Holographic Audio PRE Twenty Five

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gwidon
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-02-23

Holographic Audio PRE Twenty Five

Inläggav Gwidon » 2009-06-30 15:36

Detta är ett brev till konstruktören Anders Eriksson och ett uttryck för min besvikelse med detta försteg, såsom det är beskrivet i Molten.

Redan för ett antal år sedan, när man inom LTS diskuterat möjligheten att designa eget försteg, fick man fram modeller som Försteg CA22 och LTS försteg 2000+, och bland de tekniska finesser som man tänkt sig kunna inplantera i det varit sk ”processing via en uppbryttningsslinga”, som skulle ge möjligheten att koppla in externa processorer, t.ex tonkontroller eller inspelningskonsol.

Konstruktionsmässigt är denna uppbryttningsslinga en struntsak som inte på något sätt komplicerar designen, men nyttan av är oändligt större än den hundralapp som den skulle kosta lagt till priset av ett ”rent” försteg, och den skulle kunna göra försteget helt unik på marknaden, med denna finess som snabbt skulle uppskattas av många.

Varför vill man inte göra detta försteg till något exceptionellt utan konstruerar något som visserligen är bra men bara ett av många liknande man kan välja mellan kan jag inte veta, men det som jag redan vet är att jag inte tänker köpa det, något som jag skulle omedelbart göra om det hade denna uppbryttningsslinga.

Men jag är beredd att vänta på modellen MkII, med denna slinga som förbättring, bara om jag får veta att denna förbättring ingår i planerna.

Hälsningar!

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2009-06-30 16:30

Det är väl så att man gärna går ut med så mycket positivt man kan i ett (oftast för) tidigt skede.

Sedan blir det lätt sådana problem som du upplever då saker i och kring "LTS-sfären" sällan sker i trimmade organisationer/produktionslinjer.

Inte för att det gör dig gladare, men...

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2009-06-30 16:43

Finns inget som gör Gwidon glad. :roll:

Faktiskt.ses egen Dr Sadness. :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-06-30 16:55

Men om man tar bort det där med LTS och deras planerade och nerlagda (?)
försteg och ser det som ett förslag till Holographic Audio, tycker jag det är
ett bra förslag!

Jag förstår dock inte riktigt vad LTS försteg har med Holographics försteg att
göra, förutom att de förra testade det senare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2009-06-30 16:57

fast var tog försteget vägen?
det kunde ju slängas ihop på en kafferast med inteligensen i hårstråna i röva
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22719
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-30 17:32

shifts skrev:
Jag förstår dock inte riktigt vad LTS försteg har med Holographics försteg att
göra, förutom att de förra testade det senare.


Anders Eriksson är den gemensamma nämnaren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-06-30 17:36

RogerGustavsson skrev:Anders Eriksson är den gemensamma nämnaren.


Ah där ser man.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-30 17:39

Njae, ett tag trodde jag nästan det hade kommit ut en ny MoLT, men Gwidon är visst nästan ett nummer efter ;)

Undrar förresten när nästa nummer kommer, det borde ju varit ute nu? :?

Försteget är ju inte på något vis negativt beskrivet i MoLT vill jag för ordningens skull påpeka, att det inte har de finnesser som Gwidon önskar gör det ju inte direkt sämre.

Tvärtom är det ju ett alldeles ypperliggt försteg, som nu (eller snart, vad vet jag) finns med fjärrstyrning av volymen.

PRE25 är ju ett beställningsjobb som Anders har gjort åt en kund, i det här fallet HA, och det är rimmligt att anta att han levererat precis det kunden ville ha. Det brukar konstruktörer göra ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Gwidon
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-02-23

Inläggav Gwidon » 2009-07-06 14:00

Jag ser att Naqref™ också han trots sommartiden är aktiv på här på forumet, hoppas vill han uppmuntra Anders Eriksson till att svara på inlägget. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-07-06 14:12

Gwidon skrev:Jag ser att Naqref™ också han trots sommartiden är aktiv på här på forumet, hoppas vill han uppmuntra Anders Eriksson till att svara på inlägget. :)

Om jag var tillverkaren av detta steg skulle jag ta din kritik på allvar och diskutera den utifrån ditt eget perspektiv. Jag skulle berätta på vilka grunder jag hade valt den utformning steget nu har och också varför det du saknar i funktion inte finns med. Helt enkelt hur prioriteringen såg ut bland alla möjligheter som ges. Då tror jag att du skulle få fortsatt förtroende för både steget och dess upphovsman.

Maarten
 
Inlägg: 3845
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2009-07-06 16:03

Anders Erisksson är 'bara' konstruktör, som väl jobbar på uppdrag av flera däribland Holographic Audio. Lars Carlsson är mannen bakom Holographic Audio och väl den som bestämmer vilka produkter som tas fram?

Så önskemålet borde nog främst adresseras till Lars?

LTS-försteget (prototyp framtaget för många år sedan) var väl däremot Anders idé, som tyvärr aldrig blev av.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-07-06 17:24

Hej. Jo jag är lagom aktiv i sommarvärmen men jag missar de flesta trådar just nu men inte denna och jag hade tänkt att bemöda mig med ett så seriöst svar som jag kan komma med just nu (utan att avslöja företagshemligheter). :)

Jag ska svara efter bästa förmåga även om delar av svaret bör svaras av Lars Karlsson (ägare av Innotec som producerar produkter OEM men även under varumärket Holographic Audio).

Som flera har påpekat så ska man skilja på beställare av en produkt och de som ska konstruera produkten efter beställarens spec.

När det gäller LTS-fösteget så klargjorde jag i mina ögon rätt tydligt för LTS styrelse att jag kunde ställa upp med arbetsinsatser för många delar men att jag inte hade ekonomiska möjligheter att driva den praktiska utvecklingen av det hela. Det hade blivit en uppgift för LTS. Jag konstruerade många delar till det men de flesta kretslösningar gjordes av IÖ och vissa av Hans Albertsson (n3mmr). Hela styrelsen fick dock komma med förlag till funktioner. Det visade sig vara en riktigt dålig idé. Antalet finesser ökade exponetiellt vilket till slut gjorde att det krossade sig under sin egen tyngd...

I spillrorna av detta kom LK in och tog över vissa delar av projekteringen och finansieringen av prototyper. Det mesta från LTS-förstegets finesser rensades bort men kvar fanns bl a breakupslingan. Det var detta som blev CA-22. Efter lite utvecklande hade vi äntligen kommit fram till något som kunde potentiellt passera ett f/e-lyssningstest. Tyvärr var det mycket kvar av utvecklingsarbete när det gällde bl a handhavande och utseende. Dessutom så visade det sig att det nog inte gick att tillverka lika billigt som vi hade önskat. Därför fick projektet inget vidare liv.

Vi (LK och jag) hade dock andra saker på gång - hörlursförstärkaren Ear One. Den togs fram och när den samt dess enklare syskon - Ear Two - var framme så var tanken att med utgångspunkt från de mekaniska detaljer som redan fanns till hörlursförstärkarna att göra andra produkter. Då gick tankarna till ett enkelt försteg. Enkelt i funktion men kraftfullt i prestanda. Samt med samma små dimensioner som hörlursförstärkarna. Vi tog sikte på Sentec SC9. Litet format, enkelt handhavande, bra drivförmåga samt att det skulle klara ett f/e-lyssningstest. Att i detta steg som skulle bli Pre-25 införa en breakupslinga var uteslutet av en enda orsak - det fanns inte plats till fler kontakter på baksidan för detta samt att det skulle bli dyrare utan att finessen skulle uppskattas nog motsvara det högre priset. Pre-25 var m a o aldrig avsett för att vara en ersättare för CA-22. Ett RIAA-steg togs fram i samma veva. Totalt landar vi nog på 7-8st produkter i detta mindre format när vi är färdiga.

I kulisserna skissade jag på ett annat försteg. Det skulle bli tekniskt fulländat och gå långt mycket längre än att bara klara ett f/e-lyssningstest. Det skulle ha lägre distsiffror än de flesta steg på markanden inkl Pre-25. Det skulle ha en bandbredd på 1 MHz. Det skulle ha både obalanserad samt balanserade in och utgångar. Det skulle ha en volymkontroll som närmade sig de bästa passiva samt ha minst lika bra precision som de digitalt styrda utan deras problem med hf-läckage och dist. Det skulle vara fullt fjärrkontrollerat. Det skulle vara i fullbredd. Det skulle vara stilrent samt det skulle heta Silverbullet. Detta projekt ligger vilande i väntan på bättre ekonomiska resurser hos den som ska produktifiera det samt att jag ska bli tillräckligt frisk.

Hursomhelst.

Pre-25 gjordes aldrig med målsättningen att ersätta LTS-försteget. Det gjordes snarare för att ersätta Sentec SC-9. Det kan tänkas komma ett (tekniskt)bättre försteg i framtiden med breakupslinga men vi lovar inget. Det blir dessutom rätt dyrt (kanske 15-20kkr).

Hoppas du är nöjd med svaret även om det kanske spårar ut lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2009-07-06 17:30

seriöst alltså försteg är so 1980 typ, köp en fet mixer istället, massa tonkontroller, du kan köra skit simultant, du kan lyssna på 2 olika grejer i lurar och spela tja 2 helt andra saker i speakersarna, sen kan du fada mellan dessa (jag brukade ofta köra xboxen på en kanal, och tvn på en samtidigt som datorn var kopplad på en, allt på en armslängds avstånd) det är det som kallas multitasking mina herrar. du kan t o m koppla in 3 olika system efter mixern och köra dom samtidigt, med individuella nivåer!
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2009-07-06 17:36

hus-micke

provat och F/E-lyssna mixern? :wink:

Jag testade min Numark PPD-1 (24-bitars digital), den hördes. Tydligt


Men det är kul att mixa. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2009-07-06 17:38

Sanny_X skrev:hus-micke

provat och F/E-lyssna mixern? :wink:

Jag testade min Numark PPD-1 (24-bitars digital), den hördes. Tydligt


Men det är kul att mixa. 8)


fördelarna uppväger nackdelarna 8) iaf för mig, ska nog köpa mig en fet allen&heath snart, dom är seriösa.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-07-06 21:01

Naqref™

Väl talat!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-07-06 22:34

Ja, jag har också fastnat i den där fällan, men med en betydligt blygsammare marknad (mig själv). Man hittar på den ena finessen efter den andra, som var och en inte är särskilt dramatisk eller kostsam. Så till slut sitter man där med ett monsterbygge och man blir bara moloken.

Det är då som stora rensartornadon bör blåsa och skala bort så mycket som möjligt i stället. Man gör nåt som har en klart definierad uppgift, och vill man ha nåt mer så är det tough shit. Men man får en pryl som funkar och oftast funkar den bra. För det den är avsedd att göra.

I fallet Pre 25 skulle jag nog, om jag hade byggt den till mig själv, gjort ytterligare en förenkling. Jag skulle ha ersatt ingångsväljaren med en mixer. Jo jag vet det blir lite mer brus, och jag vet ingen annan gör så. Men jag gjorde en gång ett hembygge med fem ingångar och ett sjätte läge som mixar alla ingångar. Omkopplaren stod alltid i mixläget, jag använde inget annat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-07-06 22:44

Det är något väldigt vackert över något enkelt som gör sitt jobb perfekt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Greensleeves
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2004-11-01
Ort: Den nordliga geografin

Hoppas du blir frisk!

