Billig DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gudmundsson

Billig DA-omvandlare?

Inläggav gudmundsson » 2004-07-22 16:34

Är på jakt efter en billigare DA-omvandlare, har tänkt att koppla in datorn till förstärkaren. Förut körde jag: datorn->optisk->flerkanal receiver
Men nu har jag gått över till endast 2 kanalsystem, och då jag inte har någon optisk ingång på förstärkaren så funderar jag på ifall det finns en billig DA-omvandalare så att jag kan köra: datorn->optisk->da->rca->förstärkare.

Denna lösningen är bäst för mig då det funkar att ställa in så att jag kan mute:a den analoga utsignalen ifrån datorn och bara kör digitalt utsignal, vilket underlättar då jag använder hörlurar till datorn (slipper krypa under skrivbordet och dra ut hörlurarkabeln varje gång jag ska spela på stereon).

Vill köra optisk, så jag slipper oroa mig för att datorn ska zappa förstärkaren, ifall den går sönder eller nåt liknande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-22 16:37

Jag har en Micromega Microdac tilll salu. 8) Du kan skicka ett PM om du är intresserad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-22 16:48

Annars kan du ju koppla datorn analogt till stereon, och sedan hörlurarna till förstärkaren istället.

Du behöver nog inte vara orolig att datorn ska paja stereon på något vis. Jag har aldrig hört talats om någon person som råkat ut för det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-22 17:36

Johan_Lindroos skrev:Du behöver nog inte vara orolig att datorn ska paja stereon på något vis. Jag har aldrig hört talats om någon person som råkat ut för det.

Jag har lyckats pajja en TV en gång genom att koppla den till en dator som satt i ett ojordat uttag. Datorchassiet hamnade på 110V tack vara avstörningskondingar mellan fas-chassie-nolla i nätdelen. Detta gick in bakvägen i TVn och ut genom centralantennen. Det var ingen dyr krets jag fick byta i TVn, men ändå.

Så se till att datorn sitter i jordat uttag om ni kopplar jordade saker till den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-07-22 19:05

Johan_Lindroos skrev:Annars kan du ju koppla datorn analogt till stereon, och sedan hörlurarna till förstärkaren istället.

Du behöver nog inte vara orolig att datorn ska paja stereon på något vis. Jag har aldrig hört talats om någon person som råkat ut för det.

Det har jag. Han kopplade ljudkortet analogt till förstärkaren (som var kopplad via tv:n till centralantennen). Resulterade i trasig förstärkare. Ojordat i hela lägenheten...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-22 19:18

Morello

Det lät ju intressant med Micromegan :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-22 20:11

Johan_Lindroos skrev:Annars kan du ju koppla datorn analogt till stereon, och sedan hörlurarna till förstärkaren istället.

jag har också en kompis som bränt en stärkare på så sätt. Tror att det är ganska vanligt med avstörningskondingar i PC-nätdelen. När man sen jordar via centralantennen så säger det poff.

Vet också att att det är vanligt med fel jordplan i centralantenner, detta borde kunna ge samma effekt fast åt andra hållet via en dators jord?? Läste nånstant att mer än 90% av alla centralantenninstallationer inte jordades korrekt i hustets jordplan vid indragning.

Kanske säkrast att ha en galvanisk avskiljare i antennuttaget oxå

Användarvisningsbild
gudmundsson

Inläggav gudmundsson » 2004-07-23 10:53

Morello: Tack, men nej tack... misstänker att den ligger utanför min prisklass. Hade tänkt mig något under 1500 kr.

Johan_Lindroos: Jag har ingen hörlurutgång på min förstärkare, så den varianten funkar inte. Plus att datorn står förlångt ifrån stereon för att det skulle funka.

Svante, zvenzzon och Style: Då är alltså mina skräckteori, om att datorn kan zappa förstärkaren, tyvärr inte helt osannolik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 13:03

gudmundsson skrev:Morello: Tack, men nej tack... misstänker att den ligger utanför min prisklass. Hade tänkt mig något under 1500 kr.

Den säljer jag under 1500 kr. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 13:20

Hoppsan där ser man att saker och ting gått sönder vid datorinkoppling till ljudanläggning!

Själv kör jag efter metoden "frisk kopplat hälften brunnet"! Att chansha lite kan ju hända att det sker saker, men oftast går det bra ändå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 13:22

Johan_Lindroos skrev:Själv kör jag efter metoden "frisk kopplat hälften brunnet"!

Sådär sa alltid Fru Larsson på Tord Larsson elektronik i Uppsala när man handlade :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-23 13:40

Jag har lärt mig uttrycket av min Pappa som alltid sagt så. Tror du att det är ett gammalt talesätt som få använder sig av idag?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-23 21:37

så där sa alltid min förra chef. Verkar vara ett vanligt uttryck

Återgå till Generellt om hifi