Akustik i riktigt små rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Akustik i riktigt små rum

Inläggav Julle_Jansson » 2004-08-05 10:48

Yo!
Hur ser möjligheterna ut att få bra ljudåtergivning i riktigt små rum (rummet som möjligen kan komma i fråga är ca 2,8m x 3,4m)? Nämnas kan att jag har ett system med separata basmoduler och tillgång till en EQ. Var ärliga nu, går det över huvud taget? Vad brukar man anse vara minimiavstånd till högtalarna?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-05 11:43

Det kan nog bli ett väldigt trevligt intim-system. :) Jag själv stör mig inte av att sitta nära högtalarna. Propotionerna på måtten i rummet är väl rätt bra? (jag röstar för att du skaffar heltäckningsmatta oxo!! 8) )

Det kanske bara är jag, men jag får känslan av att stora rum är svårare att få till, medans medel till små, som i detta fallet är lättare?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-08-05 12:19

Efter en närmre koll så var det inte fullt så illa. 3,2 x 3,8 var det. Fortfarande väldigt litet i mina ögon. En fördel skulle ju kunna vara att det går åt mindre absorbenter och att golvet blir lättare att täcka. Kan man placera högtalarna närmre sidoväggarna om man har feta absorbenter brevid och bakom?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-05 13:39

Det är väl rätt lätt att det blir en lite väl fluffig bas i sådana små rum? Bäst blir det nog med små stativare skulle jag tro. Av dina separata basmoduler (aktiva subbasar med andra ord?) kanske du bara ska använda en, om du över huvudtaget känns att någon sådan behövs under dessa nya akustiska förutsättningar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-05 14:07

Julle_Jansson skrev:Kan man placera högtalarna närmre sidoväggarna om man har feta absorbenter brevid och bakom?

Jepp! :) Man kan se absorbenterna som öpppningar i väggarna där ljudet slinker ut och ju mer man absorberar ju närmare kan man ställa högtalarna väggen utan att man får med väggens reflexer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-08-05 19:46

aktiva subbasar med andra ord?

Mjoaa, typ. Det är Ino basmoduler. Med tanke på basproblemen borde det ju vara bra med så många som möjligt? har dock bara två så....

Bashöjning kommer det ju att bli. Ganska rejält också antagligen. Men det borde väl vara ganska tacksamt att fixa till med en EQ (Behringer 1124 feedbackdestroyer tänkte jag använda. Någon som har erfarenhet?)?
Basaresonanserna är väl inte så lyckade att dämpa bort med eq antar jag. Hur stora pjäser handlar det om (om man känner till var resonanseerna ligger)? Det är väl Helmholtz-absorbenter som är mest kompakta, eller?

Återgå till Generellt om hifi