Skulle tung HiFi kunna säljas av ONOFF och Siba?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Skulle tung HiFi kunna säljas av ONOFF och Siba?

Inläggav Flint » 2004-08-18 14:28

Som rubriken.

Exempel.
Normalpris 150 000:-
Denna vecka 130 000:-
Senast redigerad av Flint 2004-08-18 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-18 14:37

Tja varför inte. Har de bara bra avbetalningar osv så varför inte
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-18 14:39

Rent hypotetiskt: Ja! men det blir liksom praktiskt konstigt då Mia (som förövrigt precis sålt en Philips diskmaskin till ordinarie pris till ett par vilsna pensionärer och är därför lite extra glad)19 år och vikarie ska dema ett par högtalare i ett lyssningsrum på 400 m2 och du får stå upp och lyssna.
Senast redigerad av Rydberg 2004-08-18 14:40, redigerad totalt 2 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Skulle tung HiFi kunna säljas av ONOFF och Siba?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-18 14:39

Nej, anser jag. (dagens situation)

Kan man inget om de produkter man försöker kränga, så ska man hålla sig undan.

Men det är klart, satsar de på kunnig personal, ljudrum, och ett seriöst bemötande, så varför inte?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 14:43

Har ju varit i nån butik sån butik som haft ljudrum... om det var OnOff på Väla, Helsingborg eller grannbutiken där minns jag inte riktigt... (Det var i alla fall den kedjan som har (haft) Wharfdale)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-08-18 14:50

Tja, varför inte......

Kan det pressa ner tokpriserna lite så är det väl bara bra!?

Att det sen skulle vara ett elände att bli expedierad av någon som inte kan nåt om produkten, är väl inget bra, men å andra sidan, hur ofta träffar man på folk som verkligen vet vad de talar om och kan produkten utan och innan?? Min egen erfarenhet är att man nästan kan räkna det på ena handens stortå..... Och då menar jag inom alla branscher.

Jag har varit och kikat på TV-apparater, kameror, CD-snurror, DV-kameror, bilar, däck, mickrougnar och gud vet allt, och inom alla typer av firmor och butiker. Och tyvärr är facit att de allra flesta gångerna står säljaren som ett fån och lallar om man börjar fråga lite mer ingående om produktens tekniska företräden funktion eller annat. Så fort samtalet avviker från avbetalningsplaner, hur fräck apparaten är, hur många de sålt till nöjda kunder mm mm mm. så blir det svettigt för dem.

Frågar man om hur många förprogrammeringar det är på en viss video, så får de börja rota efter manualen......

När isanning så är man själv sin bäste dräng, och har man läst lite tidningstester, laddat he manualer mm, och kikat i så slår man de allra flesta säljare på fingrarna, och det gäller inte sällan även i finare boutiqer.

Dr Tinnitus, som är vansinnigt trött på okunniga säljare....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-18 14:51

Visst skulle dom kunna sälja även riktigt dyra grejjor. Om dom bara ville skulle dom redan göra det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-18 14:53

När Hifi & Musik skulle testa högtalare i sin serie "I jakten på värdlens bästa ljud" så testade de en högtalare som heter "Energy Veritas V2.4".
De fick en uppgift om att dessa högtalare kostade 80.000SEK, men vid en senare kontroll visade det sig att de kostade 40.000SEK och skulle säljas via Elgiganten. Elgiganten hade utlovat att de skulle ha bättre försäljningsställen för dessa högtalare där de skulle kunna provlyssnas med vettig elektronik. Hur det gått med Elgiganten och Energy vet jag inte...men det är ett exempel på dyra högtalare som säljs i en konsumentkedja. Visserligen inte en 150.000SEK högtalare som nämndes tidigare i tråden...men helt klart ett steg i den riktningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 14:54

Det väsentliga är väl att de tar hem grejorna, sätter ett bra pris och hanterar reklammationer bra om där är/blir fel på grejorna. Ta reda på vad man vill ha få man ju som alltid göra själv.

De kan ju inte sälja de grejorna de har i dagens läge heller... minsta lilla tekniska fråga så är de ju helt sålda... *garv*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-08-18 15:01

Frågar man om hur många förprogrammeringar det är på en viss video, så får de börja rota efter manualen......

Menar du att dom borde läst igenom (och memorerat) alla deras 1000-tals manualer på alla produkter.... 8O

// Jonas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-18 15:20

Är det stor skillnad på handlarna på onoff, siba etc och vissa bilhandlare egentligen?

Bilhandlarna säljer varor för hundratusentals kronor. De vet vad det de säljer har för finesser, hur man lägger upp finansiering etc. Skulle en hifihandlare veta så mycket mer?

Enligt mig, nej. Alltså skulle de kunna ha "tung" hifi.

Kom igen nu. Hur bra koll har egentligen handlare av tung hifi? De jag har stött på har tyvärr ibland varit på dagisnivå, med ett par lysande undantag!

/J.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-08-18 15:24

""
Menar du att dom borde läst igenom (och memorerat) alla deras 1000-tals manualer på alla produkter....
""

Nä, givetvis inte. Men normalt så har de heller inte 1000 olika videobandare i sortimentet heller....

Dessutom så brukar man ha folk som har hand om ett visst sortiment, t ex. bild och ljud-avdelningen har egna säljare medans mobiltelefoner elvispar hårtårkar och annat bös har sina säljare.

Sen är det ju märkligt att man själv ofta har just mer info om appraterna i en butik än säljaren själv har, så om jag kan luska reda på och komma ihåg detta så bör väl en säljare kunna det!? Det är ju liksom en rätt viktig del av hans jobb....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-18 15:55

Det sker redan; Ljudcenter i Halmstad är i princip en Siba-butik som säljer dyrhifi i parti och minut, samtidigt som man kan göra klipp med <1kkr-dvd. Dessutom är det inte många av dem som kan hifi alls, så visst känner man igen mönstret.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-08-18 16:39

Själv var var jag inne på en motsvarande On-Off i Växjö för sådär 15 år sedan. De hade ett par B&W 801:or till salu 8O . De hade tröttnat på att klåfingriga ungar hade tryck in dammskyddet i basen ett par gånger förmycket.

De vill sälja dém till ett mycket billigt pris (Efter att de hade bytt basarna). Tyvärr fick jag för mig att de inte skulle passa i en 20m^2 studentlägenhet :cry:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 17:03

Att det sen skulle vara ett elände att bli expedierad av någon som inte kan nåt om produkten, är väl inget bra, men å andra sidan, hur ofta träffar man på folk som verkligen vet vad de talar om och kan produkten utan och innan??

Ett sätt att lösa det vore ju att först gå till HiFi-konsult några tiotal gånger och få varan demonstrerad och spela självklar kund. Sen går man till ONOFF och handlar den till 20 000:- lägre pris. Pengar är pengar oavsett om man är säljare eller kund. Man är sig själv närmast.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-18 17:12

Svaret är nej av den enkla anledningen att leveratörerna inte skulle leverera. Att sälja via en lågmarginalkedja skulle slå ut övriga försäljningskanaler, suboptimera tillverkarnas vinster och underminera varumärkets värde. Det kan dock vara ett sätt att mjölka ut värde under en kort tid. Ett exempel kan vara Snell som inte utvecklades ett dugg efter det att Hifi-klubben tog över. Idag är Snell en skugga av sitt forna jag. Liknande har hänt med AudioPro. Siba och OnOff är för övrigt högvolymkedjor är logistisk effektivitet och låga omkostnader är viktiga konkurrensfördelar som de inte kan utnyttja för lågvolymprodukter. Bara för att saker de säljer pallvis av har låga marginaler behöver inte allt ha det. Det omvända gäller för alla lyxvaror: höga omkostnader med lull-lull och låga volymer och varorna måste bära sina kostnader. Märk också att de stora kedjorna också tar in "egna" varianter av apparater för att inte konsumenterna inte skall kunna jämföra mellan kedjorna. Detta är knappast möjligt för de volymer som vanligt inom dyrfi.

Sen kan man ju fråga sig om inte "tung" och "high end" faktiskt.se endast är beroende av priset. Om man sålde Rotel 1090 under ett annat namn för 97000 + moms skulle den nog räknas som "tyngre" än när man säljer den för typ 22000 plus moms, oavsett prestanda.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 17:23

Dahlqvist
Ett exempel kan vara Snell som inte utvecklades ett dugg efter det att Hifi-klubben tog över.

Hur många % av Snells produktion importerades och såldes vidare av HiFi-klubben. Förmodligen under 5%. Jag tvivlar på att ev. stagnation hos märket berodde på HiFi-klubben. I övrigt tycker jag att du har en klar poäng.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-08-18 17:26

Ett exempel kan vara Snell som inte utvecklades ett dugg efter det att Hifi-klubben tog över. Idag är Snell en skugga av sitt forna jag.

Jag har ju väldigt svårt att tro att det skulle vara HiFi-klubbens fel att Snell tynat bort!?

Jag gissar att Snell liksom alla andra ser till att inte släppa iväg några leveranser innan de räknat över priset och sett att de har råd med priset. Dessutom lär ju Snell ha sålts i andra delar av världen precis som vanligt, alltså inte endast i billighetskedjor.

Nåt som var rätt kul angående Snell (var det väl?) när de skulle säljas av HiFi-klubben och få ca 35% lägre pris, att det genas ryktades om att Snell plötsligt blivit skräphögtalare eller att det rent av var kopior mm.

Där ser man vad vad ett högt/lågt pris kan ställa till med.

Man kommer, när det gäller dyrFi över lag, osökt att tänka på den gamla tesen, att det är lättare att sälja skit om man tar rejält betalt och fabulerar upp varan. Än att ta sansat betalt och säga som det är.

EDIT: Flint var snabbare... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 17:44

"Man är sig själv närmast" var det någon som skrev när man går in 10 ggr på Dyra Butiken och sedan när man bestämt sig går man till Siba där det är mycket billigare.

Visst är man sig själv närmast, men ibland skjuter man sig själv i foten :-) Om jag hade en seriös DyrFi-butik så skulle jag aldrig sälja samma saker som OnOff, Siba och liknande. Det vore ju självmord. För diskuterande nördar som ska snacka huruvida kablar ska vara runda eller fyrkantiga, dom bränner massor av tid. Om nu handlaren i princip aldrig skulle sälja något för att nördarna sedan åker ut till Siba, då får nog DyrFi-handlaren stänga verksamheten. Och var ska då snyltaren lyssna på grejorna någonstans?

Det här betyder ju inte att jag tycker att man ska kunna ta vilka hutlösa priser som helst. Tvärtom, all business måste ske med effektivitet och möte med befintlig konkurrens. Men som seriös handlare måste man nog fråga sig; "säljer jag fler BrandX om jag sänker priset från 120.000 till 105´?" Ett ställningstagande det inte finns något enkelt svar på. För slutkonsumenten känns ju inte sänkningen så våldsamt stor (även om man kan ha mycket kul för 15 papp) men för handlaren som kanske betalt 90-95kkr för apparaten innebär det bara halva intäkten mot tidigare. Han (hon?) måste alltså sälja dubbel så många för att få in samma pengar.

Det är troligen bara några få personer i det här landet som offrar ALLT annat för att kunna köpa en stärkare för 100kkr. De flesta som köper grejor i den prisklassen har nog finansiella muskler och slår nog inte till bara för att en given apparat finns 10% billigare någon annanstans.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-18 17:45

Flint skrev:Dahlqvist
Ett exempel kan vara Snell som inte utvecklades ett dugg efter det att Hifi-klubben tog över.

Hur många % av Snells produktion importerades och såldes vidare av HiFi-klubben. Förmodligen under 5%. Jag tvivlar på att ev. stagnation hos märket berodde på HiFi-klubben. I övrigt tycker jag att du har en klar poäng.

Flint och Dr_Tinnitus. Det ingick inget sådant orsakssamband jag antydde här även om jag förstår att det lätt kunde tolkas så. Vad jag däremot menar är att just på grund av att Snell var statt i stagnation var det ett smart drag att maximera sina inkomster från det modellprogram som fanns. Någon utvecklingskraft fanns ju inte kvar i företaget. Att varumärket skulle förlora på att säljas via HiFi-klubben var alltså inget att oroa sig över i utbyte mot volym. Ingen skugga över HiFi-klubben alltså som ju gjorde en trevlig insats genom distribuera Snell medan det fortfarande var något värt att köpa. Jag spekulerar förstås men ville bara klargöra var jag inte menade.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-18 18:00

Dahlqvist:
Ja, det gick utför med Snell redan då Peter Snell dog och Kevin Voecks tog över. Snell typ A, C och E var och är i mitt tycke bättre än II:orna.

Bill:
Håller med. det är självmord att sälja samma grejor som stormarknader och det kan även vara frestande för konkurrerande dyrfi butiker att gå ner i pris för att "sno" en affär utan att dom gjort jobbet. Om man vill skapa något slags bra kundrelation så skall man försöka köpa grejorna hos den handlaren som gjorde jobbet eller inte besvära dom alls och i såfall importera grejorna själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 18:10

Bill50x
Det är troligen bara några få personer i det här landet som offrar ALLT annat för att kunna köpa en stärkare för 100kkr. De flesta som köper grejor i den prisklassen har nog finansiella muskler och slår nog inte till bara för att en given apparat finns 10% billigare någon annanstans.

Ett mycket viktigt konstaterande som jag tror att vissa av de som har en förstärkare för 10KKr inte förstår. Risken finns att dom tror att en för stärkare för 100KKr är mycket bättre och i värsta fall 10ggr bättre än den egna. Dyrfi trissar upp förväntningarna mer än vad som är realistiskt att uppnå. När man sen sitter med 100KKr-maskinen kan man av prestigeskäl inte erkänna att det inte var så stor skillnad. Över en viss ekonomisk nivå upphör logiken att fungera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 18:40

Kan man av ovanstående resonemang konstatera att ett märke i utförsbacke kan tänka sig att sälja sig på stormarknader men att ett märke som har medvind inte kan det?
Exemplet AudioPro. På min tid som säljare i branschen (74 till 84 ) var det ett supermärke i den absolut högsta klassen med A4-14 i frontlinjen och Karl-Erik Ståhls patenterade basprincip. Hur är det idag. Inte direkt något man springer benen av sig för. Däremot rider de förmodligen på de gamla meriterna. Hur bedömer man AudioPro idag. Ni som vet. Jag ser det som ett dussinmärke vilket som helst eftersom det säljs just på stormarknader.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 18:56

Flint skrev:Kan man av ovanstående resonemang konstatera att ett märke i utförsbacke kan tänka sig att sälja sig på stormarknader men att ett märke som har medvind inte kan det?
Exemplet AudioPro. På min tid som säljare i branschen (74 till 84 ) var det ett supermärke i den absolut högsta klassen med A4-14 i frontlinjen och Karl-Erik Ståhls patenterade basprincip. Hur är det idag. Inte direkt något man springer benen av sig för. Däremot rider de förmodligen på de gamla meriterna. Hur bedömer man AudioPro idag. Ni som vet. Jag ser det som ett dussinmärke vilket som helst eftersom det säljs just på stormarknader.

Men det är ju så här vi människor fungerar - vi vill bedragas 8)
Stormarknad = billigt och kass
DyrFi-butiken = dyrt och bra

Läser man lite olika tester (vad dom nu kan vara värda) så är Audio Pro fortfarande en bra produkt som står sig bra i konkurrensen. I de "riktiga" HiFi-butikerna kan man lyssna på grejorna, oftast prova olika kombinationer osv. Det skulle jag aldrig drömma om att försöka göra på OnOff.... Däremot har den butiken alltid öppet köp i 30 dagar så länge man behåller originalemballaget. Så vill man ta sig besväret att kånka hem grejorna och ligga ute med pengarna så har man ju faktiskt chansen att lyssna rätt ordentligt, dessutom i "rätt" miljö.

Personligen ska det dock mycket till innan jag börjar köpa kvalificerad HiFi på OnOff..... Jag hatar dessa stora opersonliga butiker, det gäller alla stormarknader....

/ B

Återgå till Generellt om hifi