Hur ansluta mickad akustisk gitarr till ljudanläggningen...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Hur ansluta mickad akustisk gitarr till ljudanläggningen...?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-08-21 23:13

Detta är nytt för mig... skulle vilja kunna klinka framför anläggningen här hemma. Dum fråga kanske för er som kan, jag vet inte... :roll:

Recievern är en sådan här (om nu anslutningsmöjligheter är bra att veta): http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=w&idcat1=1&idcat2=2&idcat3=2&idprod=1102&archivset=&newsset=

Måste jag gå via ytterligare nån apparat för att lyckas...? Har även funderingar på att koppla in en vanlig mic ibland... har en liten tjej som skulle tycka det var kul. Men främst är det guran.

Tacksam för råd och tips.
MVH. Christian[/url]

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-21 23:58

Hej!

Egentligen ska det funka!
A* utgår ifrån att mikrofonen du har är den A*bsolut vanligaste (o oftast billigaste) typen som kallas
dynamisk, som är passiv (m.a.o. har den ingen egen strömförsörjning) o brukar se ut ungefär såhär:
Bild

Normalt har man ngn typ av förförstärkning (b.l.a. för att själva mikrofonen ytterst sällan har volym) oftast i
form av 1st mixerbord (för mellan 295kr-2,950,000kr) men man kan koppla mikrofonen direkt till förstärkaren.
Vad som då kan vara problematiskt (i synnehet för en liten tjej ) är ifall det förstärkta mikrofon-ljudet ifrån
högtalaren obehindrat samt för starkt komma tillbaka till mikrofonen igen, då blir det rundgång... iiiiihhhh!!!
SÅ var försiktig samt läs helst minst 1st annan (än A*`s) råd uti detta sprösmål innan... du prövar :wink:!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-08-22 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-22 00:03

man bör nog ha en liten enkel mixer för att det hela ska bli någorlunda smidigt. Inte minst för att få ut en stereosignal från dessa bägge mono-källor.

sen tycker jag rent principiellt att en gitarr utan dist är en styggelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-22 00:11

Style skrev:sen tycker jag rent principiellt att en gitarr utan dist är en styggelse.
´

Först tänkte jag hugga emot, men jag har en känsla att det ligger nåt i det, gitarrförstärkare/högtalare tillför något. De blir en del av instrumentet och färgar ljudet och det är nog bra. En typisk hifianläggning blir nog lite tråkig, gissningsvis, eftersom den inte färgar ljudet. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 00:15

Svante skrev:
Style skrev:sen tycker jag rent principiellt att en gitarr utan dist är en styggelse.

- Jo, A*lltså distade gitarrer är ju vackert men... A*kustiska dito får vara utan (dist)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 00:19

Hej igen!

Kanske vi ska tipsa ADP på ngn bra (billig) mixer men då numerA* noll koll ha så?
Hitta denna:
Bild
- för 695kr men vet varken om den är bra el nåt o ha? samt kanske för många kanaler (10st (höögt räknat;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-08-22 01:21

Ta ett gammalt kassettdäck, plugga in gitarren i mickingången,
tryck på rec å paus, justera "inspelningsvolymen".
:wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 12:41

Trout skrev:Ta ett gammalt kassettdäck, plugga in gitarren i mickingången,
tryck på rec å paus, justera "inspelningsvolymen".
:wink:

- Smarta killen :D! Ibland är lowtech... hitech!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-22 12:51

Till el-guran skaffas ju en POD eller dylikt... heter väl V-amp hos Behringer? Pluggas smidigt in i anläggningen och man kan lira på som om man ägde alla klassiska gitarrförstärkare och lådor. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-22 14:22

Vamp funkar bra, det har jag gjort.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-23 10:56

ännu mer OT:

Hade det nu funnits liknande knep att få ett trumset låta fullt och stort till litet format så man inte stör, så hade triviala saker som fred på jorden etc kommit i skymundan. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Generellt om hifi