Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mhr1229 » 2017-08-24 22:22

Pappsen skrev:Nån som köpt stativen till Q10?
Ser att Hifikit sänkt priset till respektabla 4995:- :D

Ingår för det priset Quad 33:an med FM3 på bilden i priset? Men var är 303:an?
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav PerStromgren » 2017-08-25 11:00

mhr1229 skrev:
Pappsen skrev:Nån som köpt stativen till Q10?
Ser att Hifikit sänkt priset till respektabla 4995:- :D

Ingår för det priset Quad 33:an med FM3 på bilden i priset? Men var är 303:an?


Under soffan? Eller så är det en NAD 208, och den vill man verkligen inte ha framme i snyggt möblerade rum!

Stativet är snyggt, men anslutningen till högtalaren blev inte snygg, i mina ögon.
http://www.hifikit.se/hifi/standpoint
... tycker jag!

Per

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-08-25 14:43

PerStromgren skrev:Stativet är snyggt, men anslutningen till högtalaren blev inte snygg, i mina ögon.
http://www.hifikit.se/hifi/standpoint


Är det tänkt att kablen ska ledas upp på nåt sätt?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2017-08-25 16:20

Pappsen skrev:
PerStromgren skrev:Stativet är snyggt, men anslutningen till högtalaren blev inte snygg, i mina ögon.
http://www.hifikit.se/hifi/standpoint

Är det tänkt att kablen ska ledas upp på nåt sätt?

Snygg setup men häng på de nödvändiga kablarna så är det inte så vackert längre...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-08-25 16:56

Kanske ska vara meningen att dom ska vara synliga, Guru kablarna.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-08-25 19:58

PS! Finns det någon som tröttnar på ett par, skicka PM. DS!
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mhr1229 » 2017-08-26 22:23

Pappsen skrev:PS! Finns det någon som tröttnar på ett par, skicka PM. DS!

Kablar eller högtalare?
Frilansskribent i Hifi & Musik

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-08-26 23:12

mhr1229 skrev:
Pappsen skrev:PS! Finns det någon som tröttnar på ett par, skicka PM. DS!

Kablar eller högtalare?


Haha! Q10:or finns. Stativ saknas :D
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2017-08-27 04:07

Pappsen skrev:Kanske ska vara meningen att dom ska vara synliga, Guru kablarna.

Men det behövs ju kablar till elektroniken åxå...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-08-27 09:20

Förvisso behövs det klart kablar. Antar att Guru gärna vill att kablarna ska vara en del av designen.
Jag har väl inget direkt emot synliga kablar, bara dom inte ligger och sätter fälleben när man passerar.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Mylingen79
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-06-08

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Mylingen79 » 2017-09-08 08:37

Om allt funkar idag så är tanken att åka till Akkelis i Gbg och provlyssna ett par Guru Junior.
Är ute efter ett par högtalare som fungerar bra i en stringbokhylla, och fick då tips om denna högtalare.

Den ska jämföras mot ett par Buchardt s200 som jag tyckte lät väldigt bra då jag lyssnade till de på Hifimässan i Gbg förra året.
Är det någon här som kanske jämfört Guru Junior och Buchardt s200, och som vill dela med sig av intrycken?

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mhr1229 » 2017-09-08 10:11

Mylingen79 skrev:Om allt funkar idag så är tanken att åka till Akkelis i Gbg och provlyssna ett par Guru Junior.
Är ute efter ett par högtalare som fungerar bra i en stringbokhylla, och fick då tips om denna högtalare.

Den ska jämföras mot ett par Buchardt s200 som jag tyckte lät väldigt bra då jag lyssnade till de på Hifimässan i Gbg förra året.
Är det någon här som kanske jämfört Guru Junior och Buchardt s200, och som vill dela med sig av intrycken?

Njae, men jag har jämfört QM10 och S300. Båda är väldigt kompetenta. Buchardt plockar poäng på den större konarean, vilket gör att den låter större och QM10 ligger något före vad gäller attack och upplösning. Mkt bra högtalare båda två. QM10 vinner pga att den är gjord för att stå mot vägg. Buchardt vill ut en bit. Om dessa intryck låter sig översättas till Junior vs S200 vet jag dock inte.

Med placering i bokhylla tror jag mer på Guru Junior. Den är också snyggare. Men hört dem, det har jag inte.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Mylingen79
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-06-08

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Mylingen79 » 2017-09-11 13:33

mhr1229 skrev:
Mylingen79 skrev:Om allt funkar idag så är tanken att åka till Akkelis i Gbg och provlyssna ett par Guru Junior.
Är ute efter ett par högtalare som fungerar bra i en stringbokhylla, och fick då tips om denna högtalare.

Den ska jämföras mot ett par Buchardt s200 som jag tyckte lät väldigt bra då jag lyssnade till de på Hifimässan i Gbg förra året.
Är det någon här som kanske jämfört Guru Junior och Buchardt s200, och som vill dela med sig av intrycken?

Njae, men jag har jämfört QM10 och S300. Båda är väldigt kompetenta. Buchardt plockar poäng på den större konarean, vilket gör att den låter större och QM10 ligger något före vad gäller attack och upplösning. Mkt bra högtalare båda två. QM10 vinner pga att den är gjord för att stå mot vägg. Buchardt vill ut en bit. Om dessa intryck låter sig översättas till Junior vs S200 vet jag dock inte.

Med placering i bokhylla tror jag mer på Guru Junior. Den är också snyggare. Men hört dem, det har jag inte.



Tack för ditt svar.
Ja S300 vill placeras en bra bit ut från vägg. Detta behövs dock inte för s200 enligt tillverkaren själv.
Lyssnade på Guru Junior och blev imponerad av återgivningen från dessa små skapelser.Nu var rummet som jag lyssnade i lite större och av en annan utformning än vad jag har hemma. Dock fick jag lyssna med en likadan förstärkare som jag har. Basen och diskanten var bra och även röster. Men jag tyckte mig sakna något i mellanregistret. Svårt att sätta fingret på det men något saknades helt enkelt. Får se om jag kommer över ett par S200 så att jag kan jämföra de, har ju som sagt bara lyssnat på s200 en snabbis på mässan. Så fortsättning följer! :)

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mhr1229 » 2017-09-13 13:35

Buchardt kan du ju köpa med en månads full returrätt och gratis returfrakt om jag inte missminner mig. Bara att prova på!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 17:43

Mylingen79 skrev:
mhr1229 skrev:
Mylingen79 skrev:Om allt funkar idag så är tanken att åka till Akkelis i Gbg och provlyssna ett par Guru Junior.
Är ute efter ett par högtalare som fungerar bra i en stringbokhylla, och fick då tips om denna högtalare.

Den ska jämföras mot ett par Buchardt s200 som jag tyckte lät väldigt bra då jag lyssnade till de på Hifimässan i Gbg förra året.
Är det någon här som kanske jämfört Guru Junior och Buchardt s200, och som vill dela med sig av intrycken?

Njae, men jag har jämfört QM10 och S300. Båda är väldigt kompetenta. Buchardt plockar poäng på den större konarean, vilket gör att den låter större och QM10 ligger något före vad gäller attack och upplösning. Mkt bra högtalare båda två. QM10 vinner pga att den är gjord för att stå mot vägg. Buchardt vill ut en bit. Om dessa intryck låter sig översättas till Junior vs S200 vet jag dock inte.

Med placering i bokhylla tror jag mer på Guru Junior. Den är också snyggare. Men hört dem, det har jag inte.



