DVD-A vs SACD vs CD testlyssning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

DVD-A vs SACD vs CD testlyssning?

Inläggav Thomas_A » 2004-07-22 13:54

Hej,

jag undrar om det finns intresse att ordna en lyssningsträff med DVD-A, CD, och SACD? Då menar jag inte att jämföra olika plattor med varandra utan ett antal plattor som man har spelat över från SACD eller DVD-A analogt till CD. Går det förresten? Jag har för mig att det inte går digitalt pga kopieringsskydd och dyl, men den analoga signalen borde väl gå att bränna av?

Detta kräver en del förberedelser och apparatur där man kan sampla högkvalitativt från en analog signal till 24/96 och till 16/44.1 och sen jämföra med samma spelare och samma musiksnutt. Alternativt om någon har ett masterband tillgänglingt från vilken nedsampling kan göras.

Alternativt tar man och bränner ner 24/96 och nedsamplade materialet på PCABX hemsida.

Lyssningen måste bara nivåmatchad, alltså krävs det någon apparatur för detta. Lyssningen skall göras öppet och konfirmeras med enklare blinda tester.

Lyssningstestet skulle helst göras hos något som har bra apparatur, även om det går bra hos vem som helst. Jag tänkte i första hand på Johan Lindroos, som förmodligen har en av de bästa förutsättningarna för detta. Johan hade ju ett förslag tidigare, men då kunde ju ingen komma.

Intresseanmälan under denna tråd. Och förslag på datum välkomnas om intresse finns. Första halvan av augusti är mitt förslag, 7-8/8 eller 14-15/8.

Tanken var också att skriva en liten miniartikel om lyssningstestet.

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: DVD-A vs SACD vs CD testlyssning?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-22 15:32

Jag kan förmodligen komma! :wink:

Tyvärr har jag ingen A/D-omvandlare som kan betraktas som extremt bra.

Kanske får man ut 16/44,1 eller 16/48 digitalt ut från DVD-A, men jag har inte kollat det så noga.

Vad är syftet med det hela förresten?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-22 16:22

Hej Johan,

Syftet är att få en uppfattning om hur mycket 24/96 bidrar till ljudkvaliten jämfört med 16/44.1.

Det som finns på marknaden i form av hybriddiskar (SACD/CD) är i många fall mixade helt olika och därför ojämförbara.

Helst skulle man helst ha ett par högtalare som kan reproducera frekvenser hyfsat linjärt över 22 kHz, kanske räcker det med 25-26 kHz. Mina högtalare vet jag inte hur högt de går, men jag tror inte CT62 sträcker sig så högt. Kanske Nagref har mätt på dem högre än 20 kHz?

Ett trick skulle ju kunna vara att omvandla analogsignalen A/D och sen D/A igen och jämföra med originalsignalen, liknande man gör för att F/E testa. Kanske blir det en fördröjning i signalen om man gör så?

Vad är det för A/D omvandlare du har?

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-22 16:53

Grattis i förskott förresten!

Jag har en Fostex Dat-bandspelare som kan användas som A/D.

Men vore inte det bästa att köra 24/96-material ut från ett (kompetent) ljudkort och sedan t.ex. konvertera ned det till exempelvis 16 bitar 48 kHz? Jag tror att man måste ta till rätt så extrema testsignaler för att kunna upptäcka några skillnader. Risken är också uppenbar att man upptäcker brister i ljudkortets filtrering istället för att kunna detektera skillnader i materialet. Förresten en sak torde vara utom allt tvivel att det är skillnad, och det är återgivning av mycket svaga signaler.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-22 19:11

Johan,

tackar.

Jo om någon har ett kompetent ljudkort så vore det enkelt. Jag hade tänkt skaffa ett USB 24/96 men annat har prioriterats före detta. Jag har bara en enkel USB A/D som kan spela in i 20/48. Den har dock vikningsdist. Programvaran jag har fungerar upp till 24/96 dock.

Om någon har ett kompetent ljudkort och är intresserad så hojta till.

Annars kan man ju försöka med DAT bandspelaren.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-22 19:34

Thomas_A skrev:Helst skulle man helst ha ett par högtalare som kan reproducera frekvenser hyfsat linjärt över 22 kHz, kanske räcker det med 25-26 kHz. Mina högtalare vet jag inte hur högt de går, men jag tror inte CT62 sträcker sig så högt. Kanske Nagref har mätt på dem högre än 20 kHz?

Nix. Kan inte mäta så högt tyvärr men Johan har ju annars diskanter så bör fungera upp till halva samplingsfrekvensen (nyqvist you know) för 24/96 om jag inte missminner mig :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-23 15:05

Om man ska göra ett test måste det vara från ett 2-kanligt material. Jag har en AD/DA-DD som klarar 96KHz/24bitar men den är på service i Danmark just nu men väntas komma hem till husse om någon vecka.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 15:51

Eventuellt skaffar jag en USB M-Audio Transit nästa vecka. Den skall klara 24/96 och verkar ha hyfsad prestanda. Jag kan spela in olika källor från ex vinyl som har komponenter upp till 30 kHz på iBooken i 24/96. Jag omsamplar till 48, 44.1, 32, 24 och testar dessa mot original via dator med ABX programvaran genom hörlurar eller genom musikanläggningen. Speciellt intressant blir 96-44.1 då man förlorar "sync".

Eftersom jag inte har någon DVD-A eller SACD spelare kan jag inte spela in testsnuttar av dessa i förväg. Har endast en SACD hybrid skiva och tror inte denna har någon högfrekvent information. Dock ska jag fösöka spela in signalen i 16/44.1 dels från CD lagret och SACD lagret för att jämföra med ABX, om jag får låna en kompis SACD spelare.

Prestanda M-Audio Transit se här:

http://www.fixup.net/products/benchmark ... it1644.htm

Inte perfekt men....

Nagrania,

har du något högfrekvent musikmaterial typ cymbalcrasher, trumtransienter eller nåt liknande, inspelat med bredbandig mik?

Jag hade tänkt att göra ganska omfattande tester hemma och sammanställa i en artikel på internet. Detta för att det vekligen saknas något som är dokumenterat och lätttillgängligt att hänvisa till. Ju fler öron och fler anläggningar ju bättre statistik. Ev. skulle det kanske vara intressant med en sammanställning i MoLT men det är en senare fråga, om det visar sig intressant på något sätt.

T

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-07-23 18:37

Thomas_A skrev:Om någon har ett kompetent ljudkort och är intresserad så hojta till.

Jag har ett M-Audio Audiophile-USB.

Kommer troligen vara i Stockholm runt nästa helg (+- någon dag eller två) så blir det något just då är jag gärna med och kan ta med Audiophilen om du tror det passar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-24 16:13

Audix,

det kommer förmodligen bli för tidigt för ett test, nästa helg.

Om det är någon som vet hur man skulle kunna få tag på "project K622". Enligt John Atkinson så finns denna skiva hos den Italienska producenten. Citat:

"You should be able to order this SACD from the Italian Musical Fidelity
distributor."

Nån som vet hur man kan få tag på detta fonogram?

"K622: Mozart Clarinet Concerto MFSACD017/MFLP017

Antony Michaelson, clarinet, with the Michaelangelo Chamber Orchestra conducted by Robert Bailey
Flute: Andy Findon, Helen Keen
Bassoon: Brian Sewell, Francesca Carpos
Horn: Richard Watkins, David Wythe
Violin: Adrian Levine (concertmaster), Kathy Andrew, Alex Balanescu, Sue Briscoe, Gordon Buchan, Beverly Davison, Ruth Erlich, Jonathan Evans-Jones, Alison Kelly, Pauline Lowbury, Rona Murray, David Ogden, Julian Tear, Paul Willey
Viola: Marina Ascherson, Rachel Bolt, Tim Grant, Rusen Gunes
Cello: Naomi Butterworth, Mike Hurwitz, Judith Serkin, Jonathan Williams
Double bass: Paddy Lannigan, Steve Williams

LP Side 1: Allegro (12:38)
LP Side 2: Adagio (7:58), Rondo (Allegro) (8:51)

SACD Hi-Rez Layer
1: Allegro (pure DSD) 12:38
2: Adagio (pure DSD) 7:58
3: Rondo (Allegro) (pure DSD) 8:51
4: Allegro (DSD transfer from analog tape) 12:38
5: Adagio (DSD transfer from analog tape) 7:58
6: Rondo (Allegro) (DSD transfer from analog tape) 8:51

SACD "Red Book" Layer
1: Allegro (PCM downsampled from DSD) 12:38
2: Adagio (PCM downsampled from DSD) 7:58
3: Rondo (Allegro) (PCM downsampled from DSD) 8:51
4: Allegro (PCM transfer from analog tape) 12:38
5: Adagio (PCM transfer from analog tape) 7:58
6: Rondo (Allegro) (PCM transfer from analog tape) 8:51

Recorded by Tony Faulkner in Henry Wood Hall, London, on November 19, 2003."

Från:

http://www.stereophile.com/musicrecordings/804k622/

T

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-07-24 17:31

Thomas_A skrev:Audix,

det kommer förmodligen bli för tidigt för ett test, nästa helg.

Ok.

Thomas_A skrev:Om det är någon som vet hur man skulle kunna få tag på "project K622".

https://secure.stereophile.com/stereoph ... ings.shtml

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-24 20:06

Thomas_A frågar: "har du något högfrekvent musikmaterial typ cymbalcrasher, trumtransienter eller nåt liknande, inspelat med bredbandig mik? "

Jag förstår inte frågan....alla kondensatormikrofoner är väl bredbandiga(20-20KHz)men en inspelning begränsas ju av samplingfrekvensen i.a.f. om man spelar in digitalt. Jag sa att jag har en AD/DA som kan jobbar upp till 96KHz men vi har inget medium som kan spela in den höga samplingsfrekvensen. Jag har en analog Nagra IV-S men jag vet inte var den övregränsfrekvensen ligger. En cymbalcrasch är tämligen högfrekvent ja så pass högfrekvent att det kan bli tal om bandmättnad om man kör analogt så det bästa är nog att spela in digitalt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-24 22:15

Nagrania,

jag tänkte mest på om man spelar in 24/96 och vill ha med övertoner så måste man ju ha en mik som klarar kanske upp till 40-50 kHz.

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-25 00:11

Jo men det är en specialmikrofon typ som man har för mätning. T.ex B&K småmembran mikrofon och det finns kanske ett eller två till och det är mickar i första hand för ljudmätning. Det kan tänkas att du kan låna en Earthworks Audio som har en bandbredd upp till 40KHz men kanske lite högt brus(22dB). Jag tycker kanske att du ska ta ett snack med folket på www.Goldenagemusic.se så kan dom säker hjälpa till.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-05 00:52

Intresset för tråden var lite lam, så det kommer att bli sporadiska träffar med de som är intresserade. Har för närvararande häcken full med mycket annat så det kanske bara är positivt.

T

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-05 23:46

Jag skulle vara mycket intresserad av en jämförelse dessa format emellan. Tyvärr kan jag inte bidra med så värst mycket, varken vad det gäller utrustning eller kompetens varav jag inte visat något "intresse" i form av inlägg tidigare i tråden.

Jag kan baka kladdkaka och blåbärsmuffins i händelse av en lyssningsträff :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 17:36

Upp, upp, upp! (2½ år senare...) :)

Det här är naturligtvis fortfarande intressant, och nu finns ju dessutom det nämnda fonogrammet K622 att beställa som gratisskiva från Musical Fidelity. Jag har den hemma men har inte lyssnat än...

Nå?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-23 17:47

Vissa Linn-skivor finns numera att köpa på nätet i sk Studio Master-kvalitet, enligt Linn själva är det exakt samma upplösning som SACD. Kanske något att ha med i nämnda test?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 18:01

Absolut. The more, the merrier! :D

Men kan man verkligen jämföra upplösning rätt av mellan SACD och andra format? SACD är litet knöligt i och med att det är ett enbitsformat; det har ju både sämre och bättre upplösning än CD (sämre i diskanten och bättre i bas/mellan).

Står litet om det i artikelserien på Stereophile.

Ändrat: Hehe, jag tror att Anthony får ett nytt fan här på siten:
Anthony Michaelson skrev:I think multichannel is a complete waste of time. My experience of music and music reproduction is that two channels are, for me at least, about right.
Eller vad säger du, Bill?

Ändrat 2: Ser nu att den finns utgiven som CD i Storbritannien. Då är det väl den de skickar ut... :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-23 19:30

Almen skrev:Ändrat: Hehe, jag tror att Anthony får ett nytt fan här på siten:
Anthony Michaelson skrev:I think multichannel is a complete waste of time. My experience of music and music reproduction is that two channels are, for me at least, about right.
Eller vad säger du, Bill?

Ändrat 2: Ser nu att den finns utgiven som CD i Storbritannien. Då är det väl den de skickar ut... :(

Det är lite lustigt. Jag har alltid varit lite av en teknikbög. Jag var 10 år före Sony att ha en bärbar batteridriven kassettspelare tillsammans med ett par lättviktshörlurar av den öppna modellen (redan 1969 faktiskt), jag har alltid gillat att experimentera med tex multikanal. Även detta gjorde jag redan runt 69-70 med en sk Hafler-koppling.

Men numera har gubben blivit gammal och går inte på vad som helst. Visst, ofta låter det annorlunda, men låter det bättre? Njuter jag mer av musiken? Njae. Är man lite bekväm av sig (och det är jag) så är det inget kul att spendera tid på att trimma in 7 högtalare, dra alla dessa dj-a kablar, ha en massa apparater som jag inte ens kan gissa vad dom gör. Jag lyssnar hellre på musik, gärna i trevligt sällskap och med någon god dryck till hands ifall det skulle smaka....

Å så bränner jag förstås en del tid att hänga här och "tjöta" och det har ju sina poänger :-)

/ B

PS. Undrar hur det skulle låta i mono med bara en (1) högtalare....
PS2. VAD är det som är utgivet på CD i Storbritannien?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-24 08:19

Bill50x skrev:PS. Undrar hur det skulle låta i mono med bara en (1) högtalare....
Det kan säkert låta enormt mycket bättre än de flesta surroundanläggningar.
VAD är det som är utgivet på CD i Storbritannien?
K622, som jag pratade om. Den är i original SACD, men gratisskivan man får från Musical Fidelity är enbart CD. Frågan är dessutom om det är DSD->PCM eller analogband->PCM.

Återgå till Generellt om hifi