En annorlunda bioljudupplevelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

En annorlunda bioljudupplevelse

Inläggav Harryup » 2004-08-15 11:49

Efter att alltid prioriterat 2-kanalsljud och tyckt film är kul så blev jag tvungen att ändra i min uppsättning hemma. Hade en gammal Nad 2100 som drev bakkanaler och det lät helt ok. T.o.m bra utifrån mina krav. Sedan dog den, och då kopplade jag in ett par ICE-power som jag hade låg liggandes även till bakkanalerna också. Herredjävlar!
Rymdskeppen börjar köra i åttor runt mig numera.
Efter att ha haft ett i mitt tycke bra fram-bak intryck och vänster-höger intryck så fick jag massor med effekter diagonalt nu och typ börjar center->hfram-> till att försvinna diagonalt ut efter en bana till vänster bak.
Jag är ganska luttrad då det gäller hifi efter att ha hållt på sedan 1975 med det, men detta är bland dom största förändringar jag har hört då jag inte förväntade mig någon alls.
Så stor faktisk att jag beslöt mig för att jag kommer testa 7 kanals biouppsättning så skillnaden på vad man skickar till bakkanalerna och hur dessa funkar ihop med resten fick mig att baxna.

soren

Inläggav soren » 2004-08-15 17:53

7.1 är ett otroligt lyft över 5.1 tycker jag... ifs så bytte jag försteg i samma vända till ett Meridian G68.

/Sören

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-15 18:29

Multikanal är bäst vare sig det gäller musik eller bio :D , tycker lilla jag. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

soren

Inläggav soren » 2004-08-15 22:51

Japp .. jag är helt fast i Meridians Trifield läge, blir inte bättre än så på 2 kanals källor. En ljudbild lika precis som i stereo fast med en ljudscen som är dubbelt så bred och djup.
Otroligt synd att det bara finns på Meridian... men iofs det är ju många som köper Meridian bara för att få Trifield... kanske inte vore så bra att licensiera ut det till andra.

Jag blev dock förvånad över hur otroligt mycket det gjorde att gå från 5.1 till 7.1 på filmåtergivningen.

/Sören

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-15 23:28

soren skrev:
Jag blev dock förvånad över hur otroligt mycket det gjorde att gå från 5.1 till 7.1 på filmåtergivningen.

/Sören

Gäller detta alla filmer eller bara de som har 7.1 info? Det är ju trots allt väldigt få filmer som har mer än 5.1.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-15 23:33

7.1 är ett otroligt lyft över 5.1 tycker jag

Det bästa jag någonsin hört i hembio-sammanhang är Ino audios "bak-kanalshögtalare". Ino audio förepråkar helst så många bakhögtalare som möjligt. t.ex. 6 st bakkanalshögtalare som seriekopplas. 3 för höger och 3 för vänster till exempel.
pga av dessa högtalares höga impedans är det inga problem för en liten hembioförstärkare med bara 50-100 watt per kanal att driva alla dessa högtalare. Resultatet är avsevärt mycket bättre än vanlig 5.1 Man får en 360 gradig ljudupplevelse av högsta klass, detta är definitivt något jag kommer satsa på framöver, snacka om biokänsla! Öhman har koll på läget om säger så. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-15 23:44

hifirocker skrev:no audio förepråkar helst så många bakhögtalare som möjligt. t.ex. 6 st bakkanalshögtalare som seriekopplas.

D v s parallellkopplas :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-16 00:04

jaja... :oops: 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 00:11

Det är väl inte så dumt att seriekoppla? Lasten minskar och SPL är konstant. Javisstja, det gällde bara långa våglängder... Men lite serie-parallell skulle väl inte skada om det är många?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-16 08:49

Svante skrev:Det är väl inte så dumt att seriekoppla? Lasten minskar och SPL är konstant. Javisstja, det gällde bara långa våglängder... Men lite serie-parallell skulle väl inte skada om det är många?
Med 3 st Ino bakhögtalare (a2 elr a3) seriekopplade skulle vi få en total impedans på 54 ohm 8)
Class only looks like arrogance from below.

matson

Inläggav matson » 2004-08-16 09:31

Svante skrev:Det är väl inte så dumt att seriekoppla? Lasten minskar och SPL är konstant. Javisstja, det gällde bara långa våglängder... Men lite serie-parallell skulle väl inte skada om det är många?

Vad händer vid korta?

Vh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-16 09:50

matson skrev:

Vad händer vid korta?

Vh

Bidragen från resp. högtalare summeras inte nödvädigtvis i fas. (eftersom våglängden är kortare än systemets fysiska dimensioner)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

soren

Inläggav soren » 2004-08-17 22:08

hifirocker skrev:
7.1 är ett otroligt lyft över 5.1 tycker jag

Det bästa jag någonsin hört i hembio-sammanhang är Ino audios "bak-kanalshögtalare". Ino audio förepråkar helst så många bakhögtalare som möjligt. t.ex. 6 st bakkanalshögtalare som seriekopplas. 3 för höger och 3 för vänster till exempel.
pga av dessa högtalares höga impedans är det inga problem för en liten hembioförstärkare med bara 50-100 watt per kanal att driva alla dessa högtalare. Resultatet är avsevärt mycket bättre än vanlig 5.1 Man får en 360 gradig ljudupplevelse av högsta klass, detta är definitivt något jag kommer satsa på framöver, snacka om biokänsla! Öhman har koll på läget om säger så. 8)

Nu kör jag 7.1 med InoAudio pi60 och 6 st InoAudio Ambience2 surroundhögtalare :)

Det är stor skillnad på att använda det bakersta paret till H/V bakkanal, samt två (parallellkopplade) högtalare på vardera sidan som H/V sidohögtalare.

/Sören

soren

Inläggav soren » 2004-08-17 22:17

Style skrev:
soren skrev:

/Sören

Gäller detta alla filmer eller bara de som har 7.1 info? Det är ju trots allt väldigt få filmer som har mer än 5.1.

Det gäller på alla filmer/musik dvds oavsett om det är 5.1 eller 6.1.

Men det kanske bara är Meridians "Steering" algoritmer som är så bra, de skriver ju all sin dsp kod själva? Jag vet inte hur 7.1 låter på andra försteg!

/Sören

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-17 22:20

Rydberg skrev:
Med 3 st Ino bakhögtalare (a2 elr a3) seriekopplade skulle vi få en total impedans på 54 ohm 8)

Jo, och det ger lägre uteffekt från förstärkaren, men min tanke var att det precis balanseras av känslighetsökningen som blir av att ha flera högtalare.

Sen kom jag på att det bara gäller vid låga frekvenser, vid högre frekvenser får man ju inte bara konstruktiv interferens, utan ibland (=vid vissa lägen och frekvenser) även utsläckning. Medelsnittet :) av det blir noll verkningsgradsökning, och då behöver man trots allt samma effekt. Dumma jag.

Så om högtalarna står akustiskt långt ifrån varandra, bör man göra nåt serie-parallell-arrangemang om man vill behålla nivån för en given elektrisk signalspänning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi