Finns det någon som vågat blindtestat musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Finns det någon som vågat blindtestat musik?

Inläggav Harryup » 2004-07-29 11:22

Som en slags parallell till all diskussion om huruvida det går att välja grejor utan blindtest så undrar jag följande:

Bland folk som är intresserade av klassiskt musik så får man ofta höra att Karajans version är bäst, eller Soltis osv.

Nå hur många blindtestar vilken version man tycker är bäst?
Eller går man på vad andra skriver om och tycker samma sak vidare utan att ha nån jämförelse gjord?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 16:42

Jag lyssnar en del på "klassisk" musik men skiter högtidligt i vem som är konduktör. Om jag tycker om det jag hör så är skivan bra. Jag har en favoritpianist som heter Glenn Gould. Han har bl.a. spelat in Bachs Goldbergvariationer. Mycket bra. Jag roade mig en gång med att ta ner andra inspelningar av samma musik på nätet och jämförde dom mot varandra och mot Goulds. Intressant. En del harvade igenom eländet som om dom spikade plank. Alla utom Gould hade "fel" men jag kan inte säga att det var en exakt BT-test men näst intill för jag gjorde inget för att ta reda på vem som spelade. Jag har däremot inget emot idén att BT-testa musik. Det som låter bra låter bra. Både spelmässigt och ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 16:52

Flint:
jamen det var väl seriöst.
För hur kul är det att sitta med 5 sämre tolkningar av ett stycke för att hitta guldkornen.

Jo, jag har den skivan också :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 17:04

För hur kul är det att sitta med 5 sämre tolkningar av ett stycke för att hitta guldkornen.

Din fråga kan tydas som att ljudkvalitet är viktigare än musiken i sig. Kanske har jag fattat dig fel.
Vi lägger ju ner tid på så mycket annat inom hifi så varför inte på en skivversiontest. Vi lägger ju också ner massor med timmar på att debattera så här. Hur kul är det? Eftersom det sällan leder till något konkret så kan det ju ses som bortkastad tid.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-29 17:32

jag blindtestade Portishead mot Birthdayparty idag. Hade 10 rätt av 10 möjliga. Stooooor skillnad, som natt och dag faktiskt. Svärtan fanns där dock på bägge plattorna, likaså stampa-takten-känslan. :twisted:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 18:30

Det är nog lättast att blindtesta LP-skivor.
Dom är ju svarta redan från början.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-29 19:17

Flint
Då fixar vi väl en BT med Gould vs andra. OK?

Säg bara inte att skillnader är så uppenbara att det är meningslöst att BT-a
Dimitri

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 20:13

dimitri

Klarrt att här ska blinntestas. Är du också en Goulddiggare.

Jag tycker bara att bt-problemet är så enkelt dvs. inget problem. Bara att be någon byta mellan två alternativ och jag lyssnar om och vad det blev för skillnad. Jag förstår inte det svåra i situationen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-29 20:26

det är klrt jag är Gould digger
ssk Bach Well tempered
Dimitri

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 20:36

Bäste Herr dimitri.

Vi pratar kvalitetskultur här.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-29 20:40

Hm låter som näsan i vädretkultur :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-29 21:13

Bäste Herr dimitri.

Vi pratar kvalitetskultur här.

Bäste herr Flint, Jag är en vanlig bonde från Östgötaslätten.
Betyder det ja eller nej?
Dimitri

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-29 22:15

Nuskavise om jag kommer ihåg det här. Jag kom att tänka på en sak som brukar sägas när ELAKen gör studiebesök på radion. Det var ett test där en lyssnarpanel fick bedömma kvaliteten på två olika uppföranden av samma stycke. Det ena lät gammalt och raspigt, och det andra var nyinspelat. Flera i lyssnarpanelen tyckte att det gamla raspiga var klart bättre, rent musikaliskt. Inte ljudkvalitetsmässigt, men musikerna var liksom bättre.

Det var bara det att det var samma inspelning, med rasp och knaster pålagt på den ena. :wink: Inbillningens makt är stor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 23:02

mats
Jag rättar mig höger. Jag glömde smilien som visar att det var sagt med glimten i ögat men jag tycker fortfarande att Glenn Gould spelar bra. Jag gillar också Dylan fast han inte kan beskyllas för att vare sig sjunga eller spela bra.

dimitri
Å jag är en vanlig bonngrabb från mälardalen. Ursäkta men vad menar du med ja eller nej? Jag hänger inte riktigt med. Menar du att gemensamt testa skivor? Det blir kanske lite svårt av avståndsmässiga skäl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 23:15

Svante

Bra bevis på att man hör det man tror. I och med knastret var det en analog inspelning och därmed borde det låta bättre.

Jag har själv lurat mig på det sättet åtskilliga gånger vid förstärkarbygge genom att meka mig till en tekniskt förbättrad lösning och även mätmässigt som jag också givetvis uppfattat som en rejäl ljudmässig förbättring. Dagen efter när entusiasmen har lagt sig lät det dock skräp.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-29 23:20

Flint skrev:Svante

Bra bevis på att man hör det man tror. I och med knastret var det en analog inspelning och därmed borde det låta bättre.

Ja, och de ombads alltså bedömma kvaliteten på det musikaliska framförandet och ignorera kvaliteten på inspelningen. Gissningsvis trodde de att det var närmare "ursprunget" eftersom inspelningen kändes äldre.
Jag ska inte dra det här för långt, dock, eftersom jag inte minns exakt hur testet var gjort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi