Belys fördelarna med apparatur som hörbart förvränger

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Belys fördelarna med apparatur som hörbart förvränger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 19:35

Somliga gillar ej/har ej förstått innebörden av t.ex förstärkare som är uppbyggda enligt konceptet "A wire with gain". Före/Efter-lyssnigsmetoden är ett exempel på en metod som i många fall kan avslöja förstärkare som inte beter sig som "a wire with gain". Men det är inte det soom jag vill att diskussionen ska falla in i, utan det kommer nedan-->.

Men somliga verkar inte tycka att en förstärkare som låter som "a wire with gain" låter bra!

Det som ska diskuteras i denna tråd är alltså de eventuella ljudmässiga fördelarna med att INTE ha en förstärkare som beter sig som "a wire wirth gain" och varför det skulle kunna vara på det sättet.

Jag vill då gärna läsa argument som kan härledas till gärna någon form av logiskt resonemang, inte bara "för att jag tycker det låter bättre i min stereo öh ba så är det bara".

Det finns ett flertal både tänkbara och mätbara argument för att det i vissa situatiuoner kan ge en "subjektivt tilltalande ljudupplevelse" med förstärkeri som inte uppvisar prestanda i klass med "a wire with gain", men de tänker ju inte jag dra i detta begynnelseläge förstås!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 19:41

Nummer ett måste väl vara att tex en "ljus" högtalare mår bra av en förstärkare som sänker diskanten en gnutta. Tonkurvekompensation, alltså. Jag menar inte att det är rätt sätt att åtgärda problemet, men det är ett svar på din fråga. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-16 19:45

Mmm.. Det slog mig oxo direkt. Högtalare som tex är utvecklade med rörstärkare bör väl drivas av rörstärkare? Tänker på SAP'arna (www.sap-audio.it). Quad909an var helt fel match där. Audionen med sina 12W funkade bra.

SAP's slogan: "No tubes is equal to no music". 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-16 19:46

Hög andratonsdist kan kanske vara bra ibland då det kanske maskerar "elak" dist från t.ex. dåligt inspelade skivor. Har inte testat detta påstående själv dock...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 19:52

En sak till, en högtalare kan, åtminstone i princip, vara dimensionerad för drivimpedans >0 ohm. Det kanske inte är uttalat och vanligt, men i princip. Den spelar förmodligen bättre på en förstärkare som har lite utresistans, och en sån är inte "F/E-transparent".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-08-16 19:54

Johan: Jag önskar att jag hade kommit på "A wire with gain". Med lite patentskydd (och lite "astroturfing") så hade man blivit en rik man på att kränga aktiva kablar. Efter ett tag är det dags för nästa företag som fångar upp eftermarknaden och sälja speciella strömkablar till de aktiva kablarna, dessa i sig kunde vara aktiva om man pröjsade tillräckligt med pengar.

Men nu har du ju antagligen tagit patent på iden och släpper en produkt om några månader...

;)

//henrik - hifibranschen kanske är nästa hypade bransch?!?
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-16 19:55

Bara en liten reflektion, jag tänker inte blanda i mig i denna diskussion åxå... :-)

Hur vet man när en förstärkare är så nära "a wire with gain" som det är möjligt? Vi har ett antal mätmetoder idag, och med hjälp av dem kan vi naturligtvis sortera ut mätmässigt bra stärkare. Men om då ett antal människor anser att mer färgande, sämre (whatever) utrustningar låter riktigare eller bättre så måste man ta sig en funderare. Är det DÄRFÖR eller TROTS de är mätmässigt sämre som de föredras?

Jag tycker jag mår bättre av ett glas vin om dagen, trots alla rapporter om alkoholens skadeverkningar. Ett antal år senare säger vissa forskare att ett måttligt intag av vin faktiskt främjar hälsa. Dom som alltid druckit vatten fortsätter förstås med det eftersom det "inte påverkar kroppen negativt". Vi andra dricker vin därför att det påverkar positivt.

Lite hårddraget kan man säga att striden ibland står mellan dom som tycker det ska vara "rätt och riktigt" hur tråkigt det än låter och dom som skiter i om det färger bara det låter naturligt och bra.

Det var många år sedan jag slutade med att byta apparater och kolla vilka som låter riktigare eller bättre. Nu spelar jag musik istället, även om det är en komprimerad mp3:a :-) Och framför allt, lite arbete med lyssningsrummet, placering av utrustning osv ger ofta mycket mer positivt tillskott till musikupplevelsen än att fiddla runt med olika högtalarkablar oavsett prisklass.

En kamrat till mig, som fortfarande inte köpt någon cd-spelare utan lyssnar på vinyl, baserar hela sitt val av utrustning på upplevd involvering och engagemang i musiken i motsats till hur "det låter". Av den anledningen är det inte Linns Lingo som driver hans LP12:a utan Naims Armageddon....

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:00

Ranefjord skrev:Mmm.. Det slog mig oxo direkt. Högtalare som tex är utvecklade med rörstärkare bör väl drivas av rörstärkare? Tänker på SAP'arna (www.sap-audio.it). Quad909an var helt fel match där. Audionen med sina 12W funkade bra.

SAP's slogan: "No tubes is equal to no music". 8)

Förvisso sant,men bara om tillverkaren då också talar om exakt vilken utimpedans som förstärkaren ska ha för att ge en "rak"* frekvensgång.

* vilket jag är mycket tveksam till om dessa högtalare ens är i närheten av, oavsett om de drivs av hög eller låg förstärkarutimpedans. Jag hörde dem på Franfurtmässan för ett år sedan och jag tyckte att det lät extremt illa fakstiskt.se. Bland det sämsta på hela mässan, dock inte allra sämst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:00

Johan_Lindroos
Det finns inget läge där man kan garantera att en förvrängning är en garanterad fördel. Det finns heller inget läge där det inte skulle kunna vara så i en subjektiv test. Det är många stationer mellan vaxet (skivan) och trumhinnan som påverkar. Frågan är hypotetiskt ställd. Därför ett hypotetiskt svar.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-16 20:02

Johan: Jag har hört dem låta väldigt väldigt illa och väldigt väldigt bra. Svårinställda är förnamnet. Kan tänka mig svetten i pannan på mässan.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:03

henrik, ??? vad menar du?, håll dig till ämnet istället. D.v.s. ge logiskt försvarbara agrument för att förstärkare med förvrängning skulle kunna "låta bra".

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:07

Flint skrev:Johan_Lindroos
Det finns inget läge där man kan garantera att en förvrängning är en garanterad fördel. Det finns heller inget läge där det inte skulle kunna vara så i en subjektiv test. Det är många stationer mellan vaxet (skivan) och trumhinnan som påverkar. Frågan är hypotetiskt ställd. Därför ett hypotetiskt svar.

Bra Flint att du kommer in. Frågan till till viss del hyptetiskt ställd för att du många gånger kommit med invändningar till förstärkare som uppvisar "a wire with gain"-prestanda. Du kom med några intressanta argument i "F/E-test-tråden" som skulle kunna passa här. Du skulle kunna ta de subjektiva "lyssnarparametrar" du nämner och sedan överföra dem på förmodade tekniska egenskaper hos den förstärkare du tycker om. Det skulle jag gärna vilja läsa om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:17

Johan_Lindroos
Det känns onödigt att upprepa hela den andra tråden.

Kortversion.
Det finns ingen garanti för att man vid ett blindtest av t.ex. förstärkare föredrar ljudet från en av LTS konstaterat ofärgad förstärkare. Inte förrän blindtesten är gjord. Ni hävdar testets fördelar. Jag säger bevisa det i ett blindtest. Tills dess anser jag f/e-testet vara av marginell nytta liknande en thd-mätning. Att ni hör skillnad före och efter betvivlar jag dock inte.
Senast redigerad av Flint 2004-08-16 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:43

Flint, denna tråden ska ju handla om att finna argument för att man i vissa fall skulle kunna uppskatta "ljudet" från förstärkare som uppvisar förvrängning av olika slag.

(Flint, nedanstående skrev jag ju i den andra tråden på sidan 6 vad lyssningsdeltagarna i ett Före/Efter-löyssningstest brukar tycka, om det är något du saknar i påståendet, säg gärna till.

"Hoppsan, här kommer man tillbaks efter bara några dagars semester, och ser nu att det är liv i luckan! Det tycks vara samma eller liknande frågor som på hifimagasinettiden och sedermera hififorum. Jag tror att jag skule kunna ge åtminstone ganska bra svar på många av frågorna. Emellertid var många frågor ställda för flera sidor sedan. Om ni som frågat känner att ni inte fått svar, kan ni ställa frågan igen tydligt formulerad. En fråga tycks återkomma igen och den kommer från Flint.

Flints fråga:

"Kan påstådd fördel lyssnas fram (med hörseln) vid blindtest?" (9 aug kl 13:11) (och liknande forumleringar tidigare)

Hej Flint!

Erfarenhetsmässigt har jag varit med om lite olika reaktioner vad som "låter bäst", och det beror på hur stor färgningen har varit. Jag delar därför upp det i två olika fall som vi kan diskutera kring:

Fall A: Då förvrängningen varit relativt stor och statistisk signifikans lätt kunnat uppnås
Antalet felgissningar hos lyssnarpanelen har varit väldigt få eller ganska få. Detta är uppskattningsvis den vanligaste situationen som brukar uppkomma. Då är det det allra mest vanliga att det lyssningsobjekt som haft den mest förvrängningsfria återgivningen som föredragits. Man skulle kunna utvärdera det som AB-tester mellan två olika apparater, men eftersom vi mestadels använt "Före/efter-metoden" så har referenssignalen av naturliga orsaker varit apparatens insignal.

Jag skulle kunna berätta lite om händelserna vid test av ett slutsteg av mindre sort (omkring 2 x 30 watt). Ägaren var före testet mycket nöjd med sin förstärkare. Han talade om att att den hade mycket bra ljudbild, "bra bas", "rent ljud", och liknande för apparaten fördelaktiga yttranden. Det lovade ju förstås gott för de kommande blindtesterna med Före/efter-metoden. Emellertid visade det sig ganska snart att förstärkaren förvrängde ljudet, inte jättemycket, men klart hörbart för att enkelt ge statistisk signifikans ganska omgående. Varje lyssnare kunde på enkelt sätt berätta i ord om upplevelsen av apparatens "sound". Alla i lyssningspanelen var mycket ense om detta "sound". Det som var mycket tydligt var att samtliga lyssnare föredrog den signal som inte passerade genom apparaten, d.v.s. "Före-signalen". Även apparaten ägare blev efter lyssningsprovet ganska besviken på sin förstärkare. Saker som nämndes om förstärkaren var att den "grötade till ljudet", "försämrade ljudbilden", "bumpigare bas", "inte lika rent och klart", "komprimerad dynamik" och liknande som egentligen inte är några citat utan bara så som jag minns det.

Något som är ganska vanligt förekommande är att förstärkare gör ljudet "grumligare" (olinjäriteter) och att de i dynamiskt hänseende tenderar till att strypa de starkaste transienterna något, liksom (hörbara) frekvensgångsförändringar beroende på last. Den effekt som liknar kompressor kan förvisso vara något som skulle kunna uppskattas som "låta trevligt" av medelsvensson, speciellt med tanka på de mängder av CD som är väldigt dåligt mastrade som "låter vasst". O.s.v.

Fall B: Då förvrängningen tenderat till att vara extremt liten, på gränsen till hörbarhet
Nu blir det genast mycket svårare att svara på vad man föredrar lyssningsmässigt. Lyssnarna inte nu lika säkra på vad för slags förvrängningar som apparaten ger. Ibland kan man tycka att nu låter det "bra", och det visar sig kanske att det var den signalen som passerat genom apparaten. Eller tvärtom, så trodde man "rätt". Men generellt så skulle jag för att dra till med en siffra, så är det kanske bara i 10% - 20 % som lyssnarpanelens deltagare gillat det förvrängda ljudet mer. Det som kan förklara att man hellre föredrog det ljud som passerat apparaten och var förvrängt en liten smula, är ofta att vi har valt ut musikmaterial som är mer utslagsgivande än t.ex. "gles hifidemomusik"*. Den sortens musik har då i sig själv låtit väldigt "skränigt" vilket gör att en apparat som "rundar av ljudet" lite el.dyl. kan uppfattas som "låta bättre". Därmed inte sagt att den återger insignalen! Jag ser det som det är bättre att kunna njuta till fullo av de skivor man har som har verkligt bra ljud, än att alla ens skivor ska påverkas av samma slags förvrängning.

*T.ex. har vi en skiva som är extremt utslagsgivande för distorsion och frekvenstapp i diskanten, det är "Clawfinger -Death dumb blind". Den skivan låter verkligen förförligt. Den är extremt komprimerad och distad samt har mycket högfrekvensenergi. Vi använder den helt enkelt för att kunna säkerställa statistisk signifikans snabbare. Orsaken är att det blir mer intermodulationsdistorsion då musiken i sig själv innehåller fler tonkomponenter. En annan orsak är att nivån över tiden inte varierar så mycket så det går lättare att switcha fram- och tillbaka snabbt. Sedan använder vi en mängd andra typer av extremdynamisk och lågfrekvent musik, för att kunna detektera andra sorters förvrängningar. Med "gles hifidemomusik" á la Diana Krall el.likn. tar det mycket längre tid att uppnå statistisk signifikans. Men visst, det går, men är inte lika tillförlitligt."

)

För att brodera ut det lite mer kan jag skriva att det absolut är det vanligaste att lyssnarna föredrar den ljudsignalen som är den minst förvrängda. Med musik alltså som "testsignal" alltså. Då måste jag dock betona att det är på sådana apparater som ganska enkelt uppvisar sina hörbara brioster, och så brukar det vara för 90 - 95 % av alla apparater som vi testar.

När det gäller apparater som mycket svårligen kan detekteras* i blindtest med Före/Efter-lyssningsmetoden blir det förstås mycket svårare för lyssningsdeltagarna att överhuvudtaget kunna märka någon skillnad, och de kan ibland tycka lite bättre om den signal som är förvrängd, men oftast gillar de ändå den signal som påverkats minst. Lite beroende på musikvalet också.

* de resterande procenten alltså, cirka.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Belys fördelarna med apparatur som hörbart förvränger

Inläggav Naqref » 2004-08-16 21:22

Johan_Lindroos skrev:Jag vill då gärna läsa argument som kan härledas till gärna någon form av logiskt resonemang, inte bara "för att jag tycker det låter bättre i min stereo öh ba så är det bara".

Ranefjord skrev:Högtalare som tex är utvecklade med rörstärkare bör väl drivas av rörstärkare? Tänker på SAP'arna (www.sap-audio.it). Quad909an var helt fel match där. Audionen med sina 12W funkade bra.

8O

:wink:

Bättre kan du Ranefjord!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-16 21:36

Detta med transparent/icketransparent elektronik är sannerligen ett dilemma. I uttrycket High Fidelity utläser vi ju naturtrogenhet; man skall i den definitionen söka en så opåverkande apparat som möjligt. Nu kommer jag med min syn på det hela. 8)

Jag håller med om att naturtrogenhet är det jag borde sträva efter. Jag skall ju lyssna på musiken, inte det apparaten trixar ihop. Jag vill inte höra själva trixandet som elektroniken pysslar med.

När jag fattar ett köpbeslut, eller skall skaffa ett omdöme om en apparat, så vill jag känna det i magen att den är välljudande enligt mitt tycke, om den passar mig så att säga. Den måste få växa på en. Den måste igenom ett långtidstest av mina olika sinnesstämningar och annat som kan påverka min upplevelse. Jag vill göra en klar skillnad, och detta kan jag bara hävda att det gäller för mig; jag vill egentligen inte ha det perfekta ljudet, jag vill sträva efter den fulländade upplevelsen i mitt musik- och ljudlyssnande. Vissa menar på att detta är exakt samma sak. Om det händer att det blir samma sak, ngn gång, må det vara hänt. Visar det sig att jag upplever det perfekt återgivna ljudet så att jag går igång så skräms jag inte av det. ;)

Alltså måste jag säga att jag glatt låter mig charmas av allehanda återgivningsfel och distorsioner, bara det gör mig nöjd. Goda mätresultat gör mig inte mkt, jag måste gilla det jag hör. Jag har en gammal HK pm640, en ganska dålig maskin till synes. Finns säkert folk som använder dem som bojsänken. Först var det bara en nödlösning till jag fick råd med ngt annat. Jag har haft råd många ggr sen dess, men ändå inte bytt. På de mässor jag varit på kan man laxa upp fruktansvärt högre summor pengar för ljud jag absolut inte ens skulle kunna tänka mig att börja testa, så jag har börjat fundera i de banor att jag inte alls vill ha transparens och naturtrogenhet. Jag ville ha ett sound, ett mysigt, mulligt mjukt, amerikanskt 80-tals-sound. Tyckte i många fall att det lät bättre hemma. Men så har mitt tåviftande gått igång på i många läger erkännt transparent ljud, i synnerhet Sentec PA och SC 9. Kanske spelglädje och engagemang inte går att klassa som en färgning? Eller kanske är de ett tecken på transparens?

Så i detta nu kan jag inte dra allt över samma kam, jag får helt enkelt gå efter vad min mage säger. Viktigare beslut har gjorts med den metoden. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 21:48

Vee-Eight
En sund inställning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-16 21:55

Svante skrev:En sak till, en högtalare kan, åtminstone i princip, vara dimensionerad för drivimpedans >0 ohm. Det kanske inte är uttalat och vanligt, men i princip. Den spelar förmodligen bättre på en förstärkare som har lite utresistans, och en sån är inte "F/E-transparent".

Nu svävar jag ut lite här i o m mitt svar men jag vill ändå ge Svante rätt här. Avänder man en last som är ungeför lika svår som konstlasten så behöver dämpfaktorn under 5kHz ligga över 160, mellan 5-10kHz över 80 och mellan 10-20kHz över 40. D v s från 0.05-0.2 ohm för att tonkurveförsändringarna ska vara så små att de inte borde vara hörbara. De gamla oa-modellerna skulle drivas optimalt av något med en utimpedans på 0.5 ohm så det finns de konstruktioner som låter mest optimalt när dämpfaktorn faktiskt kan (teoretiskt baserar på empiriska tester) detekteras. Förvisso ett teoretiskt resonemang som kan ha viss betydelse i vissa speciella situationer dock.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-08-16 22:43

Av samma skäl som de flesta tycker bättre om färgkort med lite blåare himmel än den riktiga? Minnet kanske lurar oss att tro att färgningen stämmer bättre överens med verkligheten, eftersom vi (nästan) bara bär med oss verkligheten i minnet? Om den verklighet vi bär med oss (tex ljudminnen) redan är förvrängd i huvudet, passar ju en förvrängd återgivning oss bättre? Dvs en återgivning som stämmer överens med vår (inre) bild av verkligheten tilltalar oss mer än en återgivning som stämmer överens med den verkliga verkligheten? Som kanske inte alltid är så bra från början?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 23:30

Den viktigaste frågan enligt mig är trots allt:
Har transparentbegreppet någon verklig nytta för folks val av ljudprodukter?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-16 23:36

Det finns andra synsätt, dvs upplevelsefolket, att man söker ett ljud som känns "äkta". Detta kan ju vara kompensationer för andra fel i antingen in- eller uppspelningskedjan. Det blir ju då en ren subjektiv upplevelse baserad på tidigare upplevelse och uppfattning om hur det bör låta.

Ovanstående behöver alltså inte vara samma sak som att de individuella komponenterna i kedjan/rummet är transparenta.

Återigen är de subjektiva bedömningarna oftast gjorda i öppna tester, så hur det bör låta kan färgas starkt om vetskapen om vad som spelar. Det är således ganska meningslöst att diskutera förrän man fastställt att det låter annorlunda/bättre/sämre.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-16 23:37

Flint skrev:Den viktigaste frågan enligt mig är trots allt:

Svar ja. Men det gäller inte alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-16 23:52

Flint skrev:Den viktigaste frågan enligt mig är trots allt:

Japp! Kanonnytta! Både ljudnytta och plånboksnytta!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-16 23:58

Jo tack, bara bra. Skämt åsido, jag hade gärna hittat LTS och deras testmetod det första jag gjorde när jag började med HiFi. Det hade sparat mången MDF-skiva, för att inte tala om alla sköna slantar till de "onödiga" apparater jag gått igenom. Tur att det gick fort och relativt billigt igenom dem i varje fall... :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-17 00:49

Om högtalare räknas till apparatur;
Vilken högtalare är helt transparent?
Jag har inte personligen funnit nyttan med varken ofärgande eller milt färgande förstärkare som avgörande viktigt då jag vill att kombinationen förstärkare-högtalare skall ihop vara så pass ofärgande som möjligt i ett givet rum. Måste högtalaren stå mot vägg gäller vissa apparater, blir placeringen en bit ut ifrån bakre vägg så gäller andra apparater möjligen. Dock så kan jag hålla med om att "bra" förstärkare förstås låter "bra" med flera sorters högtalare.
Men att köpa så "bra" anläggning så att det finns få skivor som låter bra då har man förmodligen kombinerat ihop en ganska färgande anläggning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-17 08:54

Skäl till att välja förvrängande apparater: Dåliga inspelningar med mycket dist och kompression som 'mår bra' av att mildras med lite extra fyllighet och värme. Kanske andratonsdist som Norman skrev?

Små tonkurveförändringar för att kompensera för avvikelser i andra delar av kedjan, såsom Svante skrev. S k matchning?
Eventuellt att en distande högtalare mår bra av beslöjad diskant i elektronik?

Det är nog allt jag kan komma på. Dessa skäl borde i mina ögon åtgärdas på annat vis.
Jag är övertygad om devisen: 100% korrekt återgivning från inspelning till uppspelning gör nästan alla lyckliga.

Flint: Johan har delvis svarat på din fråga ovan. Det enda du vill ha en bevis (blindtest) på, är då egentligen om helheten är summan av dess delar (vilket jag har skrivit förut). Korrekt uppfattat?

(Jag vet att du menar att en hel 'subjektiv' anläggning skall ställas mot en 'objektiv' anläggning, men eftersom Johan redan har givit ett svar för enskilda delar, borde frågan kunna gå att modifiera till den ovan.) 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-17 09:59

Vee-Eight skrev:Detta med transparent/icketransparent elektronik är sannerligen ett dilemma. I uttrycket High Fidelity utläser vi ju naturtrogenhet; man skall i den definitionen söka en så opåverkande apparat som möjligt. Nu kommer jag med min syn på det hela. 8)
NEJ NEJ NEJ. Hifi står för hög trovärdighet. Vissa väljer retoriken enligt din här ovan, andra väljer retoriken att subjektivt lyssna sig fram till "hög trovärdighet i hur jag uppfattar musiken, instrumenten och rummet i mina skivor". Varken lts, kabelmaffian, jag eller nån fjärdehar rätten att säga att "Detta är det som gäller". Var och en väljer SITT sätt att se på HIFI.
Att välja V8's modell är något som passar mycket bra för tekniker som vill ha en modell. En modell man kan testa och verifiera. En modell där man kan bocka av och aldrig mer behöva ifrågasätta.

Vidare verkar det föreligga en missuppfattning om att färgat ljud endast låter bra med vissa skivor, eller rent av låter bra med dåligt inspelade skivor (vad nu det betyder :roll: ). Detta är i min värld struntprat. Retorisk fråga:
Skulle en F/E testad och diskantpåverkande (ljusare i toppen) på nått sätt främjas av skramliga 70-talsinspelningar? Strunt heller.
Jag äger själv och lyssnar på Audio Research SP16 och VS55, säkert färgande nått så pass, enligt F/E-metoden. Vidare har jag en Advantage Thor om vilken jag inte vet vad F/E skulle säga, min gissning är att även Thor skulle få färg-stämpel i F/E. Båda låter superbra (om än olika) och båda klarar av allt från Britney Spears (jovars, äger en guldpressad Brittan) till fina inspelningar av KKV, Ref Recordnings mm mm. Just nu har ARC gått mest fast det har varit väldigt varmt i lagenheten... 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-17 10:03

EA,

Din definition av High Fidelity är minst sagt tveksam. Att vända och vrida på begreppet är ett klassiskt sätt att föra debatten till att bli en semantisk dito, vilket brukar vara föga kreativt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-17 10:07

Morello skrev:EA,

Din definition av High Fidelity är minst sagt tveksam. Att vända och vrida på begreppet är ett klassiskt sätt att föra debatten till att bli en semantisk dito, vilket brukar vara föga kreativt. 8)
Dumheter, Morello. Hifi står för High Fidelity vilket översätts med hög trovärdighet. Därifrån är det fritt att tolka det som man vill. hur jag tolkar det vet du inte - jag har bara givit input i mitt inlägg ovan.

Uppenbarligen ligger en del av problematiken i denna definition. Om alla skulle tolka det som "signaltrovärdighet" skulle ju alla F/E-testa vilket ju inte riktigt är den verkligheten som de flesta lever i.

"Föga kreativt" är det inte map på vilket håll du vill föra debatten.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-17 10:08

Din definition av High Fidelity är minst sagt tveksam

Fantastiskt! 8O Stå på dig EA... :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi