Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-08-11 21:41

Ingen som hört junior plus ännu? Finns ingen info alls om dessa på nätet vad jag har sett iaf :D

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav WhereNextColumbus » 2015-08-12 09:13

Om någon i stockholmsområdet har ett par vita junior i oantastat skick, men känner att det skulle vara trevligare att ha ett par i valnöt istället så gör jag gärna ett byte. Prima skick såklart, med kartong.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Empa » 2015-08-12 09:24

@WhereNextColumbus

Vad tycker du om juniorerna?

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav WhereNextColumbus » 2015-08-12 10:37

Dom är grymma! Får lite kämpigt i min nya lya som har öppen planlösning, men jag ska möblera om lite så ska man nog få lite fason iaf. Högtalarna i sig är smått fantastiska, om du kan placera dom hyggligt i ett vettigt rum så spelar dom med otrolig pondus för att vara så små.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Empa » 2015-08-12 14:44

Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28106
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav PerStromgren » 2015-08-12 15:04

Empa skrev:Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.


Jag tror att du kan få en hygglig uppfattning om du provar ett par piP (eller pK) i rummet. Jr är visserligen mindre, men du kan väl extrapolera litet. Både piP och pK finns i bekantskapskretsen. :)

PS. Är du mycket otålig är ju mitt lyssningsrum av ungefär samma dimensioner. Vi kan kånka soffa och provköra småttingar mot stående med bokhylleväggen bakom, om du så önskar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57339
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 17:55

Empa skrev:Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.


4-8 baslådor därtill så blir det bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2015-08-12 19:03

Jag är löjligt nöjd med mina Juniorer.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-08-12 21:09

8)
Nattlorden skrev:
Empa skrev:Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.


4-8 baslådor därtill så blir det bra.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Empa » 2015-08-12 21:57

Nattlorden skrev:
Empa skrev:Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.


4-8 baslådor därtill så blir det bra.


Ska bygga in i bänken så med största sannolikhet blir det px2 isf. Ljudet får högre prio i huset som jag kommer bo i någon gång :)

Användarvisningsbild
Martinpartin
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2008-12-15

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Martinpartin » 2015-08-16 16:05

Har nyligen köpt ett par Junior men saknar resten av systemet. Är därför på jakt efter följande:

1. En hembioreceiver som passar bra ihop med Guru Junior. Max 3-4000 kr typ.

2. Passande stativ (helst svarta).

3. Vilka högtalarkablar jag ska ha (inget avancerat).

Köper helst begagnat pga prisvärdhet, men nytt kan också gå bra. Jag finns i Stockholm så det är en fördel om grejerna också gör det!

Jag vill ha ett trevligt och lättlyssnat ljud, hellre än superanalytiskt. Ogillar vasshet. Vill kunna spela på låg-medel volym. Hur receivern låter med musik är snäppet viktigare än film, men det ska funka för både och.

Alla tips är väldigt uppskattade. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57339
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-16 16:10

Beggad denon 2108 eller så

Lecablock + sprayfärg

Elsladd, eller om du tål styvare - EKK. Måste det ha märke - Supra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5183
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2015-08-16 17:17

Martinpartin skrev:1. En hembioreceiver som passar bra ihop med Guru Junior. Max 3-4000 kr typ.

2. Passande stativ (helst svarta).

3. Vilka högtalarkablar jag ska ha (inget avancerat).


1. Yamaha RX-V477 http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha- ... iver/6314/
Ett alternativ till den är att gå in på nån av elektronikladorna och kolla vad de har för priser på förra årets modeller. Kanske kan du även få köpa ett skyltex rätt billigt.

2. Nåt billigt i lämplig höjd: http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... lpar/2346/

3. Nåt billigt i lämplig längd: http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... -vit/1753/
samt: http://www.ljudfokus.se/produkt/xtc-ban ... erad/4967/

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2015-08-16 17:38

Empa skrev:
Nattlorden skrev:
Empa skrev:Tack, vet i tusan hur jag ska göra, rummet blir ju rätt stort 3,70x9,50m men kommer att spela på kortsidan. Kommer inte ha möjlighet att spela på så mycket så ett par junior hade kanske inte varit fel. Ska försöka lyssna i Stockholm till helgen.


4-8 baslådor därtill så blir det bra.


Ska bygga in i bänken så med största sannolikhet blir det px2 isf. Ljudet får högre prio i huset som jag kommer bo i någon gång :)


Då skulle jag nog köpa en i6 istället.. :)
Det känns lite som att vitsen med just piP/Junior är just att man inte "behöver" subbasar till dem.
Kanske går det att få i6:an med skarpa kanter/avfasningar också, sen lite fint fanér på det?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-16 17:52

Elfsberg skrev:Då skulle jag nog köpa en i6 istället.. :)
Det känns lite som att vitsen med just piP/Junior är just att man inte "behöver" subbasar till dem.
Kanske går det att få i6:an med skarpa kanter/avfasningar också, sen lite fint fanér på det?

Jag håller med. De går nästan garanterat att få med raka kanter om man verkligen vill, men de rundade är ju så snygga. Speciellt med faner.
Bild

Självklart går det att dela portade fullregister-högtalare så som junior och piP med basar, men om man vet att man alltid kommer dela dem så hade jag gått på en modell som är gjort för det syftet.

Användarvisningsbild
Martinpartin
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2008-12-15

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Martinpartin » 2015-08-17 21:16

Nattlorden skrev:Beggad denon 2108 eller så

Lecablock + sprayfärg

Elsladd, eller om du tål styvare - EKK. Måste det ha märke - Supra.


Conan skrev:1. Yamaha RX-V477 http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha- ... iver/6314/
Ett alternativ till den är att gå in på nån av elektronikladorna och kolla vad de har för priser på förra årets modeller. Kanske kan du även få köpa ett skyltex rätt billigt.

2. Nåt billigt i lämplig höjd: http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... lpar/2346/

3. Nåt billigt i lämplig längd: http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... -vit/1753/
samt: http://www.ljudfokus.se/produkt/xtc-ban ... erad/4967/


Tack för tipsen. Det tycks dock vara ganska olika förslag gällande stärkaren, en gammal värstingmodell men med många år på nacken respektive en ny mer budgetvariant. Hur står sig dessa mot varandra?

Vidare undrar jag om Denon / Yamaha är fabrikat som generellt lirar bra tillsammans med Guru Junior, eller är det mer från modell till modell? Om det finns någon slags fabrikat-generalisering, hur står sig andra såsom Marantz, Onkyo, Sony och Pioneer här?

Ska banankontakter vara i båda ändar av kabeln eller går kabeln direkt in i receivern?
Och ni får gärna länka ett exempel på EKK-kabel som nämns, har googlat lite men inte säker på att jag hittar rätt grej. Varför är detta bättre än t.ex det som Conan länkar?

Hoppas ni har överseende med lite dumma amatörfrågor. :D

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5183
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Conan » 2015-08-17 22:49

Det finns inga dumma frågor bara... :)

Min erfarenhet är att förstärkaren står för en liten del av den totala ljudkvaliteten och framförallt mycket mindre än högtalare och rumsakustik. Så om bara uteffekten räcker till så kommer du förmodligen bli nöjd med vilken stärkare som helst. För de pengar du vill lägga tror jag du vinner i driftsäkerhet (och såklart nyare finesser) om du köper en modernare receiver, men försök hitta kanske förra årets modeller för ett bättre pris. Vill du ha lite mer framtidssäkert (kan hänga på valfritt slutsteg) väljer du en stärkare med "pre out" och lägger du på en slant finns t.ex. Yamaha RX-A830 för 4 749:- på flera ställen.

Ljudmässigt kommer det knappast vara några hörbara skillnader mellan olika kablar i normala längder. EKK är en enkardelig rackare som i teorin skulle kunna vara bättre än flerkardeliga kablar (ingen ledning "på tvären" i kabeln) men den uppenbara nackdelen är att kabeln är styv och därför bänglig att hantera. Banankontakter (gärna lödda på kabeln) har du helst i bägge ändar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35531
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav paa » 2015-08-17 23:43

Jag har bananer bara mot högtalarna, och skruvade i receivern. Det är ju mycket oftare man vill flytta på högtalarna för städning, eller kanske koppla in några andra för test.
Men i vilket fall vill jag rekommendera bananer som är elektriskt isolerade utanför själva insticksdelen, det minskar kortslutningsrisken avsevärt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martinpartin
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2008-12-15

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Martinpartin » 2015-08-18 01:27

Conan skrev:Det finns inga dumma frågor bara... :)

Min erfarenhet är att förstärkaren står för en liten del av den totala ljudkvaliteten och framförallt mycket mindre än högtalare och rumsakustik. Så om bara uteffekten räcker till så kommer du förmodligen bli nöjd med vilken stärkare som helst. För de pengar du vill lägga tror jag du vinner i driftsäkerhet (och såklart nyare finesser) om du köper en modernare receiver, men försök hitta kanske förra årets modeller för ett bättre pris. Vill du ha lite mer framtidssäkert (kan hänga på valfritt slutsteg) väljer du en stärkare med "pre out" och lägger du på en slant finns t.ex. Yamaha RX-A830 för 4 749:- på flera ställen.

Ljudmässigt kommer det knappast vara några hörbara skillnader mellan olika kablar i normala längder. EKK är en enkardelig rackare som i teorin skulle kunna vara bättre än flerkardeliga kablar (ingen ledning "på tvären" i kabeln) men den uppenbara nackdelen är att kabeln är styv och därför bänglig att hantera. Banankontakter (gärna lödda på kabeln) har du helst i bägge ändar.


Tack för hjälpen! Ja den där Yamahan ser ju rätt schysst ut.
Jag fastnade även lite för Marantz NR1605: http://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/marantz-nr1605
Finns för 4990 kr. Den har även pre out för frontarna om jag förstod det rätt.

Tror du (och ni andra) att det är en bra match med Junior? Effekten är ju något mindre än vad som anges på många andra stärkare (50 W per kanal), räcker det för Junior? Har inget behov av att spela superhögt pga grannar mm, men jag vill ju inte ha något som inte riktigt orkar med.

paa skrev:Jag har bananer bara mot högtalarna, och skruvade i receivern. Det är ju mycket oftare man vill flytta på högtalarna för städning, eller kanske koppla in några andra för test.
Men i vilket fall vill jag rekommendera bananer som är elektriskt isolerade utanför själva insticksdelen, det minskar kortslutningsrisken avsevärt.


Okej, bra tips! Har du något bra exempel att länka?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2015-08-20 12:45

Jag tycker du ska köpa NR1606 när den kommer om nån månad isåfall, om du är inne på den linjen. Då får du pre-out(fortfarande..) men även fullt 4K-stöd. Jag tänkte vänta på 1606 men valde i slutändan att köpa en äldre(2011) Yamaha på blocket.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Martinpartin
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2008-12-15

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Martinpartin » 2015-08-20 12:51

Elfsberg skrev:Jag tycker du ska köpa NR1606 när den kommer om nån månad isåfall, om du är inne på den linjen. Då får du pre-out(fortfarande..) men även fullt 4K-stöd. Jag tänkte vänta på 1606 men valde i slutändan att köpa en äldre(2011) Yamaha på blocket.

Vad är skillnaden? Jag ser inget som är annorlunda på 4K-fronten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3233572,2710620

EDIT: ser för övrigt att några inlägg verkar saknas här. Faktiskt har ju legat nere någon dag, så dom sista inläggen kanske försvann i samband med det. För framtida referens, om någon läser och undrar, så bekräftades det iallafall att det inte är några problem för NR1605 att driva ett par Junior.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2015-08-20 16:39

Nej, självklart inte. Vilt gissat så bottnar du dina Junior redan vid 15 W eller nå sånt.

1605 kan väl inte visa 4K, bara ta emot? Äh, kommer inte ihåg vad jag reagerade på.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Fostex » 2015-08-20 16:50

Jag har en NR1604, den räcker säkerligen alldeles utmärkt. Jag var inte ledsen då jag tvingades köra den till mina pi60s, utan det lät bra så länge man höll sig på rimlig volym. Till Junior lär den vara alldeles lagom.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav erimos » 2015-10-07 23:44

Följer det med frontskydd av något slag till guru junior? Har sett två bilder på hela internet. Det är få nog för att man ska tvivla.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2015-10-08 16:31

Japp. De är stiliga med frontskyddet på.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2015-10-08 16:47

Till skillnad från Guru QM10 modellerna som är allt annat än stiliga med skyddet på...
Dom är bland som snyggaste högtalarna tycker jag, men med fkydden på så är dom bland dom fulaste :lol:

QM10 ska man inte ha dom tillhörande skydden på, det är inte okey... Inte ens om dom riskerar att bli sönder petade av nyfikna små spattingar :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32041
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Bill50x » 2015-10-08 17:06

DVD-ai skrev:Till skillnad från Guru QM10 modellerna som är allt annat än stiliga med skyddet på...
Dom är bland som snyggaste högtalarna tycker jag, men med fkydden på så är dom bland dom fulaste :lol:

QM10 ska man inte ha dom tillhörande skydden på, det är inte okey... Inte ens om dom riskerar att bli sönder petade av nyfikna små spattingar :mrgreen:

QM10 är några av de snyggaste högtalarna överhuvudtaget, om vi pratar om lådor. Hur de ser ut med elementskydd vet jag inte, hittar ingen bild på dessa...

Bild

/ B

Edit, hittade med frontskydd. Håller med, inte så vackert, i alla fall inte på denna bild. Nog hade detta kunnat göras snyggare? Jag tror att svart tyg och lite smalare hade blivit bra.

Bild
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2015-10-08 17:11

Jag har ju haft QM10Two, oerhört snygga och tyckte om dom väldigt mycket.
Men med fronter på så är dom... Ehm, ingenting man vill ha om man köpte QM10Two och brydde sig om deras utseende från början.

Tyvärr så är det så...
Men ja dom är bland som snyggaste högtalarna i huvudtaget som sagt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav erimos » 2015-10-08 19:23

Elfsberg skrev:Japp. De är stiliga med frontskyddet på.


Tack för svar.

Batting på väg och jag har väl dessutom nån slags estetisk skuld. Är man dum om man byter pIPs mot guru junior? Vet inte ålder på pIPs men gissar på 2005. Snygghet och petskydd uppskattas.

Hade en naiv plan om att 3d-printa frontskydd men caddandet var svårare än jag planerat.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9645
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-10-09 07:51

Du kan prova datorfläktgallerhögtalarelementskydd. Det finns bilder här på forumet.
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], sammel, Wetterstad och 8 gäster