Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 13:54

Eftersom detta ämne nu kontaminerat flera trådar och inte tycks ge någon utväg tänker jag att ämnet är i sin linda och behöver föräras med en egen tråd. Lägger till en omröstning med.

SÅ är allt hörbar skillnad mellan alla förstärkare inbillad eller finns det skillnader mellan olika apparater som går att höra ?

NÅGRA verkar (min tolkning) markant hävda att placebo är ända påverkbaara faktorn här och att en minsta Yamahareciver låter identiskt med en Linn, Audio analouge eller Audio silvernight. En klass D mot en klass A verkar heller inte spela in utan vi kan nu alla köpa Beringer a500 och vara nöjda?

Mitt lite elaka sätt att skriva detta är färgat av min åsikt att hävda att det finns skillnader och inte sällan stora dessutom. Jag tror att jag utan vidare i BT kan skilja ut Audio analouge mot vilken Pioneerreciver som helst eller en Nad 3020 mot en Denonreciver. Jag tror mig kunna detektera skillnad mellan en Linn och en Yamahareciver. :)

Vad tror ni?
Senast redigerad av meanmachine 2010-02-28 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Inläggav paa » 2010-02-28 13:59

meanmachine skrev: Jag tror mig kunna detektera skillnad mellan en Linn och en Yamahareciver. :)
Vad tror ni?
Nad 3020 och några Denon-receivrar har jag hört och jag tror att jag kan skilja ut om dom, jag har inte hört någon Linnreceiver, men baserat på att den andra är en Yamahareciver, så tror jag att jag håller med där också!
Annars tror jag att det finns massor med förstärkare som jag inte kan höra någon skillnad på också. Om Behringer är lätt eller svår att skilja ut från goda slutsteg i blind lyssning har jag ingen aning om. Med F/E-test tror jag man tar den i alla fall.
Senast redigerad av paa 2010-02-28 14:04, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 14:02

Bra initiativ! Ett självklart "ja".
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 14:02

Finns för dåligt med svarsalternativ för kunna svara.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 14:03

8O Rcäker inte ja eller nej?

paa: håller med. Det finns mändger av maskiner jag inte kan detektera skillnader mellan. Det är också min erfarenhet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-02-28 14:04

Ja, svarade jag.

Med förbehållet "tror jag".

Jag är inte så intresserad av att jämföra apparater förvisso, så någon stor erfarenhet av frågan har jag inte.
Jag har dock inte haft så stora svårigheter att uppleva skillnader mellan mina egna stärkare och det lilla fåtal trissesteg jag haft på hemlån.

Nu jämför jag inte primärt hur apparater förhåller sej till varandra, utan hur aparater förhåller sej till min upplevelse av realism.

Det enda väsentliga för mej är nämligen huruvida min upplevelse av realism ökas eller minskas.

Öh, typ.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-28 14:06

Strmbrg skrev:Ja, svarade jag.

Jag är inte så intresserad av att jämföra apparater förvisso, så någon stor erfarenhet av frågan har jag inte.
Jag har dock inte haft så stora svårigheter att uppleva skillnader mellan mina egna stärkare och det lilla fåtal trissesteg jag haft på hemlån.

Nu jämför jag inte primärt hur apparater förhåller sej till varandra, utan hur aparater förhåller sej till min upplevelse av realism.

Det enda väsentliga för mej är nämligen huruvida min upplevelse av realism ökas eller minskas.

Öh, typ.

Vad händer när det låter "better than life"?
Föredrar du det isåfall?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-02-28 14:08

KarlXII skrev:
Strmbrg skrev:Ja, svarade jag.

Öh, typ.

Vad händer när det låter "better than life"?
Föredrar du det isåfall?

Jag vet inte.

Jag upplever inte att jag snubblat dit ännu.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 14:11

Jag svarade alla tre:

JA, det finns förstärkare man kan höra skillnad på.
NEJ, man kan inte höra skillnad på alla förstärkare.
Vet inte för samtliga förstärkare vilka man kan höra skillnad på och inte.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-28 14:27

Ja det finns förstärkare man kan höra skillnad på.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 14:28

Herregud! 82 procent av forumet går på placebo.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 14:29

meanmachine skrev:Steveo subj mfl verkar markant hävda att placebo är ända påverkbaara faktorn här och att en minsta Yamahareciver låter identiskt med en Linn, Audio analouge eller Audio silvernight. En klass D mot en klass A verkar heller inte spela in utan vi kan nu alla köpa Beringer a500 och vara nöjda?

