Är power IC bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Är power IC bra?

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-17 23:20

På Nätet så gnölas det en hel del hit och dit att det sitter power IC i dyra apparater. Hur bra är en power IC genetligen? Många självbyggare är ju lyriska över sina Gain-clones t.ex..

Jag har kollat på flera (läst datablad) och min slutsats är att dom borde vara bra, särskilt med tanke på priset. Mycket bra för gör det självare eftersom dom kräver få kringkomponenter.

Är det tänkbart att vi får en utveckling på "power"-sidan som på småsignal, där man idag har OP-ampar med rent löjligt fina prestanda?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-17 23:32

Hej!

A* är ju ellitterat samt har noll koll på Hifibranchen o så men 1st sak vetA* och det är
att så fort bra konstruktionsprinciper börjar massproduceras samt konkurrensPrisPressas
går det därigenom o få sjukt bra produkter till löjligt låga priser, så svaret på din fråga blir
... Förhoppningsvis (Ja)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-18 10:00

Jag har inget annat än subjektivt tyckande att komma med i ämnet.

Jag är nöjd med mina LM3875 byggen. Jag vågar påstå att man får en fin ljudbild med bredd och djup på ett sätt jag inte fått med billiga förstärkare. Sedan vet jag inte hur färgat ljudet är, men man får i a f en ljudbild med stor sweetspot och solklart djup. På vissa inspelningar placeras det ut instrument även utanför högtalarnas ytterkanter, dessa ljud var med mina billiga budgetstärkare "fasklistrade" mitt på själva högtalaren.
Min brorsa, som sysslar en del med synthar, hör lättare vilken analog synth som används.
Det skall tydligen vara så att det med "gainclones" av någon anledning är lättare att dra fördelar av reglerad nätdel. Ska bygga och testa. Linn Klimax har en reglerad nätdel (det är p.g.a den som stärkaren är så dyr, sade min Linnhandlare).

Det är inte utan att man hoppas på framtiden. LM3875 har ett par år på nacken nu. Kanske kan man om 10 år dra ihop en stärkare bra som osthyvelen för skit och ingenting?

Edit: en grov generaliserig togs bort.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-18 10:26

Klimax har ju en switchad nätdel.. kanske lite jobbigt att bygga.. :wink:
Linns switchade nätdelar generar så lite störningar och är så stabila att sjukhusen är avundsjuka (stabila nätdelar är väldigt viktig i känslig sjukhusutrustning)..
Vet inte om dom släppt ifrån sig tekniken än till sjukhusen men förut sa tydligen Ivor nej. Det hade ju inget med hifi att göra.. 8)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-18 10:57

HMMMMMMMM, kanske skulle man kolla om man kunde hitta en respirator att sno nätdelen ur nästa vecka på sjukan? :lol: De kanske har en maskin de bara använder på personalfester nere i kulvertarna? :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-18 12:21

Hej!
Kraniet skrev:Vet inte om dom släppt ifrån sig tekniken än till sjukhusen men förut sa tydligen Ivor nej.
Det hade ju inget med hifi att göra.. 8)

- Nej, det är tydligen, efter vad A* förstått, oetiskt att som esoteriskt hififirma tjäna rejält
med pengar och således behåller dessa cutting edge-Företag sina innovationer för sig själva!

Mvh A* (som ju inte vill vara sämre honom och därav tjuvhålla på nya outömliga
energiutvinningsprinciper, fantastiska flygbälten samt tankeöverföringsA*pparatur!)

Återgå till Generellt om hifi