Åker till Lahäll och hämtar mina nya högtalare snart :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Åker till Lahäll och hämtar mina nya högtalare snart :)

Inläggav Baltazar » 2004-08-19 19:42

Efter att ikväll sålt mina Quad 12l ska jag besöka, en för många här inne, känd lokal i Lahäll för att hämta ersättarna.

Det blir ett par piP i byggsats och körsbärsfanérad låda.
Ska bli riktigt kul att höra hur dom låter.
Nej, har inte provlyssnat dom, blev sjuk första gången jag skulle lyssna och nu bygger I.Ö om demorummet...

Frågan är ju bara om man lyckas få ihop dom då man har handen mitt i foten och ser det som en teknisk utmaning att vika en pizzakartong ;)

Blir nog mitt första impulsköp i hifisvängen. Nåja, andra kanske. Köpte en sub nyligen men den var så billig att jag inte skulle kunna bli besviken.

Tror hursomhelst att jag kan bli nöjd.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-19 19:59

Mmmmm Lahäll har man (jag) varit några gånger. Man kan ta Roslagsbanan dit. Rätt intressant i o m att den utgår från våran andra tekniska högskola och är smalspårig. Det är mycket trevligare än att åka bil och i o m att du inte ska köpa några gigantiska högtalare så funkar det bra. :)

Kanske lite ot...

Hoppas du blir nöjd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-20 00:13

Du kommer säkert bli nöjd!

Jag köpte mina piP av Ingvar förra veckan och jag kan bara konstatera att jag är väldigt, väldigt nöjd med deras prestanda!
Det är mitt bästa hifiköp hittills, utan all tvekan!

Jag har suttit och spisat plattor framför stereon nästan hela veckan. Polarna hade svårt att greppa att ett par så små högtalare kan låta såååå fullvuxet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-08-20 01:00

Har han börjat sälja högtalare olysnat :?: 8O

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-08-20 08:30

Naqref-> Jo, roslagsbanan är trevlig. Om man nu inte åker hemifrån Slartibartfast och har druckit öl och följdaktligen måste se gigantiska u-båtar tills man anländer till KTH 40min senare :)

Förslappad och trött som jag var tog jag bilen ut. Var där 20:20 och kom iväg strax efter 22:00. Tiden gick väldigt fort. Många roliga och intressanta anekdoter(frånI.Ö:s sida) blev det tillsammans med svar på mina dumma frågor ;)

Hifirocker-> Kul att du är nöjd. Har inte hört något ont om dessa högtalare. Nästan svårt att tro att dom kan låta så bra som man hört. Nåväl, förväntningarna är minst sagt höga :)

Alexi-> Uppenbarligen gick det ju bra ;) Hans demorum var ju under ombyggnad så det gick ju helt enkelt inte att provlyssna.

Mvh / Christian

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-20 10:22

Nästan svårt att tro att dom kan låta så bra som man hört. Nåväl, förväntningarna är minst sagt höga

Ja det är smått sjukt, men om man läser Ino audios modellbeskrivningskatalog (ca 80 sid) så börjar man ana att Ingvar är otroligt duktig på att konstruera högtalare av högsta klass, men till ett pris som är betydligt mer humant än de konkurrenter som de brukar jämföras med! :)

Jag lyssnade på ett av Ino audios toppsystem hemma hos Johan Lindroos och det är bara att konstatera att det var den bästa återgivningen jag någonsin hört (hittills). Det bör kanske tillläggas att Johan har mycket goda akustiska egenskaper också... 8)

Jag har lyssnat på B&W nautilus och audiovectors finaste modeller samt en del andra märken genom åren och jag tror faktiskt.se inte att någon av dessa har kommit så nära den superb återgivningskvalitet som Ino audios högtalare levererar (även om flera av dem varit mycket bra).

Hör gärna av dig med lyssningsintryck så fort du fått hem dem!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-20 10:29

Ja, pip är en fin liten högtalare. Blir lika förvånad varje gång jag lyssnar på pip hemma hos mamma&pappa 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-08-20 10:55

Hifirocker->

Dom finns redan hemma men nu blir jag ju, om möjligt, ännu mer sugen att åka hem och montera ihop dom :)

Johans system låter ju verkligen mäktigt!!!
En fråga bara; ska Johan placeras på något speciellt sätt iom att han har så goda akuistiska egenskaper? ;)

Du råkar inte ha byggbeskrivningen? Vet ju somsagt inte när I.Ö skickar den. Han verkar ibland en aning tankspridd :)
Tog ju ett litet tag att bara plocka ihop min byggsats.

Mvh / Christian

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-20 11:43

Baltazar:

Jag köpte mina färdiga så jag behövde inte någon byggbeskrivning.... :lol:

Ingvar gör du nog bäst i att ringa om du vill honom något, epost är helt värdelöst sätt att kommunicera med Ino audio på då man kan få vänta i veckor på svar.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-08-20 11:48

Hifrocker->

Det löste sig, fick just mail av Rickard här på forumet. Snabba ryck. Det tackar vi för!
Skönt med färdigbyggt men jag tycker det ska bli lite skoj att göra lite själv. Sen att man sparar lite pengar gör ju inte saken sämre :)

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-20 12:57

Jag tycker att högtalare bör man inte köpa olyssnade, även om det talas gott om dem på diverse internetforum. Se bara vilka knasigheter som det skrivs runt om i världen om de mest märkliga ting. (nu tycker jag i o f s även jag att piP är bra högtalare för sin storlek). Men ändå, högtalare låter väldigt olika och somliga kanske vill ha en baspuckel vid 100 Hz, då kanske man ska köpa andra högtalare. Eller så kanske man önskar högtalare med mycket större ljudtryckskapacitet, då bör man köpa större högtalare o.s.v.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-08-20 13:03

INGVAR bygger om?????????
räcker det inte med att städa???????
hur många 24meters långtradare har sellbergs kört därifrån??
det är kul att ni har hittat ingvars fina högtalare själv äger jag ett par i28or
:lol:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-08-20 13:06

Johan->

Håller helt och hållet med. Dock har en god vän(Slartibartfast) som delar mina ljudideal i princip fullständigt. Han har ju lyssnat på piP och jag litar således helt på hans omdömme och köper nu dessa högtalare olyssnade.

Skulle bli förvånad om dom låter sämre än mina Quad 12l som fö. räckte gott och väl i fråga om ljudtryckskapacitet.
Nåväl, skulle dom låta alltför hemskt finns det säkert någon som vill köpa dom :)

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-20 13:47

profbd skrev:INGVAR bygger om?????????
det är kul att ni har hittat ingvars fina högtalare själv äger jag ett par i28or

Jag var med och tömde. Det rörde sig bara om två fulla släpvagnar 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-20 15:19

Morello skrev:
profbd skrev:INGVAR bygger om?????????

Jag var med och tömde. Det rörde sig bara om två fulla släpvagnar 8)

Inkluderade det även sídoutrymmena ???

Och hur/vad skall det bli när det är klart ??? Lite projektor kanske ???
Best Regards
Bamsefar

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-20 15:33

Bamsefar:

Ingvar sa till mig att det skulle vara klart om ca en månad (om allt går som planerat, dvs räkna med att det tar något längre tid... :wink: )

Projektor och hembio blir det också! Det blir till att åka upp till Stockholm senare i höst, helt klart! :D

soren

Inläggav soren » 2004-08-21 00:21

Har han rensat demorummet?
Va tråkigt .. enda personen som jag vet som diffuserade hela rummet med gamla högtalarelement :)

/Sören

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-21 09:34

soren skrev:Har han rensat demorummet?
Va tråkigt .. enda personen som jag vet som diffuserade hela rummet med gamla högtalarelement :)

/Sören

Och några resväskor, tidningar till förb*nelse osv... Skräpigt är ett bra ord tror jag :roll: :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-08-21 15:11

Nu är dom färdigbyggda och spelas in. Har lyssnat i drygt 3h nu.
Ärligt talat har jag svårt att förstå hur som skulle kunna låta ännu bättre än dom gör nu.
Helt otroliga högtalare 8O

Detaljer, dynamik, djupbas. Allt blir bara så löjligt när man vet vad den kostar och sen betraktar den lilla söta högtalaren som bara sprider välljud så oansträngt...

Otroligt nöjd som ni kanske märker :)

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-08-21 18:24

Grattis!

Kan bara hålla med om dess förträfflighet, alltid lika kul att jämföra Pip mot de lite större 56:orna! Ljudtrycksmässigt! :D :D :D :D

Det bästa är att man behöver inte behöver köpa ett par nya högtalare.

Återgå till Generellt om hifi