Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Den stora Guru-tråden

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-22 01:38

Efterom den tidigar Guru-tråden urartade startar jag en ny. Och här jävlar ska det inte vara något rundsnack.

Här skriver vi om Guru och guru-produkter. Inget annat.

Jag öppnar med en länk till en recension som jag inte sett förr. Där finns bland annat fina bilder på modellen QM10

Länk här!

Lägg gärna in nyheter, bilder, lyssnignsintryck.

Fråga: Finns QM10 i vitt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-10-22 02:06

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2009-10-22 07:31

Finns bild på vita QM10 på Gurus hemsida. Bilderna kommer från en recensionen i Hifi+. Den finns att ladda ner på UK importörens hemsida, Tomtom Audio.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2009-02-11

Inläggav Hum » 2009-10-22 07:34

Högtalare i nuläget strider mot nästan allt som gällde förr i fråga om mått på lådan, har dom fysiska lagarna ändrats?
Dom kan man ställa in på datorn så dom passar omgivningen.

Det skulle heta den lilla Gurutråden eftersom högtalaren inte är så stor.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2009-10-22 08:15

Intressant att Guru QM10 av HiFi+ och den brittiska representanten TomTom lanseras som en lämplig kombination med Naim-elektronik och framställs som den nya lilla kulthögtalaren för Naim-entusiaster. Tycker jag, som har Naim-burkar med en av brittisk HiFi-press tidigare utsedd dito kulthögtalare, nämligen Neat Petite, och har haft funderingar på att ersätta dessa med piP (eller kanske "konkurrenten" pK, som nu också finns som en möjlighet).

Jag tror kombinationen Naim - piP/Guru QM10 har förutsättningar att vara väldigt bra. Det är väldigt kul att IÖ:s konstruktion får så bra internationellt erkännande, inte bara i HiFi+ utan också i andra tidskrifter vad jag förstår.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-10-22 08:42

Hum skrev:Högtalare i nuläget strider mot nästan allt som gällde förr i fråga om mått på lådan, har dom fysiska lagarna ändrats?
Dom kan man ställa in på datorn så dom passar omgivningen.

Det skulle heta den lilla Gurutråden eftersom högtalaren inte är så stor.


Lagarna är dom samma, och jag kan inte se varför formen på QM10 skulle vara problematisk ur ett rent tekniskt perspektiv... ?!
Allt beror ju på vad man är ute efter och man kan kompencera för det mesla i filter och element konfigurationen...
det finns i stället en del fördelar med att ha en bred baffel som i fallet QM10, och sedan att dom inte ser helt kassa ut heller är ju också en bonus... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2009-10-22 10:04

QM10 finns det en hel del att läsa om ute på nätet, men inte mycket om QM60?

Någon som hittat några länkar?

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2009-10-22 11:43

Hum skrev:Högtalare i nuläget strider mot nästan allt som gällde förr i fråga om mått på lådan, har dom fysiska lagarna ändrats?
Dom kan man ställa in på datorn så dom passar omgivningen.

Det skulle heta den lilla Gurutråden eftersom högtalaren inte är så stor.


Vad i qm10 är det som strider mot något som gällde förr om man ser det till lådformen?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2009-02-11

Inläggav Hum » 2009-10-22 12:37

Ja vad kan det vara? Jo den ser väl rätt "symetrisk" ut vilket befrämjer resonansfrekvenseerna i förhållande till om symetrin hade varit mindre. Det är ju i stort sett en kub.
Kom nu inte och säg emot för då blir jag så ledsen. :D

Men dom kanske kör med samma princip som Drömlådan så resonansfrekvensen är höjd över lådan? Gör dom det är dom duktiga för den är väl till mellan o diskant.

Sen kör jag fortfarande med det att dist... hjälper till att få en rak frekvenskurva så det kan vara bra med dist.. i "basen", den hålls flytande på så sätt.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2009-10-22 16:47

Hum skrev:Ja vad kan det vara? Jo den ser väl rätt "symetrisk" ut vilket befrämjer resonansfrekvenseerna i förhållande till om symetrin hade varit mindre. Det är ju i stort sett en kub.

Sen kör jag fortfarande med det att dist... hjälper till att få en rak frekvenskurva så det kan vara bra med dist.. i "basen", den hålls flytande på så sätt.


Vet inte riktigt hur du tänker men jag antar att det har med stående vågor inne i lådan att göra?

Tror du att det kommer bli lika elaka resonanser om lådan råkar vara kubformad som om man spelar på högtalare i ett kubformat rum?

Är det inte bättre att elementet har en rak tonkurva och låg dist? ;)

Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).

Användarvisningsbild
mrvodka
 
Inlägg: 1422
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Slovenien

Inläggav mrvodka » 2009-10-22 21:41

Lazyworm skrev:
Hum skrev:Ja vad kan det vara? Jo den ser väl rätt "symetrisk" ut vilket befrämjer resonansfrekvenseerna i förhållande till om symetrin hade varit mindre. Det är ju i stort sett en kub.

Sen kör jag fortfarande med det att dist... hjälper till att få en rak frekvenskurva så det kan vara bra med dist.. i "basen", den hålls flytande på så sätt.


Vet inte riktigt hur du tänker men jag antar att det har med stående vågor inne i lådan att göra?

Tror du att det kommer bli lika elaka resonanser om lådan råkar vara kubformad som om man spelar på högtalare i ett kubformat rum?

Är det inte bättre att elementet har en rak tonkurva och låg dist? ;)

Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).


Hallå där Lazyworm
1500 inlägg såg jag. Hur är det med dig.

Bästa/LarsDouglas
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2009-10-22 23:27

Denna var ju lite fräck. Undra vad det är? Ser ingen bas. Kan det vara en bandpasslåda? En variant av PP kanske?

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2009-10-23 01:59

Jag gillar den har Guru Qmpen. Den ar uppenbarligen gjord for att sta nara vagg. Porten fram osv. Sant gillar jag. Den ar avstamd till 35 hz fast det ar en 4 bas. Det ar ateringen ett tecken pa vaggplacering eller i en studio.
Jag har en test i Hifi World Feb 09. Dom har matt frekvenskurva och dist. Kurvan har en liten men tilltalande sankning mellan 2 och 6khz vilket ar bra om man ska lyssna i narfalt. Disten ligger mellan 1.5 % vid 40 till 0.2 % for spektrat mellan 100 och 6 khz vilket maste sagas vara bra. Basen ar milt avskuren medan diskanten skars av vid 2,7khz.
En inte alltfor vild gissning ar att den later som Ls 3/5A fast mera basigt. Da ar ju matchningen med Naim elektronik inte helt fel. :? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-10-23 06:34

Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).


Är det inte så, att lådmåtten i detta fall är mycket små i förh till våglängden, och därmed uppstår det inte några stående vågor i låddan?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2009-02-11

Inläggav Hum » 2009-10-23 07:44

I 60 fallet kan det vara så precis som i Drömlådan. Drömlådan är den slutgiltiga lösningen. 8)
Ang. liten "subba" så vet jag inte varför gossens är så bumpig?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-10-23 08:13

Hum skrev:I 60 fallet kan det vara så precis som i Drömlådan. Drömlådan är den slutgiltiga lösningen. 8)
Ang. liten "subba" så vet jag inte varför gossens är så bumpig?


Jo, vi vet det... ;)

och det bästa är att det är helt valfritt att kalla vad man vill för "drömlåda" och jag har mina 4st redan hemma.

Dock så finns det även andra lite "värre" drömlådor som jag siktar på framöver... 8)

.....................................................................

Basstödet till QM10 tycker jag inte om designen på alls... Bland det fulare jag sett på länge om jag ska vara ärlig.... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2009-10-23 09:38

Lite färskare recension med

OM-10 relaterad till 2 andra högtalarkombinationer.

http://www.audioxpress.com/reviews/media/koster1109.pdf

innehåller lite info om basstödet.

- Bosse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-10-23 09:47

BAMBAM skrev:Lite färskare recension med

OM-10 relaterad till 2 andra högtalarkombinationer.

http://www.audioxpress.com/reviews/media/koster1109.pdf

innehåller lite info om basstödet.

Lite märklig inställning till hur man jämför med andra högtalare. Dvs de testade Gurus placeras efter tillverkarens rekommendationer. Och det är väl bra. Men de två jämförelseobjekten placeras på samma ställe, oavsett vad deras tillverkare rekommenderar. Och så skriver recensenten att man ska ha det i minnet när man läser de negativa kommentarerna om jämförelseobjekten... Till vilken nytta är då jämförelserna om alla högtalare inte står optimalt? De jämförda högtalarna var dessutom mycket billigare än Guru.

/ B

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2009-10-23 09:47

Strmbrg skrev:
Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).


Är det inte så, att lådmåtten i detta fall är mycket små i förh till våglängden, och därmed uppstår det inte några stående vågor i låddan?



Helt riktigt, helt korrekt, svar ja.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-23 10:03

Bill50x skrev:
BAMBAM skrev:Lite färskare recension med

OM-10 relaterad till 2 andra högtalarkombinationer.

http://www.audioxpress.com/reviews/media/koster1109.pdf

innehåller lite info om basstödet.

Lite märklig inställning till hur man jämför med andra högtalare. Dvs de testade Gurus placeras efter tillverkarens rekommendationer. Och det är väl bra. Men de två jämförelseobjekten placeras på samma ställe, oavsett vad deras tillverkare rekommenderar. Och så skriver recensenten att man ska ha det i minnet när man läser de negativa kommentarerna om jämförelseobjekten... Till vilken nytta är då jämförelserna om alla högtalare inte står optimalt? De jämförda högtalarna var dessutom mycket billigare än Guru.

/ B
Tyckte också att recensionen var väldigt intetsägande, jag skulle inte bli nyfiken av den recensionen iaf.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2009-10-23 13:48

Medhåll, tyckte också recensionen var ganska menlös.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-10-23 14:04

Morello skrev:
Strmbrg skrev:
Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).


Är det inte så, att lådmåtten i detta fall är mycket små i förh till våglängden, och därmed uppstår det inte några stående vågor i låddan?



Helt riktigt, helt korrekt, svar ja.


Kan man säga att det i princip även är oväsentligt med dämpmaterial i en dedikerad baslådda?
Låddan bör väl rimligen vara styf, men det kanske räcker med det?

(Detta aktat att det handlar om ett brant lågpassfilter.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-10-23 15:52

Med lite isotermiserande fluff så fungerar lådan som lite större än den verkliga volymen jämfört med att man använder den helt adiabatiskt (luft utan fluff).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-10-23 15:58

Ta till exempel en lådda på 60x60x60 hur mycket större blir den "akustiskt" med fluff?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2009-10-23 16:03

större, men dovare ljud...och inte så rappt längre

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-10-23 16:47

paa skrev:Med lite isotermiserande fluff så fungerar lådan som lite större än den verkliga volymen jämfört med att man använder den helt adiabatiskt (luft utan fluff).



Äh! Se separat tråd i teknikdelen istället!
Jag har lagt in en ny tråd om fluffet där.
Just ja! Den effekten har fluffet också.
Men, ur ett dämp-perspektiv?

Hm, hur mycket kan man "förstora" lådan med fluff?
Vilket fluff är bäst på detta?
Sänker fluffet ljudhastigheten, eller hur fonka're?
Senast redigerad av Strmbrg 2009-10-23 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 16:49

roggaro skrev:större, men dovare ljud...och inte så rappt längre
Det där låter mest som flum.

Är det Guru om pratas i den här tråden? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-23 16:55

roggaro skrev:större, men dovare ljud...och inte så rappt längre


Detta är off topic, men vi tar det ändå:
Följande uppfattning kan ha uppstått genom att folk har provat med att bygga en baslåda med volym som varit lämplig för att köra utan dämpmaterial. Den har då fungerat som den skall. Sedan har man läst någonstans att "jodå, dämpmaterial ska du ha serrö". Så har man stoppat i det i lådan, med samma element, utan att minska den mekaninska volymen. Baslådan kommer då inte att fungera som avsett och kommer sannolikt att gå lite djupare, till priset av mer dist. Altlså, lite dovare och bumligare.
Det gäller alltså att ta hänsyn till dämpmaterialet vid dimensioneringan av lådan om man ska ha dämpmaterial i.

Nog om detta här. Känns dom en viktig fråga, stata en ny tråd i tekniokavdelnignen, där sådant här passar bättre.

Åter till Guru.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2009-10-23 17:28

Mer om Guru QM 10. Den testas som en del i ett vinylbaserat system i senaste HF World.
Rega och Naim star for signalen. :D
Let forever be

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2009-10-23 17:45

Varför kör dom med skit in?

:twisted:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster