Gillar alla LTS:re samma saker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-16 12:42

Har roat läst en annan tråd och om jag får göra en personlig fundering så är min fråga:
Hur många inom LTS gillar en apparat och dess förmåga att återge musik pga att den testats i MOLT och funnits vara bra?
Finns det medlemmar som exempelvis tycker att 668 inte är särskilt bra?
Vad jag som utomstående ibland reagerar på är att ett angrepp på en apparat försvaras av alla/många, men har alla hört den verkligen?
Om man nu äger en 668 så kan jag tänka mig att man försvarar den, men hur många köpte den i blindo utan en egen blindtest bara för att andra har valt ut den? Kanske man skulle valt en annan apparat själv i blindtest? Så hur många sitter med en "centralt" utvald stereo och är "nöjda" utan att ifrågasatt om dom verkligen är det?
På den tiden (80-talet) då jag hade mest kontakt med LTS så hade medlemmarna väldigt olika anläggningar. Är det så idag eller centraliseras smaken?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-16 13:03

Harryup:

Tror det var många som köpte den i blindo, även de som inte är/var medlemamar. Men det förekommer ju frekvent även när ngt rekommenderas i tester i tidningar eller efter demningar på mässor, eller hur? Men lika säkert finns det de som inte kommer överens med den pga att de inte gillar soundet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-16 13:04

Skall kanske förtydliga med att det inte är tänkt som ett påhopp utan som en fundering gällande att många tycker så lika.
Vi icke LTS:are är ju långt ifrån överens, så hur överens är LTS medlemmar?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-16 13:06

Harryup:

Ja, DET vet jag inte. Hoppas verkligen att de inte är överens, för att annars hade det vart en synnerligen tråkig förening. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-16 13:07

Kort svar: nä!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 13:13

Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram... :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-16 13:17

Den är ganska ful, jag kanske köper en ändå.. För jag har ingen
DVD-spelare faktiskt.

:roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-16 13:20

ska man köpa en dvd för dvdns skull ska man nog satsa på en Panasonic.. Dom har alltid varit duktiga(bäst?) på bildspelare.. (VHS också)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-16 13:23

Har bara testat 868 på DVD och bilden är otroligt bra. Hur ljudet är vet jag inte men kanske en aning spinkig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 13:51

LTS-göteborgssektion finns det många som inte alls anammar den officiella LTS-filosofin. De kör med rör'isar, hornhögtalare mm och frossar hejdlöst i subjektiviteter. De är mycket nöjda med detta, verkar det som. Men de flesta förstår naturligtvis att det inte är god återgivning i ordets bemärkelse och har heller inga problem med detta, dvs de retar sig inte på att LTS fokuserar på just god återgivning. De vet att det är skillnad på äpplen och päron!

Så det så.. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-16 14:00

Markih:
"rörisar, hornhögtalare, Men de flesta förstår naturligtvis att det inte är god återgivning i ordets bemärkelse"

Var inte det lite fördomsfullt? Rörförstärkare, eller hornhögtalare betyder inte att det låter illa med automatik.
Nu kom det med lite centraltyckande tycker jag.
Allt beror på utförandeformen och givna förutsättningar.

Fast dessa killar (förmodar att det är få tjejer med rör och hornintressen) med lite andra preferenser har dom inte dator? Man hör ju bara "er andra".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-16 14:04

"rörisar, hornhögtalare, Men de flesta förstår naturligtvis att det inte är god återgivning i ordets bemärkelse*"

* Enl. LTS "officiella definition" och den den hårddragna lexikaliska.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-09-16 14:23

Rörisar och hornhögtalare tycker jag låter alldeles förträffligt bra 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 14:25

Ok, HarryUp, det var kanske lite fördomsfullt. Jag bara ville säga att en man, som jag faktiskt träffade i helgen, uttryckte (igen) att han ville ha gamla färgande saker såsom rör-förstärkare och horn-högtalare. Han använde ungefär dessa ord själv.
Det går kanske att fixa så att sådana prylar inte färgar, men det var nog inte det han syftade på. Han ville behålla sina färgningar, kort sagt, han ville inte byta ut dem! Han hade också beställt en 668, men han tänkte inte använda den som musik-spelare, utan mest för film. Ett helt annat ideal mao.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-16 14:34

Ang. om LTS-medlemmar anammar rekommenderade produkter vs. filosofi vs. testmetodik vs. vara en motvikt till alla "HiFi skrönor" är ju helt olika, varierar från person till person.

Jag har som sagt själv inte alls någon enda rekommenderad produkt från LTS. Jag anser följande och därför är med i LTS:

Jag är trött på normala ovetenskapligt utförda HiFi-tester på hur saker klingar och låter. Det finns enligt mig ingen vett och sans i hur stora skillnader som upplevs mellan vissa prylar. LTS och MoLT har naturligtvis inte svar på allt, men den bringar klarhet i många frågor kring HiFi.

Ang. 668 har jag ingen åsikt, men den är säkert utmärkt. Jag har genom åren testlyssnat flertalet CD-spelare/DACar och skillnaderna som upplevs är noll till mycket små. Där skillnader upptäckts har nivån inte vara densamma, och skillnader har försvunnit vid noggrannare kalibrering.

Marantz CD65DX
Micromega Stage 1
Rotel CD spelare (minns inte vilken modell)
Marantz CD6000
Toshiba SD220 DVD-spelare
Audiolab ? (Magnus spelare)

Denon (den dåliga LTS-testade varianten, här hördes skillnad på hög volym och när man lyssnade på relativt svaga kantslag på trumma; det dubbelblinda testet var dock inte perfekt; syncproblem)
En H/K spelare
Audio Alchemy DDE 1.0
Diana
MF X-Act
MF X-24K
Monarchy DIP superdrive jittermumsare

med mera...test hos Morello använde sig av den interna DACen på ett relativt stort Classé-försteg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-16 14:37

Nattlorden skrev:* Enl. LTS "officiella definition" och den den hårddragna lexikaliska.

Jag vet inte om jag tycker att den är så lexikalisk som genomtänkt och stringent. ;) Men "hårddragen" är den i den goda bemärkelse som karaktäriserar alla bra definitioner med ett avgränsat innehåll.

Men för att förtydliga vad medlemskap i LTS innebär för de allra flesta i realiteten en prenumeration på Musik och Ljudteknik, varken mer eller mindre. När jag bodde i Stockholm var jag på ett par möte som mötesektionen anordnade, bl.a. demos av LTS F1 och Sentecs rörförstärkare, lite vinylförsäljning. Trevligt och nördigt, precis som vi vill ha det. ;) Men den sociala interaktion organiserad via LTS är ganska låg på det hela taget. I allafall om man jämför med andra föreningar med sociala ambitioner. Jag tror att man gör sig en otjänst om man föreställer sig LTS medlemsskara som en homogen massa devota beundrare.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-16 14:49

Den är för ful. Dessutom verkar den tvivelaktig när det gäller handhavandet, men det är i princip alla konsumnet CD-spelare och DVD verkar ännu värre. Inget jag är beredd att betala 8000 för.
Det spelar ingen roll om ljudet är bäst i välrden, skillnaderna mellan olika CD-spelare vad gäller ljudet tycker jag är så liten att andra faktorer får avgöra.
Jag kan dock tänka mig någon av pioneers billiagre DVD-modeller. Även om det kanske inte är min favorit-lösning för CD, men pengarna räcker ju inte till allt.

Någon föresten som har pengar som dom snabbt behöver få undan/bli av med så skicka ett PM till mig så löser jag det!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-16 14:50

Jag saknar åsikt eftersom jag inte provat den själv. LTS recension av den är för mig en av många källor till info, men jag skulle väga in det med alla andra åsikter om jag skulle köpa ny DVD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-16 14:57

Försteget Thomas syftar på heter classé SSP-75 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-09-16 14:59

Tråden heter "Gillar alla LTS:re samma saker?"

Den är för ful.

Jag saknar åsikt eftersom jag inte provat den själv.

Är det DVD spelaren som åsyftas?
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-16 15:11

Jodå det är Pioneer 668 dom menar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Gillar alla LTS:re samma saker?

Inläggav Bill50x » 2004-09-16 21:26

Harryup skrev:Har roat läst en annan tråd och om jag får göra en personlig fundering så är min fråga:
Hur många inom LTS gillar en apparat och dess förmåga att återge musik pga att den testats i MOLT och funnits vara bra?
Finns det medlemmar som exempelvis tycker att 668 inte är särskilt bra?
Vad jag som utomstående ibland reagerar på är att ett angrepp på en apparat försvaras av alla/många, men har alla hört den verkligen?
Om man nu äger en 668 så kan jag tänka mig att man försvarar den, men hur många köpte den i blindo utan en egen blindtest bara för att andra har valt ut den? Kanske man skulle valt en annan apparat själv i blindtest? Så hur många sitter med en "centralt" utvald stereo och är "nöjda" utan att ifrågasatt om dom verkligen är det?
På den tiden (80-talet) då jag hade mest kontakt med LTS så hade medlemmarna väldigt olika anläggningar. Är det så idag eller centraliseras smaken?

Frågan är om smaken är mer "centraliserad" idag, eller om det bara är så om man tittar på det som tex skrivs på deras websida? Personligen tror jag det är en lika rik flora av apparater som det alltid har varit. Till skillnad från de som häckar på Linn-forumet selleri.de :-)

Jag har ju själv en hel del "åsikter" om LTS, f/e-test, IÖ osv, men mycket är nog bara rena fördomar 8) Läste en gammal MoLT (vintern -89) och där lyssnade IÖ bland annat på ett 65W rörsteg (PE265 om jag minns rätt). Han uppskattade ljudet mycket, framför allt lät det mycket bättre än det mätte! Han var också överraskad av det höga s/n på -120 dB.... Claes W var dock mindre imponerad....

Likaså testades 4 st sk "superkablar" bland vilka det fanns avsevärda skillnader i lyssningsintryck som INTE kunde verifieras med mätningar. En kabel med fallande frekvensgång i diskanten upplevdes som ljusare än de övriga, inte tvärtom som man skulle kunna tro.

Om det är lika högt i tak numera som det var -89 har jag ingen aning om, det var länge sedan jag gick ur föreningen....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-16 21:39

Bernt skrev:Tråden heter "Gillar alla LTS:re samma saker?"

Den är för ful.

I mitt fall är det pioneer-DVD som åsyftas.

Annat var den mad NAD 208, ett föredömme designmässigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

matson

Inläggav matson » 2004-09-17 08:13

Gillar alla LTS-are samma saker

Givetvis inte! Man måste skilja på "bra ljud" och på "korrekt återgivning".

Det är ett faktum(?) att det ljud som når öronen är ett resultat av hela kedjan(inkl. inspelning). Detta gör ju att vilken apparat som är "bäst" beror på vilken skiva(eg. resten av kedjan) som spelas. Begreppet "korrekt återgivning" är dock likadant oavsett vilken skiva(eller hur kedjan ser ut) som spelas.

Min framtida lösning kommer vara att ha en apparatkedja som är "icke hörbart" färgande och högtalare som är så korrekta återgivare som möjligt. Ibland kommer dock detta att leda till att skivor med lite risig inspelning kommer låta direkt otrevligt.

Alltså kan man ju inte stanna där och sen bara köpa trötta audiofilplattor med gles jazz(för det är, hur man än ser på det, totalt värdelöst :P )

Jag har för avsikt att använda en dator för skivor med mindre bra inspelning. I denna dator, som håller på och byggas just nu, vill jag ha in ett ljudkort med stora möjligheter till att manipulera signalen. Detta är något som kan dra en hel del cpukraft varför behovet av ett ljukort med inbyggd dsp-krets är typ jättelikt. Just nu håller jag på med en del ljuddämpningsprojekt till denna dator(vilket innebär i praktiken att jag är uppe på nätterna och limmar fast massa konstiga mattor i min testlåda :D )
(Om det är någon som sett något ljudkort som passar på ovanstående så hojta gärna till)

Jag vet att denna lösning inte är helt perfekt, men den ter sig vettigare än att ha en apparatkedja per skiva...... :wink:

Annars gillar jag att spela vinyl och det är ju knappast korrekt återgivning, men på vissa skivor så låter det ändå fantastiskt bra(bättre kvalitet på produktionen?). Synd att jag inte har möjlighet att spela 78-varvare, det hade varit kul.

/Matson[/quote]

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-17 15:52

Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd... :twisted:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-17 16:11

Hotspur!
Vem efterlyser du? Någon på forumet?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-17 16:16

Kort svar: nä!

Okej, den LTS:are som inte gillar t.ex. Pioneer 668 får gärna träda fram...

Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd...

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-17 16:21

Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd...

nog är det så. men i en annan tråd fanns det icke LTS-medlemmar som gillade maskinen och flera LTSmedlemmar som aldrig hört den.
Sen fanns det ngn medlem som inte hade hemma en enda grej som rekommenderas av LTS. OSV.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-17 16:43

Hotspur skrev:Fortfarande lyser LTS-medlemmen som ogillar Pioneer 668 med sin frånvaro i denna tråd... :twisted:

Fortfarande lyser ett test om huruvida Hotspur överhuvudtaget kan höra någon skillnad i ett blint test med Pioneer 668 vs. DA9 med sin frånvaro. 8) :twisted:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 17:05

Låt mig säga så här:

jag tycker inte om 668. Men jag tycker inte illa om den heller. Har ingen erfarenhet av den.

En grej till: i min anläggning finns inte en enda pryl som är på LTS rekommenderat lista.

Nöjd? :wink: :D 8O

Nästa

Återgå till Generellt om hifi