heltäckningsmatta, WAF eller -WAF

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är heltäckningsmatta snyggt?

Ja
13
36%
Nej
23
64%

Antal röster : 36

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

heltäckningsmatta, WAF eller -WAF

Inläggav Ranefjord » 2004-08-05 12:02

Heltäckningsmatta är bra för ljuuudet. Det har iallafall jag fått för mig. Jag vill verkligen ha det, men får vänta tills jag hittar en lägenhet jag trivs i.

Det verkar som att trägolv är väldigt inne just nu. Heltäckning var väl hett på 70 och 80talet? Eller hur var det...

Är vi beredda på att lägga in heltäckningsmatta i lyssningsrummet om det samtidigt är vardagsrum tex? Jag är det lätt! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-05 12:10

Nix, enda rummet i huset med riktig parkett känner jag inte för att dölja den med heltäckning. Två vanliga mattor på en del av golvet får räcka.

Men bygger jag om sovrummet för anläggning#2 så blir det nog det där.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-05 12:38

Heltäckningsmatta, yep. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-05 12:39

Tank: *high-five*! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-05 12:56

Är uppvuxen i ett hus med heltäckningsmattor överallt, utom i badrum och kök och de rum som hade nålfiltmatta.

Så nej tack, det var inte så kul.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-05 13:01

Jag är oxo uppvuxen med heltäckning... Jag saknar det! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-05 13:06

Svante - på vissa håll i England hade de heltäckningsmatta i badrummet också. 8O

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-08-05 13:15

Går inte att svara kategoriskt ja eller nej på den frågan. Heltäckningsmatta KAN vara snyggt, men det kan också vara rejält fult. Det beror på modell och utförande helt enkelt...

Eftersom jag har stereon i vardagsrummet, som också är det enda rummet med riktigt trägolv så är jag inte beredd att täcka det med heltäckningsmatta. Jag ska försöka täcka det så gott som möjligt med vanliga mattor, där man ändå skymtar trägolvet mellan mattorna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-05 13:44

Lägg in en diskret grå matta så syns resten av prylarna i rummet bättre. Det blir stilrent. Nej det är inte svårt att lägga in mattan. Jag la in några stycken på 80-talet när vi hade villa och ungarna var små. Att det är bra för ljudet tycker i alla fall jag och inte minst behagligt att gå på. Det verkar som om den också dämpar (o)ljuden utifrån. Byt ut den när du har tröttnat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-08-05 13:49

Heltäckningsmatta = nej. Spelar ingen roll hur mkt bättre det hjälper ljudet, jag tycker det är fult och otrevligt att gå på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-08-05 14:57

Jag har smällt in en riktigt tjock (1.8cm lugghöjd) heltäckningsmatta i gillestugan där stereon kommer att stå framöver. Vinröd med en mörkblå fris, gör att man får illusionen av en stor persisk matta. Med rätt inredning i övrigt kommer det nog att bli mycket snyggt förutom dom ljudmässiga egenskaperna!
.... Men jag skulle inte vilja ha det i varje rum, speciellt inte i vardagsrummet.

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-08-05 22:39

:D Självklart, Har i v-rummet, nyligen ditlagd 12000kr h.t.matta ovanpå den äckliga, hårda, sterila ekparketten. 8O 8O 8O 8)

Gör underverk med akustiken tycker jag, desutom mkt. mysigare :D

Se bara till att skaffa en matta av tillräckligt bra kvalitet och med dagens nya hightech materialkonstruktion från DuPont el. 3M dvs. minst 250kr/kvm. de går inte att jämföra med de billiga ikea mattorna på 70-talet som gav h.t.mattor dåligt rykte.

Har för mig att denna tråd varit uppe förut eller kanske på nått annat liknande forum. Där gavs oxå svar ang . de som fortfarande går på myten om det "ohygieniska" med h.t.matta.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2004-08-05 22:50

Det blir för jobbigt när man har en stor schäfer som hårar ner
så här blir det ingen H-Tmatta

/stefan 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-08-05 23:14

Heltäckningsmatta gör tydligen underverk för ljudet (har inte själv någon men har god erfarenhet av mattors och stoppade möblers goda inverkan på ljudet) men det är inte roligt att täcka ett vackert trägolv med det... Nu har jag i mitt lyssningsrum en hackig och repad furuparkett/trägolv så jag skulle kunna tänka mig en heltäckningsmatta där.

Och då en mycket tjock, tätluggig sådan. (Alltså inte en som är "lockig" s a s.) Och av ull !! (Vi har katter och då är syntetiska mattor dödsskallemärkta... :) )
Jag skulle då välja en med ngn slags neutralt utseende/färg som man kan ha vanliga mattor ovanpå (ännu bättre för ljudet !).

Apropå, i ett mina första arbetsplatser hade vi i korridorerna en mycket mörk grönblå heltäckningsmatta med väggarna och taket i en liknande färg och därtill belysningen i djupt infällda spotar i taket. Det var mycket vilsamt och avstressande att komma dit på morgonen (särskilt som jag alltid varit morgontrött) ! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-05 23:41

Heltäckningsmatta skulle kunna funka i ett rum som för övrigt är lite retro-stylat. Fast jag kan förstå att de som växt upp med heltäckningsmatta i föräldrarnas hem inte vill ha det hemma. :) Det är inte så snyggt i sig själv faktiskt.

Kommer att tänka på att man förut för länge sedan när sådan var lite nytt började lägga in plastmattor över gamla trägolv. Nu är det ju nästan brottsligt att göra så och alla letar fram sina charmiga gamla trägolv under all äcklig fettig vinylplast och slipar dem fina.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-05 23:58

heltäckningsmatta är helt onödigt. Om man grundligt klangmatchar sina nätkablar kan man få ut minst lika mycket stampa_takten, svärta och lugn. Räcker inte det så kan jag tipsa om att byta ut propparna mot hifi-proppar av molybden och zirconium.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-08-06 01:20

Style skrev:heltäckningsmatta är helt onödigt. Om man grundligt klangmatchar sina nätkablar kan man få ut minst lika mycket stampa_takten, svärta och lugn. Räcker inte det så kan jag tipsa om att byta ut propparna mot hifi-proppar av molybden och zirconium.

:P :D :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-08-06 01:23

Martin skrev:Kommer att tänka på att man förut för länge sedan när sådan var lite nytt började lägga in plastmattor över gamla trägolv. Nu är det ju nästan brottsligt att göra så och alla letar fram sina charmiga gamla trägolv under all äcklig fettig vinylplast och slipar dem fina.

Fast i köket lär man nog ångra att man tog bort plastmattan (om den annars var snygg). Nota bene om man verkligen använder köket...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-08-06 10:11

"Svante - på vissa håll i England hade de heltäckningsmatta i badrummet också."

Vad då hade? Det har de nog allt fortfarande. På ett hotell i London där jag bodde för några år sedan hade de heltäckningsmatta runt själva toalettstolen. 8O Dessutom hade de heltäckningsmatta i duschrummet. Inte i själva duschutrymmet förstås, men direkt utanför!

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-08-06 10:37

Det finns alltid extremfall. Jag var i Frankrike med en orkester för ca. tio år sedan. Då det var med kommunala musikskolan så inackorderades vi i franska familjer. En kompis till mig hamnade i en familj som hade heltäckningsmatta i badrummet. Men inte bara på golvet utan även på väggarna och taket. Jag har sett bildbevis på det. Helt otroligt! Det var stora våta områden i hörnen och enligt utsago så luktade det mögel där inne.

Själv kan jag nog tänka mig att ha en juste heltäckningsmatta i mitt framtida musikrum men inte om det är i vardagsrummet. Men det lär nog tyvärr dröja ett antal år innan jag ens kan överväga att fixa ett musikrum...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-06 14:56

i skrev:
Martin skrev:Kommer att tänka på att man förut för länge sedan när sådan var lite nytt började lägga in plastmattor över gamla trägolv. Nu är det ju nästan brottsligt att göra så och alla letar fram sina charmiga gamla trägolv under all äcklig fettig vinylplast och slipar dem fina.

Fast i köket lär man nog ångra att man tog bort plastmattan (om den annars var snygg). Nota bene om man verkligen använder köket...

Det trodde jag också tills jag lade in ekmosaik i köket (det är små stavar man lägger som parkett). Jag var djupt tveksam men leverantören påstod att det var gjort för offentliga miljöer och det lilla stänk som finns i ett normalt kök inte vara några som helst problem. Nu två år senare så verkar det som att han hade rätt.

Angående Engelsmän och HT så kan jag berätta att på ett B&B förra året hade de tom satt matta på hela badkarsfronten. Väldigt praktiskt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-06 23:23

Jag kan tänka mig en heltäckningsmatta i tex en egen biosalong, där SKALL det vara HT-matta. Men i övrigt anser jag det som rejält ohygieniskt, och jag är inte en städningens man direkt... Dessutom tycker jag det är riktigt snyggt med en tjock, sk äkta matta att borra ner tårna i; bra terapi mot stress och är rätt mysigt. Då skall den vara placerad på parkett.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-06 23:41

Jag säger samma sak son vår gode vän nin! 8) :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-07 10:59

Kompisar till mig hade översvämning i sitt badrum i England... vattent gick genom heltäckningsmattan och genom golvet - eftersom fuktspärrskikt tydligen heller inte uppfunnits där... och förstörde sofforna i vardagsrummet under. (Stereon stod som tur var inte under badrummet)

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-08-07 12:18

Fult. Oftast iaf. Själv tänker jag på den gröna heltäckningsmatta som förut fanns i min föräldrars hus från tidigt 70-tal.

matson

Inläggav matson » 2004-08-07 12:25

Heltäckningsmatta verkar ju hippt igen(har jag luskat ut genom att kolla i lite inredningstidningarna som min tjej läser). Bara en sån sak kan ju få vem som helst(eg. jag) att helt obstinat hålla sig fast vid trägolv......

Tycker nog att det kan vara både snyggt och skönt(alltså dom nya som finns i kraftigt utförande och naturmaterial. 70-talsvarianten är mindre trevlig), men ett fint parkettgolv är schysstare enligt mig.

Hade man haft ett eget bio/musikrum däremot......då hade det blivit en riktigt kraftig H-matta.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-07 13:29

Finns vissa ljusa tjocka heltäckningsmattor som kan vara jäkligt snygga i rätt hus...ska posta en bild vid ett senare tillfälle.
Ni vet den där ljusa färgen som är som gjord för att man ska spilla rödvin på...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-07 13:54

Mr_Miyagi skrev:Ni vet den där ljusa färgen som är som gjord för att man ska spilla rödvin på...

En fråga för statistikerna: Spelar färgen någon roll för spillrisken?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-07 14:50

Svante - japp, på en rödvinsröd matta så spiller man inte, man återinfärgar, så där är spillrisken noll.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-08 21:28

Svante skrev:
Mr_Miyagi skrev:Ni vet den där ljusa färgen som är som gjord för att man ska spilla rödvin på...

En fråga för statistikerna: Spelar färgen någon roll för spillrisken?

Alltså jag är ingen statistiker men jag har hört att mänskliga psyket lätt filtrerar bort ordet inte ur en mening. Tänker man då extra mycket att man inte ska spilla rödvin på den ljusa fina mattan så är det precis vad man gör. :) En ful lila-brun-randig matta är det väl ingen som bryr sig om att inte spilla på, eller?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi