statisk elektricitet vinyldistortion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nils_inaktiv

statisk elektricitet vinyldistortion

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-09-19 23:12

kan statisk elektricitet ha nåt samband med ökad distortion från vinylplattor? kom bara o tänka på det när jag rippa lite plattor innan.

en platta distade överdrivit mycket - och den var också väldigt "uppladdad". sög med sig hela filtmattan när jag skulle lyfta av plattan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-19 23:33

Tja, om plattan har en historia av att dra åt sig damm och grus, så kan den ju ha blivit skadad av det, så säkert kan man hitta ett sånt samband. Tror jag, som hellre lyssnar på CD. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-20 07:36

Annie get your gun! Antistatpistol alltså. Jo, det brukar knastra (spraka) rejält av statiskt uppladdade skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 17:58

Om skivan är kraftigt uppladdad så blir det en hel del urladdningar under spelningen. När spänningen blir tillräckligt hög så den kan överbrygga avståndet mellan vinylen och metallen i nålarmen, då sker en urladdning med en knäpp som resultat. Man kan ju då tycka att när vinylen är urladdad borde det inte längre finnas någon spänning kvar som kan skapa knäppar. Men eftersom vinylen är ett isolerande material så fördelas inte laddningen jämt över skivan utan kan variera kraftigt från en plats till en annan. Därför dessa ständiga knäppar.

Om skivan är kraftigt uppladdad kan man tänka sig att den antingen drar åt sig pickupen, eller trycker den ifrån sig, beroende på vilken polaritet laddningen har i skivan och en eventuell laddning i pickupen. Som alla vet, lika laddning repellerar, olika laddning attraherar varandra. Så har skivan en kraftig negativ laddning och pickupen också har blivit negativt laddad, är det inte alls säkert att du har det nåltryck du tror. Då kan det givetvis dista, åtminstone teoretiskt.

/ B

Återgå till Generellt om hifi