Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 23:21

Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker. 8O Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling, men så illa kan det väl inte vara? Spelar ni verkligen så högt hemma att ni måste varna grannarna resp de stackars barnen?

Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.

På mässan på Sheraton demades nivå och djupbas på ett sätt som påminde om samma företeelse för 30 år sedan. Jodå, jag kan också lira IM några minuter, men tröttnar kvickt. Självklart är det bra att ha 20 dB headroom och bandbredd till 10Hz, men vad har ni det till? Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det?

Slut på betraktelsen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 23:26

perstromgren skrev:Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker. 8O Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling, men så illa kan det väl inte vara? Spelar ni verkligen så högt hemma att ni måste varna grannarna resp de stackars barnen?

Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.

På mässan på Sheraton demades nivå och djupbas på ett sätt som påminde om samma företeelse för 30 år sedan. Jodå, jag kan också lira IM några minuter, men tröttnar kvickt. Självklart är det bra att ha 20 dB headroom och bandbredd till 10Hz, men vad har ni det till? Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det?

Slut på betraktelsen.

Många använder nog grejjerna även till hemmabio, därav baskraven.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 23:28

Moment-23 skrev:Många använder nog grejjerna även till hemmabio, därav baskraven.

Varför är det så stora krav på LF-återgivning på film? Är det alla [s]pojk[/s]filmer med bomber och granater?
Senast redigerad av PerStromgren 2010-02-22 23:29, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-22 23:28

10 Hz kan vara ganska bra till kammarjazz :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 23:29

petersteindl skrev:10 Hz kan vara ganska bra till kammarjazz :)

MvH
Peter

Hur menar du nu? Vibratot i bas med stråke?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-22 23:30

Spelar normalt mycket sansat, men det är härligt när det saknas begränsningar.

Mitt bassystem rör sig knappt normalt sätt, men kroknar inte när det behövs. Det är inte ens klart än, vilket är irriterande.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 23:33

MagnusÖstberg skrev:Spelar normalt mycket sansat, men det är härligt när det saknas begränsningar.

Mitt bassystem rör sig knappt normalt sätt, men kroknar inte när det behövs. Det är inte ens klart än, vilket är irriterande.

Kan det sista fetade vara förklaringen till det första fetade? :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 23:34

MagnusÖstberg skrev:Spelar normalt mycket sansat, men det är härligt när det saknas begränsningar.

Det är kanske lite som skillnaden 140 och 400hk i familjebilen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-22 23:36

Moment-23 skrev:

Kan det sista fetade vara förklaringen till det första fetade? :wink:

Delvis, lägre frekvenser kräver mer luftförflyttning. Men det kommer inte röra sig betydligt senare heller.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-22 23:38

perstromgren skrev:

Nej, det finns väl inga meningsfulla skäl till 400hk, men det kan vara trevligt att få full upplevelse till pojkfilmerna, eller orgelskivorna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-22 23:54

de e bra perstromgren, på dem bara... strömslukande tjafs behövs bara i omogen ålder med s.k. pojkfilmer i fokus :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-22 23:58

Jag tror det går lite inflation i vad som "behövs". Men sen när man märkt hur
kul det är med marginaler, så backar man inte så gärna. Tror dock inte alltid
att klivet uppåt på stegen kommer från ett faktiskt behov eller problem som
måste åtgärdas.

Sen när det är så pass "billigt" att skaffa sig sådan extrem prestanda känns
det dumt att låta bli. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 00:13

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:10 Hz kan vara ganska bra till kammarjazz :)

MvH
Peter

Hur menar du nu? Vibratot i bas med stråke?

Ja, tag t.ex. den här fullständigt normala besättningen Bild

Bild

Bass saxophone: Roscoe Mitchell
Contrabass sarrusophone: Gerald Oshita
Tripple Contrabass viol: Brian Smith, den är stämd till 10 Hz. 1979 var han musical Director of the world Bass Violin Ensemble.

Jag förstår inte hur man kan överleva utan LT :?: Kan du förstå det? :mrgreen:

Jag spelade denna skiva på mina högtalare på en mässa. Då var det en riktig besserwisser som påpekade att sådär låter ingen basfiol. Han sa med ett underfundigt leende och seger i ögonvrån att det låter som om basfiolen är 3 meter hög. Jaha, sa jag 8) Sedan visade jag honom och den övriga publiken konvolutet med bilden :twisted: Han blev ovanligt tyst och den övriga publiken skrattade gott Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-23 00:23

va de gjort så för att man skulle bli 'hög' på 10hz :mrgreen:

EDIT: ändrad smilie

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 00:35

roggaro skrev:va de gjort så för att man skulle bli 'hög' på 10hz :P

'Hög' på 10 Hz? Snarast låg på 10 Hz :) Musiken är något mollbetonad :lol: :) Vore inspelningen inte så häftig, så skulle nog samtliga lämnat rummet för länge sen :) Men den har viss charm.
Och som sagt, messerschmitt sa precis det jag hoppades att någon skulle säga. Till saken hör att jag på samma mässa spelade en skiva med finsk gitarrkvartett inspelad av Bertil Alving. Stycket är skrivet för preparerade gitarrer. En del kommentarer var mycket riktigt att det låter som preparerade gitarrer 8) Det var en rolig mässa med triumfernas ögonblick :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-23 00:43

visst finns det preparerade pianon också, men när kommer räven... jag menar äggen? å snart e de påsk igen :roll:

EDIT: eller ska räven överaska isen även i år? :wink:
Senast redigerad av roggaro 2010-02-23 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 00:45

petersteindl skrev: Musiken är något mollbetonad :lol: :) Vore inspelningen inte så häftig, så skulle nog samtliga lämnat rummet för länge sen :) Men den har viss charm.

Så diplomatiskt. :mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-02-23 00:48

perstromgren skrev: vad har ni det till?

Film som sagt, lyssnar knappt på musik för det är så fruktansvärt tråkigt.

Ta tex i LOTR när balrogen stegar fram, hela huset skakar och man känner fotstegen i bröstkorgen.

Der Untergang är en annan trevlig rulle, bomberna faller i Berlin och det känns som man är på plats.
Finns massor med trevlig bas i många filmer som verkligen förhöjer upplevelsen.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-23 00:53

Strauss skrev:
perstromgren skrev: vad har ni det till?

Film som sagt, lyssnar knappt på musik för det är så fruktansvärt tråkigt.

Ta tex i LOTR när balrogen stegar fram, hela huset skakar och man känner fotstegen i bröstkorgen.

Der Untergang är en annan trevlig rulle, bomberna faller i Berlin och det känns som man är på plats.
Finns massor med trevlig bas i många filmer som verkligen förhöjer upplevelsen.

de där e nog bra... men youngsters som nyss flyttat hemifrån och ha som ny granne 8O :x

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 00:54

roggaro skrev:visst finns det preparerade pianon också, men när kommer räven... jag menar äggen? å snart e de påsk igen :roll:

Jaaa, de är kanske på G snart :D De stora gjutverktygen är på plats i Italien och jag har högtalare från de första provgjutningarna hemma :) De är lackerade och ser jättebra ut. Vissa justeringar vad gäller finishen invändigt skall till. Jag skall få fler exemplar om 4 veckor där alla justeringar skall vara gjorda.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-02-23 00:56

roggaro skrev:de där e nog bra... men youngsters som nyss flyttat hemifrån och ha som ny granne 8O :x

Man får bo i hus när man är vuxen :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-23 01:04

petersteindl skrev:
roggaro skrev:visst finns det preparerade pianon också, men när kommer räven... jag menar äggen? å snart e de påsk igen :roll:

Jaaa, de är kanske på G snart :D De stora gjutverktygen är på plats i Italien och jag har högtalare från de första provgjutningarna hemma :) De är lackerade och ser jättebra ut. Vissa justeringar vad gäller finishen invändigt skall till. Jag skall få fler exemplar om 4 veckor där alla justeringar skall vara gjorda.

MvH
Peter

huh! jag ryser av föväntningar å dina vägnar :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 01:07

Tackar :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-02-23 01:11

MagnusÖstberg skrev:
perstromgren skrev:

Nej, det finns väl inga meningsfulla skäl till 400hk, men det kan vara trevligt att få full upplevelse till pojkfilmerna, eller orgelskivorna.

jag har 435 i min familjeaudi :) kommer nog byta upp mig till 580 framåt sommaren

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-02-23 01:14

RS6 ... trampa på mina drömmer och köp en, gör det .... :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 01:16

Jag nöjer mig med 1 hk per kg 8)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-02-23 01:32

Nu har jag förvisso inga INO-basar utan bara 2 st moduler med XLS10+slav.
Men jag tycker att subbar är en absolut nödvändighet. I film behövs de för att kunne ge det där extra trycket i basen. Och när det gäller musik så finns det ju tyvärr inspelningar där det ligger fin lågbas och gömmer sig på alldeles för låg nivå (roxette eller rammsteins tidigare plattor t.ex). Då bara pressar man upp subbarna ordentligt så låter det mycket bättre! :P

och nä jag bryr mig inte om det är korrekt, jag gillar det och thats it!! Bas är gött!!

Användarvisningsbild
lennartj

Modest

Inläggav lennartj » 2010-02-23 01:38

Jag är en mycket modest man, endast 354 hk i bruksbilen och 1 kW till 4 Bremenbasar.
Någon hade kommentarer om energislukare, när det gäller subwooferförstärkare.
Helt fel i mitt fall.
Min drar 40 W i tomgång och fortfarande under 50 W om jag spelar vanlig akustisk musik på sansad nivå. Monoblocken som driver mina fronthögtalare sedan decennier drar 120 W vardera i tomgång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-02-23 01:53

shifts skrev:
Sen när det är så pass "billigt" att skaffa sig sådan extrem prestanda känns
det dumt att låta bli. :)

Och hur mycker är "billigt"?
Sedan så har det här med "extra bra prestanda" oavsett om det gäller bilar,Hifi eller något annat, handlar ganska ofta med att man vill ha något lite extra att skryta med. Finns ju egentligen ingen vettig anledning till att ha fet stadsjepp när man bor på Östermalm tex. eller ha en bil med 400hk när man ändå bara får köra i max 120 och framförallt så kan man inte alls utnyttja 400hk när man bor i tex Stockholm där det nästan alltid är tät trafik eller köer. Men att synas är viktigt för en del och det är okej för min del, lika väl som det är okej att lägga en 500.000kr på en anlägning om man mår bra av det, det viktiga är att just man mår bra av det man gör.
Senast redigerad av distad 2010-02-23 01:56, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-23 01:55

Jag har nog Faktiskt klenaste basrigg med bara 2 basmoduler med XLS 10. Slutna dessutom så det är inget maffigt basmangel. Men det märks helt klart att det mesta av livet finns under 40 där topparna börjar få andnöd.

Mest märks det på elektronisk dansmusik som har väldigt maxade signalnivåer under 40 hz.

Lyssnade på Moloko I'm not a Doctor, spåret Blink och där fanns en hel del götta.

Den skivan som är över 10 år gammal är inte så tokkomprimerad som en del som görs nu.

Queens of the Stone Age, Songs For The Deaf har mycket non stop mangel i djupbasen men är tyvärr sönderkomprimerad vilket gör det svårare att urskilja toner.

Sådana skillnader märks mer med nivå ner till 20 hz faktiskt.se
Let forever be

Nästa

Återgå till Generellt om hifi