Nu har Audio Pro´s nya subbwoofer varit ute i handeln sedan i juni. Jag har ännu inte läst något lyssnings intryck på forumet. Jag har bara hört den engång på Best Sound och då utan någon av mina egna skivor. Därför kan jag inte bedömma det jag hört men det lät basfattigt i mina öron. Det kan ju bero på den för mig okända skivan som jag lyssnade på eller det övre rummet i butiken där subben står.
Förmodligen handlar det om musikvalet, rummet, placeringen, eller att de gjort ett bra jobb, d v s ställt in nivån rätt och inte upp till 20 dB för starkt som inte är helt ovanligt förekommande!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025
Citat: "det lät basfattigt i mina öron."
Ja hur kunde jag skriva så? När jag tänker efter så menar jag att jag inte kände den där avgrundsbasen som jag tycker är så viktig. Det är ju möjligt att den helt enkelt inte fanns på skivorna. Vad man skulle önska är att man hade en stegad (1dB steg) volymkontroll på subbarna. Åter igen till frågan...har ingen lyssnat på AP´s nya subb alltså den med slavbas.
Jag har en sådan. Inte inspelad än men har jämfört med min gamla Yamaha sw-300, servodriven och bestyckad med 12"-bas.
Den spelade aldrig särskilt bra i mitt lilla rum på ~12m^2.
Ap-subben är bättre på allt. Snabbare, mer kraft och framförallt så spelar den mycket, mycket djupare. Delar jag av den vid 50hz finns det fortfarande massor av information jag aldrig hört tidigare. Dessa frekvenser förmådde inte min gamla sub att knappt återge alls(?).
Jag förstår inte riktigt hur det kan skilja så otroligt mycket när det är samma rum och samma placering.
Vet inte om konstruktionen på något sätt gör att den sprider ljudet lättare.
Väldigt lätt att integrera var den också samtidigt som den hänger med frontarna vad beträffar snabbhet.
Den är visserliggen (över)specad till 500"W"(Class D) men den känns definitivt inte som det saknas effekt.
Står på under kvarts varv på nivån och ~60hz delning och det räcker gott och väl. För samma upplevda ljudtryck behövde man vrida på mycket mer på Yamman.
Har inte provat att spela skiten ur den än men den har ju ett slags "variabelt" subsonicfilter som tar bort de lägsta frekvenserna ju högre man spelar. Borde ju innebära att den inte bottnar alltför tidigt med bekostnad av de lägsta frekvenserna.
En sak som är jobbig är att den är så jäkla känslig på volymkontrollen samtidigt som vreden snurrar jättelätt. Någon grad hit eller dit gör stor skillnad och är en källa till iriitation:/
För att inte tala om den blåa dioden som lyser upp halva rummet när man ska se på film.
Jag är ruggigt nöjd med ljudet från den iaf. Några småsaker är dock midre bra.