GÖteBörg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

GÖteBörg

Inläggav Ranefjord » 2003-09-22 20:06

kommentarer och frågor an.g HiFi-helgen i Göteborg?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-22 20:09

Självklart! :)
Är det en kondiskant som sitter i pi60? trodde att dom hade domediskanter..

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-09-22 20:10

Wow! Första gången någonsin jag sett Denon DCD-1650AR bli bra på bild. :)

Angående att det låter ljust här så kan jag upplysa om att det låter ljust även när man ser/lyssnar på TV. :D

Så akustiken skall fixas till helt klart. Ett sånt där projekt som aldrig tycks bli gjort... :roll:

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-22 20:14

pi60 har en diskant (dock med ny eliptisk frontplatta) som härstammar från Dynaudio D21
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-22 20:22

Naqref skrev:pi60 har en diskant (dock med ny eliptisk frontplatta) som härstammar från Dynaudio D21

Ok, tack! man är ju född nyfiken... :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-09-22 21:49

Tack Jens för uppsättning av skivspelaren, armen och pickupen.
Trevligt reportage.
Det var ett nöje att vara hos Mårten och ha er hos mig!
Vi måste upprepa det. Jag räknar med att förstärkaren blir klar inom en vecka.
Dimitri

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-22 22:46

Dimitri: Du gjorde ett bra köp där, an.g skivspelaren. Den lät riktigt fint redan efter 'grov' installationen med denons inbyggda phonodel. Bara att gratulera. Sen att du bor granne med en skivaffär gör ju inte saken sämre ;)

Skivorna jag spelade var:
Duke Ellington - The popular
Opus3 - Test Record 1, depth of image
Chick Corea - Madhatter
Portishead - Dummy

MVH

/Jens

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-09-23 17:12

Hej!

Jag tycker också att det var mycket trevligt och avspänt :lol: Himla kul att Dimitri tog med en skivspelare. Jag har funderat en del på hur det skulle låta hemma med en sådan och nu fick jag höra lite. Ranefjord blev klart entusistisk över vinyl-spisningen och entusiasm är ju alltid smittande, så jag blev glad av bara det :D Att dessutom få se och höra en sådan otyglad carlsson-entusiast var också roligt! En trevlig snubbe; Ranefjord!

Själv är jag inte så nöjd med rummet eller placering av högtalare, men det är verkligt svårmöblerat och detta är det minst sämsta hittills. Det är väl främst den allra djupaste basen och stereoperspektivet som blir lidande. Annars tycker jag att högtalarnas klarhet, renhet, upplösning och oansträngdhet ändå kommer fram i tillräckligt hög grad för att det mer än väl ska gå att leva med. Frramöver ska lite draperier upp samt golvmattor, både för syns skull men även lite för ljudet.

En sak som var kul och lärorikt, är hur olika människor ibland prioriterar hos återgivningen. Jag är känslig för distorsion, andra verkar vara det mindre och kanske istället prioriterar luftighet etc, (vilket iofs jag också tycker är viktigt, dvs att anläggningen har förmåga till det när det finns på inspelningen. Jag vill inte att alla skivor ska låta luftigt på samma sätt).
En annan människa kan säga något där jag tycker precis tvärtom och jag blir varse hur lönlöst det är med jämförelser. Vi refererar hela tiden till det vi upplevt tidigare och när något låter annorlunda från det vi är van vid, kan vi lätt tycka att det är något som inte stämmer. Därför blir förändringar svåra att tolka, även för en själv. Väldigt lurigt tror jag :oops:
Det ska i vilket fall bli roligt när de nya OA58 och OA60 kommer. Då tror jag att vi som var med under denna kväll kommer att vara ganska ense i våra värderingar av ljudet. Bara en gissning dock 8)

Nåväl det sista blev ett lite sidospår i funderingar.

Sammanfattningsvis var deta en lyckad och rolig kväll :!:

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-23 17:41

Ja, det var hur kul som helst, och an.g de nya modellerna. Jag är rätt säker på att de kommer att kicka butt! :D

Får hoppas att de kommer innan jul.

Klart svårplacerat rum. Det håller jag med om. Skulle vara kul att höra dem 'riktigt' uppställda oxo. Det gör ju trots allt en stor skillnad.

Tack igen för en kul upplevelse :) Nu ska Quaden få värma upp sig efter strömavbrottet... Låter väl bra igen lagom till kvällen.

MVH

/Jens

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-10-04 02:12

Ser ut som ni hade trevligt. Håller med om Dimitris diskanter, de låter ruggigt bra. Är du klar med förstärkaren nu Dimitri?

Återgå till Generellt om hifi