Vad tror ni?

Stopp och belägg! Vad är det där för jävla sätt?!

Jag har inte någonstans sagt att placebo är enda faktorn som spelar in och jag ser det som fullt troligt att det finns människor som hör skillnad mellan förstärkare. Vänligen låt bli att stoppa ord i min min.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 14:32

steveo1234 skrev:Jag har inte någonstans sagt att placebo är enda faktorn som spelar in och jag ser det som fullt troligt att det finns människor som hör skillnad mellan förstärkare. Vänligen låt bli att stoppa ord i min min.

Tänk dig 3 år av samma stil. Inte speciellt roligt kan jag berätta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 15:16

steveo1234 skrev:
meanmachine skrev:Steveo subj mfl verkar markant hävda att placebo är ända påverkbaara faktorn här och att en minsta Yamahareciver låter identiskt med en Linn, Audio analouge eller Audio silvernight. En klass D mot en klass A verkar heller inte spela in utan vi kan nu alla köpa Beringer a500 och vara nöjda?

Vad tror ni?

Jag har inte någonstans sagt att placebo är enda faktorn som spelar in och jag ser det som fullt troligt att det finns människor som hör skillnad mellan förstärkare. Vänligen låt bli att stoppa ord i min min.

Men förklara då får jag är helt säker på att du menade att det inte går att höra skillnader? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 15:17

JTarnstrom skrev:Herregud! 82 procent av forumet går på placebo.

Det hade man inte kunna tro :)

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-28 15:23

att svara "nej" är uteslutet av självklara skäl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 15:36

meanmachine skrev:
steveo1234 skrev:

Vad tror ni?

Men förklara då får jag är helt säker på att du menade att det inte går att höra skillnader? :)

Såvitt jag vet så har jag inte skyldighet att förklara mig för att någon tillskriver mig åsikter som jag faktiskt inte har.

Men, nåväl.

Min åsikt är att skillnader mellan välbyggda (läs: vars mål är att förstärka signalen med minimal förvrängning) förstärkare är mycket svåra att höra skillnad på. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon som lyckats än men utesluter inte att det kan hända någongång i framtiden.
Själv köper jag billigaste välbyggda förstärkaren jag kan hitta med tillräckligt med effekt och tycker att dyrare förstärkare är ett meningslöst ur ett ljudperspektiv.

EDIT: Röstar därför "vet inte"
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 15:49

Med tanke på att trådskaparen är uttråkad och drar igång tråden med direkta lögner vore det bäst om tråden låses eller att förstainlägget redigeras och att det bes om ursäkt.

Jag är jäkligt trött på det beteendet som en del har där de pekar ut några om en anledning till trådstarten - OCH där det dessutom läggs påståenden om dem som är lögnaktiga.

Jag har förövrigt inte sett någon som påstått att det INTE är ljudmässiga skillnader mellan apparater - inte ens Subjektivisten sa det i den tråden jag vet att hans "påstående" är hämtat från.

Edit: flummigt stavfel.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-02-28 16:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 15:50

MagnusÖstberg skrev:Jag har förövrigt inte sätt någon som påstått att det INTE är ljudmässiga skillnader mellan apparater - inte ens Subjektivisten sa det i den tråden jag vet att hans "påstående" är hämtat från.

Tack :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 15:52

dimitri skrev:att svara "nej" är uteslutet av självklara skäl.
Undrar bara om trådskaparen förstår varför :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:04

Jag undrar still vad motsatsen blir. Jag hör skillnad oj jag drabbas av placebo? :x Attans. ;)

Ärligen magnus. Du har inte hängt med i debatten. Jag har sagt ett antal x att jag kan höra skilnader mellan olika förstärkare. Inte alla och ibland kan det vara riktigt knivigt. Detta har ingenting med pris eller tillverkarens ambition att göra. Ofta är det riktigt lätt eftersom skillnaderna är så stora. Detta sade även Unholyrishna om ett test denne gjorde men några opponerade sig i sinne över detta och har i sten hävdat att man inte skulle kunna sklija och att det inte går att höra skillnad på förstärkare. Läs bakåt i trådarna som rasat innan du uttalar dig tack! :) Eftersom denna debatt rasade startade jag denna tråd.

Läs med öppen syn Magnus så blir det mindre färgat.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 16:11

Du vet inte hur mycket jag hängt med. Du vet ingenting om det, men du lyckas försvara dig genom att återigen påstå något om någon annan.

Det gör inte att du har mer rätt, det gör det bara meningslöst att debattera med dig. Men då anser du väl att du vunnit. Det verkar viktigare än sanningen.

Grattis. Du vinner på KO i din lek. Du står nämligen som ensam deltagare ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:11

Med tanke på att trådskaparen är uttråkad och drar igång tråden med direkta lögner vore det bäst om tråden låses eller att förstainlägget redigeras och att det bes om ursäkt.

Det är nog bäst du passar dig.

Jag har inte ljugit om du finner det så visa mig. Jag uttrycker en tolkning det står att läsa följande:

Stevet och Subj mfl VERKAR läs alla ord pojkvasker innan du polariserande försöker drag igång den sedvanliga jakten på oliktänkande.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 16:12

Almen skrev:Jag svarade alla tre:

Lyssna på den kloke Almen!

Sorry, MM, han har rätt; man måste svara alla tre för att kunna sova gott om natten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:13

MagnusÖstberg skrev:Du vet inte hur mycket jag hängt med. Du vet ingenting om det, men du lyckas försvara dig genom att återigen påstå något om någon annan.

Det gör inte att du har mer rätt, det gör det bara meningslöst att debattera med dig. Men då anser du väl att du vunnit. Det verkar viktigare än sanningen.

Grattis. Du vinner på KO i din lek. Du står nämligen som ensam deltagare ;)

Menar du på alvar att raka tydlia ord om att det inte går att höra skillnader på förstärkare kan tolkas på annat vis?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:14

perstromgren skrev:
Almen skrev:Jag svarade alla tre:

Lyssna på den kloke Almen!

Sorry, MM, han har rätt; man måste svara alla tre för att kunna sova gott om natten.

Men i detta fall räcker ju JA... 8O Den enkla frågan och den tes jag anfört HELA tiden är just att det går inte om det är lätt eller om det är prisrelaterat eller vad du vill bara enkelt att det går. För denna lilla tes har jag fått skit i trådar många av flera. 8O

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-28 16:14

meanmachine skrev:

Det är nog bäst du passar dig.

Jag har inte ljugit om du finner det så visa mig. Jag uttrycker en tolkning det står att läsa följande:

Stevet och Subj mfl VERKAR läs alla ord pojkvasker innan du polariserande försöker drag igång den sedvanliga jakten på oliktänkande.

Jag håller inte med om det du säger om Sub och Steveo.
Men det är något annat jag tycker är viktigare (faktiskt!)
Nämligen: vilka är "mfl"?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:20

Det är oväsentligt

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-28 16:22

meanmachine skrev:Det är oväsentligt

för dig kanske

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 16:31

"Rummet kan göra större skillnad än något annat. För övrigt låter alla förstärkare likadant."

"Ett gammalt, legendariskt test på 60-talet ang. skillnad mellan rör- och transistorslutsteg.
"Peter Walker said that all competently designed amplifiers used within their design parameters will sound the same.

He then went further and sponsored a blind listening session with several industry luminaries that showed that the Quad II (bridged to increased the power), the QUAD 303 and the QUAD 405 all sounded the same.

Martin Collums disagreed with the methodology of the Quad-sponsored tests and sponsored his own, using amplifiers from various different manufacturers. The results were also the same, that statistically, there is no audible difference between amplifiers when used within their design parameters."
Bra att veta..."

"Och nej, för mig verkar det troligt att det inte går att höra skillnader på två förstärkare. "

Ja och hur man nu skall tolka detta ?

"Det är absolut inte besivat bortom allt tvivel att förstärkare låter olika."

Detta tog mig typ 2min och hitta så läs tillbaka i trådarna och fundera på varför denna topic kom upp?

hifiguru@spray.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi