HiFi-försäljare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

HiFi-försäljare.

Inläggav Flint » 2004-08-18 14:07

Hur ska en HiFi-försäljare vara som du som kund ser det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-18 14:10

Som Sladd? :twisted: (sorry, kunde bara inte låta bli)
Nej, ärligt talat, vad skall man med hifi-försäljare till?

Vill man nu ändå betala för den "servicen" så är väl
den viktigaste egenskapen att säljaren förstår ens
behov och utgår därfifrån i sin vägledning...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-18 14:49

en bra säljare är trevlig på ett "kompisliknande" sätt.. alltså inte sådär "säljartrevlig" som bara upplevs som sliskigt och pålagt..
High Fidelity i stockholm är ett exempel på trevligt bemötande.
Ska beskriva besöket..

/Går in genom dörren
/Huvud tittar ut från andra rummet
"Tjena, jag sitter och äter lunch men slå dig ner i lyssningsrummet och lyssna"
/Sätter i skiva och lyssnar på det som står uppställt
/Efter ett par låtar kommer försäljaren och sätter sig i fotöljen bredvid
/Efter en/par låter till kommer frågan
"Vill du ha kaffe?"
"Ja tack"
/Sedan fortsätter en trevlig konversation och mer lyssnande.

Nu har jag inte handlat nåt av High Fidelity men jag antar dom är rätt bra att ha att göra med.
Men själva bemötandet var väldigt avslappnat och trevligt helt enkelt. Trots att jag aldrig varit i butiken förut så blev jag bemött som om jag var stamkund. Som om jag och säljaren kände varandra sen tidigare.

Ett annat exempel är Bossanova som fanns här i Luleå förut. Samma slags bemötande var det där.
Nackdelen med trevliga handlare är att deras butik kan förvandlas till fritidsgård.. Men det är väl inte så tokigt för det mesta..

edit: själva nyckelordet är väl Avslappnat
Senast redigerad av Kraniet 2004-08-18 14:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-18 14:51

Gå in på Lefflers i Linköping och prata med killarna där, precis som de är ska bra säljare vara! Toppenkillar!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 14:57

Kalle på Ljudprodukter i Malmö är väl avslappnad också. *känd från viss dokumentär* :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-18 15:06

Jag gillar Farbror Barbro :lol: :lol: :lol:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-18 15:29

Jag tycker grabbarna på Ljudmakarn är hur trevliga som helst!
Gör ett besök där när ni har vägarna förbi.
Säger kanske inte så mycket om hur en försäljare bör vara, men det finns det väl ändå en massa bra ord för såsom:

hjälpsam, trevlig, ärlig och generös är nog ganska viktigt att vara om man är försäljare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-18 16:44

De ska framförallt vara kunniga på det de säljer. Mycket kunnigare än vad de brukar vara idag.

Jag önskar mig ett trevligt bemötande - de ska vara intresserade av att svara på frågor och gärna förklara till vilken kund en produkt passar.

/J.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-08-18 17:00

Skön kommentar från säljare på Lars Bengtssons i Sthlm, jag är inne och kikar (fingrar mest) på DV-668, Pioneeren..

Jag: om man skulle jämföra detta med övriga spelare ni har i sortimentet, vad skulle du rekomendera för några då?

Säljaren: Det finns nog inga i detta segment ... (fortsätter om hur bra bilden etc är...)

Jag: om man gårupp i prisklass dårå?

Säljaren: Då har vi ju Arcamen!

Jag: Vad ger den som är mer då?

Säljaren: Den är ju i en annan prisnivå, typ.

Jag log mot säljaren och förstop vinken, han ville inte sälja Arcamen istället för 668.. :)

Jag gick därifrån och var nöjd med samtalet.

Kan hålla med om känslan att vara på High Fidelity, grmt kul att hänga där! Och han har inga problem att rekomendera andra produkter än de han har heller! :D

Bra inställning tycker jag.

Dock så vill jag kunna bli överröst av facktermer som de kan förklara för vem som helst, inte bara "läst manualen" utan förstå vadför skillnader det är på olika produkter... detta är inte något jag träffat på förutom hos IÖ! :D

Han frågade mig (ställde mig mot väggen): Tycker du det här är en bra inspelning? Jag visste inte vad jag skulle svara, så han gick tillbaka till stycket spelade upp några bitar som han ansåg vara "lätta att höra hur dåliga dom var" och jag hade aldrig reagerat på dom delarna förut..
Mkt lärorikt att vara hos honom, även ifall han gick på övertrötthet! :D

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 18:41

En liten liten invändning... Jag är inte så säker på att säljaren måste ha så extrema kunskaper om de prylar han säljer. I alla fall inte de fakta man kan hitta i trycksaker, på nätet och på news groups etc. Dom som är intresserade och surfar runt här och annorstädes (smaka på den, när använde ni ett sånt ord sist - hahaha!) vet ofta väldigt mycket om vissa produkter som en säljare kan ha svårt att matcha.

Men som någon skrev, "avslappnad" är väl en bra beskrivning, vilket då i min värld även innebär ett trevligt bemötande och en seriös önskan att lösa MINA problem/önskemål och inte sina egna (dvs att på kort sikt maximera vinsten).

Vad jag däremot önskar från en säljare är en god kunskap i vidare bemärkelse om hur man får ett bra ljud, med vilka insatser man får det och vid vilka olika investeringsnivåer man kan uppnå det som jag önskar.

Kort sagt, jag önskar att floskeln "Med kunden i focus" inte bara är en floskel....

Personligen tycker jag det är otroligt tröttande att höra någon som tjatar om en specifik pryls egenskaper i form av detaljkännedom; dom å dom kondingarna, kevlar i konen, trippla lasrar i cd-spelaren typ. Den typen av kunskap behöver inte jag, det är något för konstruktörerna. Troligtvis dyker jag in i en HiFi-butik för att jag har något behov av något slag. Fixa min blöta bas, få min P2 att låta lyssningsbar (det du Nattlorden :-) ) eller helt enkelt bara få tömma plånboken....

Den som först lyssnar på vad det är jag vill uppnå och sedan kommer med konstruktiva råd om hur jag bäst uppnår detta, den säljaren ser inte mig för sista gången. Klagar jag till exempel på dålig odistinkt bas (för att nu konstruera ett exempel) ska inte säljaren börja överösa mig med förslag på lämpliga sub-woofrar, utan istället börja kolla vad jag spelar på nu, vilken musiksmak jag har, hur mitt lyssningsrum ser ut osv. Därefter komma med ett förslag på lösning som är det bästa ur MIN synvinkel, inte hans. Apropå "hans" - varför finns det inga kvinnliga HiFi-säljare?

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-18 18:58

Bill50x skrev:Apropå "hans" - varför finns det inga kvinnliga HiFi-säljare?

/ B

ja var är alla kvinnliga hifinötter?

flåt lite OT..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 19:09

Kraniet
ja var är alla kvinnliga hifinötter?

Dom har nog missat HiFi och blivit Tupperwarenötter istället.

http://order.tupperware.com/coe/app/home

By the way:
Hur hör höns?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-18 19:13

Mycket bra synpunkter Bill50x, kanske för att jag delar dem med dig?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2004-08-18 19:17

Vill bara hålla med om High Fidelity. Känner igen mig exakt i det bemötande Kraniet beskrev. De verkar ha fattat vad för slags bemötande som faktiskt ger dem trogna kunder ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 19:27

Kraniet
Jag håller också med om att din beskrivning är bra. Jag försökte själv jobba efter den idén när jag var säljare. Det handlar om respekt för kunden i bemärkelsen "du har din uppfattning och det har du rätt till. Kanske kan jag sälja något som passar in i den bilden". Ju mindre antal pekpinnar ju bättre (Sladd, ta till dig rådet).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-18 22:26

Hej!

Som sladd 8)! Nej men A*llvarligt så var K´s beskrivning mkt bra o kan kanske sammanfattas:
själva nyckelordet är väl Avslappnat! Så, ev vara som man själv är mot 1st kompis/flickväns/
/syskons - kompis!(?) Man känner inte varandra men man är extra trevlig (vilket det ju i.o.f.s
skall varas emot alla ens medmänniskor men... ni hajA* nog)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-19 12:18

När det gäller våra få hifi-handlare i Malmö tycker jag att det är mycket intressant, men hittar liksom alla de klassiska typerna i vår lilla stad:

* Kalle på Ljudprodukter: Regerar sin butik. Riktig kuf. Älskar vinyl. Fnyser åt MÅNGA produkter. Säger gärna "det finns inga genvägar". Tror intensivt på dyrkabel. Tyvärr är butiken lite för rörig och ofräsch för att det ska vara kul (men flytt är på G).

* Hifi Skåne: Snygg, välorganiserad butik. Den ene säljaren är trevligare än den andre. Säljer pålitlig mid-fi från de "säkraste" märkena. Kunniga. Lite för mycket fokus på kräng och lite för lite på lyssning. Ganska typisk hifi-butik alltså.

* Malmö Hificenter: Påminner mycket om Hifi Skåne, men satsar mer på svenska, tyska, japanska märken istället för engelska. Trevligheten hos personalen är mycket varierande. Vill det sig illa kan man känna sig riktigt oönskad när man kommer in. Flytt på G.

* Hifi-klubben X 2: Särskilt i den större butiken är det gott om unga och tämligen okunniga "krängartyper" av Siba-typ. Men många förvånar trots allt med goda kunskaper. Mycket kräng, men tja, Hifi-klubben har fortfarande ett tilltalande sortiment med förhållandevis bra priser.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-19 12:19

När det gäller våra få hifi-handlare i Malmö tycker jag att det är mycket intressant, men hittar liksom alla de klassiska typerna i vår lilla stad:

* Kalle på Ljudprodukter: Regerar sin butik. Riktig kuf. Älskar vinyl. Fnyser åt MÅNGA produkter. Säger gärna "det finns inga genvägar". Tror intensivt på dyrkabel. Tyvärr är butiken lite för rörig och ofräsch för att det ska vara kul (men flytt är på G).

* Hifi Skåne: Snygg, välorganiserad butik. Den ene säljaren är trevligare än den andre. Säljer pålitlig mid-fi från de "säkraste" märkena. Kunniga. Lite för mycket fokus på kräng och lite för lite på lyssning. Ganska typisk hifi-butik alltså.

* Malmö Hificenter: Påminner mycket om Hifi Skåne, men satsar mer på svenska, tyska, japanska märken istället för engelska. Trevligheten hos personalen är mycket varierande. Vill det sig illa kan man känna sig riktigt oönskad när man kommer in. Flytt på G.

* Hifi-klubben X 2: Särskilt i den större butiken är det gott om unga och tämligen okunniga "krängartyper" av Siba-typ. Men många förvånar trots allt med goda kunskaper. Mycket kräng, men tja, Hifi-klubben har fortfarande ett tilltalande sortiment med förhållandevis bra priser.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-19 12:25

Dirty Music, Kristianstad - Bör upplevas! Helst långtidstestas för insikt... Drivs av principernas man no.1! 8) Definitivt INGEN krängarbutik. Snarare tvärtom. Det är mer ett 'hang-around' än en butik.

Quad, Carlsson, Dynaudio, Rega, Audio Analogue, Nottingham Analogoue, Teac, mm.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-19 12:29

Kalle tror intensivt på dyrkabel?? Jaså, det har jag aldrig uppfattat? Har kört blindkabeltest där och konstaterat Supra bättre än dyrkabel och han var inte alls oförstående... om något var det det han ville visa...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-19 12:48

Jag tror stenhårt på att säljare skall vara sig själva - hur dom än är.

Sen är det bäst om man hittar nån som man tycker om för att han/hon är precis som han/hon är.
Jag menar...skall vi sätta upp hur "en kompis skall vara" eller? Det gäller väl att hitta "sina" försäljare precis som att man skall hitta sina kompisar som att man skall hitta sin dam som att man skall hitta sin kabel(!) som att...

Vissa personer är ju ruskigt långsamma, detaljintresserade och andra är otroligt impulsiva och går till 100% på känsla. Tror ni dessa två typer fastnar för samma säljare? Ja, det kan dom göra om säljaren "spelar"...Men det är inte hållbart i längden.

Affärer som handlar om roliga grejjer, hifi, bilar, lägenheter, hus, skall ju vara just ROLIGT. Alltså gäller det att göra dessa affärer med folk man tycker om runt omkring sig.

Haleluja... :oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-19 17:05

Okej... men mig försökte iallafall Kalle kränga på kabel för 500 spänn metern (dyrt i min värld). Han kanske tyckte att jag såg rik ut. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-19 17:22

Blue - okej... en bit billigare än min digitalkabel.... 1300:- för en "monometer"... Fast den är från Helsingborg.

Kalle har jag bara köpt snålkabel av.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-19 18:33

Hej!
EngelholmAudio skrev:Sen är det bäst om man hittar nån som man tycker om för att han/hon är precis som han/hon är.
Jag menar...skall vi sätta upp hur "en kompis skall vara" eller? Det gäller väl att hitta "sina" försäljare
precis som att man skall hitta sina kompisar som att man skall hitta sin dam som att man skall hitta sin
kabel(!) som att...

- NjA*... kanske inte direkt måste vara dödspolare med sin hififörsäljare (bara för alla (f.d) Moddare på
HiFiForum.nu är bundis med sig själva;) det väl räcka väl ifall det funkar, trots allt handlar detta ju ej om
ngt allvarligare än vanligt privatinköp utav... prylar! (Även om det nu råkar vara superhärliga hifiprylar vi
snackA*r) A*vsevärt mer betydande kan kanske istället vara ex att verkligen kunna lita på sin hififörsäljare!
MenA* även om vi alla vitt skilda preferenser har när det komma till kompisar finns ju faktiskt.se hififörsäljare
som (nästan) alla tycker är bra samtidigt som det finns hififörsäljare (nästan) alla tycker är... hmmmindre bra!

(Intressant EAnser "att man skall hitta sin dam som att man skall hitta sin kabel(!)" då gärnA* ha
dam med fördelaktigt yttre samt exklusivt esoteriskt inre i ovärderlig kombination men A*ngående
hifikablar enbart eftersträva total neutralitet till extremt ringa peng (vilket dessbättre är superlätt
o grejA* (A*lltså detta här med hifikabeln, v.s. 8)))

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-20 08:43

Audiomanikern skrev:Hej!
EngelholmAudio skrev:Sen är det bäst om man hittar nån som man tycker om för att han/hon är precis som han/hon är.
Jag menar...skall vi sätta upp hur "en kompis skall vara" eller? Det gäller väl att hitta "sina" försäljare
precis som att man skall hitta sina kompisar som att man skall hitta sin dam som att man skall hitta sin
kabel(!) som att...

- NjA*... kanske inte direkt måste vara dödspolare med sin hififörsäljare (bara för alla (f.d) Moddare på
HiFiForum.nu är bundis med sig själva;) det väl räcka väl ifall det funkar, trots allt handlar detta ju ej om
ngt allvarligare än vanligt privatinköp utav... prylar! (Även om det nu råkar vara superhärliga hifiprylar vi
snackA*r) A*vsevärt mer betydande kan kanske istället vara ex att verkligen kunna lita på sin hififörsäljare!
MenA* även om vi alla vitt skilda preferenser har när det komma till kompisar finns ju faktiskt.se hififörsäljare
som (nästan) alla tycker är bra samtidigt som det finns hififörsäljare (nästan) alla tycker är... hmmmindre bra!

(Intressant EAnser "att man skall hitta sin dam som att man skall hitta sin kabel(!)" då gärnA* ha
dam med fördelaktigt yttre samt exklusivt esoteriskt inre i ovärderlig kombination men A*ngående
hifikablar enbart eftersträva total neutralitet till extremt ringa peng (vilket dessbättre är superlätt
o grejA* (A*lltså detta här med hifikabeln, v.s. 8)))

Mvh A*
Jag skriver endast "som man tycker om". Dvs inget om hur mkt man skall tycka om eller hur lite. Påp det hela taget skall det inte skita sig. Dödspolare är inget krav, men hellre goda vänner än inte.

[/b]
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-08-20 20:31

Jag tycket för min del att har dom dåliga grejer ska dom vara otrevliga och gärna gravt folkilskna ! :D :D :D

..är det dyrt dessutom ska dörren vara låst och ingen höra att man bankar på ! :twisted:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-08-20 21:04

Lefflers ar i min varld nummer ett utan storre konkurens. Dock med foredel Linkoping over Norrkping butiken. Linkoping kanns mer "arliga". Ljudmakaren ar dugligt, Esoterisk hifi har sin charm och i arlighetens namn sa ar (var?) Hifi-Consult ratt bra for nagra ar sedan, jag har inte besokt butiken pa senare tid.

Har smugit runt i en hel del brittiska butiker det senaste halvaret och kan bara beklaga mig. Riktigt riktigt illa. Ingen respekt for "icke slipsbarande bankirer". Trots att jag ar pa jakt efter att spendera en ansenlig summa sa har inge saljare fallit mig i smaken.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-08-25 01:21

Bossanova då det fanns i Luleå...hur bra som helst, nästan FÖR avslappnad attityd ibland då en okunnig som mig ställer frågor om vilken som är bäst :)

Motsatsen, en Linn handlare som hur man än vred och vände på ljud och produkter och vilka frågor och råd man än efterfrågade kom han alltid fram till att Linn i slutänden var bäst...bra va!
--------------------------------------------------

Återgå till Generellt om hifi