Bänkade högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Bänkade högtalare?

Inläggav enJohn » 2004-09-18 14:36

Så här inför förestående utflykt till möbelhelvetet IKEA så tänkte jag passa på och ta mig friheten att ställa en fråga till forumet:

Hur bra (eller dåligt) är det att placera högtalare på en bänk (typ sideboard) istället för på stativ?

Som säkert många andra här på forumet så har jag en gång, hos en välkänd högtalarkonstruktör, lyssnat till en sådan uppställning och tyckte väl att det lät helt ok där. Nu har väl inte mitt rum riktigt samma förutsättningar, men jag är ändå nyfiken på hur mycket jag har att förlora på bänkplacering jämfört med "riktiga" stativ. Självklart ska bänken vara i rätt höjd och det lär bli kuddar mellan bänk/stativ och högtalare.

Tacksam för alla tips!

/en john med möbleringsbesvär :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 17:13

Så länge bänken håller samma standard när det gäller stabilitet, resonansdämpning osv borde det inte vara någon skillnad. Nu byggs ju iofs inte bänkar efter de kriterierna eftersom dom är tänkta för andra användningsområden :-)

Har själv använt IKEA sängbord som "stativ" till mina Dahlquist DQ10or och det lät alldeles förträffligt. Sängborden hade dessutom ett breddmått som passade 19-tumsenheter, så jag ställde även mina Lumley 100-wattare (rörsteg) på mellanhyllan. Men då slutade det låta bra igen.... Gissar att det var en kombination av extra baffelyta under högtalaren och vibrationerna i i rören som ställde till det....

Ska den tänkta bänken även användas för förvaring av en massa andra grejor eller bara agera stativ?

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-18 19:38

Tackar för svar!

Jo, jag hade nog tänkt mig att hysa in förstärkare och cd i bänken också. Dessutom lär det ska bli dörrar på hela kalaset. Nu är jag helt okunnig om både akustik och högtalarkonstruktion :oops: , men jag inbillar mig att detta kan ska just extra baffelyta. Eller är det andra saker som får större effekt?

Stabiliteten tål ju att tänkas på förstås. Kanske en betongplatta (trädgårdsgång?) mellan högtalare och bänk? Och kuddar direkt under högtalarna så klart.

Fler idéer?

/undrar en john som får bekänna sin okunskap i sin första tråd på forumet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 19:55

Vad är det för högtalare? Och vilken bänk - på ett ungefär - hade du tänkt dig?

Idén med tung stenplatta och sedan ett par kuddar att ställa högtalarna på låter inte så dumt. Men som oftast måste man prova sig fram....

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-19 09:19

Den bänk som är på tal är följande ikea-skapelse (dock med justerad höjd på benen):

Bild

...och högtalarna är en öppen fråga, än så länge. Har inte fått sälja mina golvare ännu och dessa ska jag nog akta mig för att ställa på bänk 8) De högtalare som ligger bäst till so far är piP som ju lär ska trivas nära bakvägg också.

/en john med för mycket idegran för sin egen hälsa

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-19 14:17

Om jag förstått dig rätt kommer du ställa dina högtalare på ytterkanterna och elektroniken emellan eller i skåpet/bänken?

Hm, spontant tror jag inte på lösningen, inte om du har audiofila intentioner och till och med vill satsa på pIP. Oavsett mjuka fötter under högtalarna riskerar du att få vibrationer i bänken, inkl tillhörande skrammel bland grejorna i denna...

Du är också mycket låst när det gäller högtalarplaceringen, oavsett hur det låter kommer du vara tvungen att "gilla läget".

Är det platsbrist eller det visuella som ligger till grund för din lösning?

Personligen skulle jag välja en smalare (ev högre) bänk/skåp och ställa högtalarna på varsin sida. Då har du en helt annan flexibilitet.

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-19 19:50

Bill, du har nog rätt i det du skriver. Skälet är helt enkelt att jag har svårt att få plats med stativ vid sidan av denna bänk och att jag uppskattade ljudet från piP hos Öhman som hade en liknande placering på bänk. Fast med tanke på att herr Ö dämpat son bänk med några hundra kilo elektronik och annat så var nog förutsättningarna lite annorlunda... :wink: 8O

Tackar för dina svar! Jag ska söka upp alternativa möbelhandlare!

mvh
/en john vars audiofila intentioner ofta krockar med hushållets estetiska föreskrifter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-19 20:01

Största riskten med en sån placering tror jag inte är vibrationer utan akustiken. Reflektioner mm på bänkens sidor och topp, men det kan ju funka utan större problem.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-20 20:23

Martin: Kvarstår inte den risken om man placerar högtalare på stativ bredvid bänken?

/undrar en john

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 20:59

Inte riktigt. Står högtalaren direkt på bänken, må vara med mjuka kuddar emellan, bygger ändå bänken på med en baffelarea. Baselementet kommer att se en yta alldeles under sig som inte borde finnas där (dvs som högtalaren inte är konstruerad för). Den påverkan får du inte om högtalaren står bredvid, på ett stativ. Visst, står högtalaren mycket nära bredvid skåpet får du samma effekt. Men inget (förutom platsbrist) hindrar dig från att flytta högtalaren längre bort från skåpet.

De finns de som hävdar att utrustning som står mellan högtalarna kan påverka ljudet. Som jag ser det, borde det dock inte vara fallet så länge som högtalarfronten befinner sig framför det som står emellan. Om däremot högtalarna står dikt mot vägg och bänken/skåpet är djupare än högtalarna, då kommer du eventuellt få hörbar påverkan beroende på reflexer från sidorna på bänken. Men sätt ett dämpande material på sidorna på bänken, och du har förmodligen löst problemet....

/ B

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-21 09:17

...och så har man lärt sig något, idag IGEN! :idea: 8)
Tackar för det!

/en john som får ge sig ut i stativdjungeln

Återgå till Generellt om hifi