Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag skulle vilja att någon från LTS gör en lista på de produkter som de anser är transparenra så att jag och ev. andra som är nyfikna kan prova dom och utvärdera vad vi själva tycker. Nad 208 och Diana har jag förstått ska vara T* men det måste ju finnas flera och kanske från mer nutid. Tråden kan tänkas förtsätta med hur vi uppfattar dessa produkter rent subjektivt. Målet är att utvärdera om begreppet T* har någon positiv verkan i verkligheten.
Om du menar att lyssnare skulle kunna uppleva T* positivt är det väl inte otänkbart, men framförallt en smaksak.
patrikf skrev:Besök LTS hemsida, där finner du en lista över produkter de kommit fram till är transparenta.
...
Johan_Lindroos skrev:Måste tyvärr skrika lite nu:
Man kan aldrig säga att en produkt är transparent!!!
Jag uppfattar det som om att den inre kretsen har tonat ner testets förträfflighet men att ytterområdena fortfarande håller benhårt fast vid densamma.
Ett test, vilket som helst, är aldrig mer än vad det är!Flint skrev:EngelholmAudio
Vad menar du?
Japp! Känslan (tänka lika dant som Flint) är anbvivalent: skrämmande, rolig, irriterande!Flint skrev:EngelholmAudio
Det verkar som om vi tänker ganska lika.
Måste man acceptera ickefärgade tankesättet och koppla bort tycke och smak för att uppskatta ljudet?
Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:Måste tyvärr skrika lite nu:
Man kan aldrig säga att en produkt är transparent!!!
Det betyder ju per definition att alla apparater har vissa fel i återgivningen, mer eller mindre hörbara. Är det inte omöjligt att bedömma dessa fel på annat än ett subjektivt sätt? jag menar vi borde var olika känsliga mot olika fel!?
(upprepar mig nu, har skrivit detta ett i par ggr i gamla trådar)
dimitri skrev:EAMåste man acceptera ickefärgade tankesättet och koppla bort tycke och smak för att uppskatta ljudet?
Tycker du att accepterande av det "ickefärgade tankesättet" betyder per automatik att tycke och smak kopplas bort?
Och detta inom ett område där reproducerbara lyssningstest lyser med sin frånvaro.
Dimitri
Flint skrev:Jag skulle vilja att någon från LTS gör en lista på de produkter som de anser är transparenra så att jag och ev. andra som är nyfikna kan prova dom och utvärdera vad vi själva tycker. Nad 208 och Diana har jag förstått ska vara T* men det måste ju finnas flera och kanske från mer nutid. Tråden kan tänkas förtsätta med hur vi uppfattar dessa produkter rent subjektivt. Målet är att utvärdera om begreppet T* har någon positiv verkan i verkligheten.
Det är just det jag vill veta. Det pratas mest om hur efektiv mätningen för att bevisa färgning men det pratas mycket lite om hur det påverkar vanlig lyssning. Subjektiv utvärdering med andra ord.
Min syn är nog att man väljer ett synsätt på det hur det skall vara och därmed inte använder tycke och smak som vägledare. Inte lika drastiskt som du utrycker det, men nån stans däråt. Svårt att förklara...
dimitri skrev:Men då är det lite svårt att förstå vaddan denna debatt. Alla är ju nöjda med sina subjektiva val.
Dimitri
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster