Tjocka och tunga vinylskivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rexq

Tjocka och tunga vinylskivor?

Inläggav rexq » 2004-09-18 15:56

Drömde inatt om att jag spelade läckra vinylskivor som var 2 cm tjocka, stenhårda och genomskinliga, transparent ljud vet jag dock inte... :D
Har det släppts några rejälare skivor än de mer vanliga på 180-220g?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Tjocka och tunga vinylskivor?

Inläggav Svante » 2004-09-18 17:07

rexq skrev:Drömde inatt om att jag spelade läckra vinylskivor som var 2 cm tjocka, stenhårda och genomskinliga, transparent ljud vet jag dock inte... :D

Fonografrullar är rätt tjocka... :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-19 03:21

Nu är det ju bara så att fonografrullar är runda cylindrar och i vax som inte går att massduplicera. Varje cylinder är ett original.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Tjocka och tunga vinylskivor?

Inläggav Bill50x » 2004-09-19 08:11

rexq skrev:Drömde inatt om att jag spelade läckra vinylskivor som var 2 cm tjocka, stenhårda och genomskinliga, transparent ljud vet jag dock inte... :D

Jag har ju varit med ett tag och kan inte påminna mig ha sett några kraftigare vinyler än ca 200g. Motsatsen, dvs tunnare än vanligt har jag sett. RCA försökte spara pengar (mindre plast och snabbare avsvalning) i början på 70-talet genom att introducera den sk "Flex-skivan". Säljargumentet var att den skulle ha lägre distorsion av något slag.... Tack och lov försvann den efter mycket protester.

Därenot har jag sett skivspelare med tunga tjocka skivtallrikar i samma material som vinylskivan. Ovansidan var något konkav och skivan spändes fast med en skivklammer. Tanken var då att skiva och tallrik skulle kopplas mekaniskt och uppföra sig som just en jättetjock vinylskiva.

Generellt är det en fördel om vinylskivorna håller samma tjocklek för annars varierar azimuten, dvs vinkeln mellan nålarmen och skivan.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-19 12:27

Bill50x skriver: "Generellt är det en fördel om vinylskivorna håller samma tjocklek för annars varierar azimuten."

Uj uj tänk att jag inte märkt någon högre distorsion när jag spelat Flexi skivor. Däremot tyckte jag att dom hade lägre brus. Jag har köpt några 200 gr:are och jag kan inte höra att dom är speciellt tystare än andra fräscha LP skivor. :oops: När man lyssnar på en ganska hyfsat hög nivå kan man höra det där typiskt kokande ljudet från vinylen. Inte änns de direktgraverade skivorna är så bra som man skulle önska. Den stora förbättringen som jag ser det är när man graverar skivorna med 45 rpm. När man pressar en skiva så är det ytterst noga med att skivan inte svalnar för fort för annars kan det bli blåsor i vinylen det har en gammal vän till mig berättat. Han var chef på ett svenskt skivpresseri och det slutade för hans del med att han blev obekväm när han protesterade mot att ledningen ville pressa nya skivor av nedmalda(med etikett och allt)skivor....han fick sparken. Jag vill avsluta med att säga att presseriet är sedan länge nedlagt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-19 14:07

Håller med dig Nagrania, många gånger är det ingen större skillnad mellan sk audiofilskivor och vanliga goda exemplar.

Oskicket att blanda ner gamla skivor, och resterna som blev över vid kantskärningen, var ganska utbredd. Vissa fabrikat av pressningar visste man att det gick bara spela en eller två gånger innan dom började knastra något grymt. Om dom inte gjorde det från början vill säga....

Detta med azimutvinkeln tillhör definitivt finliret, och har man inte stenkoll och absolut rätt inställning vet man i alla fall inte om skillnaden i ljud beror på en tjockare eller tunnare skiva. Om jag minns rätt är 20 grader den standardiserade vinkeln. Enklast är att mäta nålarmens vinkel mot skivan, men det man egentligen vill ha korrekt är att när nålen står vinkelrätt i spåret, ska spolar/magneter inne i pickupen ha en vinkel på 20 grader mot nålen, för det är så det ska vara graverat. Men mät det om ni kan!

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-19 14:32

Bill,

bara för att klargöra,

med azimuth, menar du då vertikal spårvinkel (VTA)? Azimuth är något som andra kallar den vinkel som kan ändras på en del tonarmar i och med att man vrider ex pickupskalet. Har läst att VTA varierar mellan 16-22° i olika pressningar (olika standarder?), medans vinkel på själva nålen (SRA) mellan 91-95° (lutande framåt i rotationsriktningen). Har sett en annan siffra på 88° men då lutande aviserat som "bakåt" i rotationsriktningen. Jag har dock inte klart för mig hur VTA egentligen påverkar avspelningen/skivan (det är mer SRA) förutom att korrekt VTA är den när nålmagnet/spole är centrerad i armaturen i pickupen vid avspelning av tomt spår.

SRA är väl den som är viktigare här speciellt om man har line-contact nålar. Vinkelskillnaden mellan tunna och tjocka skivor torde bli mest uttalad om man använder korta armar (som ex vissa "linear tracking" armar har).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-19 15:49

Kanske jag är ute och cyklar med fel ord, jag som annars är så noga med sådant :oops:

VTA ska det förstås vara. Och jag har precis som du hört att denna varierar på olika graveringar, men att standarden ska vara 20 grader. Dom riktiga hardcore-entusiasterna justerade vinkeln för varje skiva (fanns väl tom några tonarmar där man relativt enkelt kunde finjustera höjden vid tonarmsfästet) men så långt drevs jag aldrig i mitt välljudssökande :-)

Om man förutsätter att gravernålen höll sig 90 grader mot lacket, bör väl rimligen även pickupens nål göra detta vid avspelning. Men om då tillverkaren "slarvat" och inte har de stipulerade 20 graders vinkel mellan nål och nålarm/spolar/osv är man ganska rökt. För hur man än justerar så är det någon parameter som blir fel. Om då dessutom skivorna varierar så är det rätt lätt att kasta in handduken...

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-19 16:31

Jag har i allafall sett hur man är ganska så noggrann med vinkeln när man monterat en ny safir i dosan, eller diamant vid DMM gravering. Jag har väl svårt att tänka mig att det finns någon som helst anledning att kolla vinkeln vid varje lack/metall flera gånger om dagen det skulla stoppa upp arbetet väsentligt.

Återgå till Generellt om hifi