Inläggav Greensleeves » 2009-07-07 10:30

Naqref™ skrev:... I kulisserna skissade jag på ett annat försteg. Det skulle bli tekniskt fulländat och gå långt mycket längre än att bara klara ett f/e-lyssningstest. Det skulle ha lägre distsiffror än de flesta steg på markanden inkl Pre-25. Det skulle ha en bandbredd på 1 MHz. Det skulle ha både obalanserad samt balanserade in och utgångar. Det skulle ha en volymkontroll som närmade sig de bästa passiva samt ha minst lika bra precision som de digitalt styrda utan deras problem med hf-läckage och dist. Det skulle vara fullt fjärrkontrollerat. Det skulle vara i fullbredd. Det skulle vara stilrent samt det skulle heta Silverbullet. Detta projekt ligger vilande i väntan på bättre ekonomiska resurser hos den som ska produktifiera det samt att jag ska bli tillräckligt frisk...

Jag hoppas att du råkar på någon rik, hifi-frälst, och tillika human person som kan tänka sig att investera i detta förstegsprojekt! Framförallt hoppas jag att du blir frisk! Hälsan är viktigast!

Mvh
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Gwidon
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-02-23

Inläggav Gwidon » 2009-07-08 14:28

Tack, Nagref, uppskattar verkligen ditt svar!
Hälsningar.

Användarvisningsbild
Schull
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm/Huddinge

Inläggav Schull » 2009-07-08 15:50

shifts skrev:Det är något väldigt vackert över något enkelt som gör sitt jobb perfekt.


+1
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2009-07-08 16:44

+1

Jag har ett PRE 25 och kan inte tänka mig ett bättre försteg med mina krav på funktion. Enkelt och återgivningsmässigt det klart bästa jag haft...för 3995 kr :o . Riktigt prisvärt. Det utesluter givetvis inte att det i kommande versioner utrustas med andra vettiga funktioner så länge det finns en marknad för ett, då, kostsammare och mer välutrustat försteg. Kommer snart att investera i ett RIAA TWO. På sikt intresserad av vad som kommer i slutstegsväg från HA.

/s

edit: stvafle
Senast redigerad av stefanolo 2009-07-08 18:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2009-07-08 18:47

En fråga, den efterfrågade finessen, är det möjligheten att exempelvis kunna välja ett läge på försteget där volymkontrollen kopplas förbi, så att man lätt kan integrera exempelvis en hemmabioförstärkare(med pre out) med vanliga stereon? Om inte, finns det en sådan finess på pre25?

Med vänlig hälsning
At

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-07-08 21:58

Försteget är såpass transparent att det bara är att köra hembioförstärkarens pre-out rätt igenom pre-25. välj t ex "rakt upp" på volymratten (kanske för låg gain möjligtvis?) och trimma sedan alla kanalernas nivåer på hembioförstärkaren. Eller sätt en tejpbit med ett streck som markerar lagom volym. Fast det kan jag inte rekomendera eftersom tejp har en tendens att ge spår som inte går bort om den sitter länge.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 2009-04-22

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-08 23:33

Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2009-07-09 09:36

MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.


Okay, det var det där med vippa med passthru som jag var ute efter. Johans lösning med markeringen på volymkontrollen visste jag att man kunde göra, dock tycker jag det är lite bökigt(vilket jag får göra med mitt nuvarande försteg, där det är svårare att få samma volym vid justeringen).

Tack i alla fall för svaren, Johan och Mattias.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Inläggav enJohn » 2009-07-09 15:19

Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng... :?

/en john

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:15

Gwidon skrev:Tack, Nagref, uppskattar verkligen ditt svar!
Hälsningar.


Tackar! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:16

enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng... :?

/en john


Det är inte aktuellt med svarta prylar ännu.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:18

MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.


Nja, man väljer inte en kanal som pass trough utan alla kanaler fungerar som pass trough om kanalväljaren står på någon av dessa. Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], gcs, mangrove och 4 gäster