Holographic Audio PRE Twenty Five

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-10 10:30

Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?

MorganM
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Inläggav MorganM » 2011-09-11 16:47

adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?


Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-11 16:51

MorganM skrev:
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?


Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren


Ja du menar så. Det har jag tyvärr ingen information om.

Jag kan dock säga att den med största säkerhet är motoriserad ifall den har en markering på ratten likt den vanliga pre25.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-09-11 17:08

MorganM skrev:
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?


Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren


Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

MorganM
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Inläggav MorganM » 2011-09-11 20:22

Naqref skrev:
MorganM skrev:
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?


Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren


Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.


Ok!

Det låter bra :) .Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-15 18:53

MorganM skrev:
Naqref skrev:
MorganM skrev:
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?


Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren


Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.


Ok!

Det låter bra :) .Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.

Du behöver inte vara orolig alls, den går lugnt och fint... :)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 09:32

Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.

Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.

Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?

För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?

Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till något mer, utan när man inte kan ta bort något mer.

EDIT: Insåg att mitt ordval "funktioner" var lite missvisande gentemot vad jag egentligen ville säga, så det är nu bytt mot ordet "mer".
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2011-09-28 19:35, redigerad totalt 1 gång.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 10:03

Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lov att ta bort den? :mrgreen:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-09-28 12:01, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2011-09-28 10:08

HolographicAudio™ skrev:Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.


Det där kan jag känna sympati för. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 11:22

Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den? :mrgreen:

Förstår inte frågan, kan du formulera om den :?:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 11:26

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den? :mrgreen:

Förstår inte frågan, kan du formulera om den :?:


Den var retorisk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 11:38

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den? :mrgreen:

Förstår inte frågan, kan du formulera om den :?:


Den var retorisk.

Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite. :o
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

JAT
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 2010-03-20
Ort: Vinslöv - skåne

Inläggav JAT » 2011-09-28 11:42

Personligen uppskattar jag enkelheten i denna produkt. Att "bara" kunna ändra volym på fjärren tycker jag inte är någon direkt nackdel. Ganska befriande att tillåta sig själv att njuta av musiken istället för att "flippra" mellan signalkällor och låtar.

Erkänner att jag själv är dålig på att lyssna färdigt på låtarna utan byter gärna. Vilket medfört att jag börjat lyssna mer och mer på vinyl där enkelheten att byta låt är mindre och man tvingar sig själv att lyssna klart.

Hur som helst...PreTwentyFive remote är en av mina absoluta favoritägodelar när det gäller HiFi och längtar verkligen tills de större slutstegen finns klara.

Ha det bra!!!

//Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 12:02

HolographicAudio™ skrev:Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite. :o


8O :!: Förståeligt! Det för myckna 'a':et bortplockat nu!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 15:10

Att erbjuda en version med fjärr är väl ett steg mot att lägga till fler funktioner (dvs motsatsen till strävan mot perfektion, om nu perfektion är att plocka bort funktioner som gör produkten mer bekväm att använda och skapar fler användningsområden). Det gick ju tydligen att göra utan, och dessutom billigare. Det kostade alltså några tusen för en försämring?

Jag har själv inte ägt ett HolographicAudio försteg så jag har ingen egen erfarenhet, men jag är ganska säker på att jag hade haft svårt att höra skillnad. Men är för den sakens skull inte övertygad om att andra inte kan höra skillnad, det finns säkert dom som kan det.

Olika högtalare och olika rum däremot, det hör jag skillnad på.

Men jag hade gärna deltagit i ett blindtest av försteg, kanske ändrar jag helt inställning i frågan efter ett sådant.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2011-08-08

Inläggav metheny » 2011-09-28 15:11

HolographicAudio™ skrev:
Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.

Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.

Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?

För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?

Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.


Den där filosofin är inte tänkt att gå hand i hand med er prissättning alltså, eftersom ni tar mer betalt för mindre perfekta produkter än för de allra perfektaste?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 17:18

Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?


Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 19:51

Nattlorden skrev:
Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?


Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre. :wink:

Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.

I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 19:55

HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?


Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer. :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-09-28 19:59, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 19:59

Man ser ju aldrig märket på begagnatmarknaden, det måste ju antingen innebära att alla ägare är väldigt nöjda eller att det finns väldigt få ägare, eller möjligtvis en kombination.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 20:28

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?


Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer. :wink:

Ja så är det nog :D, men med min inläggsfrekvens, 182 st på 8 år:!: så gäller det att försöka komunicera nåt vettigt varje gång.
Det är en svårt konst att mixa seriösa och tydliga svar med ironi och humor. :?
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2011-08-08

Inläggav metheny » 2011-09-28 20:46

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:
Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?


Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre. :wink:

Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.

I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?


Att det blir dyrare att lägga till fjärrkontrollerad volym tror jag inte någon har missförstått, det torde vara självklart. Diskussionen gällde snarare filosofin att perfektion innebär bortskalning av mesta möjliga funktionalitet, vilket då i detta fall innebär att dyrare blir sämre.

Det var ju ett försök att förklara varför ett försteg som enbart kontrollerar volym är dyrare än ett bioförsteg med tusen andra finesser. Men det känns som att förklaringsmodellen slinter lite. Eller rätt så rejält faktiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 21:17

Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2011-09-28 21:48

Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Inläggav eriken » 2011-09-28 21:56

Förutom pre25:ans prestanda så köpte jag det just för att det var litet och enkelt/puristiskt utan en massa knappar och funktioner som jag ändå aldrig använder. Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon :)

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 22:04

PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.


Men om man har sin musik digitalt (CD eller Flac) så innebär ett försteg utan inbyggd DAC att man måste ha en extra apparat, ett extra set kablar osv.

Då försvinner det minimalistiska tyvärr.
Detsamma gäller ju för vinyl, en extra apparat, ett extra par kablar som skulle kunna elimineras med inbyggd RIAA.

Om man vill skapa den perfekta produkten, borde inte DAC och RIAA vara inbyggda med samma korta signalväg osv?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 22:15

eriken skrev:Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon :)


I styv konkurrens med Bladelius 'Saga'. *IMO* Va? Likhet? Vaddå? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2011-09-28 22:50

sprudel skrev:Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna. :)


Den här med silverkablage kostar dryga 45 papp
Bild
kanske också ok.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2011-08-08

Inläggav metheny » 2011-09-29 09:21

Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?


Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57343
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 09:23

metheny skrev:
Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?


Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?


Högst troligen inte dyrast
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster