HPS-4000

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zorro

HPS-4000

Inläggav zorro » 2004-08-10 15:42

Är det någon annan än jag och min bror som ikväll ska gå och kolla in det nyinstallerade ljudsystemet, HPS-4000, på BioPalatset vid Medborgarplatsen. Jag vet faktiskt ingeting om själva systemet. Så det ska bli riktigt spännande att se vad det är.

Det är hifiklubben som i sammarbete med Sandrews arrangerar det här.

Tisdagen den 10 augusti kl. 19.00 har vi nöjet att bjuda in dig som Cybertainment- medlem till ett unikt ljudseminarium med Mr. John F. Allen som är i Stockholm för att installera HPS-4000 på BioPalatset på Medborgarplatsen. BioPalatset blir första biografen i Sverige med detta unika ljudsystem, som är det största som har hänt sedan THX slog igenom för snart 20 år sedan.

Mr. Allen är en pionjär inom digital filmljudsutveckling i USA och var den första som gjorde en presentation av digitalt biografljud tillsammans med Disney koncernen och filmen FANTASIA, och han anses som en av världens främsta på sitt område. Mr. Allen har starka rötter i klassisk musik och har vart ansvarig för ljuddesign på ett hundratal konserter tillsammans med kompositörer och dirigenter som Seiji Ozawa, John Williams, Harry Ellis Dickson och Arthur Fiedler. Mr. Allen är även sound director för Boston Ballet samt hedersmedlem i Boston Symphony Orchestra.

Under kvällen kommer ni att få en introduktion till HPS-4000. Mr. Allen kommer att berätta vad som gör systemet unikt, vilka krav som kommer att ställas på morgondagens ljudsystem och du kommer även att få smakprov hur olika filmsekvenser uppfattas i HPS-4000 och dess fantastiska dynamik. Det kommer även att finnas utrymme för dig att ställa frågor.

Genom vårt exklusiva samarbete med Sandrew Metronome kan vi nu erbjuda dig och en vän samt utvalda journalister att delta kostnadsfritt på seminariet. Det enda du behöver göra är att visa upp en utskrift på detta mejl vid vår butik på Sveavägen eller Fleminggatan så får du två biljetter.

Antalet platser är begränsat först till kvarn gäller.

//mvh Johan

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-10 16:55

fick inte tag på biljetter så det sket sig för min del :( :( :cry:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-10 16:58

Det är uppskjutet tills på torsdag. John F Allen är sjuk just nu.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-08-11 00:44

Jotack Johan, upptäckte det på plats. ingen information hade kommit ut så som kompensation fick vi gå på valfri föreställning. Vilket också var rätt välkommet 8)

Johan, ska du gå på torsdag?
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-11 01:14

Hoppas det blir bra. Biograf-ljudet på sthlms biografer är under all kritik och på tok för starkt (starkt och orent är en dålig kombination). Det värsta junk jag hört på en biograf var just vid medborgarplatsen. Fick hålla för öronen under HELA filmen, som varade cirka 1.5 timme. :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-11 13:15

zorro skrev:Jotack Johan, upptäckte det på plats. ingen information hade kommit ut så som kompensation fick vi gå på valfri föreställning. Vilket också var rätt välkommet 8)

Johan, ska du gå på torsdag?

Jag fick ett mejl om det från källan HiFi-klubben. Jag tycker inte att man kan klaga på att man inte fick information. Då är du väl inte medlem i deras Cybertainment förmodar jag?

Självklart kommer jag på torsdag!

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-08-11 13:39

Det var inte bara jag och min bror som inte fått information om att tillställningen var inställd. Det var ungefär 20-25 pers där. Så det var inte bara vi som inte får något mejl.

då ses vi där på torsdag 8)
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-12 20:22

ni får rapportera sen när ni kommit hem! :)

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-13 12:22

Vart ni så besvikna att det inte finns nått att säga om det nya ljudsystemet?? :o :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-13 12:45

Du har helt rätt! Jag tyckte att det var en flopp!

Ljudet karaktäriserades av:

* Nasalt
* Distorsion i det nasala registret (förutom för stark nivå)
* Lågfrekvensregistret kunde inte återge de lägsta frekvenserna. Istället för booooom, lät det kaplopp typ. Jag bedömmer att det knappt fanns något under 50 Hz, samt även nivån under 100 Hz var försvagad.
* Distorsion i basregistret.
* Plågsamt distorderat även vid tal.

Dock var surroundkänslan bra. Nu satt jag i och för sig i det närmaste perfekt, så jag vet inte hur det blev på dåliga platser. Allen påstod att surrounderna gick ned till 50 Hz, men så lät det inte, det lät basfattigt även för ljud från surrounderna.

Jag satt och höll för orönen i många passager. Det gjorde några andra också (de som är rädda om hörseln m a o).

John F Allen var dock en mycket trevlig person. Många av hans synpunkter är korrekta. Synd bara att resultatet inte var så bra.

Totalt sett ett skrikigt ljud alltså.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-13 13:06

hm ajdå :)

men hur bedommer du skillnaden mot de system som är vanliga idag då? måste ju vara nån för bättring kan man tycka.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-13 14:39

Jag tycker det är bättre ljud på Filmstaden Söder 1, alla småsalongerna på Filmstaden Råsunda, och även Rigoletto1, och Filmastaden Sergel 1 och de flesta andra där också.

Det var inte njutbart helt enkelt, utan pockade hela tiden på uppmärksamheten att det var störande element i ljudet. Trots det som Allen sade vilket va precis de motsatta egenskaperna som han sade sig ha uppnått. Det var det som gjorde att åtminstone jag tyckte det blev lite omedveten komik av det hela. Det var heller ingen annan i publiken som ställde någon som helst kritisk fråga (inte jag heller), jo Ingvar ställde några ledande frågor men var snäll ändå. När alla gåt ut och vi pratade utanför så träffade vi på bl a Johan-Zorro och Jonas-Lazyworm och några andra som inte är medlemmar här. Ingen av dem heller tyckte att det var något direkt lysande ljud.

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-08-15 22:18

ursäkta att det tog lite tid för mig, men jag har semestrat lite 8)

Johan sammanfattar allt rätt så bra. Jag tyckte att själva surround-soundet var riktigt bra! men resten var inte så jäklans mycket att hänga i granen. Det som var minst bra är nog djup-basen och det övre mellanregistret/diskanten, som var väldigt påträngande.

En scen som hade varit läcker att få se/höra hade varit scenen i LOTR när nån småtting välter ner en hink i en brunn, vilket väcker en stor trumma. (låter: booooooooom, på hps-4000: bom)

annars var det väl bra
8)
//mvh Johan

Återgå till Generellt om hifi