Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2018-11-26 18:55

music4ever skrev:
DVD-ai skrev:ProfP-2 känns ju som, det självklar valet när man vill ha något smidigt som förhöjer upplevelsen/djup basen betydande.
Kolla om du kan ha dom i samma bred, med ett passande djup (och såklart samma rundningar) så att dom passar ihop med qm10 och justera djupet på modulen så att deras Höjd då gör att dom passar som stativ för att göra ett par golvstående högtalare?! :)
Det är ju en fin möjlighet tänker jag, även om du inte vill använda dom så just nu.


Placeringen av högtalarna och "TV-bänken" kommer vara kvar.
Jag antar P-2 borde räcka, en fördel är att de är klart mindre än X-2. Går dock inte lika djupt och 90-tals laserdisc har ofta riktigt vasst ljudspår så...hmmm...


Om det bara ska smälla till vid filmtittande så kanske t.o.m. en ”färdig” aktiv subbas med inbyggd stärkare kan räcka? Inkopplad då på basutgången och huvudhögtalarna ställda på ”large”. Då spelar basen endast LFE vid film och inte alls på musik.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav darkg » 2018-11-26 19:02

Conan skrev:
music4ever skrev:
DVD-ai skrev:ProfP-2 känns ju som, det självklar valet när man vill ha något smidigt som förhöjer upplevelsen/djup basen betydande.
Kolla om du kan ha dom i samma bred, med ett passande djup (och såklart samma rundningar) så att dom passar ihop med qm10 och justera djupet på modulen så att deras Höjd då gör att dom passar som stativ för att göra ett par golvstående högtalare?! :)
Det är ju en fin möjlighet tänker jag, även om du inte vill använda dom så just nu.


Placeringen av högtalarna och "TV-bänken" kommer vara kvar.
Jag antar P-2 borde räcka, en fördel är att de är klart mindre än X-2. Går dock inte lika djupt och 90-tals laserdisc har ofta riktigt vasst ljudspår så...hmmm...


Om det bara ska smälla till vid filmtittande så kanske t.o.m. en ”färdig” aktiv subbas med inbyggd stärkare kan räcka? Inkopplad då på basutgången och huvudhögtalarna ställda på ”large”. Då spelar basen endast LFE vid film och inte alls på musik.


Det tycker jag var en vettig synpunkt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-26 22:54

Nja, jag vet inte. Vill nog ha hyfsad kvalite på ljudet. Det finns (som inte syns) en chromecast och strömma spotify och LP spelare ska ner. Så det blir nog en del musik när man tar ett par öl. Men det kanske finns något mindre vettigt, likt SVS?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2018-11-26 22:59

Du glömmer väl inte en CD-spelare?
Behöver ju inte vara något märkvärdigt, men trevligt att ha.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-26 23:02

Morello skrev:Du glömmer väl inte en CD-spelare?
Behöver ju inte vara något märkvärdigt, men trevligt att ha.


Ev, men då får det bli en riktigt tidig CD spelare, för det ska passa in i rummet. :P

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2018-11-26 23:31

music4ever skrev:
Morello skrev:Du glömmer väl inte en CD-spelare?
Behöver ju inte vara något märkvärdigt, men trevligt att ha.


Ev, men då får det bli en riktigt tidig CD spelare, för det ska passa in i rummet. :P


Ja, varför inte. Bara att komplettera med en bra DAC som med fördel göms undan.
Spotify har dock ingenting i ett 70-talsrum (eller något annat rum för den delen) att göra. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav petersteindl » 2018-11-27 01:20

Ett tidstroget 70-talsrum skall väl ha 4-kanal, Quadrofoni, exempelvis SQ eller QS :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav PerStromgren » 2018-11-27 10:22

petersteindl skrev:Ett tidstroget 70-talsrum skall väl ha 4-kanal, Quadrofoni, exempelvis SQ eller QS :)


Ja! Återgivet över 4 st Bose 901, väl? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-27 22:43

Vi får se, räcker rätt bra med det jag har nu. Plus basmoduler.
Finns det något kommersiellt som är vettigt förutom SVS?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2018-11-28 10:19

Magnat har ju med hyffsad retro-look (tycker jag):
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2018-11-28 13:26

Hej igen, er der nogen der har haft problemer med levering fra Guru? Jeg har købt mine Q60 via Erik Ring hos Guru, og de skulle have været afsendt i fredags. Nu kan jeg ikke ikke komme i kontakt med hverken Erik eller Guru. Er det normal praksis?

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2018-11-28 16:26

Hej! Vi hade kontakt senast i förrgår, så det är väl inte riktigt så att det varit svårt att få tag i oss. Kolla din mail.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2018-11-29 10:33

Jeg tjekker hele tiden min mail, og jeg hørte fra Erik umiddelbart efter jeg havde skrevet herinde. Han skrev at højtalerne var afsendt og at jeg ville få et trackingnummer samme dag. Det har jeg så stadig ikke modtaget. Men bare højtalerne kommer frem er jeg glad.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav IngOehman » 2018-11-29 11:48

darkg skrev:
Conan skrev:
music4ever skrev:
Placeringen av högtalarna och "TV-bänken" kommer vara kvar.
Jag antar P-2 borde räcka, en fördel är att de är klart mindre än X-2. Går dock inte lika djupt och 90-tals laserdisc har ofta riktigt vasst ljudspår så...hmmm...


Om det bara ska smälla till vid filmtittande så kanske t.o.m. en ”färdig” aktiv subbas med inbyggd stärkare kan räcka? Inkopplad då på basutgången och huvudhögtalarna ställda på ”large”. Då spelar basen endast LFE vid film och inte alls på musik.


Det tycker jag var en vettig synpunkt.

En sådan lösning ger bedrövligt dåligt samarbete mellan fullregisterhögtalare och bas. Två system som arbetar parallellt men med olika tonkurva, får också olika fasgång. Det kan bli hur dåligt som helst.

.1-kanalen är förvisso en diskret (disparat) kanal, men den är oftast (praktiskt taget undantagslöst) dels speglad i huvudkanalerna (så ljudet skall finnas även utan .1-kanalen) och dessutom testad för kompatibilitet (direkt adderad). Allt sådant går förlorat med en sådan lösning - summan blir inte det som den skall vara.

Missförstå mig inte, det betyder inte att alla som kopplar på det viset kommer att tycka att resultatet blir dåligt. Men det blir fel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2018-11-29 11:51

Jag skulle nog bygga två baslådor som passar där veden förvaras samt givetvis komplettera med ett aktivt filter jämte slutsteg.


Beträffande "sub" som arbetar parallellt med fullregisterhögtalare tycker jag att Ingvars inlägg ovan bör hörsammas!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-29 18:19

Ja, det blir nog P-2 eller X-2, ev med någon schysst format, sen.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2018-11-29 21:38

.1-kanalen till buttkickers i soffan då? :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2018-11-29 21:56

Music4ever är inte 15 bast. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-30 05:12

Conan skrev:.1-kanalen till buttkickers i soffan då? :)


Nej. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav IngOehman » 2018-11-30 16:29

Bra!

För det är en utomordentligt dålig lösning.

En skakare behöver drivas av alla de basinnehållande kanalerna tillsammans. Skakandet behöver ju finnas i representation till de basljudtryck som samtidigt spelas.

En film kan ha en helt tyst .1-kanal, eller en som sprattlar till bara stundtals - liksom för att öka dynamiken i eskalerande utbrott, för de anläggningar som mäktar med det.

Att då driva skakare med BARA den kanalen blir mycket märkligt. En massa bas från andra kanaler, men skakaren går igång bara vid sällsynta tillfällen - samtidigt som man då inte får HÖRA dessa bas-accentueringar! 8O :? :cry:

Det blir bara jättefel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2018-12-05 22:47

Malm skrev:Hej Guruer, dette er min første besked. Jeg håber det er OK at jeg skriver på dansk?

Jeg har et par Guru Q10 og er vældig fornøjet med dem. Men jeg overvejer at opgradere til de nye Q60. Er der nogen der har begge og kan fortælle om de er prisen værd? De er trods alt tre gange dyrere...

Jeg har en relativt stor stue på 60 m2 og vil højst sandsynligt bruge min Croft Phono Integrated til at drive dem.

På forhånd tak for hjælpen.

Mads


Mads!
Är lite nyfiken på om du fått dina Q60 och om så, är du nöjd?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2018-12-06 07:15

+1 ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2018-12-07 21:45

Hej, jeg har netop hentet dem hos fragtmanden idag. Jeg har kun nået at tilslutte dem kort med en Croft Integrated med en Dragonfly Red og en iPhone. Desuden er jeg ved at lægge nyt gulv, så de stod i et lokale på 60 m2 uden møbler og med betongulv. Det på trods lød de vældig fint. Jeg håber jeg kan nå at få lyttet nærmere her i weekenden:-)

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2018-12-08 11:12

Croft Integrated er på 45 watt. Jeg har vist brug for lidt mere. Er der nogen der har erfaring med Hegel Rôst eller Rega Elicit R, eller andre forstærkere i den prisklasse?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2018-12-08 11:45

Malm skrev:Croft Integrated er på 45 watt. Jeg har vist brug for lidt mere. Er der nogen der har erfaring med Hegel Rôst eller Rega Elicit R, eller andre forstærkere i den prisklasse?


Har du Pre-out, så häng på två bryggkopplade NAD C275BEE eller ett Rotel RB-1590 ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ayrton
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-12-28

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Ayrton » 2018-12-08 15:20

Jag har hegel Röst tillsammans med QM60, mycket nöjd, rekomenderas :)

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2018-12-09 10:01

Malm skrev:Croft Integrated er på 45 watt. Jeg har vist brug for lidt mere. Er der nogen der har erfaring med Hegel Rôst eller Rega Elicit R, eller andre forstærkere i den prisklasse?


Hade jag haft ett par Guru Q60 hade jag köpt en mer effektstark förstärkare, eller som Nattlorden skriver, hänga på ett slutsteg till din Croft.

Vad har du för budget och vad måste din apparat ha för "features"? Inbyggd D/A-omvandlare, Phono-ingång, Streamer?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Kraniet » 2018-12-09 11:30

Hegel H590 ser ju annars ut att vara en bra kamrat om det måste vara integrerat :)

https://www.hegel.com/products/integrated/h590

Från jag läst om Hegel verkar det vara bra grejor. Om de är prisvärda är en annan fråga kanske.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav paa » 2018-12-09 11:54

Malm skrev:Croft Integrated er på 45 watt. Jeg har vist brug for lidt mere. Er der nogen der har erfaring med Hegel Rôst eller Rega Elicit R, eller andre forstærkere i den prisklasse?

Om du vill ha märkbart mer tryck så är det nog för lite med 3 dB till, utan minst 6 dB bör du nog satsa på, dvs minst fyrdubblad effekt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2018-12-09 13:25

Ayrton skrev:Jag har hegel Röst tillsammans med QM60, mycket nöjd, rekomenderas :)


Hur mycket effekt man behöver beror ju på hur högt man vill kunna spela med den musiken man gillar och i det rummet högtalarna står. Ayrtons tips är ju jättebra för han har samma högtalare som Malm. Snygg är Röst också! :)

Jag själv spelar mina pi60s (Ino-världens motsvarighet till QM60) med en Rotel RB-1552 och den kan också varmt rekommenderas. Den driver också parallellt både bs60 och es2.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster