Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 11:11

Är det några som har koll på hur högt, i dB, ni spelar hemma?
Jag funderar rätt mycket över detta. Speciellt vid alla diskussioner om alla baslådor man måste ha för att klara sig.

Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma. Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.

Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Så som sagt hur högt spelar ni hemma? Vad är den genomsnittliga ljudtrycksnivån hemma hos folk vid vanligt bruk (tex seriöst filmtittande)?

edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
Senast redigerad av Kraniet 2009-10-23 17:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-10-15 11:23

Hos oss är nivån relativt måttligt och ligger mellan 75 - 80 dB SPL. Mätte en gång med en rätt avancerad ljudtrycksmeter över lång tid(>2 timmar) och då blev ljudnivån ungefär densamma, 77 dB Leq.
Detta mätt utan någon kompensering av något slag. Brukar annars använda loudnesskompenseringen för att få "rätt" tonbalans, enligt mina öron.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur högt spelar ni hemma?

Inläggav PerStromgren » 2009-10-15 11:25

Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.

Gör det! det är både lärorikt och kul.

Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 11:28

perstromgren skrev:
Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.

Gör det! det är både lärorikt och kul.

Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.

Det kan nog vara starkare än man tror. Kommer ihåg en grannes dotter som spelade piano. Det hördes i hela huset. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 11:28

Blanda inte ihop kontinuerlig och dynamisk effekt. 110 dB under en kort tid och på låg frekvens behöver inte vara smärtsamt, och om man vill spela 110 dB oklippt och med någorlunda låg dist så kanske 115 dB som ett absolut max är rimligt.

Tillagt:

Vad gäller kontinuerlig effekt tror jag många överskattar förmågan (hos både sin anläggning och sina öron).

Vad gäller dynamisk effekt tror jag många underskattar behovet av förmåga hos anläggningen och överskattar känsligheten hos sina öron.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-15 11:50

Har mätt upp 124db i lyssningsposition med radiochack här hemma i topparna .Hur vida det stämmer eller inte låter jag vara osakt men tavlorna håller då på att hoppa av krokarna ock man ser suddigt :D
Senast redigerad av zapanasta 2009-10-15 11:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-15 11:50

Intressant!

Var o lyssnade på en anläggning nyligen och gjorde lite mätningar samtidigt, ej kalibrerat på någe viss dock.

Snittet på dynamiken låg på ca: 100db och medelnivån runt 87db

Körde Infected Musch och hade då ca: 105 i peakarna, det var fruktansvärt högt. Lät dock inte illa på någe vis.

En mycket välinspelad jazz skiva spisades och med väldigt hög nivå resulterade de i 101db i topparna och ett medel kring 88db.

Mätaren kanske inte är jättepålitlig men dock en fingervisning om vad jag tycker är högt. Kanske fixade inte mätaren peakarna riktigt, ja vet inte.

En knäppning med fingret brevid mätaren resulterade i 105db :?

:)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-10-15 12:12

Spelar bra lägre än vad systemet mäktar med, dels pga att jag trivs med låga nivåer, dels att jag bor i lägenhet. Sedan har har jag också fått för mig att med lite headroom så kan jag spela dynamiskt väl inom elementens arbetsområden, ngn sa ngt om att små konrörelser innebär förhållandevis lägre högtalardistortion. Försöker iaf när jag spelar jazz att försöka efterlikna ljudtrycket som om det vore verkligt, annars har jag inga andra ambitioner än att njuta av musiken och hålla mig väl med grannarna. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-10-15 12:19

Min simpla ljudnivåmätare kan inte visa riktiga peak-värden.
Jag spelar sällan med en medelnivå över 80 dB, i undantagsfall 85, och tidvis kan mätarnålen gå lite över 90 då.
Samtidigt har jag kapacitet i basen så att jag på den nivån ändå kan dra på 20dB baslyft under 30Hz på t.ex. Infected Mushroom och då blir det mäktigt tryck. Det är nog någon vägningskurva i instrumentet, för det visar knappast över 95 dB då heller.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 12:57

Kraniet skrev:Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma.

Nja, du kanske inte upplevt ett system som kan spela så högt utan det låter illa. 115 dB är inga problem, jag har spelat så mina Y-2 bottnat, och har även mätt upp 117 db vid lyssningsplatsen (dvs klart högre @ 1m). Dock så spelar jag inte så högt dagligen, utan det händer ibland att man drar på extra. Normalt så ligger jag på 75-90 dB vid lyssningsplatsen

Kraniet skrev:Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.

Nu ska vi inte blanda ihop massa saker. dBa och dBc är en viss skillnad. Många skivor kan basen ligga 10-15 dB högre än övriga registret och det är dBa som rek gäller, inte dBc. Vi tål mycket högre ljudtryck vid låga register än högre.
Sen får vi inte glömma bort peakar. Vi kan vilja ha möjligheten till korta baspeakar som är rejält höga. Dom kommer inte skada öronen men kräver en hel del av systemet.

Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Varför tror du det? Jag tror att många inte spelar så högt för att deras system låter illa då. Men har man ett system som klarar av det utan det låter sämre så är det underbart att kunna återge musiken med liveliknande ljudtryck :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 12:59

Det jag upplevt, som jag funderat över, är att ljudtrycket jag har hemma upplevs mycket högre än vad mätaren visar om man jämför hur det låter i en butik som inte har dämpat. Vet inte varför det upplevs så. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-15 13:29

Är det den här ljudnivåmätaren det pratas om som radioschack?
Har för mig att någon nämnde ett pris på 300, men den här ligger ju på 700.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1604

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-15 13:37

Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.

Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-15 13:47

Anläggningen klarar 110dB 30-20000Hz innan disten börjar stiga, men på de nivåerna är man sällan, kanske någon explosion i en film ibland, jag ligger sällan över 80 dB vid dagligt bruk, det som brukar låta illa för mig är olika former av mekaniska oljud, skallrande saker i huset, och en del blåsljud, inte då enbart från högtalarportar, utan även från rumet, eller tja jag vet inte vad man ska kalla oljud från en dörr som kan komma i resonans på ett störande sätt. Oljuden uppträder vid vissa resonansfrekvenser när man spelar starkt, rekomenderar de som inte gjort det redan att köra med en tongenerator och spela starkt, man kan hitta en hel del saker som alstrar oljud i ett normalt hus, oljudet behöver ju inte ens komma från samma rum som man spelar i.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 14:01

Max_Headroom skrev:

Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.

Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.

jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.

Men det där är ju upp till var och en. Tycker bara det är värt att fundera på. Vi följer ju gärna strömmen och numera verkar strömmen här på forumet att man måste/bör ha minst 8 tolvtummare för att kunna återge musik och film rätt.. Och de flesta verkar ha basnivåer som är justerade flera tiotals db över frontsystemet dessutom.
Jag har tex en bekant tex som sammanfattade besöket i öhmans källare som "överdriven basonani". Jag vet inte hur det låter där men jag kan förstå kommentaren utifrån tendenserna som bubblar upp i forumet ibland (och som kommer från "Inofieringen" på forumet).

Detta med distorsion är ju förövrigt intressant. Tex Linkwitz funderade kring det och ifall det är så att det finns en gräns som är "tillräckligt bra". Hans Pluto-högtalare upplever han tex låter precis som Orion vid "vanlig" lyssningsnivå. Detta trots att de har högre dist på papperet.
Samtidigt verkar det vara så att de flesta kommersiella högtalare har alldeles för hög dist vid rätt moderata ljudtryck.

Så min fundering handlar inte om att det finns vinster med stora system. Det är bara det att jag undrar när nog är nog och hur många som egentligen vet det.
Men det finns ju många vägar att gå. Hade Franklinbron i USA inte varit så våldsamt överdimensionerad som den är hade den förmodligen inte stått kvar och än mindre kunnat ta den utökade trafik man har idag.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 14:07

kjell och company har en ljudtrycksmätare för 359

http://www.kjell.com/?item=48197&path=5 ... ,553500000
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 14:32

Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.

Det finns flera saker att fundera på.
T ex av flera olika skäl så vill man gärna ha höjd bas under ca 100 hz, kanske upp en 6-10 dB vid 20 hz. Helt plöstligt så behöver du 10 dB mer vid 20 hz. Lägg till att filmer så kan basområdet ligga 10dB högre än topparna.
Du får nog räkna med mer än 5 dB minskning från högtalarna till lyssningsplatsen. 10 dB är inte ovanligt. Om en CD har 10 dB i dynamik så måste du lyssna på sämsta möjliga radiopopen. Bra inspelade pop och dyl har en upp mot 25 dB i crest (25 dB peak från medelnivån) och det finns skivor med över 34 dB i crest!
Lägg dom 3 dB som du ville ha i headroom (även om jag vill ha mer)

Vad betyder då det? Att man kan behöva mycket mer än vad man tror.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 15:16

fyra svar än så länge

77
80
85
80

medel blir då 80dB antar detta är på lyssningplats(?) vilket betyder att högtalarna ger cirka 85dB SPL (1m).

Ska bli kul och se om några fler kommer med siffror.

Ni som svarat förresten. Hur högt upplever ni att 80dB är? Är det väldigt högt, nästan för högt, alldeles lagom, lite för lågt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-10-15 15:21

Volymkontrollen på 11 nästan hela tiden... ;-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 15:33

Kraniet, Du såg mitt inlägg va?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-15 15:49

Jag har märkt att det är en väldig skillnad på vad olika personer menar med högt :)

Själv har jag ingen dB-mätare, men jag har ett skåp! Kopplar jag skåpet över högtalaren och spelar musik ser jag ju spänningen över högtalaren.

Min förstärkare spänningsklipper vid 28V, men jag har inte fått den att klippa när jag spelat musik i högtalarna!
Eller så är det helt enkelt så att mitt öga inte hinner uppfatta det på skåpet :o
Det kan ju vara så att det är ett mätfel således, och att det klipper ibland utan att jag sett det.

Jag har varit uppe och tangerat 20V-strecket som max, och det är min gräns. Jag tycker det är högt då. I topparna alltså, inte medelnivån!

Mina högtalare är märkta med 90dB 1W 1m och 8ohm. Alltså borde det ge 103 db en meter framför högtalaren. (om jag räknat rätt)
Men det är ju precis i toppen, och inte något medelvärde.

Hur hög den genomsnittliga nivån var har jag ingen aning om.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 17:17

subjektivisten skrev:Kraniet, Du såg mitt inlägg va?

Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.
Jag menar en vanlig hyr-go-cart upplevs gå väldigt fort trots att den bara gör 50km/h egentligen. Min upplevelse stämemr alltså inte med hur det är.

Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.

Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?

Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)

Men visst det är inte kattskit det heller. 115db toppnivå vid 20 hz är lite av en utmaning. Men den verkar precis kunna klaras med 4 sls10 i rum enligt mina simuleringar. Men då är det alltså max slaglängd (16mm p-p) som utnyttjas vid 10 hz. Det är alltså linjärt till 20hz och fallande efter det (12db/oktav tror jag). Så kanske 6 stycken basar behövs för att ha lite extra.
De flesta verkar ju dock ligga på 80db medelnivå vilket skulle betyda att 4 sls10 borde räcka.

Sen vill man ju kanske ha lite marginal. Men det beror ju på kvalitén på elementen. Har man element som inte tillför mycket dist vid xmax så kan man ju utnyttja xmax utan problem. Dock tror jag man i dom flesta fall får sikta på 50-75% av xmax för att hålla disten nere.

Undra om det gjorts några studier på det här. Harman-koncernen gjorde ju det där stora testet för att se vilken frekvenskurva och spridning människor föredrar. Undra om man gjort nåt på ljudvolym, lågfrekvensnivå och distorsionsnivå. Skulle vara roligt att ta del utav.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-15 17:32

jag ser ingen vits med att spela högt hemma, andra slipper på såvis lida, å själv tycker jag inte att det är särskilt njutfullt med höga nivåer, lagom är bäst

lyssna högt tycks mest tillhöra ungdomen, jag har hunnit bli gammal och med åren åker ljudet ner, det är konstigt för det borde ju vara tvärtom
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 17:32

Kraniet skrev:Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.

Nja, det handlar mer om vad som låter neutral konta vad en mick uppfattar det. Det finns massa om detta på forumet, bara söka.

Kraniet skrev:Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.

Möjligt men nu snackar vi om att jämför mot verkligheten.

Kraniet skrev:Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?

Om du spelar medelnivå på ca 80 dB, så behöver du MINST 25 dB mer för peakar och helst minst 35 dB mer om du lyssnar på riktigt dynamisk musik.
CD skivans dynamikomfång har inget med det att göra. I ett normalt rum så har du kanske 30 dB störnivå, för att kunna höra CDns brudgolv så snackar vi runt 126 dB vid lyssningsplatsen...när det är tyst! På med musik så drar vi iväg en hel del ;)

Kraniet skrev:Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)

Jo, lägg till avståndet och kanske 6-10 dB högre i basen + ett hyffsat headroom, säg 5 dB, så ser man att det drar iväg.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-15 18:02

Ju bättre prylar (läs Ino) som jag har skaffat, desto högre tenderar det att bli. Fast jag klarar mig gott med piP i ett väldigt stort rum. Jag är inte i närheten av att få dem att bottna. Däremot vore att par baslådor intressant, dock inte så mycket för ljudstyrkans skull som för att jämna ut basen i rummet. Spontant, utan att mäta ligger jag ett par rediga snäpp under den nivå IÖ ligger på när han demar.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-15 18:34

Lirade Alison Krauss - Union station LIVE

CD nr 2
Spår nr2

Mansröst och dobra.

Grannen var inte hemma så jag öste på lite :D

Det peakade 98db i hans röst. C viktat i lyssningsposition, detta i mitt lågläge som genererar 2.5watt.

Slog över till högläge 7w och gav upp vid en nivå om 101db. Jag skulle kunna tänka mig att lyssna på den nivån en stund då det lät jäkligt rent och fint fortfarande, men den nivån funkar inte om man har grannar. Tvivlar på att örat gillar det heller :?

Spår 5 på samma skiva vid normal lyssning för mig resulterade i peakar på 90db och ett medel på ca: 75db

Musiklyssning handlar från och med nu om att ha db-mätaren i ena handen o kuken i andra, eller...... :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-15 18:40

Nu spelar jag denna http://www.youtube.com/watch?v=w9JLMh4X ... re=related
och den skall inte spelas högre. Jag har bara den kollen att jag har fördubblat ljudet i lurarna så det enl. beräkning är 115db men jag är kanske ute på hal is.
Man kan också säga att drömlådan och lurarna får 1w medel och 9w i topparna enl. gossens instrument.

Denna var där tryck i. :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=x3uE8oDs ... re=related

Vi fortsätter med högtalargymnastiken, talspolar uppåt sträck!
http://www.youtube.com/watch?v=LepO-Ixz ... re=related

Obj.. får ha en också till röret så det inte stelnar till.
http://www.youtube.com/watch?v=0AcoBudT ... re=related

Och här har vi 16hz i bakgrunden hela tiden.
http://www.youtube.com/watch?v=rXiVhjgx ... re=related
Snacka om sakralt. :D Se nu till att det inhörs för mycket bumpa bumpa på dom 16hz.
Senast redigerad av Hum 2009-10-15 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-15 19:00

Medel är nog ca 80-85dB :)

maxar gör jag ibland och så sätter utrustningen gränsen, så just nu (med nuvarande prylar) ca 110dB är nog max vad jag lyssnat på ibland.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-15 21:09

Det blåser om öronen från topparnas basreflexer, när jag kör "Vibrasphere" på lagom volym :lol: (3,5 meter till lyssningspos.)

Konstigt, då de är filtrerade under 80 Hz 8O

Och bassteget (Ep 2500) ligger farligt nära 45 grader C, där termostaten jag kör med, ska bryta spänningen....... 8)

Faan vad kul det är att dra på ibland :D !! :!:

I synnerhet nu, efter senaste uppgradering :wink:

Var bara tvungen att få dela med mig....... :) :? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-15 21:53

Som nån skrev tidigare i tråden . Det varierar väldigt va folk tycker är högt . Har varit hos folk som sagt, nu ska du få höra på fn. Tjena har jag tängt för mig själv när dom dragit på . Man vänjer som fort med ljud, har 2 par högtalare i vardagsrummet numera, ett par oa14 som jag faktiskt tycker det går att dra på rätt skapligt med (gillar ljudet i dom till viss sorts musik) har jag lyssnat på dom ett par dar ock sen växlar till vegorna ock drar på lite så är det som att släppa lös en orkan i jämförelse, jävlar vilken skillnad i bastryck :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi