Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
perstromgren skrev:Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
Gör det! det är både lärorikt och kul.
Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.
Kraniet skrev:Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma.
Kraniet skrev:Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.
Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.
Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.
Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.
subjektivisten skrev:Kraniet, Du såg mitt inlägg va?
Kraniet skrev:Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.
Kraniet skrev:Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.
Kraniet skrev:Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?
Kraniet skrev:Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster