Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%
 
Antal röster : 134

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-10 05:17

Om man vill ha skönliteratur och fiktion är det väl bättre att köpa en bok? Vill man ha bilder köper man en foto- eller inredningstidning. High-Fidelity och liknande guldpläteradkeramspikskabellyftarsvammelblaskor är bara ännu en bidragande orsak till att människor himlar med ögonen och suckar åt hifi. Om det är ett bra sätt att nu ut och bredda publiken... Nä! :twisted:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-10 09:55

Naqref skrev:Nu vet jag inte om det har berörts tidigare i tråden men jag blev pinsamt uppmärksammad på vad var en av svagheterna med HF när jag läste senaste Automobil igår - De är blekare än ett reklamblad. Skribenterna skriver rätt blekt och opersonligt. Det finns inte ens en ledare. I dagens samhälle så duger det inte. Det ska vara huvudledare, tilläggsledare, krönikor hit och dit och som om det inte räcker så ska det finnas bloggar på nätet. Ingenting av det har HF. Bara om man ser här så skrivs det hifikrönikor i tiotal varje dag och inte minst av strmbrg själv. :D Hur kan de konkurrera? Hade de skrivit sunt insiktsfullt (vilket de gör i många fall men kanske saknar pedagogiken helt) så hade man haft behållning av det åtm. Men nej. Nej jag sörjer nog inte personligen att HF går i graven. Däremot tror jag inte det är kört för hifitidningar. Rätt utformade har de fortfarande ett fantastiskt övertag i lättillgänglighet.


jag håller inte med, inte ett dugg faktiskt, man behöver inte följa john för hänga med i sin samtid eller vara konkurenskraftig, jag vill ha effektivitet å inte mer svamlande texter. jag vill inte ha allt skrivet på näsan. kort beskrivning, för och nackdelar, och sedan så mycket fakta som möjligt, mätningar är absolut ett måste. men framför allt vill jag få mina vyer vidgade, av samma anledning läser jag form och arkitekturtidningar

som denna byggnad

Bild

ingen behöver tala om för mig om den är vacker eller ful. ingen behöver tala om för mig hur det känns att gå förbi huset en regning eller solig dag med blåsten i ryggen. jag vill ha fakta, vem har beställt byggnaden, vilka material består byggnaden av, för vilket ändamål avser byggnaden, vart står byggnaden, jag vill se mer bilder, kanske en kort kommentar från arkitekten, och så vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2009-12-10 12:45

Goldfinger skrev:Musik handlar om njutning och hur man stimuleras är individuellt, därför undrar jag om det finns något annat sätt än just lyssning för att ta reda på var man står, kanske något jag missat?


Nej
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-12-10 15:16

Celef:
Jag håller med dig faktiskt en del. Men bara för att det finns krönikor så behöver inte alla de innehålla bara pladder. En ledare brukar ju varje dagstidning kunna hålla sig med och smalar man ihop substans för en dylik under en månads tid så borde det finnas lite vettigt att skriva om. Och jag tror och tycker att man behöver bli lite mer personlig. Även om man inte delar en persons smak eller åsikter så kan det trots detta vara underhållande att läsa. Pss som byggnaden ovan. Den lär inte falla alla i smaken men den utgör en fantastisk grund för ett meningsutbyte. Den är personligt engagerande. HF är inte det längre och de testar inte produkter som är det. Det blir mest lyteskomik av sämre sort när de skriver om kablar för 100kkr och anser de vara prisvärda. Pinsamheter utan knorr är bara pinsamheter. Och det gillar väldigt få.

Nej jag tror att HF har indirekt så stilla anpassat sig till marknadens krav på att inte sticka ut för mycket och det har samtidigt gjort att tidningen inte blir mer än en opersonlig reklamblaska.

Vi gjorde en summering av statistiken från besökarna för de närliggande forumen. Faktiskt.se hade mer unika läsare än alla andra hifirelaterade forum + Component tillsammans. Hemmabioforum hade dubbelt så många som vi har men de har en annan inriktning. Normal tid någon spenderar på alla hifirelaterade forum låg på ca 5minuter med ett undantag - faktiskt.se. Här tillbringar genomsnittsbesökaren 30 minuter.
Vad är det som gör att vi är så starka? Är det p g a vår fikaliknade stämning eller för att människor får vara personliga? ;)

HF har levt på lånad tid. När de införde CD-skivan så motiverade det just då en prishöjning. Jag kunde leva med skivan och vara utan den men uppenbarligen gav den för många ett mervärde i tidningen. Det gjorde att de klarade sig längre men när de tog bort skivan utan att sänka priset så tog de bort mervärde utan att kompencera för detta. Det blev nog deras fall.

Nu är det lite försent men om det skulle gå att vända så skulle jag förslå följande:
Staka ut en vision om i vilken riktning tidningen ska gå.
- Se till att ha en personligt präglad ledare utan branschfloskler där man beskriver visionen.
- Ta in nya skribenter som skriver personligare. Dessa kan t o m skriva under pseudonymer så att man i större mån gör att de skyddas från branschpåverkan.
- Se till att det skrivs om de produkterna skribenterna brinner för istället för att ta in de prylar branschen vill ha testade. Komplettera gärna med snustorra men kommenterade mätningar gjorda av en som är duktig på det där med att mäta och bedöma mätningarna.
- Se till att priset motsvarar förväntningarna på tidningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-12-10 15:19

Jag tycker Naqref är något på spåren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-12-10 18:58

Jag håller med Anders här.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-11 12:30

naqref, jag tycker du har helt fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-12-11 12:49

celef skrev:naqref, jag tycker du har helt fel


:D :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Inläggav Conan » 2009-12-11 13:32

celef skrev:ingen behöver tala om för mig hur det känns att gå förbi huset en regning eller solig dag med blåsten i ryggen. jag vill ha fakta, vem har beställt byggnaden, vilka material består byggnaden av, för vilket ändamål avser byggnaden, vart står byggnaden, jag vill se mer bilder (Conans fetning), kanske en kort kommentar från arkitekten, och så vidare


Det är ju lite här skon klämmer vad gäller hifi- kontra foto- och arkitekturtidningar; ett visuellt motiv kan återskapas i tidningen men en ljudupplevelse måste helt beskrivas i ord. Tänk dig din arkitekturtidning utan bilder, så kanske det också blir lite magert att läsa om det endast finns måttuppgifter på byggnaderna samt en hänvisning till vilken färgskala fasaden har. Inte så lattjo.

Det finns ju två sätt att beskriva ljudet när man testar t.ex. en förstärkare: i endast upplevelse eller ljudet i relation till en referens (och det kanske inte är läge att dra igång referenssnacket igen, så jag släpper den :wink: ). Mätdata i all ära, men det väsentliga är ju hur apparaten upplevs ljudmässigt.

Hursomhelst, tycker jag våra två (numera en då) renodlade hifi-tidningar håller en på tok för låg klass både tekniskt och journalistiskt. Fler tycker förmodligen som jag för HF försvinner ju, och jag kommer inte att sakna den.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-11 15:24

Conan skrev:
celef skrev:ingen behöver tala om för mig hur det känns att gå förbi huset en regning eller solig dag med blåsten i ryggen. jag vill ha fakta, vem har beställt byggnaden, vilka material består byggnaden av, för vilket ändamål avser byggnaden, vart står byggnaden, jag vill se mer bilder (Conans fetning), kanske en kort kommentar från arkitekten, och så vidare


Det är ju lite här skon klämmer vad gäller hifi- kontra foto- och arkitekturtidningar; ett visuellt motiv kan återskapas i tidningen men en ljudupplevelse måste helt beskrivas i ord. Tänk dig din arkitekturtidning utan bilder, så kanske det också blir lite magert att läsa om det endast finns måttuppgifter på byggnaderna samt en hänvisning till vilken färgskala fasaden har. Inte så lattjo.

Det finns ju två sätt att beskriva ljudet när man testar t.ex. en förstärkare: i endast upplevelse eller ljudet i relation till en referens (och det kanske inte är läge att dra igång referenssnacket igen, så jag släpper den :wink: ). Mätdata i all ära, men det väsentliga är ju hur apparaten upplevs ljudmässigt.

Hursomhelst, tycker jag våra två (numera en då) renodlade hifi-tidningar håller en på tok för låg klass både tekniskt och journalistiskt. Fler tycker förmodligen som jag för HF försvinner ju, och jag kommer inte att sakna den.


jag ser inga problem med liknelsen, tidningens funktion är ju inte att ersätta en reell byggnad eller apparat, jag ser tidningen som en kanal att bli uppmärksammad på nytt och gammalt. snabbt och effektivt avhandlat och helt utan mummel, finns inget tradigare än tidningar med få men låååånga å trååååååkiga artiklar, mossigt värre och inte alls 2010
Bikinitider

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Inläggav Conan » 2009-12-11 17:06

Tycker han ja!, som Magnus & Eva skulle sagt!

johanrohm
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 2007-12-18

Inläggav johanrohm » 2009-12-11 23:20

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 13:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-12-11 23:28

Har massa sparade, är en person som inte kan slänga tidningar. Dom flesta är väl från 90-talet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-12 00:06

Det kanske är läge för en ny tidning som bara skriver om highendprylar. En sån vore kul att läsa.

johanrohm
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 2007-12-18

Inläggav johanrohm » 2009-12-12 00:10

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-12-12 00:13

Jag tycker att det vore roligt med en tidning som inriktar sej på udda grunkor. Lustiga och originella prylar, tex tokroliga högtalare.

Hifi är för allvarligt och humorfritt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-12 00:16

johanrohm skrev:
Flint skrev:Det kanske är läge för en ny tidning som bara skriver om highendprylar. En sån vore kul att läsa.


Nu är du väll ändå inte på rätt forum? :)

Förmodligen, men jag tror att även den värste hifipuritan skulle gilla att kolla i en sån tidning. Om inte annat för att hata och spy galla men vad spelar det för roll bara dom köper den. All reklam är bra reklam heter det ju.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-12 00:22

Strmbrg skrev:Hifi är för allvarligt och humorfritt.

Instämmer. Du har många vettiga synpunkter på och om hifi.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2009-12-12 00:25

Skulle man inte kunna tänka sig en tidning som
bara skriver om svenska prylar typ, Larsen, Nad
Ino, Bryston, Carlsson, Pioneer(Onkoyo?) etc. ?..
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Inläggav Goldfinger » 2009-12-12 10:11

Laila skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en tidning som
bara skriver om svenska prylar typ, Larsen, Nad
Ino, Bryston, Carlsson, Pioneer(Onkoyo?) etc. ?..


Ja svenskt alltihopa,,det stämmer.. :roll:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-12 15:40

Laila skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en tidning som
bara skriver om svenska prylar typ, Larsen, Nad
Ino, Bryston, Carlsson, Pioneer(Onkoyo?) etc. ?..


det vore en riktigt usel affärsidé då faktisktfolket verkar ha stor ovilja att köpa annat än molt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-12 15:54

Om man tillåts spekulera lite. Det behöver ju inte vara så att tidningen inte säljer så bra längre och därför klappar ihop. Importörerna och de japanska jättarna kanske har tröttnat på att annonsera. Det påstås ju att annonsintäkterna är tidningarnas stora mjölkkossa.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-12 16:23

om annonsörerna blir färre så är det ett starkt tecken på att få läser tidningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-12-12 16:29

Hifi-stereointresset hos gemene man har minskat drastiskt de senaste decennierna.
På sjuttitalet fanns ju nördar som vi i parti och minut.

Befinner man sej mitt i ett hififorum kan man ju lätt få intrycket av att hifi-stereo-intreesset verkligen blomstrar!

Gemene man har helt andra intressen idag. Jag har mött människor som inte ens begriper vad ordet hifi betyder.

Inte konstigt att det saknas förutsättningar att sälja annonsplats i blaskorna och att det saknas läsare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-12-12 16:39

Datorerna och internet tågade in i var man/kvinnas hem runt 1995.
De var inte gratis och den årliga uppgraderingshysterin på det temat, var nog början till hifins fall, vad gäller marknadsandel.

Datahysterin verkar ha lagt sig, men nu är det hembio som gäller.
Ska man bänka sig för lyssning, så ska det vara med artisterna dansande på projektorduken. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-12-12 16:49

det är ju ändå märkligt att som exempelvis tyskland har två stora bygg-själv-högtalartidningar, tyskarna verkar därför vara ett härligt folk
Bikinitider

MiltonChuck
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-10-28

Re: Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dålig

Inläggav MiltonChuck » 2024-01-20 18:30

Hej
Väcker liv i den här tråden. Jag kan minnas fel, hade man en artikel (serie) om att bygga ett försteg, kan ha varit ett riaa, där man satte en led och fototransistor tillsammans i en burk för att isolera från störningar (brum)?
Bengt

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dålig

Inläggav Max_Headroom » 2024-01-20 23:10

MiltonChuck skrev:Hej
Väcker liv i den här tråden. Jag kan minnas fel, hade man en artikel (serie) om att bygga ett försteg, kan ha varit ett riaa, där man satte en led och fototransistor tillsammans i en burk för att isolera från störningar (brum)?
Bengt


Helt riktigt. Jag har dock slängt alla mina gamla HiFi-blaskor, men minns detta. Verkar vara en lite udda lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dålig

Inläggav hifikg » 2024-01-21 00:59

Dåligt. Jag har alla skivorna rippade och uppskattar dem ofta. Så sent som idag hittade jag musik (på CD#4) med Liane Foly som jag inte har rippat själv, coolt!
Fast utan skivor kunde de lika gärna lägga ner, räcker med ett glättat magasin för hifi (H&M) o ett i svartvitt (MoLT).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dålig

Inläggav jonasz » 2024-01-21 09:35

Var Lars Clausen som låg bakom försteget har jag för mig?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster