Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Belker » 2022-08-10 12:30

Ett rejält spinorama inkl. dist vore fint.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2022-08-10 12:32

Ja, i alla fall frekvensgång på referensaxeln samt några väl valda vinklar utanför densamma samt distorsion - även där vid väl valda nivåer.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav I-or » 2022-08-10 13:50

eljulio skrev:Har haft QM10 och det är nog de högtalare jag saknar mest av de jag har haft. Coola, snygga och väldigt välljudande givet storleken.


QM10 uppvisar dock påfallande prestandabrister, både vad gäller frekvensgång och distorsion: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2022-08-10 14:00

I-or skrev:
eljulio skrev:Har haft QM10 och det är nog de högtalare jag saknar mest av de jag har haft. Coola, snygga och väldigt välljudande givet storleken.


QM10 uppvisar dock påfallande prestandabrister, både vad gäller frekvensgång och distorsion: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/


Fast den mätningen bör man ju inte länka till utan att påtala att den är felplacerad vid mätningen, så att det planerade väggstödet saknas...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav I-or » 2022-08-10 14:03

Vi har varit inne på den diskussionen tidigare när det gäller piP (som uppvisar liknande frekvensgångsproblem). Det finns helt enkelt inga någorlunda normala högtalarpositioner som korrigerar frekvensgången så att den blir vettig. Möjligen har en av hundra ägare ställt upp sina högtalare så att man närmar sig en hygglig frekvensgång, men då på bekostnad av en hel del reflektionsrelaterade problem.
Senast redigerad av I-or 2022-08-10 14:06, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2022-08-10 14:05

Den är ingalunda felplacerad vid mätning - vill man studera frekvensgången utan reflexer kan man inte ha en vägg bakom. Placerar man en vägg bakom kommer nivån i bas- och delvis värmeregistret att öka en aning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-10 14:12

Nattlorden skrev:
Morello skrev:"har piP presterat mer än tillräcklig baskapacitet "

Olika människor har olika krav - jag har ett par QM10 i kontoret och de fungerar utmärkt där, men att påstå att ett sådan system skulle fungera problemfritt i ett större vardagsrum där kraven på kapacitet och distorsion är höga är inte rimligt.


Vanliga människor har inte de kraven du tycker är rimliga. Vanliga människor blir besvärade av att det spelas för starkt innan piP når sina begränsningar. Du och jag och de på forumet här är ljudnördar och har helt andra krav och det glömmer vi alltför ofta bort.

Jag vill ha talare som kan ge trycket och SLAM som de i England säger. Att basen går lågt på papperat räcker inte, kräver att talaren ska kunna flytta luft så det trycker på i bröstet om en puka slås på.
Få talare kan återge ett trumset.
En liten talare låter därför ofta mesigt. Ja även piP
Mina krav är inte som andras i detta fall

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2022-08-10 15:19

sportbilsentusiasten skrev:Jag vill ha talare som kan ge trycket och SLAM som de i England säger. Att basen går lågt på papperat räcker inte, kräver att talaren ska kunna flytta luft så det trycker på i bröstet om en puka slås på.
Få talare kan återge ett trumset.
En liten talare låter därför ofta mesigt. Ja även piP
Mina krav är inte som andras i detta fall

De flesta högtalare låter mesigt jmf med verkligheten. Just det där SLAM är det typiskt nästan bara PA-högtalare som klarar av. De parametrar jag tror har betydelse är konarea och hög verkningsgrad. Men det verkar även som att tunga och hårt dämpade lådor drar ner responsen genom att de käkar energi från musiksignalen - eller vad det nu beror på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2022-08-10 15:23

Med betoning på "tror" - verkningsgrad och membranarea är inte prestandaparametrar.

Ett mycket svårare problem än att hitta en högtalare som kan återge ett trumset är konsten att över huvud taget hitta ett fonogram där inspelningsskvaliteten är hög.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2022-08-10 15:32

Morello skrev:Med betoning på "tror" - verkningsgrad och membranarea är inte prestandaparametrar.

Ett mycket svårare problem än att hitta en högtalare som kan återge ett trumset är konsten att över huvud taget hitta ett fonogram där inspelningsskvaliteten är hög.

Inspelningskvaliteten trumfar alla andra variabler, nästan. En bra inspelning/mix låter helt ok i en köksradio, det är därför sådan musik spelas på mässor, dvs där ljudkvaliteten prioriteras före musikkvaliteten.

Men visst är konarea och verkningsgrad prestandaparametrar. I alla fall resulterar de i olika bra ljud. Alla som provat en 2 ton tung bil med 500 hk och jämfört med en 1 ton tung bil med 250 hk vet skillnaden, trots på papperet samma vikt/effekt-förhållande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav I-or » 2022-08-10 15:34

Ja, i princip alla HiFi-högtalare är alldeles för mesiga. Huruvida det huvudsakligen handlar om lavindistorsion, termisk kompression (vilket ger frekvensgångsförändringar efter en stunds hårdkörning), eller dopplerdistorsion (FMD - vilken sjunker med ökande membranarea och minskande signalbandbredd) varierar en hel del, men mesigheten finns där.

Vissa PA-högtalare kan dock ge extra intryck av slagkraftig återgivning via toppar i frekvensgången, men den största delen av liveljudets skillnader mot HiFi kommer från sådär 10 dB extra nivå, dessutom hårt komprimerad, runt 40-60 Hz eller så, vilken ljudteknikerna i princip alltid rattar fram. Om man vill ha samma karaktär hemma bör man alltså se till att överdimensionera baskapaciteten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2022-08-10 15:50

Ja, de flesta hifi-burkar har för klen kapacitet vid låga frekvenser - den nu aktuella konstruktionen med två femtumsbasar är förstås inte ett undantag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Harryup » 2022-08-10 16:40

Men det är inte bara ljudtryck som ensamt gör det mesigt utan också transientegenskaperna hos ett verkligt instrument har på något vis genom inspelning till avspelning polerats av oavsett ljudtryck. En fördel som jag ser det med hornsystem är att dom får ett liv i musiken även på låg volym som saknas i tröga högtalare. Sen är det otroligt få hornsystem som låter bra och även om man hittar ett så är det långt ifrån säkert att man hittar ett som är bra på all musik. Klarhet och transientegenskaper som känns realistiska har jag inte hört i någon större omfattning ifrån vanliga lådhögtalare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2022-08-10 18:17

Självklart måste distorsionen vara låg - så att inte de transienta förloppen förvrängs.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav I-or » 2022-08-10 18:23

Harryup skrev:Men det är inte bara ljudtryck som ensamt gör det mesigt utan också transientegenskaperna hos ett verkligt instrument har på något vis genom inspelning till avspelning polerats av oavsett ljudtryck. En fördel som jag ser det med hornsystem är att dom får ett liv i musiken även på låg volym som saknas i tröga högtalare. Sen är det otroligt få hornsystem som låter bra och även om man hittar ett så är det långt ifrån säkert att man hittar ett som är bra på all musik. Klarhet och transientegenskaper som känns realistiska har jag inte hört i någon större omfattning ifrån vanliga lådhögtalare.


Nja, den enda teoretiska fördel som hornsystem i detta sammanhang uppvisar relativt direktstrålande konstruktioner är en lägre grad av dopplerdistorsion, vars hörbarhet är omdiskuterad. I övrigt handlar det bara om nackdelar. Jag noterade dock för många år sedan vid arbete med PA-hornhögtalare att när man har ekvaliserat fram en vettig frekvensgång från dessa så låter de i samtliga avseenden mer som direktstrålande konstruktioner (inte direkt oväntat, men ändå). En egenskap som hornkonstruktioner ofta uppvisar är en begränsad undre gränsfrekvens, vilket får dem att låta "snabbare" eftersom de naturligt "långsammare" låga frekvenserna saknas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-10 18:30

Nu har vi hamnat väl mycket utanför trådämnet... Jag är dock benägen att hålla med Nattlorden, många ickenördar skulle nog sitta nöjda med högtalare som Guru QM10 och Ino piP, åtminstone när kravet inte är "partyhögtalare". Det kan för övrigt gälla även de på detta forum hyllade Carlsson, passar för folk i allmänhet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav I-or » 2022-08-10 18:46

Fast det behöver inte alls handla om "party". Även lugnare akustisk musik kan innehålla dynamiskt extremt krävande partier. Om man är intresserad av återgivning är det mycket viktigt med odistorderad ljudtryckskapacitet. Dessutom vet jag inte riktigt var icke-nördarna passar in i sammanhanget. Vanliga dödliga tycker att Sonos One låter bra. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Zappa » 2022-08-10 18:52

RogerGustavsson skrev:Nu har vi hamnat väl mycket utanför trådämnet... Jag är dock benägen att hålla med Nattlorden, många ickenördar skulle nog sitta nöjda med högtalare som Guru QM10 och Ino piP, åtminstone när kravet inte är "partyhögtalare". Det kan för övrigt gälla även de på detta forum hyllade Carlsson, passar för folk i allmänhet.


Jag känner flera som är väldigt nöjda med sina piP, både audiofiler och icke audiofiler. För några månader sedan lyssnade jag på piP hos en kollega, de lät super trevligt där i hans trähus. Extra kul är det att kollegans son är audiofil och har ett par tjusiga piP i sovrummet.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav eljulio » 2022-08-10 19:52

Givet omständigheterna tycker jag som sagt att QM10 är riktigt bra. Jag växte ur dem till slut, men som en "andrarigg" skulle jag definitivt kunna tänka mig dem igen. Och coolt utseende som sagt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-10 20:18

I-or skrev: Dessutom vet jag inte riktigt var icke-nördarna passar in i sammanhanget.

Ja här torde det vara tunnsått med icke-nördarna :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav eljulio » 2022-08-11 10:01

sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev: Dessutom vet jag inte riktigt var icke-nördarna passar in i sammanhanget.

Ja här torde det vara tunnsått med icke-nördarna :mrgreen:


Det får man väl hålla med om trots allt. Medelkonsumenten är knappast på faktiskt och tycker till...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2022-08-11 10:18

eljulio skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev: Dessutom vet jag inte riktigt var icke-nördarna passar in i sammanhanget.

Ja här torde det vara tunnsått med icke-nördarna :mrgreen:


Det får man väl hålla med om trots allt. Medelkonsumenten är knappast på faktiskt och tycker till...


Nix, men en högtalartillverkare kan inte leva på faktisktianer allena... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Kermit116 » 2022-08-11 11:32

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja här torde det vara tunnsått med icke-nördarna :mrgreen:


Det får man väl hålla med om trots allt. Medelkonsumenten är knappast på faktiskt och tycker till...


Nix, men en högtalartillverkare kan inte leva på faktisktianer allena... :lol:

Ja, men samtidigt så har avr7000 + Magnus2 mfl faktiskt lyckats få 34 personer att bidraga till Cancerfonden i Naqrefs minne (och då vet vi inte hur många som skickat filterkonstruktionen vidare till polare). Med tanke på att en "donatorlåda" (klon eller OA-51-orginal) kostar mellan 5500-7500 sek, element och prylar cirka 7000 (om jag minns rätt) så är vi uppe på nästan 15 000 + jobb. Guru Junior har 18 500 sek som riktpris, Q10 24 000. Larsen 6.2 säljs hos Ljudmakarn för 18 000sek (Någon annan får uttala sig om vilken av 51.N, Junior, Q10 eller 6.2 som låter/mäter bäst). Någon som vet hur många dom säljer av dessa modeller på svensk marknad, jag skulle vara förvånad om dom säljer fler än 34 stycken?

Nej, en högtalartillverkare kan inte leva på faktisktianer allena men faktiskt.io kan utgöra en god bas att börja med. Long live faktiskt.io!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-11 17:49

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja här torde det vara tunnsått med icke-nördarna :mrgreen:


Det får man väl hålla med om trots allt. Medelkonsumenten är knappast på faktiskt och tycker till...


Nix, men en högtalartillverkare kan inte leva på faktisktianer allena... :lol:

Skyll på mig, jag köper bara JBL sedan massa år. För tio dagar ett par för 45k SEK, made in Mexiko
Ursäkta på förhand 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Thomas_A » 2022-08-11 21:45

I mitt 40 kubikmeter rum räcker mina två 8-tummare i basen rätt långt enligt grannen under. :) :)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav andyman_se » 2022-08-12 08:17

Morello skrev:"har piP presterat mer än tillräcklig baskapacitet "

Olika människor har olika krav - jag har ett par QM10 i kontoret och de fungerar utmärkt där, men att påstå att ett sådan system skulle fungera problemfritt i ett större vardagsrum där kraven på kapacitet och distorsion är höga är inte rimligt.


Jag hade QM10 i ett större vardagsrum och jag tyckte inte dom räckte till. Dom passar nog bättre i mindre miljöer. Har Neat Iota Alpha nu istället som enligt mig presterar betydligt bättre för ungefär samma pengar. Tar inte upp större yta heller.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Zappa » 2022-08-12 10:51

andyman_se skrev:
Zappa skrev:Ja, i större rum med längre lyssningsavstånd är exempelvis pi60 ett lämpligare val än QM10. NEAT Acoustics Iota Alpha har ett charmigt utseende, jag gillar den mest i svart. Jag blev lite nyfiken och hittade faktiskt några mätningar.



Jag ville ha diskreta högtalare annars hade jag definitivt kunnat gå på större modeller. Dessa funkar kanon för mig både storleksmässigt och ljudmässigt. Har dom i valnöt då det matchar annan inredning.

Valnöt är fint, min mediabänk i valnöt gillar jag mycket. Kudden på bänken är till för min katt, han sover gärna där.
20220812_104122.jpg
20220812_104122.jpg (484.65 KiB) Visad 2304 gånger

Guru Junior är snygga i valnöt. :)
GuruJunior.jpg
GuruJunior.jpg (32.38 KiB) Visad 2304 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Zappa » 2022-08-12 11:46

sportbilsentusiasten skrev:Har svårt för talare i träfärg. Byter man något i inredningen eller flyttar, kanske trä’et skär sig med något.
Svart ask = mitt val.
Och på JBL ska det såklart vara svart knotter med handtag och sprutmålade JBL-loggor. Älskar den PA-looken. Äkta vara! Inget bling.

Ja, många olika träslag i ett rum kan definitivt bli pannkaka. Jag har två synliga träslag i mitt rum; valnöt och körsbär. De har båda två en varm ton och bra funkar ihop. Svart ask är fint, en vän har ett par piP i svart ask, de är sobra. Det är inte hans högtalarna på bilden.

piP i svart ask.jpg
piP i svart ask.jpg (117.76 KiB) Visad 2930 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Thomas_A » 2022-08-12 13:11

Nån som mätt på Junior?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Zappa » 2022-08-12 13:26

Thomas_A skrev:Nån som mätt på Junior?

Några mätningar finns här:

https://www.lowbeats.de/test-guru-audio-junior-die-kompakte-wohnraum-konzeptbox/
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster