Moderator: Redaktörer
markih skrev:
Synpunkter?
Mvh Mårten
Conan skrev:Med andra ord, twaeksen måste ju förlora sin ”makt” som återgivningsupplevelse-förhöjare om man inte tillskriver dem verkligt ljudförbättrande egenskaper. Såvida inte de är snygga och mysiga, och kan accepteras av den anledningen. Hjärnan letar ju efter logik i tillvaron och det skulle inte verka logiskt att smörja in proppskåpet med nån smörja från Peter Belt och samtidigt ”förnuftsmässigt” inte tillskriva denna åtgärd någon faktiskt ljudpåverkande egenskap.
MichaelG skrev:Markih;
Den känsla jag fick av ditt första inlägg var ungefär så här; "Kan man hitta något sätt att överbrygga klyftan mellan troende och otrogna vad gäller svårbevisade effekter av tweaks och hokus-pokus för ömsesidig större förståelse och kärlek mellan folken?"![]()
Självklart spelar sinnesstämmningen stor roll för perceptionen, men marknadsföring av produkter som utger sig för annat än sinnesstämnignshöjande måste väl ändå ifrågasättas? (Vilket jag är övertygad om att du också gör.)
Hälsn. Michael
Conan skrev:Med andra ord, var går gränsen mellan att tekniskt optimera sin anläggning (om inte annat än för att "veta" att man gjort allt som är tekniskt försvarbart) till att applicera suspekta tweaks? Finns det en skillnad mellan att tweaka sin anläggning baserat på vad man tekniskt tror sig veta om ljudåtergivnng, kontra att subjektivt utvärdera vilket tweak som helst bara för att någon har satt produkten på marknaden?
markih skrev:Att erkänna denna förmåga för vad den egentligen är och att ta den i medvetet beaktande,
är det då inte att gå ett steg längre i 'utvecklingen'?
markih skrev:Att erkänna denna förmåga för vad den egentligen är och att ta den i medvetet beaktande, är det då inte att gå ett steg längre i 'utvecklingen'?
Svante skrev:Hörseln är ju ett rätt "svagt" sinne hos människan, som hjärnan inte litar så hemskt mycket på.
Att tro att vi kan värja oss från andra sinnesintryck är nog inte så smart.
Harryup skrev:A*:
Möjligen OT, men jag undrar hur låter det när du pratar?
Eftersom man lite modernt skall skriva som man pratar.
Pratar du med * och parenteser i meningarna också?
Harryup skrev:A*:
Möjligen OT, men jag undrar hur låter det när du pratar?
Eftersom man lite modernt skall skriva som man pratar.
Pratar du med * och parenteser i meningarna också?
__10 skrev:Hehe, pratar du med komma- och frågetecken?Tal- och skriftspråk har inte mycket med varandra att göra egentligen.
Svante skrev:Minns en gång när jag gjorde en inspelning och försökspersonen sa fel, började garva och sa "katomre".
Ryckt ur sitt sammanhang och uppspelat för sig, lät det precis så. Katomre. Någon som förstår vad hon egentligen sade?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster