F-n vad den bärbara brusar och surrar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

F-n vad den bärbara brusar och surrar!

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 10:26

Varför brusar och surrar det alltid från bärbara datorers hörlursuttag?

Oavsett vilken bärbar jag har provat, så är det alltid en massa oväsen på hörlursutgången. Jag har en dator som surrar till varje gång jag trycker på en tangent. Förutom bruset som är störande då. Den nya Dell jag har på jobbet är inte heller bra.

Känner någon till ett billigt ljudkort med USB som inte brusar och surrar märkbart åtminstone? Typ max femhundra. Det vore bra om det klarar digitalt in och ut också, men det kanske är för mycket begärt. Biltema har ett kort som inte verkar helt fel. Är det någon som provat det?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-15 10:34

Såhär är alla våra bärbara Dell på jobbet, sen tankar man hem
en nyare drivrutin så fixar det sig..

Underligt att drivrutiner kan lösa detta problem tycker jag.

Fast din dator kanske har nått annat problem.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-15 10:40

uppdatera drivrutinerna är ju aldrig fel, vilket som.

här har jag inte problem med sus/brus. men i skolan fick jag det problemet. det var tydligen galvanisk koppling. det hjälpte att byta hörlurar som hade lite annorlunda kontakt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 10:41

Menar du bruset eller surr från tangenterna?

Min Dell har bara brusproblemet, inte surr från tangeterna.

F.ö. är det den bärbara jag köpte av dig som är den andra datorn jag "klagar" på! :wink: :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-15 10:48

8O 8O :lol:

jag menar sådant surr, typ när man rör musmarkören så hör
man surr, eller när datorn tänker så hö rman processorn typ..

brrriiii brriiii

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 10:54

Ja typ så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-15 11:10

Det skiljer ganska mycket mellan olika laptoppar. Jag sitter just och skriver på en Dell C400 , den är hyfsat OK. Det här märks på konferenser när många folk har med sina egna laptoppar och kopplar upp dem till ett "PA" (som är större än den inbyggda högtalaren i laptoppen :wink: ). En del surrar, andra inte. Laptopparna har för blivit bättre de senaste 5 åren, förmodligen för att fler börjar spela musik på dem. Förut var det helt hopplöst, nu är det bara lite hopplöst. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-15 11:21

Kanske en sådan här?

http://www.dansdata.com/bithead.htm

Läste om den i senaste Hifi Choice. USB-anslutning och inbyggd D/A. Dyrare än 500:- dock. :(

Min bärbara (gammal Dell) låter också skräp. Lite dåligt hela tiden och fantastiskt dåligt när den läser/skriver till diskett. Så fort det blir paus i musiken vill man hellre ta av sig lurarna än att sitta och lyssna på elektroniken.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-15 12:34

Min stationära Dell har ett irriterande surr på hörlursutgången när man scrollar på webbsidor!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 13:06

Hej Hatoil!

Den verkar fin, om jag förstått det rätt så det saknar den A/D-omvandlare(?) Lite för mycket HiFi-pryl (därmed högt pris) och för lite massproducerat för min smak. Det var bra att man kan avnända den som en vanlig hörlursförstärkare till sin freestyle också.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-15 13:20

Johan, tror inte att den har A/D. Definitivt en hifi-pryl, som du så vackert uttrycker dig.

Borde komma fler produkter av den här sorten, tycker man. Kanske finns om man letar? Den här råkade jag bara få syn på, jag har inte undersökt marknaden. Jag finner mig i mina missljud. Önskar mig en iPod istället, så att jag slipper lyssna genom datorn överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-15 15:25

Tänkte kolla om min bärbara oxå brusade men det var inte mer än det överröstades av fläkten i den. Däremot är nivån lite låg så jag var sugen att testa mitt externa USB-ludkort om det var bättre

http://www.creative.com/products/produc ... rodid=4991

samtidigt som jag funderade på om jag inte skulle lägga ut en fråga här om ett smidigt rippningsprogg för musik. Nu visade det sig inte bättre än att mjukvaran som följde med (har inte kollat närmare på den tidigare) hade en väldigt smidig funktion för det! Ibland ska man ha tur! :) Fast å andra sidan så heter det väl inte MP3+ utan anledning förmodar jag.

Mjo i a f så var nivån lite högre från det men inte så att de drev mina 600 ohmslurar (AGK 240M) till några högre ljudnivåer ändå :roll:

Det har optiska digitala in- och utgångar samt guldpläterade kontakter. Kostar 599kr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-07-17 00:06

Jo, det där brus och annat oväsen på bärbara datorer kan nog vara rätt olika. Min förra hade klart bättre högtalare. Dagens bärbara är väldigt lågt byggda och plats för högtalare finns ju knappt. Min nuvarande har ett högt fläktljud och tyvärr så är regleringen av on/off-typ. Hade varit bättre om den gått på halvfart under längre perioder. Det inbyggda ljudkortet är klart godkänt, inget brus eller annat surr via hörlurar. Har också ett mera högpresterande ljudkort i PC-Card format (Digigram VxPocket V2) och dess utgång är det mera drag i och klarar även "hemmalurar". Ansluten till min övriga audioutrustning är ljudet från VxPocket väl i klass med stationära cd-spelare typ Denon DCD-625.

Återgå till Generellt om hifi