Tack för ditt svar.
Ja S300 vill placeras en bra bit ut från vägg. Detta behövs dock inte för s200 enligt tillverkaren själv.
Lyssnade på Guru Junior och blev imponerad av återgivningen från dessa små skapelser.Nu var rummet som jag lyssnade i lite större och av en annan utformning än vad jag har hemma. Dock fick jag lyssna med en likadan förstärkare som jag har. Basen och diskanten var bra och även röster. Men jag tyckte mig sakna något i mellanregistret. Svårt att sätta fingret på det men något saknades helt enkelt. Får se om jag kommer över ett par S200 så att jag kan jämföra de, har ju som sagt bara lyssnat på s200 en snabbis på mässan. Så fortsättning följer! :)


Det du saknar är nog överbetoningen som man varit van vid att den brukar finnas. Efter ett antal år med Ino så stör jag mig ganska rejält på alla högtalare som har den. Så jag tror bara det vore en kort tillvänjning för dig och sedan skulle du istället uppskatta att de inte låter lika mycket 'högtalare'.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-19 12:42

Jag är nybliven ägare till ett par Guru QM10. Är mycket nöjd över hur naturligt och ofärgat bra inspelningar återges med dessa små men fantastiska högtalare. Jag kommer från Audiovector XS och har Naim Nait 5i samt en bra DAC. Det enda som verkar saknas i min nuvarande uppställning verkar vara ett bra stöd från bakomvarande vägg. Men jag har turen att jag kan möblera om, så jag hoppas botten stöttas lite bättre med "rätt" placering nära en vägg. Som jag läst på forumet är QM10 optimerad för ett viss höjd från golv med. Jag har 73cm till golv med de stativ jag har idag. Är detta lite för högt eller ok?

För mig är jag förstås intresserad av att ge mina QM10or bästa möjliga förutsättningar i det rum jag har. En fråga är dämpning eller inte bakom högtalarna. Vissa verkar förorda någon dämpning. Men hur borde man tänka mera specifikt. Jag skulle vilja diskutera bakgrunden till dämpningen och kanske vad man vill uppnå. Är det rumsakustiken och dess resonanser eller har det att göra med hur stödet för QM10 optimeras med väggen bakom.

mvh Anders

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-19 12:51

När man ställer en högtalare nära vägg skapar reflektionen i väggen en dip lite längre upp i registret. Om man dämpar väggen minskas väggens destruktiva inverkan och ljudbilden förbättras. Carlsson-högtalarna har en inbyggd absorbent för detta.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav PerStromgren » 2017-09-19 13:02

AndersHa skrev:För mig är jag förstås intresserad av att ge mina QM10or bästa möjliga förutsättningar i det rum jag har. En fråga är dämpning eller inte bakom högtalarna. Vissa verkar förorda någon dämpning. Men hur borde man tänka mera specifikt. Jag skulle vilja diskutera bakgrunden till dämpningen och kanske vad man vill uppnå. Är det rumsakustiken och dess resonanser eller har det att göra med hur stödet för QM10 optimeras med väggen bakom.


Finns det inte en bra handbok till QM10? Jag tycker mig ha sett en sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav genstruktur » 2017-09-19 13:40

mhr1229 skrev:Buchardt kan du ju köpa med en månads full returrätt och gratis returfrakt om jag inte missminner mig. Bara att prova på!


Jo så sa de på mässan i Jönköping med. Hörde dem där och gillade dem! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2017-09-19 13:42

PerStromgren skrev:
AndersHa skrev:För mig är jag förstås intresserad av att ge mina QM10or bästa möjliga förutsättningar i det rum jag har. En fråga är dämpning eller inte bakom högtalarna. Vissa verkar förorda någon dämpning. Men hur borde man tänka mera specifikt. Jag skulle vilja diskutera bakgrunden till dämpningen och kanske vad man vill uppnå. Är det rumsakustiken och dess resonanser eller har det att göra med hur stödet för QM10 optimeras med väggen bakom.


Finns det inte en bra handbok till QM10? Jag tycker mig ha sett en sådan.


Här kan man nog utgå från alla instruktioner som finns till piP. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-19 17:44

Elfsberg skrev:
PerStromgren skrev:
AndersHa skrev:För mig är jag förstås intresserad av att ge mina QM10or bästa möjliga förutsättningar i det rum jag har. En fråga är dämpning eller inte bakom högtalarna. Vissa verkar förorda någon dämpning. Men hur borde man tänka mera specifikt. Jag skulle vilja diskutera bakgrunden till dämpningen och kanske vad man vill uppnå. Är det rumsakustiken och dess resonanser eller har det att göra med hur stödet för QM10 optimeras med väggen bakom.


Finns det inte en bra handbok till QM10? Jag tycker mig ha sett en sådan.


Här kan man nog utgå från alla instruktioner som finns till piP. :)


En handbok låter ju som en riktigt bra start! Tyvärr fick jag inte med någon dokumentation när jag köpte mina begagnade QM10or. Tips på hur man kan skaffa en kopia?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2017-09-19 18:16

Jag har. Du får den snart på SMS!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-19 18:53

Elfsberg skrev:Jag har. Du får den snart på SMS!


Oj vad glad jag blir! Tusen tack! återkommer med resultat och funderingar när jag hunnit experimentera lite med placeringen och absorbenter...

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-20 21:55

AndersHa skrev:
Elfsberg skrev:Jag har. Du får den snart på SMS!


Oj vad glad jag blir! Tusen tack! återkommer med resultat och funderingar när jag hunnit experimentera lite med placeringen och absorbenter...


Det blev verkligen ett lyft för QM10 med en hel vägg bakom. Placerade högtalarna nära väggen lätt vinklade mot lyssningspositionen och vilken skillnad. Nu finns hela registret med. Balanserat och med en naturlighet och musikalitet som jag sällan hört. Nästa steg blir att se om hantering av tidiga reflektioner kan ge ytterligare lyft.

Som jag förstått det kan man börja höra dessa redan vid 0,6-1ms fördröjning jämfört med det direkta ljudet, vilket då gör detta relevant även om jag placerat högtalarna så nära väggen jag kan (3-5cm luftspalt). Jag ser behov av en kompromiss när å ena sidan högtalarna bör stå så nära väggen som möjligt och å andra sidan behövs avstånd för att kunna uppnå hyfsat bra absorption med typ akustikpanel. I alla fall om man tänker att man behöver dämpa tidigt reflektion av relativt låga frekvenser som 300-400Hz. En tanke är om man kan mäta nivån på tidig reflektion vid olika frekvenser? Jag vet ju ungefär i tiden när de borde uppstå (jag har en mätmik och lite prylar att generera signal & mäta med). Då borde man ju kunna se hur stort dämpbehovet är utifrån vad som är hörbart och vid vilket frekvensområde det är störst problem. Tankar kring mitt resonemang?

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-22 10:51

AndersHa skrev:
AndersHa skrev:
Elfsberg skrev:Jag har. Du får den snart på SMS!


Oj vad glad jag blir! Tusen tack! återkommer med resultat och funderingar när jag hunnit experimentera lite med placeringen och absorbenter...


Det blev verkligen ett lyft för QM10 med en hel vägg bakom. Placerade högtalarna nära väggen lätt vinklade mot lyssningspositionen och vilken skillnad. Nu finns hela registret med. Balanserat och med en naturlighet och musikalitet som jag sällan hört. Nästa steg blir att se om hantering av tidiga reflektioner kan ge ytterligare lyft.

Som jag förstått det kan man börja höra dessa redan vid 0,6-1ms fördröjning jämfört med det direkta ljudet, vilket då gör detta relevant även om jag placerat högtalarna så nära väggen jag kan (3-5cm luftspalt). Jag ser behov av en kompromiss när å ena sidan högtalarna bör stå så nära väggen som möjligt och å andra sidan behövs avstånd för att kunna uppnå hyfsat bra absorption med typ akustikpanel. I alla fall om man tänker att man behöver dämpa tidigt reflektion av relativt låga frekvenser som 300-400Hz. En tanke är om man kan mäta nivån på tidig reflektion vid olika frekvenser? Jag vet ju ungefär i tiden när de borde uppstå (jag har en mätmik och lite prylar att generera signal & mäta med). Då borde man ju kunna se hur stort dämpbehovet är utifrån vad som är hörbart och vid vilket frekvensområde det är störst problem. Tankar kring mitt resonemang?


Efter att ha försökt hitta standardiserade mätningen på det jag vill se har jag stött på svårigheter... Det närmaste jag kommit är ETC (Energy Time Curve) men den ger bara en del av den information jag behöver se. Använde REW för ETC-mätningar och jag ser tidiga reflektioner och när i tiden de kommer, vilket är bra. Men problemet är att ETC inte ger någon information om det spektrala innehållet i reflektionerna.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-09-22 13:37

Måste först ge alla kredd för att ge sig på detta med mätningar. För mig sitter mina mikrofoner i skallen :) .
Det jag måste fråga är om verkligen all mätning ger samma resultat som en provlyssning med flytt av högtalare, mattor, mer eller mindre gardiner eller mer eller inåtvinkling etc.?
Denna fråga är inte ställd utefter att stöta mig med någon utan av rent intresse för om det är den vägen man måste gå.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-22 17:31

Pappsen skrev:Måste först ge alla kredd för att ge sig på detta med mätningar. För mig sitter mina mikrofoner i skallen :) .
Det jag måste fråga är om verkligen all mätning ger samma resultat som en provlyssning med flytt av högtalare, mattor, mer eller mindre gardiner eller mer eller inåtvinkling etc.?
Denna fråga är inte ställd utefter att stöta mig med någon utan av rent intresse för om det är den vägen man måste gå.


Att få en komplett bild av ljud i ett rum med mätningar tror jag är i det närmaste omöjligt. Jag resonerar som så att om man är intresserad ett mycket specifikt problem som i mitt fall tidig (första) reflektion från väggen bakom högtalaren och inget annat kan det vara värt ett försök att mäta. Men mätmetoden måste vara sån att jag inte får med en massa andra egenskaper i mätningen, som till exempel andra reflektioner som kommer senare i tid än de jag är intresserad av. Därför intresserade jag mig lite för ETC. Men som jag skrev tidigare saknar ETC-mätningen spektral information, något jag skulle behöva för att akustikbehandla baserat på mätningar. Visst skulle jag kunna prova mig fram genom lyssningar eller helt enkelt göra som andra brukar göra... Men hittar jag eller tillsammans med andra en mätmetod för detta kan det kanske ge någon typ av bidrag :-)

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2017-09-23 11:07

Eftersom jag enbart jämför med mina öron måste jag fråga er som säkert har eller har har haft både Junior och QM10 eller QM10 Two eller som jag har, Q10, hur många timmar har ni spelat dessa för att uppleva att dom är just inspelade?
Mina Junior upplever jag har mer attack och lite mer punch i basen mot Q10.
Nu har jag en gräslig uppställning på en möbel spelande i ett väldigt dåligt rum.
Men om jag upplever detta i ett kasst rum bör väl denna effekt bara bli tydligare i ett "bra" rum, eller?
Det jag igentligen behöver reda ut är vilka som låter bäst så klart.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2017-09-23 11:42

AndersHa:

Jag tror du gör bäst i att skapa en separat tråd under någon annan avdelning. :)
Kompetens nog för att utreda din fråga finns definitivt, men kanske inte i denna tråden.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndersHa » 2017-09-23 21:48

Elfsberg skrev:AndersHa:

Jag tror du gör bäst i att skapa en separat tråd under någon annan avdelning. :)
Kompetens nog för att utreda din fråga finns definitivt, men kanske inte i denna tråden.


Tackar för tipset!

Jag skapade en ny tråd... "Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning"

Hoppas på givande diskussioner!

/Anders

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasp och 10 gäster