Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2018-12-12 12:31

Man spelar så högt som rummet och grannarna tillåter, är min erfarenhet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-12-12 16:56

Om det inte går att placera Junior på höjd 50-60cm, är det bättre att placera 50-60cm från tak istället? Om ja; ska dom då vara upp och ned och/eller vinklade nedåt?

"Lite" OT på tal om Hegel: vet någon här hur deras "soundtrack engine" eller vad dom kallar det för är uppbyggd? Ingen negativ feedback påstår dom, låter knasigt tycker jag.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Empa » 2018-12-13 09:39

Om någon har vägarna förbi Holland så finns det ett par QM60 där för 2350€
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1353553505-guru-qm60-luidsprekers.html

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav tomasgbg » 2018-12-13 09:46

Empa skrev:Om någon har vägarna förbi Holland så finns det ett par QM60 där för 2350€
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1353553505-guru-qm60-luidsprekers.html


Hade de bara vart lite närmare så hade jag gärna klippt dom.

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2019-01-17 10:18

Hej igen,

Jeg har fået styr på mit setup nu. Mine Q60 bliver nu drevet af en Croft Micro 25 og en Croft 7R effektforstærker. Den ekstra power i 7R gjorde hele forskellen. Det lyder simpelthen fabelagtigt. Og helt klart de bedste højtalere, jeg har haft. De fylder ikke bare stuen, men også køkkenet og tilstødende værelser med musik. Det er magisk den måde Q60 fordeler musikken i rummene. Selvfølgelig lyder de bedst når jeg sidder foran, men det er ren magi den dynamik og transparens der er selv i tilstødende rum. Jeg er meget tilfreds med dem.

Nu skal jeg bare have min kone til at acceptere størrelsen på dem. Hun synes de er alt for store:-)

Tak for de gode råd.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Almen » 2019-01-17 10:49

Malm skrev:Hej igen,

Jeg har fået styr på mit setup nu. Mine Q60 bliver nu drevet af en Croft Micro 25 og en Croft 7R effektforstærker. Den ekstra power i 7R gjorde hele forskellen. Det lyder simpelthen fabelagtigt. Og helt klart de bedste højtalere, jeg har haft. De fylder ikke bare stuen, men også køkkenet og tilstødende værelser med musik. Det er magisk den måde Q60 fordeler musikken i rummene. Selvfølgelig lyder de bedst når jeg sidder foran, men det er ren magi den dynamik og transparens der er selv i tilstødende rum. Jeg er meget tilfreds med dem.

Nu skal jeg bare have min kone til at acceptere størrelsen på dem. Hun synes de er alt for store:-)

Tak for de gode råd.


Grattis! Du får visa lite bilder på de större Ino-högtalarna för din kone :) Det finns ju de som är nästan dubbelt så stora som pi60, basmoduler oräknat.

Här är en variant i sten, med separata basmoduler bredvid.
Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-01-17 10:53

Malm skrev:Hej igen,

Jeg har fået styr på mit setup nu. Mine Q60 bliver nu drevet af en Croft Micro 25 og en Croft 7R effektforstærker. Den ekstra power i 7R gjorde hele forskellen. Det lyder simpelthen fabelagtigt. Og helt klart de bedste højtalere, jeg har haft. De fylder ikke bare stuen, men også køkkenet og tilstødende værelser med musik. Det er magisk den måde Q60 fordeler musikken i rummene. Selvfølgelig lyder de bedst når jeg sidder foran, men det er ren magi den dynamik og transparens der er selv i tilstødende rum. Jeg er meget tilfreds med dem.

Nu skal jeg bare have min kone til at acceptere størrelsen på dem. Hun synes de er alt for store:-)

Tak for de gode råd.


Du får väl berätta för henne att de snarast är väldigt små...

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Malm
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-11-05

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Malm » 2019-02-01 11:57

Haha, vi har våbenhvile: jeg har mine højtalere og hun styrer Netflix.

Er der nogen der har prøvet andre højtalerkabler og bananstik end Solid? Lyden er jo fin, men de er meget stive og ikke fleksible.


Tak

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav PerStromgren » 2019-02-01 12:10

Malm skrev:Haha, vi har våbenhvile: jeg har mine højtalere og hun styrer Netflix.

Er der nogen der har prøvet andre højtalerkabler og bananstik end Solid? Lyden er jo fin, men de er meget stive og ikke fleksible.


Tak


Det är många som använder flexibel högtalarkabel, troligen de flesta! Du kan gott använda något annat, se bara till att kabeln har ungefär samma tvärsnittsarea som den du använder.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav ChristianAndersson » 2019-02-27 11:18

Shatterer of words

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Kraniet » 2019-02-27 12:16

Automatöversättningen ger lite dubbla budskap :D

Denna mini monitor torkar helt golvet med nästan alla mini som någonsin stått här eller fortfarande är närvarande. Q10: ns ljudneutrala, har ett djupt djuplag, ljud super snabbt, superrealistiskt, är ultraminjärt och bygger ett imponerande holografiskt stadium. Mellanområdet utmärker sig med exempelvis röster och koppar. Det finns ingen skärpa, definitionen och fokuseringen är mycket bra och detaljeringen är sublim och naturlig. Förresten är hela utsikten extremt naturlig och verklig. Att lyssna på Q10-talet upplever du att reproduktionen är grundläggande. Det är inte alltid möjligt att förklara varför det är. När det gäller Q10 är det till och med ett mysterium, eftersom wooferen går enormt uppåt och det finns ett stort överlappsområde med tweeter. Ändå är det sant som en buss. Tydligen har de upptäckt någonting på Guru i fas och realtidsfiltrering att de också förstår YG Acoustics.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2019-02-27 12:57

ChristianAndersson skrev:Nederländarna smäller till med ännu en artikel och diverse associationer

https://www.hifi.nl/artikel/27535/Review-multi-test-Guru-Q10,-Thales-TTT-Compact-II,-Thales-Simplicity-II,-My-Sonic-Lab-Hyper-Eminent-Ex,-Merrill-Audio-Jens---Merrill-Audio-Element-118.html

[ Bild ]

En tanke, är inteQ10 avsedd att stå mot vägg (må vara med dämpning bakom)? I så fall skulle jag önskat att anslutningarna låg lite försänkta. I övrigt är högtalarna skitsnygga och jag skulle kunna köpa dem enbart för utseendet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2019-02-27 13:39

Tanken är ju att de ska stå med "toe-in", så det ska finnas plats för en banankontakt och kabel.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2019-02-27 13:50

Kan man inte helt enkelt mosa in naken kabel i dom däringa hålen eller tarvas någon typ av spezialkontakt? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-27 14:11

Banankontakt, vanlig eller av isolerad säkerhetstyp passar i de donen. Tycker man det blir trångt eller inte vill böja kabeln, kan man använda dessa:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-02-27 14:23

Kraniet skrev:Automatöversättningen ger lite dubbla budskap :D

Denna mini monitor torkar helt golvet med nästan alla mini som någonsin stått här eller fortfarande är närvarande. Q10: ns ljudneutrala, har ett djupt djuplag, ljud super snabbt, superrealistiskt, är ultraminjärt och bygger ett imponerande holografiskt stadium. Mellanområdet utmärker sig med exempelvis röster och koppar. Det finns ingen skärpa, definitionen och fokuseringen är mycket bra och detaljeringen är sublim och naturlig. Förresten är hela utsikten extremt naturlig och verklig. Att lyssna på Q10-talet upplever du att reproduktionen är grundläggande. Det är inte alltid möjligt att förklara varför det är. När det gäller Q10 är det till och med ett mysterium, eftersom wooferen går enormt uppåt och det finns ett stort överlappsområde med tweeter. Ändå är det sant som en buss. Tydligen har de upptäckt någonting på Guru i fas och realtidsfiltrering att de också förstår YG Acoustics.


De åker inte med Skånetrafiken i alla fall... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Thomas_A » 2019-02-28 00:50

Kraniet skrev:Automatöversättningen ger lite dubbla budskap :D

Denna mini monitor torkar helt golvet med nästan alla mini som någonsin stått här eller fortfarande är närvarande. Q10: ns ljudneutrala, har ett djupt djuplag, ljud super snabbt, superrealistiskt, är ultraminjärt och bygger ett imponerande holografiskt stadium. Mellanområdet utmärker sig med exempelvis röster och koppar. Det finns ingen skärpa, definitionen och fokuseringen är mycket bra och detaljeringen är sublim och naturlig. Förresten är hela utsikten extremt naturlig och verklig. Att lyssna på Q10-talet upplever du att reproduktionen är grundläggande. Det är inte alltid möjligt att förklara varför det är. När det gäller Q10 är det till och med ett mysterium, eftersom wooferen går enormt uppåt och det finns ett stort överlappsområde med tweeter. Ändå är det sant som en buss. Tydligen har de upptäckt någonting på Guru i fas och realtidsfiltrering att de också förstår YG Acoustics.


Härligt, så skulle recensioner skrivas. Prosan för tankarna till en viss person som sysslade med kablar och hifi-stenar :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2019-02-28 10:16

Tänkte dela med mig om mina exklusiva stativ till Q10. Passar mig mycket bättre än dom i ek. Har inga problem med att få plats med Guru Solid bananer bakom då dom har toe-in.
IMG_1742.jpg
IMG_1742.jpg (1.3 MiB) Visad 5683 gånger


Ursäktar för den grymt stora bilden. Tipsa gärna hur man får ner storleken :D
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav i » 2019-02-28 20:59

Pappsen skrev:Tänkte dela med mig om mina exklusiva stativ till Q10. Passar mig mycket bättre än dom i ek. Har inga problem med att få plats med Guru Solid bananer bakom då dom har toe-in.
IMG_1742.jpg


Ursäktar för den grymt stora bilden. Tipsa gärna hur man får ner storleken :D


Snyggt stativ!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav petersteindl » 2019-02-28 21:16

i skrev:
Pappsen skrev:Tänkte dela med mig om mina exklusiva stativ till Q10. Passar mig mycket bättre än dom i ek. Har inga problem med att få plats med Guru Solid bananer bakom då dom har toe-in.
IMG_1742.jpg


Ursäktar för den grymt stora bilden. Tipsa gärna hur man får ner storleken :D


Snyggt stativ!


Snygg tidskriftshög!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav jonaz81a » 2019-02-28 21:33

petersteindl skrev:
i skrev:
Pappsen skrev:Tänkte dela med mig om mina exklusiva stativ till Q10. Passar mig mycket bättre än dom i ek. Har inga problem med att få plats med Guru Solid bananer bakom då dom har toe-in.
IMG_1742.jpg


Ursäktar för den grymt stora bilden. Tipsa gärna hur man får ner storleken :D


Snyggt stativ!


Snygg tidskriftshög!


Medlemmen i Hässleholm Krokitecknar-förening visar stolt upp för övriga medlemmar ett foto han har tagit föreställandes hans nya målarstativ. Förargligt nog så har han glömt att städa bort en trave med "Fibban" från vardagsrumsbordet bakom...



Snyggt stativ för snygga högtalare! :)
Presentation kommer

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2019-02-28 21:46

petersteindl skrev:
i skrev:
Pappsen skrev:Tänkte dela med mig om mina exklusiva stativ till Q10. Passar mig mycket bättre än dom i ek. Har inga problem med att få plats med Guru Solid bananer bakom då dom har toe-in.
IMG_1742.jpg


Ursäktar för den grymt stora bilden. Tipsa gärna hur man får ner storleken :D


Snyggt stativ!


Snygg tidskriftshög!



Glömde såklart att lägga upp numret med testet på QM10 överst i högen :D
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav petersteindl » 2019-02-28 22:00

Jag skulle på något sätt se till att högtalarkabeln förankrades på ett av benen på stativet på en baksida av benet så att kabeln inte syns framifrån.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Pappsen » 2019-02-28 22:13

Kan nog tycka att det är en trevlig detalj med synlig kabel.
Lite ”bevis” på att dom faktiskt används och inte bara stylat.
Och ja, jag vet att det inte finns någon dämpning bakom. Men det ger mig bara en go känsla över att det mest troligen går att få ut ännu bättre ljud ur dessa små godingar.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Almen » 2019-03-01 09:16

petersteindl skrev:Jag skulle på något sätt se till att högtalarkabeln förankrades på ett av benen på stativet på en baksida av benet så att kabeln inte syns framifrån.


Pappsen skrev:Kan nog tycka att det är en trevlig detalj med synlig kabel.


Vira den runt det bakersta (inre) benet. Praktiskt, snyggt, elegant. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Morello » 2019-03-01 10:25

petersteindl skrev:Jag skulle på något sätt se till att högtalarkabeln förankrades på ett av benen på stativet på en baksida av benet så att kabeln inte syns framifrån.


OJOJ, då kommer ju träet att interferera och helt ta död på det musikaliska skeendet, förstår du väl. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2019-03-01 10:42

Morello skrev:
petersteindl skrev:Jag skulle på något sätt se till att högtalarkabeln förankrades på ett av benen på stativet på en baksida av benet så att kabeln inte syns framifrån.

OJOJ, då kommer ju träet att interferera och helt ta död på det musikaliska skeendet, förstår du väl. :mrgreen:

Nejdå. Men för att få full effekt ska man lägga fortsättningen av kabeln på sk kabellyftare, för den budgetmedvetne duger halva tennisbollar med en skåra i. Över denna ska man sedan placera en tunnel av inoljad trä, det är viktigt att man använder rätt olja, men jag minns inte vilken. Detta enligt Enid Lumley (hon hade många goa ideer) i absolute sound på 70-talet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nuffe » 2019-03-01 10:53

Ormolja såklart :!: :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2019-03-01 18:59

nuffe skrev:Ormolja såklart :!: :wink:

att jag inte tänkte på de...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Laila » 2019-03-01 21:49

Som vanligt alltså . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster