Vi hälsar Flint välkommen med lite rördiskussion :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Vi hälsar Flint välkommen med lite rördiskussion :)

Inläggav Morello » 2004-07-22 23:21

Flint skrev:Kul debatt. Alla vann men jag tycker att tekniksidan leder på
poäng. Musik och ljud ska nog bedömmas med hörseln i första
hand. Ögon och plånbok får komma senare vad gäller ljudkvalitet.

Kul att se dig här Flint 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-22 23:23

Morello.
Tack. Det var ett tag sedan vi slogs om resistiv impedans.
Har du doktorerat än? Vad ska du bli när du blir stor?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-22 23:25

Flint skrev:Morello.
Tack. Det var ett tag sedan vi slogs om resistiv impedans.
Har du doktorerat än? Vad ska du bli när du blir stor?

Jag ska bli brandman 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-22 23:30

Morello
Praktiskt. Jag menar om experimenten och kortslutningarna skulle slå eld. Husets brandkår så att säga. Själv har jag byggt in ett sprinklersystem i lägenheten och man vill ju gärna testa att det funkar vilket jag gjorde. Resultatet var fantasifullt om man säger. Det blev som en blindtest eftersom det var en massa rost i rören. Mörkt. Hur det påverkar ljudet får vi se. Det kan ju bli som en sån' där skärmande Faradaybur eller vad det heter. OBS inte allvar, du har väl kvar lite av humorn.
Senast redigerad av Flint 2004-07-23 08:05, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-07-23 08:01

Farbror Flint har ofta en finulig humor som får mig att dra på smilbanden. :) 8) . Lättar upp det hela liksom...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-23 21:13

Hej!

A*hhhärligt, Flinten är tillbaka på arenan! (Finns några trådar på annat HifiForum med teman som,
"Var är Flint", Flint kom tillbaka" o.s.v. för Flintis är verkligen en tjomme som kan drämma till med
unika ståndpunkter, dock (tillskillnad ifrån mååånga andrA*) även uppburna utav, förutom intressant
A*rgumentation, framförallt erfarenheter... riktiga praktiserade! (A*lltså ej enbart esoteriskt förnimmade;))

PS, hädanefter hetA* Flint... F!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 10:44

Tjenare A*
F tackar för välkommnandet. Jag kan säga att jag också uppskattar dina inlägg även om jag kanske får stanna upp och tyda dom som en rebus, men det är bara bra.

Jo mina inlägg har ibland varit lite provocerande men jag tycker att det behövs för att bredda den smala trendvägen som gärna spetsar till sig och blir väldigt vass i vilken riktning den än har gått, råformel eller kabelmyt, lika illa. När alla springer åt ett och samma håll kan det vara intressant att fråga dom direkt vart dom är på väg. Det gäller även mig själv. Jag har ofta målat in mig i ett hörn och till slut märkt att jag hade fel. Då står jag för det.

Mvh F

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-24 12:22

Hej Flint

Är det samma Flint som gjorde Mats (ears) förstärkare :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 12:30

Tjenare mats.
Jo det stämmer. I alla fall försteget, eller snarare, han byggde det själv men på ett uppslag från mig. Jag lagade också ett av hans EAR509 slutsteg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 15:46

markih

Har det hänt något kul på sistone? Berätta!

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2004-07-24 16:06

Kul att se dig här Flint.
Allt lungt?

Ola

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 16:36

Tjenare pse300b
Skitkul att "snacka" med dig men jag får fortfarande ett sjuhelve... dåligt samvete för rören och prylarna du skickade mig. Vill du ha tillbaka dom? Det är OK. Allt ligger orört. Jag har inte byggt ett skit på jag tippar två år. Varken på det du skickade eller på mitt eget. Jag har jobbat på familjeprylar och att återfå / förbättra kontakten med mina tre söner. Det har gått ganska bra.
Kanske ska vi inspirera ihop något nu. Har du originalritningen från Z-elektronik kvar? Den vore kul att se. Jag har mycket stor respekt för Rickard Berglund. PSE med 6C33 tror jag också på. Röret verkar "starkt". Jag har ringt Rickard men han svarar inte. Tidigare har han plingat tebaka' när han har haft lust (nummerpresentatör) men inte nu.
Annars allt väl? Har du skrotat försteget än?

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2004-07-24 16:46

hej Flint
Kul att det är ok med dig,här är allt bra.
försteget ligger i bitar just nu,har testat det med
en del andra slutsteg och funnit att det inte är någon
dynamik i det?Kan det bero på motkopplingen?
Har pratat med EAR men han uppfattar inte sitt steg
på så sätt.jag kanske har byggt något fel.
Har inget schema från Z kvar,så du får hitta på ett
drivsteg och sätta i gång och bygga med en gång,basta.

mvh/ola

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 17:00

Aha... Ingen dynamik. Det var ju kul eftersom det är stegets verkligt starka sida. Den plus rumskänslan. Båda hänger ihop. Om du inte har dynamik så har du säkert ingen rumskänsla heller. Du har väl förstås "förbättrat" nätdelen med en satans massa mikrofarad trots mina förmaningar. EAR försökte också biffa upp nätdelen i början. Det är naturligt eftersom alla säger att det ska vara så.
Jodå jag har ett garanterat bra drivsteg som jag kan prova. Ville bara se RB:s version. OK jag ska skärpa mig och komma igång eftersom du tvingar mig.

Någon vhiskypinne?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-24 17:09

Trevlig diskussion. Men... Kanske en ny tråd under lämplig rubrik?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 17:12

Svante
Jag ber om ursäkt. Man far iväg.

Jag ser nu att vi har fått en ny tråd. Bra. Jag vill inte förstöra någon annans debatt och tråd.
Senast redigerad av Flint 2004-07-24 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-24 17:16

Admin Anors fixar och trixar 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 17:21

Naqref
Du är en klippa.

På tal om rör.
Har du själv Nagref byggt något med rör i signalvägen eller tycker du bara att rör är i vägen. Vad har du för uppfattning om rör, både ljudmässigt och mätmässigt?

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2004-07-24 17:44

Flint
Har 3 ggr 68uF i nätdelen + 33uF anodavkoppling.
Kan ju ändra dom 3 68uF kondingarna till 33 eller
22uF ,tror du det hjälper?

Jo det blir lite Lagavulin då och då.
Får väll köpa några och hälsa på när du
är klar med 6C33:orna.

mvh/ola

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-24 17:57

pse300b
Dom viktiga kondingarna är dom som sitter till jord efter 10K motståndet och är på 33uF. Dom som sitter före 10K är inte lika viktiga. Kan vara hur stora som helst men behöver inte vara större än att dom dödar brummet.
Viktigt är dock att varje kanal matas separat med var sin RC-länk på just 10K/33uF (fo=0,48Hz). Det ger kanalseparationen. I första försöket matade jag höger och vänster kanal från samma punkt och fick en kollosalt dålig rumskänsla. Med varsin RC-länk och dom värden jag har uppgett så tycker jag att rumskänsla och dynamik är lagom och även nu efter 6 års lyssnande. Jag har under den tiden inte kännt behovet av att "modda".

Du har mycket mer förfinad whiskysmak än vad jag har man jag är villig att lära mig.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-26 12:55

Hade varit skoj att blåsa liv i den gamla rör vs transistordebatten igen. Kommer knappt ihåg hur ställningarna såg ut sist. 8)

Flint: Trevligt att se dig här. :) Hur var det nu... Är du singel-end minimalist, otl eller push-pull a'la många rör förespråkare? Eller det är mest rör i allmänhet som gäller (givetvis är det rör som gäller!! 8) )?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-26 13:46

Tjenare Ranefjord. Tack.
He, he... Du får frågan att låta som om rörvetenskapen är en okult religion med hemliga möten och riter på dagordningen. Den heliga treenigheten: Glöd - Bias och Luddighet.

Eller kanske dom tio budorden.
Du skall icka andra förstärkare hava jämte mig.
Du skall icka hava begär till din grannes rörförstärkare
Du skall icke stjäla din grannes rörförstärkare men om du ändock gör det se till att få garanti.
osv...

Det direkta svaret på frågan är att jag tycker om allt som låter bra men att det varierar med tiden. Jag har långa tider, fyra - fem år, lyssnat trissor och gett dom den chans dom förtjänar men med min smak så känns det trots allt som en befrielse att gå tillbaka till rören. Den där sista lilla biten musikalitet känns det som men jag är alltså ingen rabiat rörnisse och jag tror att alla människor lyssnar olika och strävar efter olika saker i musiken. Jag spelar aldrig musik högt men vill ändå ha tryck i ljudet och det tycker jag att rören klarar bättre. Favorit är ett 40W Triodkopplat mono Klass-A PP-steg med 4st 6550 i vardera kanalen. Det steget klår allt annat jag har provat men just nu kör jag SE med 6550 på 8W och Lundahltrafo och tycker att det låter bättre än samma maskin med 300B som jag eldade med tidigare. Det kan bero på att dom (300 Bena) var Sovteks billigaste. Ett skitrör som jag ser det. Rasade helt efter ett par år.
OTL har jag aldrig byggt något. Bara provlyssnat vid ett tillfälle utan mäjlighet att göra en vettig utvärdering men principen lockar mig inte.
Kvar att testa är hybridsteg med rör som spänningsförst och trissor på utgången. Jag simulerar lite på ett sånt'. Vi får se vad det blir.
Senast redigerad av Flint 2004-07-27 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-26 15:32

Du får frågan att låta som om rörvetenskapen är en okult religion med hemliga möten och riter på dagordningen.

Är det inte det då? :wink: 8) Ok, nej, men seriously, det var inte så jag menade. :) Har chattat en del med Jax på IRC, som man nog får säga har ett vetenskapligt synsett på rör, precis som alla andra seriösa tillverkare/hemmapulare. Jag är inte heller något strickt rörförespråkare, har precis sålt av Quad 99-909an och spelar temporärt på Audion Sterling. Den fungerar mycket bra, rätt matchat. Får se vad den kommer att bytas ut mot om ett par månader. ASL 1001 och Audion Sterling monoblocken mk2 är lyssningskandidater. Däremot tycker jag fortfarande att debatten är intressant, och den vill ju inte riktigt dö ut... lyckligtvis. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 09:03

Hur är det med myterna?

Rör förbrukas på en vecka och måste bytas ut.
Transistorer ger bra bas.
Rör brummar och brusar.
Låg utgångsimpedans är alltid bra
Transistorsteg kan lämna mycket ström vilket är ett måste för dynamik och bas.
En förstärkare måste kunna lämna 70A annars är den kass.
Rör ger luddig och svampig bas.
En förstärkare måste kunna dubbla effekten i halverad impedans.
Transistorer låter analytiskt. Om du tycker att det låter vasst och öronknipande med kraschade sss så har du antingen fel på hörsel eller uppfattning eller så bör du byta till annan kringutrustning och givervis möblera om efter att ha byggt om rummet på lämpligt sätt.
Alla dyra material låter bra. Ju exklusivare ju bättre.
Dyra kablar behöver inte testas utan förutfattade meningar, dvs. blint. Dom är bra ändå eftersom dom är dyra och har stomiopererats dvs. har en låda på magen som tar hand om avfallet.

Det kanske räcker för ett tag med dessa sanningar.
Stämmer de?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 09:10

Flint - 70 A ? Det räcker väl ingenstans. Minst 100, men helst dubbla dina 70. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 09:29

Nattlorden
140A motsvarar ca. 1kW in i 51 milliohm.
Kan det vara så att du har glömt att ansluta högtalaren och popar med enbart kortslutna högtalarsnören? Värdena tyder på det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 09:44

Flint - nä, men man måste ju kunna använda slutsteget att svetsa bilplåt med när man inte lyssnar på musik. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 10:08

Stämmer. Jag hade en Kempi migsvets en gång. Den var på 140A enligt bruksisen. På den tiden hade jag ingen fantasi och såg inte sambanden så jag provade den aldrig på Keflådorna. Synd.

Kanske kan man svetsa och lyssna samtidigt men det bör nog vara tät musik som hårdrock eller trash så att det inte blir punk(t)svetsning.
"Aha, här har du svetsat med Bach ser jag. Typiskt hans kontrapunktering."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-27 10:26

Flint skrev:Hur är det med myterna?

Lite blandade myter. Samma person omfattar nog inte alla på en och samma gång. Följande berörde rör vs transistorer

1. Rör förbrukas på en vecka och måste bytas ut.
2. Transistorer ger bra bas.
3. Rör brummar och brusar.
4. Rör ger luddig och svampig bas.
5. Transistorsteg kan lämna mycket ström vilket är ett måste för dynamik och bas.
6. Transistorer låter analytiskt. Om du tycker att det låter vasst och öronknipande med kraschade sss så har du antingen fel på hörsel eller uppfattning eller så bör du byta till annan kringutrustning och givetvis möblera om efter att ha byggt om rummet på lämpligt sätt.

Nr 1 är inte sant. Jag begriper inte hur någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna omfattas av en sådan åsikt. Nr 2, 3 och 4 har inte med rör vs transistorer att göra utan med kompletta förstärkarkonstruktioner. Som typiska representationer i ett historiskt perspektiv är de nog inte helt utan grund. Men det har inte med vad som kan åstadkommas. Nr 5 är lite för ”blandad” så den hoppar jag. Nr 6 är samma som nr 2,3 och 4: transistorer låter endast i en komplett förstärkarkoppling. Vassa s-ljud kan ju också vara inspelade på fonogrammen så det behöver inte komma från apparaterna man har hemma.

Följande gällde inte rör vs transistorer.

7. Låg utgångsimpedans är alltid bra
8. En förstärkare måste kunna lämna 70A annars är den kass.
9. En förstärkare måste kunna dubbla effekten i halverad impedans.
10. Alla dyra material låter bra. Ju exklusivare ju bättre.
11. Dyra kablar behöver inte testas utan förutfattade meningar, dvs. blint. Dom är bra ändå eftersom dom är dyra och har stomiopererats dvs. har en låda på magen som tar hand om avfallet.

Nr 7 är sann om man tycker att en förstärkare skall ha minimal påverkan på tonkurvan. I vilket fall som helst är det praktiskt. Nr 8 innehåller ett värdeomdöme ”kass”. Kass och kass… Det är väl få förstärkare som klarar 70 A. Vad man kan säga är väl att det är försvarbart att ha i en förstärkare för hemmabruk om man vill undvika klippning i låg/reaktiva laster om man ”krämar” på. Om man har en högtalare med hög och jämn impedans samt sällan ”krämar” på så behöver man det nog inte ens en tiondel av det. Högt räknat. Nr 9. är kopplad till nr 7 i det att det till hälften handlar om utgångsimpedans; nr 9. handlar ju dessutom om effekt. Att ha låg utgångsimpedans är praktiskt i vilket fall som helst eftersom man slipper räkna in förstärkaren i dimensioneringen av högtalaren. Men hur mycket effekt man behöver är ju en fråga om hur högt man vill spela. De flesta transistorförstärkare har låg utgångsimpedans men kan inte dubbla sin maxeffekt. Nr 10 verkar hifi ha gemensamt med många andra områden. Nr 11: :D

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-07-27 23:18

När det ändå handlar (åtminstone delvis) om rör, är det en sak som dyker upp i skallen.
Det var nån gammal skröna(?) om att köra dåliga rör i microvågsugnen
och på detta vis få dom "friskare"(eller hur det nu var).
Är det fler som hört detta och är det nån som vet om det ligger nån
sanning i det?
Skulle man få bort nån beläggning på detta vis eller vad?
Låter nästan som nåt liknande nylonstrumpan över sv/v tv för att få
färgbild :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi