färgar av sig :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-13 20:49

Max varför tycker du så att en cd för 2000 kr är bättre än en skivspelare oavsett hur mycket den än kostar?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-13 21:33

mats skrev:Max varför tycker du så att en cd för 2000 kr är bättre än en skivspelare oavsett hur mycket den än kostar?

Det är mitt intryck som jag fått under årens lopp. En CD-spelare för typ 2000 spänn låter utmärkt (om den får chansen med bra förstärkare och högtalare, tyvärr kopplas billigare CD-spelare nästan alltid in i anläggningar där även högtalarna kostar typ 2000 och då låter det därefter...) och så har det varit länge. Koppla in en billigare CD-spelare i en anläggning där den får chansen att visa vad den går för så låter det riktigt bra! Tycker jag i alla fall. Andra personer tycker ju uppenbart annorlunda, men det får ju stå för dom.

När det gäller vinyl så sitter felen och bristerna mest i själva systemet. Det blir inte bättre än vad systemet medger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-13 21:44

Max_Headroom skrev:När det gäller vinyl så sitter felen och bristerna mest i själva systemet. Det blir inte bättre än vad systemet medger.

...samtidigt är det väl så att det är svårt att göra en skivspelare så bra som systemet tillåter, och därför hör man skillnad på dem upp till ganska höga summor. En CD-spelare är enkel/billig att göra så bra som systemet tillåter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-13 23:47

CD har ju en teoretisk övre gräns för hur bra den kan låta, vilket vinyl inte alls har. Men det som många kanske missar, när det gäller vinyl, är att kombon av utrustning, motor-tallrik-upphängning-arm-puppa-kabel-RIAA, är otroligt känslig för hur slutresultatet låter. Med CD så är allt klappat och klart, kanske man skaffar en annan DAC än den som hänger med. Men man funderar ju inte vilken lins till CD:n man skall köpa, vilken som låter bäst i kombination med resten av spelaren, osv. Vinyl är ju solklart ett krångligare medium att hantera, kanske det som avskräcker en del.

Jag måste hålla med om att det är en stor del av nöjet som ligger i allt pyssel, ceremonin innan man får igång spelverket. En vinylspelare är otroligt vacker att se på, 33 1/3 varv är mkt lugnande. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 00:23

Vee-Eight skrev:CD har ju en teoretisk övre gräns för hur bra den kan låta, vilket vinyl inte alls har.

Intressant är ju då att jämföra de två med varandra, inte bara med sig själva.

Det finns flera teoretiska gränser även för vinyl. En är hur stor skillnadssignal man kan gravera utan att spåret går upp över ytan, en annan att spårets krökningsradie inte får vara mindre än nålspetsens. Detta sätter ett maxvärde på nålens acceleration.

Vidare finns det praktiska gränser, som hur slät vinylmassan kan göras, detta sätter ju brusnivån. Och så länge denna brusnivå är 30 dB högre än CDns så vill jag på stå att vinylskivan är mer begränsad än CDn, i varje fall i det avseendet. Ytterligare praktiska begränsningar är mekaniken i pickupen, som dras med problem liknande högtalare gällande tonkurvan tex.

All detta sammantaget gör att det tveklöst blir en skillnad mellan CD och vinyl. Sen kan man gilla skillnaden, det är upp till var och en. Och de som tillverkar skivorna behöver behärska tekniken hur man bäst för över musiken till de två medierna. Men jag vill ändå påstå att CDn i sig påverkar ljudet mindre än vinylskivan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 00:41

Vee-Eight skrev:CD har ju en teoretisk övre gräns för hur bra den kan låta, vilket vinyl inte alls har.

:? :? Vad menas? Med samma resonemang torde även ett ½" magnetband också sakna övre gräns.

Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-14 00:47

En viktig är aspekt när man jämför vinyl mot cd är att vara noga med att kontrollera att båda utgåvorna är pressade från samma master. Med olika masterutgåvor på vinyl respektive cd finns det ju stor chans att det ena eller andra mediumet får stort försprång då inspelningen i det ena eller andra fallet visar sig vara av avsevärt högre kvalitet.

De tester jag läst där man jämfört likadana utgåvor på vinyl och cd mot varandra har lyssnarna alltid föredragit cdformatet. Cd är under samma förutsättningar ett tekniskt och ljudmässigt bättre medium än vinyl (även om vinyl säkert kan ljuda väldigt fint också, under rätt förutsättningar 8) )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 00:49

Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter. 8)

...utom möjligen " lyssningsintryck för 'mig' ", vilket väl är en viktig parameter i sammanhanget. Men jag förstår vad du menar och håller med.

Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi